Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży
Nabór: RPWP.08.03.01-IZ.00-30-001/20 ( od 2020-11-09 do 2020-12-31 )

Zgodnie z załącznikiem 6.3 do Regulaminu konkursu –Wykaz kategorii wydatków dla Poddziałania 8.3.1, w ramach projektu można zakupić sprzęt TIK (tj. laptop wraz z oprogramowaniem lub tablet). Zakup ten ma za zadanie wsparcie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zakresie wyposażenia zarówno uczniów jak i nauczycieli w sprzęt niezbędny do prowadzenia edukacji w formie zdalnej, której wprowadzenie jest skutkiem wystąpienia epidemii COVID-19. Warunkiem udzielenia wsparcia w powyższym zakresie powinno być zapewnienie, że nabyty sprzęt pozostanie w szkołach i będzie później wykorzystywany do prowadzenia nauki w formie stacjonarnej.

Jeśli zakup oprogramowania Windows czy Ms Office jest niezbędny do prowadzenia edukacji w formie zdalnej – wydatek taki jest kwalifikowalny.

W przypadku szkoleń dla nauczycieli powinny być one tematycznie związane z nauczaniem zdalnym (mogą m.in. przybliżać sposoby i metody kształcenia zdalnego, w tym zaznajamiać z wszelkimi narzędziami do edukacji zdalnej). Niemniej jednak mogą być one finansowane w ramach projektu wyłącznie w uzasadnionych i niezbędnych przypadkach, w szczególności w przypadku braku bezpłatnego szkolenia w określonym zakresie.

W przypadku platform do nauki zdalnej jak i usług związanych z tworzeniem nowych regionalnych platform do nauki na odległość rekomendowane jest wykorzystywanie narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jak np.: Zintegrowana Platforma Edukacji (https://epodreczniki.pl/). Umożliwia ona nauczycielom, uczniom i ich rodzicom korzystanie z bogatej oferty cyfrowych materiałów edukacyjnych.

W przypadku systemów multimedialnych – IZ WRPO 2014+ również zaleca aby w pierwszej kolejności korzystać z już dostępnych darmowych narzędzi do nauki zdalnej.

Wydatki inne niż zakup komputerów/tabletów założone we wniosku o dofinansowanie projektu będą rozpatrywane indywidualnie przez Komisję Oceny Projektów. za każdym razem będą one wymagały szczegółowego uzasadnienia konieczności ich zakupu.

 

Zakres wsparcia udzielonego na rzecz zapobiegania/łagodzenia skutków epidemii COVID-19 dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe może obejmować:

1) zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia edukacji w formie zdalnej;

2) kształcenie nauczycieli szkół objętych wsparciem w zakresie prowadzenia edukacji w formie zdalnej.

Kształt projektu powinien odzwierciedlać potrzeby zdiagnozowane w danej szkole. Jednakże co do zasady szkolenia dla nauczycieli są wsparciem dodatkowym do głównego typu działania, jakim jest doposażenie szkół w sprzęt umożliwiający naukę zdalną dla uczniów. Ponadto szkolenia dla nauczycieli powinny być tematycznie związane z nauczaniem zdalnym (mogą m.in. przybliżać sposoby i metody kształcenia zdalnego, w tym zaznajamiać z wszelkimi narzędziami do edukacji zdalnej). Szkolenia mogą być finansowane w ramach projektu wyłącznie w uzasadnionych i niezbędnych przypadkach, w szczególności w przypadku braku bezpłatnego szkolenia w określonym zakresie.

Limit 100.000,00 EUR dofinansowania dotyczy jednego wniosku o dofinansowanie projektu.

Wnioskodawcą może być wyłącznie organ prowadzący szkołę, niemniej jednak może on złożyć więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym organ prowadzący ma 2 opcje:

- składa 1 wniosek na 1 szkołę lub kilka szkół

- składa kilka wniosków ( w tym może na pojedynczą szkołę lub dla kilku szkół) decyzja należy do organu prowadzącego.

 

Zgadza się, może zaistnieć sytuacja, iż Beneficjant będzie ponosił wydatki do końca grudnia 2020 r. na własne ryzyko. Poniesione wydatki będą zrefundowane po pozytywnym przejściu oceny i podpisaniu umowy o dofinansowanie, przy obecnym założeniu, iż wydatki powinny być ponoszone nie później niż do 31 grudnia 2020 r. Tym niemniej, IZ dołoży wszelkich starań, aby ocena przebiegała jak najszybciej (wnioski oceniane będą niezwłocznie po ich złożeniu) tak, by wnioskodawca otrzymał jak najwcześniej informację, czy wniosek zostanie przyjęty do dofinansowania. Jednakże, jeżeli termin zawieszenia stosowania wytycznych zostanie przedłużony (o czym IOK poinformuje niezwłocznie), wtedy warunek zaliczkowania może zostać spełniony.

Nie ma takich wytycznych. Ważne, żeby szkoła posiadała udokumentowane zapotrzebowanie na zakupy, których zamierza dokonać w ramach projektu. Ponadto diagnozę sytuacji problemowej należy opisać w treści wniosku o dofinasowanie i będzie ona stanowiła jeden z kluczowych elementów oceny merytorycznej projektu.

Zasadnym jest, aby zakupiony sprzęt TIK wyposażony był w system operacyjny oraz pakiet Office. Jednakże, szkoła zawodowa może zaproponować specjalistyczne oprogramowanie do nauki danego zawodu odpowiednio to motywując. Takie wydatki mieszczą się w punkcie 3 załącznika 6.3 – Wykaz kategorii wydatków dla Poddziałania 8.3.1, jako "inne": W szczególnie uzasadnionych przypadkach - inne wydatki nie wpisujące się w ww. katalog, ale niezbędne do przeciwdziałania negatywnym skutkom wywoływanym przez COVID-19, tj. ograniczeniu działalności szkół i prowadzeniu nauki w formie zdalnej. Kwalifikowalność takich wydatków będzie podlegała indywidualnej ocenie KOP.

Koszty pośrednie rozliczane są ryczałtowo. Przy wskazaniu we wniosku o dofinansowanie, iż wkład własny wniesiony zostanie w ramach kosztów pośrednich, zostanie Państwu obniżona kwota kosztów pośrednich, jaka zostanie Państwu przekazana na rachunek bankowy projektu. Natomiast wartość wkładu własnego wnoszonego w postaci kosztów pośrednich będzie przez Państwa wykazywana na etapie składania wniosków o płatność. Ponadto należy pamiętać, iż z uwagi na ryczałtową formę rozliczania kosztów pośrednich, IOK nie będzie wymagała od Wnioskodawcy dokumentów źródłowych.

Jeśli wsparciem będzie objęta tylko szkoła czyli wsparcie dotyczyć będzie tylko zakupu sprzętu, to wtedy wypełnić należy tylko tabele 3.5.3.1a, jeśli będą to szkolenia dla nauczycieli to wypełnić należy tabele 3.5.3.1. Uczniowie nie otrzymają w projekcie bezpośredniego wsparcia, ponieważ zakupiony sprzęt jest wsparciem dla szkół
i będzie wykorzystywany do kształcenia w trybie stacjonarnym po ustąpieniu ograniczeń w funkcjonowaniu szkół.

Co do zasady wsparcie w ramach konkursu skierowane jest bezpośrednio do szkół prowadzących kształcenie zawodowe na wyposażenie ich w sprzęt niezbędny do pracy zdalnej. Dlatego w grupie docelowej należy opisać problemy szkoły z powodu braku sprzętu do pracy zdalnej w związku z wystąpieniem pandemii COVID-19, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą potrzeb pojedynczej szkoły. Natomiast każdorazowo przeprowadzona diagnoza powinna uwzględniać już posiadany przez szkołę sprzęt oraz odwoływać się do zgłaszanych braków sprzętu do nauki zdalnej przez uczniów oraz nauczycieli. Ważne, żeby szkoła posiadała udokumentowane zapotrzebowanie na zakupy, których zamierza dokonać w ramach projektu.

Ponadto diagnoza sytuacji problemowej opisana w treści wniosku o dofinasowanie będzie stanowiła jeden z kluczowych elementów oceny merytorycznej projektu.

W przypadku szkoleń dla nauczycieli należy opisać jakie są potrzeby i oczekiwania uczestników w kontekście wsparcia, które ma być udzielane w ramach projektu oraz bariery, na które napotykają. Należy zwrócić uwagę, iż szkolenia powinny być tematycznie związane z nauczaniem zdalnym (mogą m.in. przybliżać sposoby
i metody kształcenia zdalnego, w tym zaznajamiać z wszelkimi narzędziami do edukacji zdalnej). Niemniej jednak mogą być one finansowane w ramach projektu wyłącznie w uzasadnionych i niezbędnych przypadkach, w szczególności w przypadku braku bezpłatnego szkolenia w określonym zakresie.

Informacja ze szkół przesłana mailem do organu prowadzącego, w zakresie zapotrzebowania na szkolenia, laptopy, tablety wyczerpuje zapis o indywidualnie zdiagnozowanym zapotrzebowaniu szkół.

W przypadku gdy wsparcie dotyczy tylko zakupu sprzętu do nauki zdalnej nie ma konieczności wykazania wskaźników w podziale według płci, ponieważ wsparcie
w tym przypadku skierowane jest co do zasady do szkół. Niemniej jednak Wnioskodawca jest zobowiązany do podania we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźnika rezultatu (wskaźnik specyficzny dla projektu). Wskaźniki specyficzne dla projektu Wnioskodawca proponuje samodzielnie na podstawie zaplanowanych w projekcie działań oraz wydatków np.: Liczba szkół wykorzystujących zakupiony sprzęt po zakończeniu projektu.

Z przeprowadzonej diagnozy powinno wynikać jakie jest zapotrzebowanie poszczególnych szkół na sprzęt do nauki zdalnej lub szkolenia dla nauczycieli,
a powyższa informacja powinna zostać zawarta w treści wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z regulaminem przedmiotowego konkursu całkowite wydatki powinny zostać poniesione do 31.12.2020, przy czym Instytucja Ogłaszająca Konkurs dopuszcza możliwość wydłużenia terminu ponoszenia wydatków pod warunkiem uzyskania zgody Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa.

Zgodnie z Regulaminem konkursu początek realizacji projektu stanowi data nie wcześniejsza niż wrzesień 2020 r. i nie późniejsza niż grudzień 2020 r.,
z zastrzeżeniem, że koszty związane z realizacją projektu poniesione przed zawarciem umowy o dofinansowanie projektu Wnioskodawca ponosi na własne ryzyko.
W związku z powyższym koszt zakupu tabletów w październiku może być kosztem kwalifikowalnym. Ważne, żeby szkoła posiadała udokumentowane zapotrzebowanie na zakupy, których dokonuje w ramach projektu. Jeżeli tablety graficzne wpisują się
w przedstawione w diagnozie potrzeby edukacyjne szkoły jest możliwy zakup tak specjalistycznego sprzętu.

Równocześnie IOK przypomina, iż wkład własny w projekcie może zostać wniesiony również w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu wyposażenie w sprzęt niezbędny do nauki zdalnej jest dokonywane na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół.

Organ prowadzący szkołę powinien wskazać na podstawie diagnozy przeprowadzonej w szkole zapotrzebowanie na zakup laptopów/tabletów oraz potrzebę przeprowadzenia szkoleń z zakresu nauczania zdalnego dla nauczycieli. Informacja
o zdiagnozowanych potrzebach powinna się znaleźć we wniosku o dofinansowanie. Informacja ze szkół przesłana mailem do organu prowadzącego, w zakresie zapotrzebowania na szkolenia, laptopy, tablety wyczerpuje zapis o indywidualnie zdiagnozowanym zapotrzebowaniu szkół.