Dostępne 19 pytań w: Poddziałanie 8.1.4 Kształcenie ogólne w ramach ZIT dla MOF Poznania ×
Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego (JST) nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę projektodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej (jeżeli posiada ona dane w poniższym zakresie, w przeciwnym wypadku danymi właściwej JST).
Należy mieć na uwadze, iż wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z ustawą wdrożeniową oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie.
Jeżeli dyrektor szkoły będzie miał upoważnienie, to może podpisać taką diagnozę.
Wkład własny może być wniesiony zarówno przez Beneficjenta jak i Partnera.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych informuję, że należy w tym celu posługiwać się danymi przekazanymi szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku o dofinansowanie projektu (części dotyczącej diagnozy szkoły) Projektodawca/Wnioskodawca dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzonego w bieżącym roku, to może wziąć je pod uwagę. W takiej sytuacji, decyzję czy szkoła spełnia ww. kryterium, Beneficjent podejmuje na podstawie danych z roku bieżącego i poprzedzającego (tj. 2016 i 2015). Z kolei jeżeli w trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie w ww. zakresie szkoła nie dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego w bieżącym roku, podejmuje ww. decyzję na podstawie danych z dwóch poprzednich lat (tj. 2015 i 2014).
Ponadto, zwracam uwagę, iż zgodnie z treścią kryterium wystarczy osiągnięcie przez szkołę średniego wyniku z egzaminu zewnętrznego wyłącznie z jednego przedmiotu (np. z matematyki w przypadku egzaminu gimnazjalnego lub z części I sprawdzianu) poniżej średniej dla województwa, wyłącznie w jednym roku w okresie ostatnich dwóch lat (zgodnie z powyższym opisem).
Kryteria oceny projektów są przyjmowane przez Komitet Monitorujący. Natomiast ich przyjęcie nie wiąże się bezpośrednio z określeniem dat rozpoczęcia i zakończenia danego naboru. W związku z tym Instytucja Zarządzająca w ramach kryterium przedstawiła sposób oceny egzaminów zewnętrznych zarówno w roku 2015, jak i w 2014.
Zwracamy uwagę, że w konkursie nr RPWP.08.01.04-IZ-00-30-001/16 dotyczącym Poddziałania 8.1.4 typ I „Gimnazjalista z pasją – Kompleksowe wsparcie uczniów gimnazjów w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych” wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół uczestniczących w projekcie należy odnosić do średnich wyników dla obszaru ZIT Poznań, a nie średnich wyników dla województwa. Średnie wyniki egzaminów gimnazjalnych dla obszaru ZIT Poznań przedstawione są poniżej.
Przedmiot |
Rok 2014 |
Rok 2015 |
Rok 2016 |
---|---|---|---|
Język polski |
68,80% |
61,64% |
68,32% |
Historia i wiedza o społeczeństwie |
61,32% |
66,23% |
59,25% |
Matematyka |
51,14% |
51,21% |
51,89% |
Przedmioty przyrodnicze |
54,53% |
52,98% |
53,71% |
Język angielski poziom podstawowy |
72,34% |
71,81% |
69,06% |
Język niemiecki poziom podstawowy |
56,97% |
60,60% |
61,64% |
Język rosyjski poziom podstawowy |
57,30% |
48,48% |
68,67% |
Język francuski poziom podstawowy |
83,05% |
90,39% |
92,94% |
Język hiszpański poziom podstawowy |
66,37% |
64,73% |
70,16% |
Język włoski poziom podstawowy |
28,67% |
Brak zdających |
Brak zdających |
Gimnazjum/klasy gimnazjalne mogą zostać objęte wsparciem, należy jednak zwrócić uwagę na zasadność doposażenia pracowni w przypadku szkół, które mają zostać wygaszone. we wniosku o dofinansowanie należy szczegółowo opisać sposób, w jaki zostanie zachowana trwałość projektu, związana z doposażeniem pracowni, po wygaszeniu gimnazjum.
Dostosowanie stron internetowych, na których będą publikowane informacje o projekcie oraz dokumenty rekrutacyjne, do standardów WCAG 2.0 jest niezbędne, aby umożliwić pozyskanie informacji o rekrutacji osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy zapewnić różne sposoby informowania o możliwości udziału w projekcie: plakaty, ulotki, informacje w polskim języku migowym (film na www) itp. Proces rekrutacji musi być zaplanowany tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu. Należy mieć na uwadze:
Założenie, iż do projektu nie mogą zgłosić się, czy nie zgłaszają się osoby z niepełnosprawnościami, jest dyskryminacją.
Tak, ponadto w ramach konkursu przewidziane są dodatkowe punkty premiujące, gdy projekt jest skierowany do szkół specjalnych, o których mowa w art. 3 pkt 1a ustawy o systemie oświaty.
Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego (JST) nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę projektodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej (jeżeli posiada ona dane w poniższym zakresie, w przeciwnym wypadku danymi właściwej JST).
Beneficjent jest zobowiązany, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, dokonać oszacowania podziału grupy docelowej ze względu na płeć. Jeżeli w czasie trwania projektu podział ten zostanie zaburzany wówczas Beneficjent jest zobowiązany do złożenia zmian do wniosku o dofinansowanie wraz z uzasadnieniem. Prowadząc rekrutację, należy jednak pamiętać, że liczba uczestników projektu objętych wsparciem nie może ulec zmianie a jedynie może zmienić się podział uczestników w strukturze grupy docelowej. Należy mieć na uwadze Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 20142020.
a) można wspierać tego typu kursy/studia dla nauczycieli, należy uzasadnić ich celowość b) dodatkowe zajęcia informatyczne są możliwe do realizacji, należy uzasadnić ich celowość.
Można w projekcie wykazać sprzęt, nie mniej od jego uzasadnienia, opisu zajęć, ceny w kontekście racjonalności zakupu do danego działania zależy czy pozycja budżetowa będzie zaakceptowana przez KOP.
Kryterium punktowe nr 14 w ramach kryteriów oceny strategicznej ZIT pt. "Wykorzystanie w pracy dydaktycznej e-podręczników/ e-zasobów/e-materiałów dydaktycznych stworzonych dzięki środkom EFS" obejmuje szerszy zakres niż tylko e-podręczniki. By uzyskać dodatkową punktację jest możliwość wykorzystania także e-zasobów lub e-materiałów dydaktycznych stworzonych dzięki środkom z EFS w latach 2007‑2013 i 2014‑2020, które zostały dopuszczone do użytku szkolnego przez MEN. Spełnienie kryterium jest możliwe zarówno w przypadku wykorzystania dydaktycznych materiałów elektronicznych przez szkoły lub placówki oświaty i/lub prowadzenia szkoleń dla nauczycieli z wykorzystania w nauczaniu ww. dydaktycznych materiałów elektronicznych. Ponadto, mimo zmian w programach nauczania, możliwe jest wykorzystanie opracowanych e-podręczników/e-zasobów/e-materiałów w sposób jednostkowy (dla celów np. jedynie części działań w projekcie) np. w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów czy realizacji specjalnych programów nauczania.
Jeżeli potencjalny Wnioskodawca zamierza realizować wsparcie zgodne z lit. a) - c) punktu 6.1.3 Regulaminu konkursu, to Kryterium nr 2. dot. kompleksowości wsparcia będzie dla niego obligatoryjne.
Zgodnie z brzmieniem Kryterium - Wnioskodawca zapewnia, że wparcie obejmie co najmniej 2 elementy spośród wymienionych poniżej:
W związku z powyższym potencjalny Wnioskodawca może nie założyć w projekcie wsparcia w postaci wyposażenia szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania matematyki oraz narzędzia TIK do nauki matematyki i informatyki, jednakże będzie zobligowany wówczas do realizacji pozostałych 2 elementów wymienionych w treści kryterium.
Należy jednak zauważyć, że jeżeli planowane wsparcie nie będzie dotyczyć ww. zakresu tematycznego (wskazanego w lit. a) - c) Regulaminu Konkursu), to Kryterium nr 2. nie będzie dotyczyło projektu złożonego przez potencjalnego Wnioskodawcę, a projekt będzie podlegał sprawdzeniu pod względem zgodności z pozostałymi Kryteriami, które go dotyczą.
Jeżeli potencjalny Wnioskodawca nie będzie realizował wsparcia określonego w lit. d) punktu 6.1.3 Regulaminu konkursu, to Kryterium dostępu nr 3. dot. kompleksowości wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami nie będzie dotyczyło projektu potencjalnego Wnioskodawcy. Projekt będzie podlegał sprawdzeniu pod względem jego zgodności z pozostałymi Kryteriami, które go dotyczą.
Każdy z projektów przedłożonych do dofinansowania w ramach omawianego konkursu, obligatoryjnie musi spełnić kryterium dostępu nr 5. dot. diagnozy.
Zgodnie z brzmieniem Kryterium: Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty, w tym zwłaszcza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia (o ile projekt zakłada wyposażenie pracowni/doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty). W związku z powyższym, Wnioski z diagnozy winny być zbieżne z typem wsparcia realizowanym w projekcie, jeśli projekt nie będzie obejmował zakupu narzędzi TIK, to wnioski z diagnozy dotyczące przedmiotowych braków, nie musza być ujmowane w projekcie.
W przypadku gdy Wnioskodawca jest organem prowadzącym szkół planowanych do objęcia wsparciem, to nie musi wchodzić w partnerstwo z gminami na których obszarze zlokalizowane są te szkoły. Jednakże w przypadku gdy wsparciem zostaną objęte również szkoły, których organem prowadzącym jest gmina, to gmina te winny być partnerem takiego projektu.
Fundacja jako podmiot prywatny nie jest zobligowana do wyboru partnera poprzez ogłoszenie otwartego naboru partnerów na stronie Internetowej fundacji.
Szczegółowe wymagania dot. partnerstwa zostały określone w Regulaminie konkursu – rozdział 3.6. (str. 33). W tym miejscu doprecyzowano m.in. że partner wiodący (Wnioskodawca) jest zobowiązany do dostarczenia do IOK na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o partnerstwie lub porozumienia partnerskiego. Należy jednak mieć na uwadze, że zawiązanie takie umowy powinno nastąpić przed złożeniem wniosku, gdyż procedura konkursowa wymaga sprecyzowania informacji o partnerstwie we wniosku aplikacyjnym. Wybór partnerów w projekcie następuje zgodnie z art. 33 ustawy wdrożeniowej oraz ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie.
Zapisy Regulaminu konkursu nie wykluczają uczniów klas młodszych szkoły podstawowej, poza przypadkami dotyczącymi indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz pomocy stypendialnej, jednakże intencją było finasowanie działań wspierających starszych uczniów w ramach klas VI-VIII szkoły podstawowej, gimnazjalnych, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych. Należy mieć jednakże na uwadze, że poddziałanie 8.1.4 mimo że jest kierowane również do uczniów szkół podstawowych to jednak bazuje na rozwijaniu kompetencji kluczowych na rynku pracy - w przypadku kierowania interwencji do najmłodszych grup wiekowych wpływ na rynek pracy może być ograniczony.