Dostępne 14 pytań w: Poddziałanie 9.2.2 Rewitalizacja miast i ich dzielnic, terenów wiejskich, poprzemysłowych i powojskowych w ramach ZIT dla rozwoju AKO ×
Zgodnie z Regulaminem przewiduje się realizację projektów w dwóch wariantach:
W ramach konkursu nie jest możliwe podzielenie projektu na część wspartą w ramach pomocy publicznej i część bez pomocy publicznej.
Zapis: „maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektów w zakresie kultury, których celem jest poprawa spójności społecznej dzięki umożliwieniu lepszego dostępu do usług społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych stanowią maksymalnie 8 000 000,00 PLN” dotyczy projektów bezpośrednio związanych z działalnością kulturalną, gdzie działania kulturalne mają charakter dominujący. Powyższy zapis nie ma natomiast zastosowania w projektach, w których wskazany element stanowi tylko uzupełnienie zakresu rzeczowego i rezultatów projektu.
Ze względu na aspekty związane z pomocą publiczną (m.in. inna intensywność wsparcia) inwestycja w odnawialne źródła energii z punktu widzenia zakresu projektu może mieć wyłącznie charakter marginalny i stanowić uzupełnienie elementów wpisujących się w cele Działania 9.2.2 WRPO 2014+. Energia pozyskana z OZE musi być w całości wykorzystywana na potrzeby związane z działalnością ujętą w projekcie rewitalizacyjnym, która nie posiada cech działalności gospodarczej. Energia pozyskana z OZE nie może być sprzedawana ani odprowadzana do sieci dystrybucyjnej (tylko instalacje typu off-grid). Zasadność i kwalifikowalność tego typu wydatków będzie podlegała szczegółowej weryfikacji na etapie oceny projektu.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO 2014+ wsparciem w ramach naborów dla Poddziałania 9.2.1 oraz 9.2.2 mogą zostać objęte projekty polegające m. in. na budowie chodników i przejść dla pieszych oraz wszelkiej infrastruktury pozwalającej na zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów (np. ścieżki rowerowe) tylko w przypadku, kiedy są częścią większego projektu rewitalizacyjnego.
Projekty dotyczące budowy ścieżek pieszo-rowerowych nie mogą zatem być realizowane samodzielnie (muszą obejmować dodatkowo co najmniej jeden z pozostałych typów projektów możliwych do objęcia wsparciem, wskazanych w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO 2014+ dla Działania 9.2).
Zakres całego projektu rewitalizacyjnego musi zostać ujęty w jednym Programie Rewitalizacji.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO 2014+ wyposażenie obiektów jest kwalifikowalne wyłącznie w przypadku realizacji drugiego typu projektu: Wsparcie inwestycyjne w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy oraz wyposażenia obiektów na potrzeby funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej.
Zapisy Regulaminu konkursu nie wykluczają możliwości dofinansowania rewitalizacji dwóch obiektów w ramach jednego projektu, objętych jednym planem rewitalizacji. Należy jednak podkreślić, że projekt jako całość powinien stanowić kompletne i spójne przedsięwzięcie.
Projekty z zakresu termomodernizacji obiektów przewidziano do realizacji w ramach Działania 3.2 Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym. W ramach Poddziałania 9.2.2 działania termomodernizacyjne mogą zostać zrealizowane jedynie jako element stanowiący uzupełnienie szerszego projektu rewitalizacyjnego. W związku z powyższym, jeżeli zakres prac termomodernizacyjnych przewidzianych w projekcie nie będzie dominujący, to koszty z nim związane mogą zostać uznane za kwalifikowalne.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych WRPO 2014+ wyposażenie obiektów jest kwalifikowalne wyłącznie w przypadku realizacji drugiego typu projektu: Wsparcie inwestycyjne w zakresie budowy, przebudowy, rozbudowy oraz wyposażenia obiektów na potrzeby funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej.
Zgodnie z regulaminem konkursu koszt zakupu (cena nabycia) lub wytworzenia środka trwałego kwalifikuje się do współfinansowania ze środków WRPO 2014+ pod warunkiem włączenia go do ewidencji środków trwałych, uznania go za wydatek inwestycyjny zgodnie z zasadami rachunkowości oraz spełnienia wymogów ogólnych, określonych w dokumencie „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków”, części „Zasady ogólne dla EFRR”.
TAK, przy założeniu że projekt nie zakłada pomocy publicznej. Kosztem kwalifikowalnym w projekcie nie objętym pomocą publiczną są koszty opracowania: studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (m.in. odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie.
W przypadku projektów objętych pomocą publiczną – wydatki finansowane w ramach pomocy de minimis: studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (m.in. odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie.
W ramach konkursu przewiduje się możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W takim przypadku wymaga się, aby kontrakt (umowa) z wykonawcą obejmował:
sporządzenie dokumentacji technicznej (budowlanej) niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych/ innych decyzji umożliwiających rozpoczęcie inwestycji, jak również realizację samej inwestycji.
Wnioskodawca realizujący przedsięwzięcie we wskazanej formule zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną Programu funkcjonalno-użytkowego opracowanego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (t.j. Dz. U. 2013, poz. 1129 ze zm.).
W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem, należy dołączyć również dokumenty, postanowienia lub decyzje administracyjne, niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia, w tym decyzję o warunkach zabudowy/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana. Dostarczenie do IZ WRPO 2014+ decyzji o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowlanych/wyciągu z projektu budowlanego/wyciągu z dokumentacji do zgłoszenia robót budowlanych, powinno nastąpić i weryfikacja złożonych dokumentów powinna się zakończyć przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność, pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.
W przypadku realizacji przedsięwzięć, których charakter wymaga uzyskania dodatkowych decyzji administracyjnych niniejsze dokumenty należy przedłożyć do wniosku o dofinansowanie.
Nie będzie traktowana jako inwestycja w drogi lokalne więc nie ma tu również limitu 30%, niemniej zwracamy uwagę na fakt, że powyższe działanie jest możliwe jedynie jako element szerszego projektu rewitalizacyjnego. Właściwym poddziałaniem dla ścieżek rowerowych jest bowiem 3.3.1 WRPO
Formalnie istniałaby możliwość podjęcia tego typu działań ale takie prawdopodobieństwo jest bardzo niskie (tylko pod warunkiem jeśli wnioskodawca wykaże uzasadnienie społeczne takiego działania co może być trudne jeśli projekt miałby polegać jedynie na wymianie dachu), jednak zwracamy uwagę na fakt, że projekt oparty jedynie na takiej inwestycji może uzyskać niską punktację podczas oceny strategicznej ZIT jak również merytorycznej w IZ WRPO 2014+. Niemniej, trudno udzielić wiążącej informacji przy tak ogólnie postawionym pytaniu. Właściwa kwalifikacja wniosków będzie miała miejsce na etapie oceny.
Zwracamy uwagę że niedopuszczalne jest podwójne finansowanie w projektach działań, które zostały dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz z innych środków pomocowych niepodlegających zwrotowi.
Zał. 2 Tabela wskaźników rezultatu i produktu jest częścią Uszczegółowienia więc prezentuje najważniejsze wskaźniki z punktu widzenia realizacji programu. Z kolei studium wykonalności dla projektu i dalej wniosek o dofinansowanie zawierają wskaźniki związane z realizacją konkretnego przedsięwzięcia i siłą rzeczy są bardziej szczegółowe i „dogłębne”. Oczywiście w projekcie niektóre wskaźniki są obowiązkowe dla wnioskodawcy (te pochodzące z programu i SZOOP) ale można także zawrzeć inne wskaźniki adekwatne do zakresu i celu realizowanego projektu służące jego rozliczaniu. Wnioskodawca może te inne wskaźniki wybrać z listy wskaźników kluczowych lub specyficznych dla projektu. Przedmiotowy wskaźnik dotyczy wszystkich gmin z obszaru ZIT dla rozwoju AKO.