Dostępne 29 pytań w: Poddziałanie 8.3.2 Kształcenie zawodowe dorosłych ×
Do wskaźnika rezultatu bezpośredniego: „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia (90%)” nie mogą zostać wliczone osoby, które uzyskały wyłącznie zaświadczenia o ukończeniu kursu, o którym mowa w § 3 pkt. 2 oraz pkt. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622).
Przedmiotowy wskaźnik obejmuje wyłącznie osoby, które uzyskały dokument potwierdzający kwalifikacje w zawodzie wydany przez uprawnione instytucje m. in. przez okręgową komisję egzaminacyjną czy izby rzemieślnicze, po zdaniu odpowiedniego egzaminu.
Poprzez zwrot: „przygotowanie oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców oraz dostosowanej do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy” należy rozumieć takie określenie zakresu, formy i tematyki kursu, aby uczestnicy zdobyli kwalifikacje odpowiadające potrzebom pracodawcy w zakresie deficytu pracowników o określonych kwalifikacjach, uwzględniając jednocześnie sytuację na regionalnym i lokalnym rynku pracy.
Wnioskodawca zakładając współpracę z pracodawcami na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie ma obowiązku określania dokładnych nazw pracodawców. Realizując typ projektu dotyczący wsparcia uczenia się w formach pozaszkolnych organizowanych we współpracy z pracodawcami Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać w treści wniosku o dofinansowanie zamiar współpracy z pracodawcami oraz określić charakter tej współpracy. W przypadku drugiego typu wsparcia nie ma obowiązku nawiązywania współpracy z pracodawcami.
Współpraca z pracodawcami może polegać w szczególności na:
Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych musi być zgodna z warunkami przedstawionymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz Ustawie o systemie oświaty. W związku z tym, realizowane kursy muszą być organizowane przez instytucje wymienione w wyżej wymienionych dokumentach.
W ramach konkursu numer RPWP.08.03.02-IZ-00-30-001/15 punkty premiujące mogą zostać przyznane w momencie spełnienia kryterium grupy docelowej, które zakłada, iż projekt będzie skierowany wyłącznie do jednej z poniższych grup:
Projekt, który będzie skierowany zarówno do osób w wieku 50 lat i więcej, jak i osób w wieku od 25 lat o niskich kwalifikacjach nie uzyska punktów premiujących, za wyjątkiem sytuacji w której osoby 50 lat i więcej będą również osobami o niskich kwalifikacjach.
W ramach Poddziałania 8.3.2 możliwe jest kształcenie w zawodach nie wymienionych w branżach zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym. Należy jednak podkreślić, iż dodatkowo punktowane będą projekty, w których kierunki kształcenia będą zgodne z zapotrzebowaniem rynku pracy w branżach zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym i/lub branżach strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation).
Zawody wymienione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania zostały uwzględnione w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, na mocy art. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Przygotowując wniosek o dofinansowanie należy wybrać zawód z klasyfikacji MEN.
Realizując typ projektu dotyczący wsparcia uczenia się w formach pozaszkolnych organizowanych we współpracy z pracodawcami we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest przede wszystkim wykazać zamiar współpracy oraz określić charakter tej współpracy. Do wniosku nie należy dołączać żadnych dokumentów.
Oferta kształcenia w formach pozaszkolnych powinna zostać dostosowana do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy, i ma się przyczyniać do dostarczenia na ten rynek większej liczby specjalistów o kwalifikacjach odpowiadających aktualnym wymogom pracodawców. Zatem, oferta nie powinna być przygotowana w oparciu o potrzeby pracodawcy spoza województwa wielkopolskiego.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020,
pod pojęciem osoby o „niskich kwalifikacjach” należy rozumieć osoby posiadające wykształcenie do poziomu ISCED 3 włącznie (osoby z wykształceniem na poziomie ponadgimnazjalnym) zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Kształcenia (ISCED 2011) zaaprobowaną przez Konferencję ogólną UNESCO. Definicja poziomów wykształcenia (ISCED) została zawarta w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Założenia przyjęte dla konkursu mają w głównej mierze przyczyniać się do osiągnięcia wskaźnika, jakim jest liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia. Jednakże dopuszczono również Kursy Kompetencji Ogólnych (KKO) przeznaczone dla osób, które chcą uzyskać dyplom w zawodzie poprzez kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ), a nie mają wykształcenia ogólnego na poziomie Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Stanowić mają formę uzupełnienia wykształcenia prowadzącą w dalszym etapie do potwierdzenia kwalifikacji zawodowych.
Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych musi być zgodna z warunkami przedstawionymi w przedmiotowym rozporządzeniu oraz Ustawie o systemie oświaty. W związku z tym, realizowane kursy muszą być organizowane przez instytucje wymienione w wyżej wymienionych dokumentach.
Regulamin konkursu numer RPWP.08.03.02-IZ-00-30-001/15 określa, iż o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej, natomiast Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) wymienia jednostki, które mogą realizować kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. W ramach konkursu nie ma wymogu, aby beneficjentem były przedmiotowe jednostki.
Zapisy Regulaminu konkursu numer RPWP.08.03.02-IZ-00-30-001/15 nie ograniczają możliwości ubiegania się o dofinansowanie Izbom Rzemieślniczym, natomiast narzucają konieczność przeprowadzenia kursów, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 622).
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 koszty pozyskania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne, o ile we wniosku o dofinansowanie zostanie uzasadniona konieczność pozyskania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji projektu z zastosowaniem najbardziej efektywnej dla danego przypadku metody (zakup, amortyzacja, leasing itp.), uwzględniając przedmiot i cel danego projektu. Szczegółowe zasady dotyczące kwalifikowalności leasingu opisuje podrozdział nr 6.12.3 ww. wytycznych. Jednakże należy pamiętać, iż wszelkie wydatki wykazane we wniosku o dofinansowanie muszą zostać szczegółowo uzasadnione i podlegać będą ocenie pod kątem adekwatności do zaplanowanych działań i przeznaczonych na nie nakładów finansowych.
W związku z planowaną realizacją kursów w zakresie zawodów wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania należy pamiętać, iż powyższa klasyfikacja została uwzględniona w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, na mocy art. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dlatego też planując formę wsparcia w zakresie zdobycia kwalifikacji zawodowych należy wybrać zawód z przedstawionej klasyfikacji MEN oraz przygotować projekt zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
Podmiot realizujący projekt ponosi wydatki związane z jego realizacją zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014 – 2020. Ponadto każdy z planowanych wydatków we wniosku o dofinansowanie powinien zostać przyporządkowany do adekwatnej kategorii kosztów, których definicję zawarto w załączniku do Regulaminu konkursu. Wszelkie wydatki, które nie zostały ujęte w wyżej wymienionym załączniku, muszą zostać szczegółowo uzasadnione.
Dodatkowo należy pamiętać, iż w przedmiotowych załączniku uwzględniono jedynie wydatki dotyczące kosztów bezpośrednich, natomiast w ramach projektu kwalifikowane są również koszty pośrednie. W projektach finansowanych z EFS koszty pośrednie rozliczane są z wykorzystaniem stawki ryczałtowej, której wysokość zależy od wartości projektu. Koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu np. koszty personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie czy koszty utrzymania powierzchni biurowych. Szczegółowe informacje dotyczące kosztów pośrednich zawarte są w Podrozdziale 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Wkład własny w projekcie może zostać wniesiony zarówno w formie pieniężnej jak i niepieniężnej, Beneficjent może wnieść wkład własny zarówno w ramach kosztów pośrednich jak i kosztów bezpośrednich. Jednakże warunkiem wniesienia do projektu określonych wydatków jako wkładu własnego, jest możliwość ich kwalifikowania w ramach danego konkursu. W związku z powyższym wkład własny w formie niepieniężnej może zostać wniesiony np. poprzez wykorzystanie własnej sali szkoleniowej.
Nie ma wymogu aby uczestnikami projektu byli uczniowie/słuchacze szkół dla dorosłych. W ramach Poddziałania 8.3.2 projekty mogą być skierowane bezpośrednio do osób dorosłych w wieku aktywności zawodowej, w szczególności w wieku 25-64 lat (głównie o niskich kompetencjach i kwalifikacjach i/lub 50+) zgłaszających z własnej inicjatywy potrzebę podniesienia kwalifikacji.
Wskazana w załączniku 8.12 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług kwota wynagrodzenia wykładowcy w wysokości 80 zł jest kwotą ubruttowioną (zawiera koszty pracodawcy) i nie może ulec zwiększeniu.
W przypadku zajęć trwających powyżej 6 h, w uzasadnionych przypadkach, tj. m.in. w zależności od specyfiki grupy docelowej, odległości jaką muszą pokonać uczestnicy projektu do ośrodka szkoleniowego koszt lunchu może zostać uznany za kwalifikowalny. Jednakże wszelkie koszty i działania w projekcie muszą odpowiadać stawkom rynkowym i w budżecie projektu powinny zostać szczegółowo uzasadnione, gdyż podlegać będą ocenie pod kątem adekwatności do zaplanowanych działań i przeznaczonych na nie nakładów finansowych.
W ramach Poddziałania 8.3.2 nie ma możliwości realizacji kursów językowych. Szkolenia podnoszące kompetencje osób dorosłych w wieku aktywności zawodowej zgłaszających z własnej inicjatywy potrzebę podniesienia kompetencji językowych przewidziane zostało w Poddziałaniu 8.2. Uczenie się przez całe życie.
Realizacja kursów służąca podnoszeniu kompetencji oraz uzyskiwaniu kwalifikacji zawodowych osób dorosłych zainteresowanych z własnej inicjatywy zdobyciem, uzupełnieniem lub podnoszeniem kwalifikacji zawodowych musi być zgodna z warunkami przedstawionymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz Ustawie o systemie oświaty. W związku z tym, ukończenie powyższych kursów powinno zostać potwierdzone dokumentem zgodnym ze wzorem zaświadczenia wskazanym w w/w rozporządzeniu. Ponadto, egzamin powinien być przeprowadzony przynajmniej w formie testu wiedzy lub kompetencji, przez podmiot/instytucję zewnętrzną lub projektodawcę, z zastrzeżeniem zgodności z właściwymi rozporządzeniami/wytycznymi dotyczącymi zasad potwierdzania kwalifikacji zawodowych.
Beneficjent określa formę wniesienia wkładu własnego. Źródłem wkładu własnego w ramach przedmiotowego konkursu mogą być m.in. środki pochodzące z opłat pobranych od uczestników projektu. Informacja na ten temat powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i będzie podlegać ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników przez Komisję Oceny Projektów.
Zgodnie z pkt. 5 Regulaminu konkursu nie ma możliwości realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej/pomocy de minimis.
Pozyskanie wsparcia w ramach projektu przez uczestnika nie jest uzależnione od wniesienia przez niego opłaty za kurs.
W punkcie 6 podrozdziału 7.2.2 IZ WRPO 2014+ chodzi o indywidualną interpretację podatkową wydaną na rzecz wystawcy faktury. Jednocześnie IZ WPRO 2014+ ponownie podkreśla, iż bez ww. interpretacji VAT nie będzie kwalifikowany, a wszystkie koszty wskazane na fakturze VAT kwalifikowane będą w kwotach netto.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, że nie udostępnia badania cen rynkowych usług rozwojowych. Informacja o maksymalnych kwotach pojedynczej usługi rozwojowej nie jest istotna na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie. W trakcie tworzenia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca nie ma możliwości wskazania poszczególnych usług rozwojowych jakie zostaną wybrane przez uczestników projektu ani ich dokładnego kosztu. W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca powinien założyć średni koszt usługi rozwojowej. Określając średni koszt usługi rozwojowej należy brać pod uwagę wartość wskaźnika produktu planowanego do osiągnięcia w ramach alokacji dostępnej na konkurs.
Jednocześnie informuję, iż PARP na podstawie II edycji badania cen rynkowych usług rozwojowych planuje w najbliższym czasie wdrożyć do systemu informatycznego BUR moduł analizy danych dotyczących cen rynkowych usług.