Dostępne 18 pytań w: Poddziałanie 8.3.5 Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla rozwoju AKO ×
W ramach typu projektu: wspieranie indywidualnych potrzeb młodzieży – wsparcie uczniów w zdobywaniu dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy jest możliwe objęcie uczniów wsparciem w postaci kursu prawa jazdy kat. B. Wsparcie dokonywane jest na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty albo osób obejmowanych wsparciem. Wnioski z diagnozy muszą stanowić element wniosku o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020 oraz przytoczonym postulatem Ministerstwa Edukacji Narodowej katalog wyposażenia pracowni zamieszczony na stronie MEN ma charakter przykładowy, w związku z powyższym jest możliwość zakupu sprzętu/narzędzi o innych parametrach lub wykraczającego/wykraczających poza wskazany w katalogu zakres. Niemniej jednak, należy zwrócić uwagę na założenia konkursu dla Poddziałania 8.3.5, które wskazują, iż w pierwszej kolejności Wnioskodawcy powinni zaplanować realizację działań na rzecz kształcenia w miejscu pracy bądź realizacji programów stażowych, umożliwiających nabywanie kompetencji zawodowych w rzeczywistym środowisku pracy. Natomiast działania związane z wyposażeniem przyszkolnych pracowni zawodowych/warsztatów, stażowych powinno być dopuszczone w przypadku gdy nie będzie możliwe zorganizowanie kształcenia w miejscu pracy lub programów stażowych. Powyższe wynika również z zapisów Regulaminu konkursu zawartych w kryterium dotyczącym diagnozy. Ponadto zakres wyposażenia pracowni musi wynikać z indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkoły i musi być zgodny (niezbędny) z kierunkiem kształcenia w ramach danej/określonej kwalifikacji (czyli musi wynikać, iż zakup danego sprzętu jest niezbędny do nauki danego zawodu). Ostateczna decyzja do zakwalifikowania takiego wydatków zależy od osób oceniających projekt w ww. zakresie.
W Wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014‑2020 została wskazana informacja, że podmiotowi przyjmującemu na staż przysługuje refundacja dodatku do wynagrodzenia opiekuna praktykanta lub stażysty, w sytuacji, gdy nie został zwolniony od świadczenia pracy, w wysokości nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia wynikającego ze zwiększonego zakresu zadań (opieka nad grupą praktykantów lub stażystów, o której mowa w lit. I Wytycznych, ale nie więcej niż 500 zł brutto, za realizację 150 godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego zrealizowanych przez uczniów). Zgodnie z informacją zamieszczoną pod tabelą w Załączniku 8.13 „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług” do przedmiotowej kwoty Wnioskodawca planując budżet projektu może doliczyć wszystkie składniki wynagrodzenia płacone przez pracodawcę.
W dokumentacji poszczególnych konkursów ogłaszanych w ramach WRPO 2014+ wskazana jest kwota maksymalnego wynagrodzenia za staż i jest to wysokość, którą Projektodawcy są zobligowani stosować bowiem nie ma możliwości zwiększenia wynagrodzenia za staż dla konkursów już zakończonych.
Jeżeli dana jednostka wysyła wszystkich założonych do objęcia wsparciem w projekcie uczniów na staż w ramach danej kwalifikacji, to beneficjent nie może założyć we wniosku o dofinansowanie kosztów związanych z wyposażeniem pracowni w ramach tej samej kwalifikacji (tj.: kwalifikacji, w ramach której uczniowie zostali objęci stażem). Natomiast w przypadku, gdy wnioskodawca nie jest w stanie objąć wszystkich uczniów stażem w ramach danej kwalifikacji (co zostanie wskazane w diagnozie we wniosku o dofinasowanie), to wtedy istnieje możliwość kwalifikowania w projekcie kosztów wyposażenia pracowni/warsztatu również w ramach ww. kwalifikacji. Ponadto zaznacza się, iż istnieje również możliwość wyposażania pracowni w ramach kwalifikacji, w których uczniowie nie biorą udziału w stażach lub praktykach zawodowych niemniej jednak powyższe musi wynikać z diagnozy zapotrzebowania jednostki. Powyższe wynika w szczególności z zapisów kryterium, iż w przypadku zaplanowania działań polegających na wyposażeniu/doposażeniu pracowni lub warsztatów szkolnych z diagnozy musi wynikać, iż wyposażenie/doposażenie to jest niezbędne, gdyż nie ma możliwości organizacji kształcenia w ramach danej kwalifikacji w miejscu pracy lub w formie programów stażowych.
Regulamin konkursu nie wyklucza udziału w projekcie osób, które otrzymały już wsparcie w ramach WRPO 2014+. Niemniej jednak wsparcie jakie otrzymuje uczestnik w ramach kilku projektów nie może być tożsame. Rodzaje wsparcia powinny się uzupełniać i wynikać z faktycznych, zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Zakres doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego powinien być zgodny z potrzebami wynikającymi z planu rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty prowadzącej kształcenie zawodowe, z zapotrzebowaniem ww. podmiotów na nabycie przez nauczycieli kształcenia zawodowego określonych kwalifikacji lub kompetencji oraz z zapotrzebowaniem rynku pracy.
Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne lub szkolenia powinny umożliwić uzyskanie przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Powyższe oznacza, że jeżeli istnieje potrzeba przygotowania pedagogicznego w ramach kursu/szkolenia taki moduł powinien być zagwarantowany nauczycielom. W przypadku studiów podyplomowych powinny one spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r., poz. 131).
Realizacji wsparcia, o którym mowa w pkt. 7.4. Regulaminu konkursu powinna być prowadzona z wykorzystaniem doświadczenia działających na poziomie wojewódzkim i lokalnym placówek doskonalenia nauczycieli. Niemniej jednak jeżeli ww. placówki nie są w stanie świadczyć danej usługi można szkolenie/ kurs zlecić innemu podmiotowi.
Beneficjent decyduje poprzez udzielone formy wsparcia czy uczestnik nabył kwalifikacje czy kompetencje. W przypadku, gdy mowa o kwalifikacjach fakt ich nabycia powinien być rozpatrywany w oparciu o załącznik nr 8.21 do Regulaminu konkursu Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W realizacji zadań w projekcie nie obowiązuje limit zadań zleconych. Jednocześnie IZ WRPO 2014+ nie określiła rekomendowanego limitu. Podczas oceny projektu każdorazowo indywidualnie analizuje się racjonalność i efektywność zaplanowanych działań. Jednocześnie IZ WRPO 2014+ informuje, iż w SL2014 i LSI 2014+ są obecnie procedowane zmiany, mające na celu zmianę etykiety „zadania zlecone” na „usługi zlecone” w szczegółowym budżecie projektu. Zakłada się bowiem, że wszystkie umowy cywilnoprawne będą oznaczone jako „usługa zlecona”, bez względu na zakres zlecenia. „Usługi zlecone” nie będą kategorią podlegającą limitom. Jako „usługa zlecona” oznaczone będą wszelkie usługi zewnętrzne(usługi, a nie dostawy), zgodnie z definicjami dostaw i usług zawartymi w ustawie Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. 2017 poz. 1579). Do czasu wprowadzenia powyższych zmian, IZ WRPO 2014+ rekomenduje oznaczenie w szczegółowym budżecie projektu pozycji dotyczących zlecania usług wykonawcom na podstawie umów cywilnoprawnych jako zadań zleconych.
Praktyki lub staże nauczycieli kształcenia zawodowego organizowane w instytucjach z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe powinny trwać minimum 40 godzin. W przypadku kosztów kwalifikowalnych i ich wysokości dotyczących odbywania stażu przez nauczyciela podlegają one indywidulnej ocenie w zakresie przewidzianych i uzasadnionych w projekcie działań.
W zakresie wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych diagnoza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Wnioski z diagnozy muszą stanowić element wniosku o dofinansowanie. Regulamin nie określa szczegółowości i formy przeprowadzonej diagnozy. Diagnoza jest dokumentem, na podstawie którego opracowywany jest wniosek o dofinansowanie, dlatego powinna być sporządzona z należytą starannością, gwarantującą skierowanie wsparcia w obszarach wymagających rzeczywistej interwencji.
IZ WRPO 2014+ nie sprecyzowała warunków, na jakich ma odbywać się współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Współpraca może polegać m.in. na: organizacji i prowadzeniu kształcenia praktycznego, przygotowaniu oferty kształcenia zgodnej z oczekiwaniami pracodawców oraz dostosowanej do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy, włączeniu pracodawców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Zgodnie z punktem 7.6 f Regulaminu konkursu podnoszenie umiejętności, kompetencji oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe (w tym zasadnicze szkoły zawodowe) realizowane może być m.in. poprzez udział zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach lub obozach naukowych.
Możliwe jest sfinansowanie w ramach projektu kosztów związanych z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń na potrzeby pracowni lub warsztatów szkolnych, wynikających m. in. z konieczności montażu zakupionego wyposażenia oraz zagwarantowania bezpiecznego ich użytkowania. Zgodnie z zaleceniem MEN, opracowane katalogi powinny być traktowane jako rekomendacja, przy czym należy kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej. Ponadto, w przypadku działań przewidzianych do realizacji w PI 10iv (kształcenie zawodowe) należy brać pod uwagę rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, w którym określone jest wyposażenie niezbędne do realizacji kształcenia w poszczególnych zawodach.
Pracownie doposażone w ramach Podziałania 9.3.5 Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej w ramach ZIT dla rozwoju AKO jak najbardziej mogą być wykorzystywane do prowadzenia zajęć w przedmiotowym konkursie. Należy we wniosku o dofinansowanie projektu wykazać komplementarność działań w ww. zakresie. Jednocześnie komplementarności nie warunkuje fakt wykorzystania pracowni zakupionych w ramach ww. Poddziałania we wszystkich szkołach w ramach zaplanowanych działań.
Do Rejestru Instytucji Szkoleniowych wpisują się instytucje szkoleniowe, które mogą uzyskać zlecenie finansowane ze środków publicznych na prowadzenie szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy. W przypadku ujmowania w zamówieniu publicznym obowiązku wpisu wykonawcy zlecenia do ww. rejestru należałoby taki warunek uzasadnić.
W dniu 1 czerwca br. na stronie www.wrpo.wielkopolskie.pl została opublikowana wiadomość pn. Angażowanie personelu w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w której można znaleźć szczegółowe informacje na temat zatrudniania nauczycieli do projektów. Biorąc pod uwagę ww. materiał dot. angażowania personelu projektu uzasadnionym jest, aby zajęcia przewidziane w projekcie uzupełniały ofertę szkoły i były realizowane przez nauczycieli z danej placówki. Z tego względu nauczyciele powinni być angażowani do realizacji zajęć w ramach projektu w oparciu o art. 35a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 z późn. zm.).