Działanie 1.2 Wsparcie działalności B+R przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw z organizacjami badawczymi, w tym w zakresie infrastruktury B+R
Nabór: FEWP.01.02-IZ.00-001/24 ( od 2024-09-09 do 2024-11-08 )

Zgodnie z załącznikiem „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków” (pkt 3.7) koszty poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenie, umowa o dzieło) są kwalifikowalne, z zastrzeżeniem spełnienia wszystkich warunków ujętych w przedmiotowym punkcie oraz w części „Zasady ogólne dla EFRR” wskazanego dokumentu.

Zasadą jest, że Beneficjent do zamówień, których wartość szacunkowa przekracza kwotę 50 tys. zł netto, zobowiązany jest do stosowania zasady konkurencyjności określonej w „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021‑2027”. Obowiązek ten dotyczy również zamówień dla osób, które mają świadczyć usługi w projekcie w oparciu o inne umowy niż umowa o pracę.

Równocześnie, ww. wytyczne, w Podrozdziale 3.2 Zasada konkurencyjności, Sekcji 3.2.1 Wyłączenia, pkt 1, ppkt i) dopuszczają możliwość niestosowania zasady konkurencyjności w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac badawczo - rozwojowych prowadzonych w projekcie przez osoby fizyczne wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych zgodnie z tym wnioskiem.

W związku z powyższym, przy zatrudnianiu na umowę zlecenie pracowników badawczych (np. naukowców) wskazanych z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie, możliwe jest skorzystanie ze wskazanego wyłączenia stosowania zasady konkurencyjności.

Należy zaznaczyć, iż decyzję dotyczącą wyboru procedury udzielenia zamówienia, czy też skorzystania z przedmiotowego wyłączenia stosowania zasady konkurencyjności, podejmuje sam zamawiający, a prawidłowość jego działania może być przedmiotem weryfikacji prowadzonej przez instytucje kontrolujące.

Projekt powinien być realizowany na terenie województwa wielkopolskiego. W przypadku, gdy przedmiotem projektu będzie przedsięwzięcie niezwiązane trwale z gruntem, za miejsce realizacji projektu uznaje się siedzibę Wnioskodawcy (przedsiębiorcy - Lidera Konsorcjum), bądź miejsce prowadzenia przez niego działalności gospodarczej – w tym przypadku Wnioskodawca (przedsiębiorca – Lider Konsorcjum) powinien prowadzić działalność na terenie Wielkopolski przez minimum 12 miesięcy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

Do realizacji projektu można zaangażować konsorcjanta (jednostkę badawczo-naukową) mająca siedzibę poza województwem wielkopolskim, który zrealizuje część projektu, w zakresie prac badawczych w swojej siedzibie (poza województwem wielkopolskim). Jednak należy pamiętać, że wyniki prac B+R powinny zostać wdrożone do działalności gospodarczej Wnioskodawcy (Lidera konsorcjum).

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FEWP.01.02-IZ.00-001/24 maksymalny poziom dofinansowania dla zadania realizowanego przez konsorcjanta uzależniony jest od zakresu realizowanego projektu i przyjmuje poziom dofinansowania analogiczny jak Wnioskodawca/Lider konsorcjum. Wsparcie przyznawane członkom konsorcjum stanowi pomoc de minimis. Wartość wnioskowanej pomocy de minimis łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez podmiot w okresie trzech lat nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 300 000 EUR. Maksymalna wartość dofinansowania kosztów objętych pomocą de minimis wynosi 1 200 000 PLN.

Nie. Kryteria merytoryczne mają szerszy zakres i odnoszą się do wszystkich modułów możliwych do realizacji w ramach Działania 01.02.

Kolumna „Wymiar zatrudnienia (wartość liczbowa)” dotyczy określenia wymiaru zatrudnienia, tj. w przypadku zatrudniania pracownika na pełen etat należy wpisać 1, w przypadku części etatu należy wskazać odpowiedni ułamek, np. przy zatrudnieniu danego pracownika na ¾ etatu należy wpisać 0,75. UWAGA: pole należy uzupełnić jedynie wartością liczbową (bez jednostki „etat”/”etatu”), ponieważ wartość ta jest w kolejnych kolumnach wykorzystywana do obliczeń automatycznych.

Zgodnie z punktem 2 (patrz wiersz 5 załącznika), wskazano, że koszty zatrudnienia brutto pracownika obejmują wynagrodzenie brutto powiększone o obciążenia pracodawcy. Oznacza to, że wartość wskazana w kolumnie „Roczne koszty zatrudnienia brutto…” już powinny uwzględniać obciążenia pracodawcy. Ważne, by nie zawierały one niekwalifikowalnych składników wynagrodzeń, o których mowa w punkcie 2.11 lit. w załącznika do Umowy o dofinansowanie pn. "Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków".

W kolumnie „Wskaż przyjętą w projekcie liczbę stawek w odniesieniu do każdego pracownika” należy wskazać liczbę stawek godzinowych danego pracownika, które Wnioskodawca/Beneficjent ma zamiar rozliczyć w ramach projektu (tabela A i tabela C) albo liczbę stawek godzinowych na danym stanowisku, które Wnioskodawca/Beneficjent ma zamiar rozliczyć w ramach projektu (tabela B) i nie może być ona większa od wartości wskazanej jako maksymalna roczna liczba godzin zaangażowania w projekcie.

Dla przykładu, jeżeli w ramach projektu ma pracować pan Jan K., dla którego znane są roczne koszty zatrudnienia brutto i który pracować będzie w ramach projektu w wymiarze czasu pracy ½ etatu, to maksymalna roczna liczba godzin zaangażowania w projekcie wynosi 860 godzin i dlatego w kolumnie „Wskaż przyjętą w projekcie liczbę stawek w odniesieniu do każdego pracownika” można wskazać np. 800 (maksymalnie 860).

UWAGA: należy wskazać wartość liczbową bez jednostki, bo dana ta jest w dalszej części tabeli wykorzystywana do automatycznych obliczeń. na tej podstawie zostanie wyliczona wartość w kolumnie „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeniesiona do tabeli 5.1.1 wniosku o dofinansowanie” jako iloczyn obliczonej stawki godzinowej i liczby stawek przewidzianych w projekcie.

Nie trzeba wypełniać wszystkich tabel. Każda tabela dotyczy innego przypadku:

  • Tabela A dotyczy wyliczenia stawki godzinowej danego pracownika w oparciu o jego rzeczywiste wynagrodzenie – oznacza to, że konkretnie dany pracownik będzie wykonywał prace w ramach projektu i jego czas pracy będzie w nim rozliczany. W przypadku gdy nie są dostępne roczne koszty zatrudnienia brutto tego pracownika (np. zatrudniony jest u Wnioskodawcy/Beneficjenta od pół roku), to można je wyliczyć na podstawie dostępnych udokumentowanych kosztów zatrudnienia brutto lub umowy o pracę, odpowiednio dostosowanych do 12-miesięcznego okresu (patrz wiersz 7 załącznika).
  • Tabela B dotyczy wyliczenia stawki godzinowej całej grupy pracowników zatrudnionych na takim samym lub zbliżonym stanowisku – można ją wypełnić jeśli Wnioskodawca/Beneficjent planuje, że w ramach projektu będzie pracować jeden lub więcej pracowników wykonujących takie same prace, np. ślusarze. Wówczas w tabeli powinien zawrzeć dane o wynagrodzeniach wszystkich ślusarzy, by przy wyliczeniu godzinowej stawki wynagrodzenia można było uwzględnić średnią ich rocznych kosztów zatrudnienia brutto.
  • Tabela C dotyczy personelu badawczego projektu zatrudnianego po rozpoczęciu realizacji projektu, tj. nowego pracownika. Jest to opcja wyjątkowa, która wymaga dodatkowego uzasadnienia (m.in. powodu braku możliwości ustalenia stawki godzinowej w sposób wskazany w punkcie A i B oraz racjonalności zatrudnienia nowej osoby zamiast zlecenia prac badawczych na zewnątrz / wykonania ich w ramach konsorcjum przemysłowo-naukowego).

Co do zasady, w przypadku chęci realizacji projektu w ramach działania 1.2, Wnioskodawca/Beneficjent powinien zaplanować kogo lub jakiego rodzaju pracowników potrzebuje do realizacji projektu i jeśli posiada odpowiedni personel, to wypełnić odpowiednio tabelę A (konkretni pracownicy Wnioskodawcy/Beneficjenta, którzy będą zaangażowani w realizację danego projektu) i/lub tabelę B (lista pracowników zatrudnionych na takim samym lub zbliżonym stanowisku, tj. wykonujących zadania o zbliżonym charakterze i zakresie obowiązków oraz należących do tej samej grupy zaszeregowania – w takim przypadku nie ma konieczności wskazywania we wniosku o dofinansowanie konkretnego pracownika, a jedynie jego stanowiska / obowiązków, które będzie wykonywał w ramach projektu

Koszty kwalifikowalne w ramach Modułu internacjonalizacja mogą obejmować m.in.:

  • opracowanie nowych modeli biznesowych na rzecz wejścia na nowe rynki, w tym tworzenie strategii marketingowych,
  • koszty usług doradczych/zewnętrznych w zakresie internacjonalizacji produktów/usług, w tym np.:
  • koszty na pokrycie tłumaczeń, w tym koszty tłumacza przysięgłego, koszty tłumaczeń dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz prowadzenia postępowania przed właściwym krajowym, regionalnym, unijnym lub międzynarodowym organem ochrony własności przemysłowej;
  • koszty związane z uzyskaniem praw własności przemysłowej, tj. m.in. koszty przygotowania dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz koszty reprezentacji przed organem ochrony własności przemysłowej;
  • koszty wstępnego orzeczenia rzecznika patentowego o zdolności patentowej wynalazku lub zdolności ochronnej wzoru użytkowego.

Należy pamiętać, że kompleksowa ocena kwalifikowalności kosztów zostanie przeprowadzona przez IZ FEW 2021+ po złożeniu pełnej dokumentacji aplikacyjnej oraz w trakcie weryfikacji wniosku o płatność i w trakcie kontroli projektów.

Tak. Zwiększenie potencjału kadrowego jest możliwe do zrealizowania wyłącznie w ramach Modułu kompetencje. W związku z powyższym aby otrzymać punkty w zakresie kryterium merytorycznego nr 16 w projekcie należy ująć Moduł kompetencje.

Opinia o innowacyjności stanowi dokument potwierdzający spełnienie jednego z warunków umniejszającego część zwrotną dotacji warunkowej. W związku z powyższym należy ją przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność wyłącznie w przypadku realizacji Modułu wdrożenie wyników prac B+R i wyboru warunku umniejszającego część zwrotną dotacji warunkowej „Innowacyjność części wdrożeniowej projektu w skali świata”.

W przypadku gdy kierownik zespołu B+R będzie realizował zarówno prace badawcze, jak i prace związane z zarządzaniem bądź koordynacją, niedotyczące prac B+R to kosztem kwalifikowalnym będzie wyłącznie cześć kosztów wynagrodzenia związana z pracami badawczymi B+R.

Zgodnie z zapisami ujętymi w Regulaminie wyboru projektów członek konsorcjum może ponosić koszty w projekcie. Przedmiotowe koszty są ponoszone wyłącznie w ramach pomocy de minimis.

W zależności od zakresu zadań realizowanych w ramach konsorcjum za koszty kwalifikowalne ponoszone przez Konsorcjanta (niebędącego Liderem) uznaje się:

  • koszty zakupu infrastruktury B+R wraz z wdrożeniem,
  • koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych służących do realizacji prac B+R wraz z wdrożeniem,
  • koszty zakupu środków trwałych wraz z wdrożeniem (wyłącznie w przypadku realizacji Modułu wdrożenia wyników prac B+R),
  • koszty personelu badawczego projektu,
  • Szkolenie personelu badawczego bezpośrednio zaangażowanego w realizację projektu, w zakresie adekwatnym do realizowanego przedsięwzięcia,
  • koszty amortyzacji (już posiadanej) infrastruktury B+R, w zakresie i przez okres, w jakim jest ona wykorzystywana na potrzeby projektu.

 

Koszty dotyczące zakupu infrastruktury B+R, wartości niematerialnych i prawnych i środków trwałych możliwe są do poniesieni/rozliczenia wyłącznie w przez konsorcjantów mających swoją siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego.

Członkowie konsorcjum (niebędący liderem) mogą wdrożyć, wspólnie wypracowane, wyniki prac B+R do swojej działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, że to lider konsorcjum jest Wnioskodawcą odpowiedzialnym za realizację projektu i to on powinien pełnić wiodącą rolę w realizacji przedsięwzięcia, a korzyści z realizacji projektu powinni osiągnąć wszyscy konsorcjanci, a przede wszystkim Wnioskodawca.

W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że w przypadku realizacji projektu w takiej formule w umowie konsorcjum należy określić zakres prac, wkład finansowy i podział zysków dla każdego członka konsorcjum.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, co do zasady możliwe jest wdrożenie do działalności gospodarczej Beneficjenta wyników prac B+R, zrealizowanych przez niego samodzielnie lub w ramach konsorcjum.

W związku z powyższym projekt nie może polegać wyłącznie na zakupie wyników prac B+R od podmiotu zewnętrznego i wdrożeniu ich do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Zadania przewidziane do realizacji w ramach Modułu wdrożenie wyników prac B+R powinny być proporcjonalne i adekwatne do skali rozwiązań planowanych do osiągnięcia w ramach realizacji Modułu prace B+R.

W ramach Modułu prace B+R Wnioskodawca może ponosić koszty związane ze zleceniem wykonania części prac B+R podmiotowi zewnętrznemu, ale przedmiotowy koszt nie może mieć charakteru dominującego, ponieważ podmiot realizujący zlecone usługi nie jest Wnioskodawcą, który powinien pełnić wiodącą rolę w realizacji projektu.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie określony poprzez kod PKD zakres działalności musi wskazywać na związek z zakresem planowanego projektu. W sytuacji gdy wykonywanie działalności związanej z realizacją projektu wymaga wykazania kilku kodów PKD, należy podać przeważający kod PKD.

W związku z powyższym w przypadku gdy w ramach projektu Wnioskodawca planuje realizację jedynie Modułu prace B+R to kod PKD projektu powinien odnosić się do prac badawczych lub zakresu, którego dotyczą prowadzone prace B+R. Natomiast jeżeli projekt obejmuje więcej modułów jako główne PKD projektu należy wskazać kod odpowiedni dla działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach Modułu, z którego planuje osiągnąć największe przychody.

Wybrane kody PKD muszą zawierać się w liście kodów PKD wskazanych w KRS, CEiDG lub REGON Wnioskodawcy najpóźniej na etapie korekty.

Dodatkowo, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów przedsięwzięcie realizowane w ramach projektu musi być zgodne z Regionalną Strategią Innowacji dla Wielkopolski 2030 oraz musi być realizowane w obszarach Inteligentnych Specjalizacji Wielkopolski określonych w przedmiotowym dokumencie. Oznacza to, że działania realizowane w ramach Modułu prace B+R lub Modułu, z którego Wnioskodawca planuje osiągnąć największe przychody powinny być zgodne z zakresem Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji. Lista kodów PKD dla każdej Specjalizacji została ujęta w załączniku nr 4 do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Z uwagi na modułowość projektów ocena spełniania ww. kryterium będzie przeprowadzana poprzez kompleksową analizę wszystkich danych przedstawionych przez Wnioskodawców w całej dokumentacji aplikacyjnej, a nie wyłącznie na podstawie kodów PKD.

W przypadku gdy kierownik zespołu B+R będzie realizował zarówno prace B+R, jak i prace związane z zarządzaniem bądź koordynacją zespołem, niedotyczące prac B+R to kosztem kwalifikowalnym będzie wyłącznie część kosztów wynagrodzenia związana z pracami badawczymi. Ponadto członek personelu zespołu B+R może pełnić funkcję kierownika prac B+R oraz badacza zaangażowanego bezpośrednio w proces badawczy, z zastrzeżeniem, że łączne zaangażowanie zawodowe tej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania), nie przekracza 276 godzin miesięcznie; do tego limitu wlicza się okres urlopu wypoczynkowego oraz czas niezdolności do pracy wskutek choroby, natomiast nie wlicza się innych nieobecności pracownika (na przykład urlop bezpłatny, rodzicielski i macierzyński).

Nie. We wniosku o dofinansowanie projektu przy zadaniach dotyczących Modułu wdrożenie wyników prac B+R objętych dotacją warunkową Wnioskodawcy wskazują pełną kwotę dotacji (zgodnie z przyjętym wariantem dofinansowania). Ostateczna wartość części zwrotnej dotacji warunkowej zostanie określona po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność końcową.

Moduły fakultatywne są powiązane z następującymi kryteriami merytorycznymi:

  • Kryterium 16 – moduł kompetencje,
  • Kryterium 17 – moduł wdrożenie wyników prac B+R,
  • Kryterium 18, w odniesieniu do poszczególnych podkryteriów wskazanych w definicji Kryterium 18 wskazać należy, że:
    1. Zgodnie z definicją kryterium punkty będą przyznane między innymi gdy projekt wspiera infrastrukturę, która przyczyni się w największym stopniu do rozwoju technologii innowacyjnych i perspektywicznych z punktu widzenia rozwoju regionu - wsparcie infrastruktury powinno być objęte modułem infrastruktura B+R, który zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, dotyczy zakupu /wykorzystaniu/ budowy/modernizacji infrastruktury B+R;
    2. Zgodnie z definicją kryterium, punkty będą przyznane między innymi w przypadku, gdy projekt sprzyja zwiększeniu zdolności przedsiębiorstw do tworzenia produktów i usług o wysokiej wartości dodanej, charakteryzujących się dużym potencjałem eksportowym - moduł internacjonalizacja;
    3. Zgodnie z definicją kryterium punkty będą przyznane między innymi gdy realizacja projektu przyczyni się do podnoszenia gotowości technologicznej projektów B+R, komercjalizacji B+R, wprowadzania nowych technologii, umiejętności cyfrowych, tak zwanych green skills oraz zarządzania innowacjami i nowymi  modelami biznesowymi. W odniesieniu do poszczególnych zakresów występować tu może (w zależności od zakresu i specyfiki projektu): moduł cyfryzacja, moduł zielone technologie, moduł infrastruktura B+R, moduł wdrożenie wyników prac B+R, moduł prace B+R (moduł obligatoryjny).
  • Kryterium 19 – moduł zielone technologie.

 

Jednocześnie podkreślić należy, że charakter działań w projekcie (planowane działania, wiarygodność uzasadnień, ocena realności założeń i planowanych do uzyskania efektów projektu) będzie podlegać ocenie eksperckiej w ramach Komisji Oceny Projektów. 

Nie. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów jedynie duże przedsiębiorstwa, w tym mid caps mogą uzyskać wsparcie tylko pod warunkiem współpracy z MŚP.

Co do zasady, w ramach Modułu prace B+R Wnioskodawca może ponosić koszty związane ze zleceniem wykonania części prac B+R podmiotowi zewnętrznemu, ale przedmiotowe koszty nie mogą mieć charakteru dominującego, ponieważ podmiot realizujący zlecone usługi nie jest Wnioskodawcą, który powinien pełnić wiodącą rolę w realizacji projektu.

Niedopuszczalne jest aby rola Wnioskodawcy w projekcie polegała wyłącznie na koordynacji realizowanych działań, a jego wkład merytoryczny był znikomy.

Wnioskodawca nie może zlecić realizacji prowadzenia wszystkich prac B+R oraz stworzenia prototypu podmiotowi zewnętrznemu i wdrożyć tych wyników prac do swojej działalności, ponieważ zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca może wdrożyć do swojej działalności jedynie wyniki prac B+R zrealizowane przez niego samodzielnie lub w ramach konsorcjum.

Koszty dotyczące podwykonawstwa należy ująć w kategorii usług zewnętrznych jako koszty rzeczywiście poniesione.

Nabór: FEWP.01.02-IZ.00-002/24 ( od 2024-11-18 do 2025-01-17 )

Tak. W ramach Modułu prace B+R za koszt kwalifikowalny można uznać koszty wynagrodzenia personelu badawczego projektu, który był już zatrudniony u Wnioskodawcy wcześniej, tj. przed złożeniem wniosku, na podstawie stosunku pracy, co pozwala na ustalenie najbardziej aktualnego udokumentowanego rocznego kosztu zatrudnienia brutto. Przedmiotowe koszty zostaną rozliczone przy zastosowaniu stawki godzinowej, zgodnie z zapisami art. 55, ust. 2, litera a) Rozporządzenia 2021/1060.

W związku z powyższym, wynagrodzenie nowozatrudnionego personelu badawczego, na podstawie umowy o pracę, będzie stanowiło koszt niekwalifikowalny w projekcie.

Kwalifikowanie kosztów wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż stosunek pracy jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wybrane osoby będą realizowały inne zadania i posiadały inne kompetencje niż personel badawczy projektu, zatrudniony na podstawie stosunku pracy.

W ramach naboru wydatek niekwalifikowalny stanowią koszty poniesione na wynagrodzenie osób zaangażowanych do projektu na podstawie umowy innej niż stosunek pracy (np. umowa o dzieło, umowa zlecenie, B2B), realizujących taki sam zakres zadań i posiadających takie same kompetencje jak personel badawczy projektu, zatrudniony na podstawie stosunku pracy. Przedmiotowy warunek wynika z zapisów ujętych w artykule 53 Rozporządzenia 2021/1060, w którym wskazano, że uproszczone metody rozliczania wydatków można łączyć w ramach projektu z wydatkami, które zostały faktycznie poniesione wyłącznie w przypadku, gdy dotyczą one odrębnych kategorii kosztów.

Zgodnie z definicją, personel badawczy projektu to badacze, technicy oraz inni pracownicy pomocniczy, zatrudnieni (przed dniem złożenia wniosku) na podstawie stosunku pracy do prowadzenia prac B+R w ramach projektu, dla których jest możliwe ustalenie najbardziej aktualnego udokumentowanego rocznego kosztu zatrudnienia brutto. Najbardziej aktualne udokumentowane roczne koszty zatrudnienia brutto wylicza się w oparciu o rzeczywiste wynagrodzenie danego pracownika brutto wraz z kosztami ponoszonymi przez pracodawcę zgodnie z właściwymi przepisami prawa. Umowa B2B nie jest umową o pracę a formą współpracy między stronami, dlatego koszt wynagrodzenia wynikający z takiej umowy nie jest kosztem zatrudnienia brutto. Dodatkowo, co do zasady, na podstawie umowy B2B nie da się określić wymiaru zatrudnienia, co jest niezbędne do wypełnienia załącznika nr 6 do wniosku.

Do realizacji projektu można zaangażować konsorcjanta (jednostkę badawczo-naukową) mającego siedzibę poza województwem wielkopolskim, który zrealizuje część projektu, w zakresie prac badawczych, w swojej siedzibie (poza województwem wielkopolskim).

Jednak należy pamiętać, że projekt powinien być realizowany na terenie województwa wielkopolskiego. W przypadku, gdy przedmiotem projektu będzie przedsięwzięcie niezwiązane trwale z gruntem, za miejsce realizacji projektu uznaje się siedzibę Wnioskodawcy (przedsiębiorcy - Lidera Konsorcjum), bądź miejsce prowadzenia przez niego działalności gospodarczej – w tym przypadku Wnioskodawca (przedsiębiorca – Lider Konsorcjum) powinien prowadzić działalność na terenie Wielkopolski przez minimum 12 miesięcy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

Ponadto, wyniki prac B+R powinny zostać wdrożone również do działalności gospodarczej Wnioskodawcy (Lidera konsorcjum).

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FEWP.01.02-IZ.00-002/24 maksymalny poziom dofinansowania dla zadania realizowanego przez konsorcjanta uzależniony jest od zakresu realizowanego projektu i przyjmuje poziom dofinansowania analogiczny jak Wnioskodawca/Lider konsorcjum. Wsparcie przyznawane członkom konsorcjum stanowi pomoc de minimis. Limit pomocy de minimis liczony jest odrębnie dla Wnioskodawcy/Lidera konsorcjum i dla Konsorcjanta z zastrzeżeniem warunków ujętych w Regulaminie oraz Rozporządzeniu 2023/2831. Wartość wnioskowanej pomocy de minimis łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez podmiot w okresie trzech lat nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 300 000 EUR. Maksymalna wartość dofinansowania kosztów objętych pomocą de minimis wynosi 1 200 000 PLN.

Nie.  Kryteria merytoryczne mają szerszy zakres i odnoszą się do wszystkich modułów możliwych do realizacji w ramach Działania 01.02. Wypełniając dokumentację aplikacyjną w zakresie kryteriów merytorycznych należy odnieść się do kryteriów adekwatnych do zakresu projektu.

Koszty kwalifikowalne w ramach Modułu internacjonalizacja mogą obejmować m.in.:

  • opracowanie nowych modeli biznesowych na rzecz wejścia na nowe rynki, w tym tworzenie strategii marketingowych,
  • koszty usług doradczych/zewnętrznych w zakresie internacjonalizacji produktów/usług, w tym np.:
  • koszty na pokrycie tłumaczeń, w tym koszty tłumacza przysięgłego, koszty tłumaczeń dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz prowadzenia postępowania przed właściwym krajowym, regionalnym, unijnym lub międzynarodowym organem ochrony własności przemysłowej;
  • koszty związane z uzyskaniem praw własności przemysłowej, tj. m.in. koszty przygotowania dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego oraz koszty reprezentacji przed organem ochrony własności przemysłowej;
  • koszty wstępnego orzeczenia rzecznika patentowego o zdolności patentowej wynalazku lub zdolności ochronnej wzoru użytkowego.

Należy pamiętać, że kompleksowa ocena kwalifikowalności kosztów zostanie przeprowadzona przez IZ FEW 2021+ po złożeniu pełnej dokumentacji aplikacyjnej oraz w trakcie weryfikacji wniosku o płatność i w trakcie kontroli projektów.

Opinia o innowacyjności stanowi dokument potwierdzający spełnienie jednego z warunków umniejszającego część zwrotną dotacji warunkowej. W związku z powyższym należy ją przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność, wyłącznie w przypadku realizacji Modułu wdrożenie wyników prac B+R i wyboru warunku umniejszającego część zwrotną dotacji warunkowej „Innowacyjność części wdrożeniowej projektu w skali świata”.

W przypadku, gdy kierownik zespołu B+R będzie realizował zarówno prace B+R, jak i prace związane z zarządzaniem bądź koordynacją zespołem, niedotyczące prac B+R to kosztem kwalifikowalnym będzie wyłącznie część kosztów wynagrodzenia związana z pracami badawczymi. Należy pamiętać, że za koszt kwalifikowalny można uznać koszty wynagrodzenia personelu badawczego projektu, który był już zatrudniony u Wnioskodawcy wcześniej, tj. przed złożeniem wniosku, na podstawie stosunku pracy, co pozwala na ustalenie najbardziej aktualnego udokumentowanego rocznego kosztu zatrudnienia brutto.

Ponadto członek personelu zespołu B+R może pełnić funkcję kierownika prac B+R oraz badacza zaangażowanego bezpośrednio w proces badawczy, z zastrzeżeniem, że łączne zaangażowanie zawodowe tej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania), nie przekracza 276 godzin miesięcznie; do tego limitu wlicza się okres urlopu wypoczynkowego oraz czas niezdolności do pracy wskutek choroby, natomiast nie wlicza się innych nieobecności pracownika (na przykład urlop bezpłatny, rodzicielski i macierzyński).

Zgodnie z zapisami ujętymi w Regulaminie wyboru projektów członek konsorcjum może ponosić koszty w projekcie. Przedmiotowe koszty są ponoszone wyłącznie w ramach pomocy de minimis.

W zależności od zakresu zadań realizowanych w ramach konsorcjum za koszty kwalifikowalne ponoszone przez Konsorcjanta (niebędącego Liderem) uznaje się:

  • koszty zakupu infrastruktury B+R wraz z wdrożeniem,
  • koszty zakupu wartości niematerialnych i prawnych służących do realizacji prac B+R wraz z wdrożeniem,
  • koszty zakupu środków trwałych wraz z wdrożeniem (wyłącznie w przypadku realizacji Modułu wdrożenia wyników prac B+R),
  • koszty personelu badawczego projektu,
  • Szkolenie personelu badawczego bezpośrednio zaangażowanego w realizację projektu, w zakresie adekwatnym do realizowanego przedsięwzięcia,
  • koszty amortyzacji (już posiadanej) infrastruktury B+R, w zakresie i przez okres, w jakim jest ona wykorzystywana na potrzeby projektu.

Koszty dotyczące zakupu infrastruktury B+R, wartości niematerialnych i prawnych i środków trwałych możliwe są do poniesienia/rozliczenia wyłącznie w przez konsorcjantów mających swoją siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego.

Członkowie konsorcjum (niebędący liderem) mogą wdrożyć, wspólnie wypracowane, wyniki prac B+R do swojej działalności gospodarczej, pod warunkiem, że posiadają swoją siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego.

Należy jednak pamiętać, że to lider konsorcjum jest Wnioskodawcą odpowiedzialnym za realizację projektu i to on powinien pełnić wiodącą rolę w realizacji przedsięwzięcia, a korzyści z realizacji projektu powinni osiągnąć wszyscy konsorcjanci, a przede wszystkim Wnioskodawca.

W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że w przypadku realizacji projektu w takiej formule w umowie konsorcjum należy określić zakres prac, wkład finansowy i podział zysków dla każdego członka konsorcjum.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, co do zasady możliwe jest wdrożenie do działalności gospodarczej Beneficjenta wyników prac B+R, zrealizowanych przez niego samodzielnie lub w ramach konsorcjum.

W ramach Modułu prace B+R Wnioskodawca może ponosić koszty związane ze zleceniem wykonania części prac B+R podmiotowi zewnętrznemu ale zakres/przedmiot projektu nie może polegać wyłącznie na zakupie wyników prac B+R od podmiotu zewnętrznego i wdrożeniu ich do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Zadania przewidziane do realizacji w ramach Modułu wdrożenie wyników prac B+R powinny być proporcjonalne i adekwatne do skali rozwiązań planowanych do osiągnięcia w ramach realizacji Modułu prace B+R.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie określony poprzez kod PKD zakres działalności musi wskazywać na związek z zakresem planowanego projektu. W sytuacji gdy wykonywanie działalności związanej z realizacją projektu wymaga wykazania kilku kodów PKD, należy podać przeważający kod PKD.

W związku z powyższym w przypadku gdy w ramach projektu Wnioskodawca planuje realizację jedynie Modułu prace B+R to kod PKD projektu powinien odnosić się do prac badawczych lub zakresu, którego dotyczą prowadzone prace B+R. Natomiast jeżeli projekt obejmuje więcej modułów jako główne PKD projektu należy wskazać kod odpowiedni dla działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w ramach Modułu, z którego planuje osiągnąć największe przychody.

Wybrane kody PKD muszą zawierać się w liście kodów PKD wskazanych w KRS, CEiDG lub REGON Wnioskodawcy najpóźniej na etapie korekty.

Dodatkowo, zgodnie z Regulaminem wyboru projektów przedsięwzięcie realizowane w ramach projektu musi być zgodne z Regionalną Strategią Innowacji dla Wielkopolski 2030 oraz musi być realizowane w obszarach Inteligentnych Specjalizacji Wielkopolski określonych w przedmiotowym dokumencie. Oznacza to, że działania realizowane w ramach Modułu prace B+R lub Modułu, z którego Wnioskodawca planuje osiągnąć największe przychody powinny być zgodne z zakresem Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji. Lista kodów PKD dla każdej Specjalizacji została ujęta w załączniku nr 4 do Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Z uwagi na modułowość projektów ocena spełniania ww. kryterium będzie przeprowadzana poprzez kompleksową analizę wszystkich danych przedstawionych przez Wnioskodawców w całej dokumentacji aplikacyjnej, a nie wyłącznie na podstawie kodów PKD.

Nie. We wniosku o dofinansowanie projektu przy zadaniach dotyczących Modułu wdrożenie wyników prac B+R objętych dotacją warunkową Wnioskodawcy wskazują pełną kwotę dotacji (zgodnie z przyjętym wariantem dofinansowania). Ostateczna wartość części zwrotnej dotacji warunkowej zostanie określona po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność końcową.

Moduły fakultatywne są powiązane z następującymi kryteriami merytorycznymi:

Kryterium 16 – moduł kompetencje,
Kryterium 17 – moduł wdrożenie wyników prac B+R,
Kryterium 18, w odniesieniu do poszczególnych podkryteriów wskazanych w definicji

Kryterium 18 wskazać należy, że:

  • Zgodnie z definicją kryterium punkty będą przyznane między innymi gdy projekt wspiera infrastrukturę, która przyczyni się w największym stopniu do rozwoju technologii innowacyjnych i perspektywicznych z punktu widzenia rozwoju regionu - wsparcie infrastruktury powinno być objęte modułem infrastruktura B+R, który zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, dotyczy zakupu /wykorzystaniu/ budowy/modernizacji infrastruktury B+R;
  • Zgodnie z definicją kryterium, punkty będą przyznane między innymi w przypadku, gdy projekt sprzyja zwiększeniu zdolności przedsiębiorstw do tworzenia produktów i usług o wysokiej wartości dodanej, charakteryzujących się dużym potencjałem eksportowym - moduł internacjonalizacja;
  • Zgodnie z definicją kryterium punkty będą przyznane między innymi gdy realizacja projektu przyczyni się do podnoszenia gotowości technologicznej projektów B+R, komercjalizacji B+R, wprowadzania nowych technologii, umiejętności cyfrowych, tak zwanych green skills oraz zarządzania innowacjami i nowymi  modelami biznesowymi. W odniesieniu do poszczególnych zakresów występować tu może (w zależności od zakresu i specyfiki projektu): moduł cyfryzacja, moduł zielone technologie, moduł infrastruktura B+R, moduł wdrożenie wyników prac B+R, moduł prace B+R (moduł obligatoryjny).

Kryterium 19 – moduł zielone technologie.

Jednocześnie podkreślić należy, że charakter działań w projekcie (planowane działania, wiarygodność uzasadnień, ocena realności założeń i planowanych do uzyskania efektów projektu) będzie podlegać ocenie eksperckiej w ramach Komisji Oceny Projektów.

Nie. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów jedynie duże przedsiębiorstwa, w tym mid caps mogą uzyskać wsparcie tylko pod warunkiem współpracy z MŚP.

Co do zasady, w ramach Modułu prace B+R Wnioskodawca może ponosić koszty związane ze zleceniem wykonania części prac B+R podmiotowi zewnętrznemu.

Niedopuszczalne jest, aby rola Wnioskodawcy w projekcie polegała wyłącznie na koordynacji realizowanych działań, a jego wkład merytoryczny był znikomy.

Wnioskodawca nie może zlecić realizacji prowadzenia wszystkich prac B+R oraz stworzenia prototypu podmiotowi zewnętrznemu i wdrożyć tych wyników prac do swojej działalności, ponieważ zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca może wdrożyć do swojej działalności jedynie wyniki prac B+R zrealizowane przez niego samodzielnie lub w ramach konsorcjum.

Koszty dotyczące podwykonawstwa należy ująć w kategorii usług zewnętrznych jako koszty rzeczywiście poniesione.

Zgodnie z § 17 ust. 11 wzoru Umowy o dofinansowanie dla naboru Nr FEWP.01.02-IZ.00-002/24 - „Niedopuszczalne jest przesunięcie środków pomiędzy zadaniami / kategoriami kosztów o różnym poziomie dofinansowania. Konieczne jest również zachowanie limitów wydatków kwalifikowalnych określonych w Regulaminie wyboru projektów.”

Należy przez to rozumieć w szczególności, że niedozwolone jest przesuwanie zaoszczędzonych w ramach projektu środków pomiędzy różnymi rodzajami wsparcia, w tym różnymi rodzajami pomocy. Pomoc publiczna udzielana jest na jasno określone wydatki wpisujące się w katalog kosztów kwalifikowalnych danego naboru w ramach określonej w Regulaminie wyboru projektów podstawy prawnej. Podstawa prawna udzielonej pomocy może się różnić w zależności od przeznaczenia tej pomocy (patrz część II.G, punkt 4 Regulaminu wyboru projektów dla naboru Nr FEWP.01.02-IZ.00-002/24), w związku z czym niemożliwe jest, aby powstałe w ramach projektu oszczędności przesuwać pomiędzy kategoriami objętymi różnymi rodzajami pomocy (tj. niezgodnie z pierwotnym przeznaczeniem udzielonego wsparcia) i tym samym obejmować te środki podstawą prawną, której nie podlegały na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Dopuszczalne jest przesuwanie zaoszczędzonych środków jedynie pomiędzy tą sama kategorią wsparcia (o tym samym poziomie dofinansowania), udzielonego w ramach tej samej podstawy prawnej, aby nie doprowadzić do przekroczenia maksymalnej intensywności pomocy.

Co więcej, przy przesuwaniu środków należy także pamiętać, aby nie przekroczyć dopuszczalnych limitów wydatków kwalifikowalnych określonych szczegółowo w Regulaminie wyboru projektów, w tym dotyczących poszczególnych modułów, czy kategorii kosztów objętych mechanizmem cross-financingu. 

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów projekt musi być realizowany na terenie województwa wielkopolskiego. Kryterium dotyczące lokalizacji projektu na terenie województwa wielkopolskiego musi być spełnione na etapie oceny formalnej projektu i weryfikowane będzie na podstawie dokumentów rejestrowych lub odpowiedniej deklaracji podatkowej.
W sytuacji, gdy przedmiotem projektu będzie przedsięwzięcie niezwiązane trwale z gruntem np. zakup wartości niematerialnych i prawnych, zakup laptopów/komputerów, zakup maszyn i urządzeń itp. za miejsce realizacji projektu uznaje się siedzibę Wnioskodawcy, bądź miejsce prowadzenia przez niego działalności gospodarczej – w tym przypadku Wnioskodawca powinien prowadzić działalność na terenie Wielkopolski przez minimum 12 miesięcy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. 
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca już na etapie oceny formalnej musi posiadać odpowiedni wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) lub przedłożyć odpowiednie dokumenty z ZUS i US (m.in. miesięczne deklaracje podatkowe), z których będzie wynikało, że rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej na terenie województwa wielkopolskiego minimum 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
W przypadku przedłożenia przez Wnioskodawcę NIP-8  zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających wprowadzenia zmian w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na terenie wielkopolski musi być dokonane przed okresem/terminem minimum 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu.
W związku z powyższymi dokonane np. w listopadzie 2024 r. zgłoszenie na formularzu NIP-8 będzie niedostateczne do potwierdzenia spełnienia kryterium nr 2 „Miejsce realizacji projektu”.

Kryterium merytoryczne „Współpraca z sektorem nauki” dotyczy współpracy zarówno w ramach konsorcjum, jak również współpracy z naukowcami na podstawie umowy cywilnoprawnej.