Działanie 10.1 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki
Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-003/23 ( od 2023-08-18 do 2023-09-01 )

Operator powinien zapewnić dostęp do dodatkowego wsparcia dla osób dorosłych zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności lub kompetencji lub nabyciem kwalifikacji co najmniej w zakresie:

  1. zbudowania motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabycia kwalifikacji;
  2. wsparcia w analizie potrzeb rozwojowych, w tym z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji;
  3. wsparcia w wyborze odpowiednich usług rozwojowych w BUR;
  4. identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji oraz wsparcia w ich walidacji i certyfikacji, w tym zachęcenie do założenia „Mojego portfolio” lub konta Europass.

W przypadku gdy uczestnik projektu nie wymaga dodatkowego wsparcia w ww. zakresie to doradztwo przed realizacją usługi rozwojowej nie jest obligatoryjne.

Doradztwo przed realizacją usługi rozwojowej może być świadczone tylko i wyłącznie na podstawie umowy o pracę zawartej z operatorem PSF. Preferuje się, aby doradztwo było prowadzone przez wykwalifikowanego doradcę zawodowego, ale nie jest to warunek konieczny. Osoba prowadząca doradztwo powinna mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie wykonywania usługi doradczej.

W naborze nr FEWP.10.01-IZ.00-003/23 w kryterium dostępu nr 3: „Wnioskodawca i partner łącznie posiadają doświadczenie w realizacji projektów/programów na rzecz osób dorosłych w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, których wartość wyniosła łącznie nie mniej niż połowa wartości planowanego projektu” z uwagi na specyfikę projektu realizowanego na terenie Wielkopolski Wschodniej, wymagającą grupę docelową oraz preferowane kierunki wsparcia, wymagane jest posiadanie doświadczenia adekwatnego do wsparcia jakie będzie udzielane w projekcie realizowanym w ramach ww. naboru. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien w innych projektach/programach pełnić już rolę Operatora, który obsługiwał oraz przekazywał dofinansowanie w zakresie świadczenia usług szkoleniowych na rzecz osób dorosłych. W ramach niniejszego konkursu nie dopuszczamy zatem Wnioskodawców, którzy mogą się wykazać jedynie doświadczeniem w zakresie zrealizowanych szkoleń/usług rozwojowych lub doświadczeniem w realizacji projektów/programów dla osób zgłaszających się z własnej inicjatywy, w których Wnioskodawca nie pełnił roli Operatora BUR.

IZ FEW informuje, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, Beneficjent zobowiązany jest do kontroli projektów PSF w odniesieniu do uczestników projektu na dokumentach, w tym w siedzibie beneficjenta oraz w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa). IZ FEW w Regulaminie nie określiła wartości procentowej ani ilościowej usług, które powinien kontrolować Operator. Niemniej jednak Beneficjent zobowiązany będzie do stworzenia planu kontroli na reprezentacyjnej grupie uczestników, IZ FEW jako zasadną wartość wskazuje min 10% podpisanych umów. W przypadku pojawienia się nadużyć/uchybień zgłoszonych przez uczestników projektu, Beneficjent będzie każdorazowo zobowiązany do przeprowadzenia kontroli/monitoringu usługi rozwojowej. Jeżeli w trakcie kontroli/monitoringu wykryte zostaną rażące nieprawidłowości/uchybienia konieczne będzie zwiększenie reprezentatywnej próby. IZ FEW informuje, że po każdej kontroli/wizycie monitoringowej należy sporządzić protokół. Beneficjent będzie zobowiązany raportować w postępie rzeczowym wniosku o płatność liczbę przeprowadzonych kontroli oraz wizyt monitoringowych. Ponadto Beneficjent, co miesiąc, będzie przekazywał informację do IZ FEW o nadużyciach oraz uchybieniach w trakcie realizacji projektu w odniesieniu do usług rozwojowych, usługobiorców oraz usługodawców.  

ION nie przewiduje zmiany Procedury ubiegania się uczestników projektu o dofinansowanie (zawierającej elementy ścieżki pozyskania wsparcia) określonej w punkcie 7.2 Regulaminu wyboru projektów.

Wsparcie w ramach projektu udzielane jest uczestnikowi, który przed przystąpieniem do projektu zobowiązany jest do zapoznania się z warunkami udziału w projekcie. Na tej podstawie uczestnik podejmuje decyzję o złożeniu formularza zgłoszeniowego. Po złożeniu formularza zgłoszeniowego oraz jego pozytywnej ocenie Operator podpisuje z uczestnikiem projektu umowę określającą warunki stron oraz nadaje ID wsparcia uczestnikowi. Operator może zawrzeć umowę jedynie bezpośrednio z uczestnikiem projektu z uwagi na to, że nabór dedykowany jest dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą nabyć lub podnieść umiejętności/kompetencje lub przekwalifikować się za pośrednictwem BUR. Nie ma możliwości podpisania umowy przez Operatora z wykonawcą usługi. Zgodnie z procedurą uczestnik projektu ponosi 100% kosztów za usługę rozwojową ze środków własnych (tj. innych niż stanowiących dofinansowanie projektu). Następnie po zrealizowaniu usługi na podstawie okazania Operatorowi dokumentów niezbędnych do rozliczenia i ich pozytywnej weryfikacji przez Operatora otrzymuje refundację środków. Całość procesu (łącznie z ew. kontrolą) nie powinna zająć więcej niż 15 dni roboczych (od momentu przedłożenia przez uczestnika projektu dokumentów rozliczających do momentu refundacji przez Operatora).

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-002/23 ( od 2023-08-07 do 2023-08-21 )

Z uwagi na specyfikę projektu realizowanego na terenie Wielkopolski Wschodniej, wymagającą grupę docelową oraz preferowane kierunki wsparcia, w przedmiotowym naborze wymagane jest posiadanie doświadczenia adekwatnego do wsparcia jakie będzie udzielane w projekcie realizowanym w ramach Działania 10.01. Oznacza to, że Wnioskodawca powinien w innych programach/projektach pełnić już rolę Operatora, który obsługiwał oraz przekazywał dofinansowanie na usługi rozwojowe dla zgłaszających się do udziału w projekcie przedsiębiorców i pracodawców.

W ramach niniejszego konkursu nie dopuszczamy zatem Wnioskodawców, którzy mogą się wykazać jedynie doświadczeniem w zakresie zrealizowanych szkoleń/usług rozwojowych.

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-006/23 ( od 2023-12-15 do 2024-01-12 )

W niniejszym naborze doradztwo edukacyjno-zawodowe jest jednym z elementów uzupełniających do pozostałych 10 form wsparcia wskazanych w Regulaminie wyboru projektów. Powyższe oznacza, że doradztwo edukacyjno-zawodowe nie jest obowiązkową formą wsparcia.

Jeśli nie zaplanowano tej formy wsparcia w projekcie, wskaźnik „Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym” nie powinien być ujmowany we wniosku.

W polu 3.3.2. Nazwa i adres podmiotów obejmowanych wsparciem należy wpisać dane placówki/ placówek, które Państwo planują objąć wsparciem. Dla niniejszych placówek niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy, o której mowa w Regulaminie wyboru projektów, w kryterium dostępu nr 2.

Nie ma limitów dotyczących wyposażenia pracowni. Rodzaj wyposażenia pracowni musi wynikać bezpośrednio z diagnozy i być niezbędny do osiągnięcia celu projektu. Diagnoza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia i uwzględniać rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe. Dodatkowo informacje dotyczące diagnozy określone zostały w podrozdziale 7.2-Informacje dodatkowe Regulaminu wyboru projektów.

Należy również pamiętać, że w przypadku realizacji projektu w ramach Działania 10.7 Infrastruktura na rzecz aktywnego społeczeństwa, edukacyjna oraz rewitalizacja wspierające transformację gospodarki (nabór FEWP.10.07-IZ.00- 001/23) w zakresie wyposażenia pracowni, nie ma możliwości powielania tych samych wydatków w ramach niniejszego naboru.

W przypadki wydatków ponoszonych na wyposażenie pracowni, dla zapewnienia porządku i przejrzystości budżetu należy pogrupować te wydatki na konkretne pracownie. Wówczas podczas oceny projektu wydatki te nie będą budziły wątpliwości oceniających i możliwa będzie weryfikacja zgodności zaplanowanych wydatków z podstawą programową kształcenia w zawodach dla danej branży.

Jeśli w ramach konkretnej pracowni zaplanują Państwo wiele różnych grup sprzętu czy materiałów dydaktycznych itp. – można wówczas wydzielić je w budżecie i poszeregować na  kategorie kosztów zgodnie z załącznikiem 3-Wykaz kategorii wydatków dla Działania 10.01.

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-001/24 ( od 2024-01-26 do 2024-02-23 )

W przypadku naboru finansowanego w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji nie ma określonego limitu dotyczącego wydatków na infrastrukturę. Poziom wydatków na infrastrukturę musi jednak wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i zostać należycie uzasadniony we wniosku o dofinansowanie. Każdorazowo też podlegać będzie indywidualnej ocenie przez KOP.

Pod pojęciem infrastruktury zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności należy rozumieć wartość materialną będącą przedmiotem własności o charakterze trwałym, która spełnia następujące warunki:

- ma charakter nieruchomy, tzn. jest na stałe przytwierdzona do podłoża lub do nieruchomości,

- ma nieograniczoną żywotność przy normalnym użytkowaniu obejmującym standardową dbałość i konserwację,

- zachowuje swój oryginalny kształt i wygląd w trakcie użytkowania.

 

Ponoszenie wydatków zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w przypadku braku tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, jest możliwe jednakże musi wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu. Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP (w tym także element uniwersalnego projektowania).

Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania.

W przypadku kosztów związanych z adaptacją pomieszczeń pod sale przedszkolne, na etapie składania wniosku o dofinansowanie IZ FEW nie wymaga dokumentacji projektowej.

W budżecie wniosku, należy jednak w ramach kategorii „Roboty Budowlane” wykazać koszty związane m.in. z wykonaniem przez podmioty zewnętrzne np.:

  • remontu, modernizacji pomieszczeń,
  • dostosowania budynków,
  • robót montażowych,

zgodnie z załącznikiem 2 - Wykaz kategorii wydatków dla Działania 10.01.

W załączniku 3 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług, IZ FEW wskazała dopuszczalne stawki na podstawie średniej arytmetycznej cen rynkowych oszacowanych na podstawie 3 ofert dla każdej z pozycji. W przypadku założenia w budżecie stawek wyższych niż przedstawione w zestawieniu, Komisja Oceny Projektów każdorazowo na etapie negocjacji, poprosi wnioskodawcę o dane z jego rozeznania rynku, na podstawie, których niniejsze stawki zostały zaproponowane.

Każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.

Przy ocenie będą brane pod uwagę również takie czynniki jak: specyfika projektu, stopień złożoności projektu, wielkość grupy docelowej, miejsce realizacji.

W niniejszym naborze wartość pośrednia dla wskaźników produktu nie została określona, w związku z tym zapisy z punktu 15 nie mają tu zastosowania i tym samym nazwy wskaźników produktu nie zostały uzupełnione danymi. W wyniku omyłki pisarskiej punkt nie został usunięty.

Jest możliwe aby do udziału w projekcie przystąpił Ośrodek Wychowania Przedszkolnego, który nie posiada dostępności architektonicznej jednak wszelkie działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń mogą być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i muszą wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.

Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków związanych z dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP.

Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń.

Zapewnienie dostępności stanowić będzie element oceny formalnej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się m.in. diagnoza sytuacji danego OWP, konieczne jest także wykazanie w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników, należy zatem wykazać, że przewidziane wsparcie będzie realizowane w miejscach zapewniających pełną dostępność także dla osób o specjalnych potrzebach.

IZ FEW nie wymaga jednak by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem kryterium formalnego nr 13 jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu. W praktyce oznacza to, że każde dziecko biorące udział w projekcie, w tym także dziecko z niepełnosprawnością, będzie mogło w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.

Maksymalny 2 letni (= 2 lata szkolne) okres trwania wsparcia dotyczy finansowania kosztów bieżącego funkcjonowania nowych miejsc wychowania przedszkolnego. W przypadku innych form wsparcia, np. realizacji zajęć dodatkowych, obowiązuje termin nie dłuższy niż 36 miesięcy, wynikający z kryterium dostępu.

W przypadku wsparcia polegającego na realizacji zajęć dodatkowych (bez realizacji tworzenia i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych) nie ma konieczności zrzekania się dotacji celowej.

Obowiązek ten dotyczy wyłącznie sytuacji finansowania w projekcie kosztów bieżącego funkcjonowania nowoutworzonego i utrzymywanego w ramach projektu miejsca wychowania przedszkolnego.

Doposażenie placu zabaw, w opisanym przypadku, może być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.

Jeśli z przeprowadzonej przez Państwa diagnozy wynika, że w ramach terapii integracji sensorycznej, rozwoju motoryki małej i dużej niezbędne jest doposażenie/przebudowa placu zabaw (tj. ta adaptacja jest niezbędna do realizacji celu projektu, bo zajęcia będą tam prowadzone) - będzie ono wydatkiem kwalifikowalnym. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeby doposażenia placu zabaw podlegać będzie ocenie przez KOP.

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-002/24 ( od 2024-03-22 do 2024-04-19 )

Sfinansowanie tworzenia i rozwoju wypożyczalni sprzętu wspomagającego, zwiększającego samodzielność osób z niepełnosprawnościami lub osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i sprzętu pielęgnacyjnego (niezbędnego do opieki nad tymi osobami),może być wykorzystane wyłącznie jako element wsparcia pod warunkiem zagwarantowania kompleksowości usługi opiekuńczej i jest możliwe jako element kompleksowych projektów dotyczących usług społecznych. W ramach projektu należy zaplanować również inne działania dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, mogą to być usługi opiekuńcze, grupy wsparcia, treningi, poradnictwo specjalistyczne czy też inne formy usług społecznych. Nie oznacza to że każda osoba, która skorzysta z wypożyczalni sprzętu musi obowiązkowo otrzymać inną usługę, ale że inne usługi muszą znaleźć się w kosztach bezpośrednich projektu i być świadczone w zależności od potrzeb konkretnych osób.

Jeśli rozszerzenie grupy odbiorców korzystających z takiej wypożyczalni, będzie wynikało z przeprowadzonej diagnozy i zostanie uzasadnione we wniosku o dofinansowanie projektu, wówczas może zostać uznane za koszt kwalifikowalny. Wszystkie wydatki będą weryfikowane pod względem racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

IZ zwraca uwagę na zapisy Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem EFS+ (Podrozdział 4.3. Zasady dotyczące usług społecznych, pkt 3), które wskazują, że wsparcie oferowane w projektach jest dostosowane do indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji odbiorców tych usług (zwłaszcza w przypadku osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i osób z  niepełnosprawnościami). Oznacza to, że usługi społeczne muszą być świadczone zgodnie z indywidualnymi wymaganiami i osobistymi preferencjami, natomiast wsparcie powinno mieć charakter na tyle elastyczny, by istniała możliwość dostosowania go do wymagań odbiorcy, a nie na odwrót. Dlatego konieczne jest, aby każda realizowana forma wsparcia wynikała z indywidualnych potrzeb i odbywała się za zgodą osoby korzystającej ze wsparcia. Odnosi się to również do zakresu oferowanego wsparcia, gdyż żadna z usług nie może być traktowana jako obligatoryjna.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania dotyczą bezpośrednio domu, mieszkania, miejsca przebywania danej osoby objętej wsparciem. Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania obejmują usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności i wykonywane są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym. Szczegółowy zakres usług wskazany jest w Podsekcji 4.3.5.3 Wytycznych w zakresie realizacji projektów EFS+.

Tak, w ramach wniosku o dofinansowanie jest możliwość zaplanowania wsparcia w formie szkoleń dla kadry i może ono stanowić koszt kwalifikowalny o ile jest niezbędne do realizacji projektu i wynika z przedstawionej przez Wnioskodawcę diagnozy. Należy jednak pamiętać o konieczności realizacji działań przede wszystkim pod kątem zrealizowania założonego celu projektu. Wydatek związany ze szkoleniem kadry będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Nie jest to wykluczone. Konieczność zakup środka transportu musi wpisywać się w zaplanowane działania przewidziane do realizacji w przedmiotowym naborze, a co najważniejsze musi zostać szczegółowo uzasadniona w treści wniosku o dofinansowanie projektu. Przedmiotowy wydatek wraz ze szczegółowym uzasadnieniem będzie weryfikowany pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności przez Komisję Oceny Projektów.

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności zakup nieruchomości kwalifikuje się do współfinansowania, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

a) cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości, a jej wartość potwierdzona jest operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami; wartość nieruchomości powinna być określona na dzień jej zakupu zgodnie z art. 156 ust. 3 tej ustawy,

b) nabyta nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu i kwalifikowana wyłącznie w zakresie, w jakim jest wykorzystana do celów realizacji projektu, zgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie o dofinansowanie projektu,

c) zakup nieruchomości został przewidziany we wniosku o dofinansowanie projektu i wskazany w umowie o dofinansowanie projektu.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z zapisami znowelizowanej ustawy o pomocy społecznej (i rozporządzeń wykonawczych), możliwa jest realizacja projektów z zakresu rozwoju mieszkalnictwa wspomaganego i treningowego, nie natomiast chronionego.

Tak. Wydatek ten zależy jednak od racjonalności kosztu i wymaga uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie.

Opiekun faktyczny to osoba opiekująca się osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, niebędąca opiekunem formalnym (zawodowym) i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu sprawowania takiej opieki (nie dotyczy rodziców zastępczych), najczęściej członek rodziny, osoba sprawująca rodzinną pieczę zastępczą, osoba bliska, wolontariusz.

Natomiast usługa opiekuńcza w postaci: sąsiedzkich usług opiekuńczych, usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub dziennych form usług opiekuńczych, jest świadczona wyłącznie przez osobę, która posiada:

a) kwalifikacje do wykonywania jednego z zawodów: opiekun środowiskowy, asystent osoby niepełnosprawnej, pielęgniarz, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej lub

b) doświadczenie w realizacji usług opiekuńczych, w tym zawodowe, wolontariackie lub osobiste wynikające z pełnienia roli opiekuna faktycznego i odbyła minimum 80-godzinne szkolenie z zakresu realizowanej usługi, w tym udzielania pierwszej pomocy lub pomocy przedmedycznej.

W ramach naboru możliwe natomiast jest kwalifikowanie kosztów szkoleń dla opiekunów faktycznych w ww. zakresie.

W zakresie usług w formie opieki wytchnieniowej są one świadczone na rzecz opiekunów faktycznych. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów w ramach EFS+ opieka wytchnieniowa (trwająca nie dłużej niż 60 dni w roku kalendarzowym) nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zastępstwie za opiekuna faktycznego (w związku ze zdarzeniem losowym, potrzebą załatwienia codziennych spraw lub odpoczynku opiekuna faktycznego) oraz wsparcie dla opiekuna faktycznego i najbliższego otoczenia osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w szczególności w postaci poradnictwa specjalistycznego, edukacji, grup samopomocowych.

Stąd nie jest możliwe świadczenie opieki wytchnieniowej przez opiekunów faktycznych.

IZ FEW nie przewiduje zmiany limitu znaków w szablonie wniosku o dofinansowanie projektu. Jednocześnie zaznacza, że obowiązuje on wszystkich Wnioskodawców spełniając zadanie jednakowego traktowania wszystkich Wnioskodawców i nie dopuszcza się tworzenia dodatkowych rubryk i wierszy w szablonie. Limit znaków jest wystarczający, aby precyzyjnie i szczegółowo opisać problem występujący na danym obszarze i uzasadnić realizację projektu. Diagnoza problemowa powinna zawierać kluczowe dane w odniesieniu do lokalnie występującego problemu tak aby umożliwić należytą ocenę Komisji Oceny Projektów. Dane ujmowane w ramach diagnozy nie muszą odnosić się do ogólnych danych z poziomu województwa wielkopolskiego, lecz muszą zawierać informacje, statystyki w przedstawiające problem występujący na konkretnie wskazanym obszarze, lokalną specyfikę oraz istotne dane w kontekście konkretnego wsparcia i miejsca realizacji projektu. Niemniej IZ informuje, iż przy ocenie bierze pod uwagę zapisy całego wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym w przypadku, gdy w innym polu zostały do dyspozycji znaki, Wnioskodawca może je wykorzystać i zamieścić dodatkowe informacje o diagnozie.

Tak, stawka może być podobna jak w przypadku opiekuna osoby starszej. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że adekwatna stawka dla asystenta osoby z niepełnosprawnością powinna odpowiadać stawkom rynkowym na konkretnym obszarze realizowanego projektu a ceny mogą się różnić w zależności od miejsca realizacji projektu. Zgodnie z informacjami wskazanymi w wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych stosowanych w ramach naboru każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie.

Aby uzyskać punkty za kryterium strategiczne: Podnoszenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych personelu personel może być zatrudniony zarówno na umowę o pracę jak i umowy cywilnoprawne. Istotne jest natomiast, aby osoba ta świadczyła usługi w projekcie na rzecz uczestników projektu i podnosiła kompetencje/kwalifikacje związane ze świadczeniem tych usług w projekcie.

W przypadku kryterium nr 9: Realizacja projektu w partnerstwie wielosektorowym punkty zostaną przyznane, jeśli projekt realizowany będzie w partnerstwie (wnioskodawca i partner są z różnych sektorów), a Wnioskodawcą będzie PES.

a) W sytuacji projektu wieloletniego jako wydatki podmiotu zsumowane ze wszystkich złożonych wniosków należy rozmieć wydatki z roku realizacji poszczególnych projektów, w których wartość planowanych wydatków jest najwyższa.

b) należy uwzględniać wydatki ponoszone wyłącznie przez w/w podmiot (uwzględniając założenie, iż pod uwagę brane są wydatki tego podmiotu z roku realizacji, w którym wartość planowanych wydatków tego podmiotu jest najwyższa).

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-003/24 ( od 2024-09-20 do 2024-10-18 )

Wkład własny w projekcie może zostać wniesiony jako wkład:

  1. pieniężny np. koszt oddelegowania do projektu trenera zatrudnionego u beneficjenta na umowę o pracę lub wkład własny wnoszony w ramach stawki ryczałtowej kosztów pośrednich;
  2. niepieniężny np. wartość pracy wykonywanej przez wolontariuszy w projekcie lub składniki majątku beneficjenta (np. sprzęt, sala szkoleniowa lub inne pomieszczenia biurowe), które są wykorzystane do realizacji projektu – z którymi nie wiąże się przepływ środków. Decydując się na wniesienie wkładu niepieniężnego należy wykazać, że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów ogólnie przyjętych na danym rynku. Tym samym, również stawka wynagrodzenia wolontariusza ujęta w budżecie projektu jako wkład niepieniężny, powinna być określona z uwzględnieniem średniej wysokości wynagrodzenia za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów.

Wkład własny nie musi być wniesiony wyłącznie przez beneficjenta. W przypadku projektów partnerskich wkład ten może zostać wniesiony przez jednego lub więcej partnerów.

Wkład własny mogą także stanowić opłaty pobierane od uczestników projektu, pod warunkiem zawarcia stosownej informacji we wniosku o dofinansowanie. Należy zaznaczyć jednak, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie.

Z uwagi na fakt, że projekty mogą zostać skierowane do uczniów/studentów, ION dopuszcza możliwość realizacji przerwy wakacyjnej. Równocześnie, ION rekomenduje by we wniosku o dofinansowanie znalazła się informacja wskazująca na zaplanowanie ww. przerwy wraz z jej uzasadnieniem. Jednocześnie, należy pamiętać aby wydatki zaplanowane do poniesienia były racjonalne i efektywne.

Do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie FST i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu.

Kwalifikacje to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania

Kwalifikacje mogą być nadawane przez:

  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa,
  • podmioty uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie,
  • organy władz publicznych lub samorządów zawodowych, uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia.

Poza kwalifikacjami włączonymi do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, można wskazać przykłady innych kwalifikacji, które mają znaczenie w określonych środowiskach działalności społecznej lub zawodowej oraz mają stworzony własny system walidacji i certyfikowania. Ponadto, pomimo braku regulacji ze strony państwa polskiego, kwalifikacjami są również certyfikaty, dla których wypracowano już system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym.

Do wskaźnika wliczane są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, tj. wyodrębnione zestawy efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się.

Pełna definicja wskaźnika została wskazana w Liście Wskaźników kluczowych dla EFS, która dostępna jest pod linkiem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-fst/ .

Projekty mogą prowadzić zarówno do nabycia kwalifikacji jak i kompetencji (patrz odpowiedź na pytanie nr 3). By dany dokument został uznany za potwierdzający nabycie kwalifikacji, należy uzyskać pozytywną odpowiedź na co najmniej jedno z poniższych pytań:

  • Czy wydany dokument jest potwierdzeniem uzyskania kwalifikacji w zawodzie?
  • Czy dokument został wydany przez organy władz publicznych lub samorządów zawodowych na podstawie ustawy lub rozporządzenia?
  • Czy dokument potwierdza uprawnienia do wykonywania zawodu na danym stanowisku (tzw. uprawnienia stanowiskowe) i jest wydawany po przeprowadzeniu walidacji?
  • Czy dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji jest rozpoznawalny i uznawalny w danej branży/sektorze (czy certyfikat otrzymał pozytywne rekomendacje od co najmniej 5 pracodawców danej branży/ sektorów lub związku branżowego, zrzeszającego pracodawców danej branży/sektorów)?
  • Czy dokument jest certyfikatem, dla którego wypracowano system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym?

By dany dokument został uznany za potwierdzający nabycie kompetencji, należy uzyskać pozytywną odpowiedź na każde z poniższych pytań:

  • Czy dokument potwierdzający uzyskanie kompetencji zawiera opis efektów uczenia się?
  • Czy dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji?
  • Czy dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji?

Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji i kompetencji w ramach projektów opisane zostały w dokumencie stanowiącym materiał pomocniczy.

Zgodnie z kryterium formalnym nr 10 Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów: w przypadku projektów partnerskich gdy jsfp jest wnioskodawcą, kryterium obrotu nie jest badane, nie ma zatem konieczności wskazywania potencjału finansowego ani wnioskodawcy, ani partnera, w tym dołączania do wniosku dodatkowych dokumentów.

Równocześnie ION zwraca uwagę na fakt, że pomimo braku konieczności wykazywania odpowiedniego potencjału finansowego wnioskodawca oraz partnerzy są zobowiązani do opisu posiadanego przez siebie doświadczenia:

  • w zakresie merytorycznym, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  • na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  • na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Z punktu widzenia opisu posiadanego doświadczenia nie ma znaczenia cel, na który przeznaczany jest dochód fundacji.

Nie, ION nie wprowadziła takiego obowiązku, należy jednak pamiętać, że zgodnie z kryterium nr 8 Beneficjent w okresie realizacji projektu jest zobowiązany do prowadzenia biura projektu (lub posiadania siedziby, filii, delegatury, oddziału czy innej prawnie dozwolonej formy organizacyjnej działalności podmiotu) na terenie Wielkopolski Wschodniej lub korzystania z siedziby partnera, jeśli partner jest z terenu Wielopolski Wschodniej, z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. W przypadku organizacji biura projektu w formie tzw. wirtualnego biura, kryterium nie będzie spełnione. Za wirtualne biuro będzie uważana usługa polegająca na outsourcingu obsługi biurowej bez konieczności fizycznej obecności podmiotu w danym miejscu.

W przypadku braku siedziby na terenie Wielkopolski Wschodniej, wnioskodawca jest zobowiązany wpisać w treści wniosku informacje, że będzie prowadził biuro projektu na tym terenie.

Otrzymanie dokumentu powinno odbyć się na podstawie osiągnięcia wymagań ustalonych dla danej kompetencji, odnoszących się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Moment otrzymania dokumentu uzależniony jest zatem od tego czy dla uzyskania danej kompetencji wystarczy udział w jednej formie wsparcia np. szkoleniu czy też niezbędne jest zakończenie pełnego programu obejmującego kilka działań np. szkolenia i wizyty studyjnej. Wymagania te powinny zostać określone przed rozpoczęciem danej formy wsparcia.

Na podstawie przedstawionych informacji, ION nie widzi możliwości finansowania jako wkładu własnego kosztów powierzchni biura znajdującego się poza obszarem Wielkopolski Wschodniej. Warunkiem kwalifikowania wkładu niepieniężnego w postaci udostępnienia sal/powierzchni biurowych jest ich wykorzystanie w ramach projektu. Zgodnie z zapisami kryteriów formalnych:

  • biuro projektu musi być zlokalizowane na ternie Wielkopolski Wschodniej;
  • grupę docelową stanowią osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze Wielkopolski Wschodniej,

trudno zatem uznać zasadność realizacji działań projektowych poza tym obszarem.

ION wskazuje także, że jeśli partner chciałby wnieść do projektu wkład własny to może zrobić to w jako wkład pieniężny wnoszony w ramach stawki ryczałtowej kosztów pośrednich.

Sposób rozliczania z ekspertami/trenerami uzależniony jest od warunków jakie zostaną ustalone w umowie o współpracy. ION dopuszcza uwzględnienie kosztów dojazdów zarówno w wynagrodzeniu jak i jako osobną pozycję. Równocześnie, ION rekomenduje by w przypadku uwzględnienia w kosztach wynagrodzenia także kosztów dojazdów w uzasadnieniu lub nazwie pozycji wskazać, że są to koszty wynagrodzenia oraz dojazdu.

Wnioskodawca jest zobligowany do zastosowania wskaźników kluczowych wskazanych w Regulaminie wyboru projektów i nie ma obowiązku dodawania wskaźników specyficznych dla projektu.

ION podkreśla, że wnioskodawca przed określeniem dodatkowych wskaźników powinien rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. Wskaźniki, co do zasady, powinny bezpośrednio odnosić się do realizowanego w projekcie wsparcia oraz nie powinny one powielać określonych w Regulaminie wyboru projektów wskaźników kluczowych.

Zgodnie z polem pomocy wskazanym dla punktu 6.1 Trwałość projektu punkt ten dotyczy kosztów objętych cross-financingiem. Z uwagi na fakt, że cross-financing nie ma zastosowania w projektach finansowanych z Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji, należy wskazać opcję „nie dotyczy”.

Jeżeli doposażenie sali szkoleniowej jest niezbędne dla realizacji wsparcia szkoleniowego świadczonego na rzecz uczestników projektu, to zakup stołów można uznać jako koszt bezpośredni. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie. Dodatkowo, na etapie realizacji projektu ION zatwierdzająca wniosek beneficjenta o płatność weryfikuje, czy w zestawieniu poniesionych kosztów bezpośrednich załączanym do wniosku beneficjenta o płatność nie zostały wykazane koszty pośrednie. Koszty pośrednie rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich są niekwalifikowalne.

Amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby personelu obsługowego, w tym także koordynatora projektu stanowią koszt pośredni.

Na podstawie przedstawionych informacji, ION nie jest w stanie ocenić jakie działania realizowane będą przez opiekuna merytorycznego, niemniej jednak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów – Podrozdział 7.2 pkt 4 Katalog kosztów pośrednich projektu FST obejmuje następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu, m.in. koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie.

Na podstawie przedstawionych informacji ION wnioskuje, że zadania wykonywane przez ww. osobę będą miały charakter merytoryczny, więc możliwe byłoby ujęcie jej wynagrodzenia w ramach kosztów bezpośrednich. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie.

Zgodnie z zawarta w Liście Wskaźników Kluczowych dla FST definicją wskaźnika Całkowita liczba osób objętych wsparciem wskaźnik mierzy liczbę uczestników, tj. osób bezpośrednio korzystających ze wsparcia FST. Inne osoby nie powinny być monitorowane w tym wskaźniku.

Wskaźnik mierzony w momencie rozpoczęcia udziału danej osoby w pierwszej formie wsparcia w projekcie. Jedna osoba wykazywana jest raz w ramach wskaźnika w projekcie, niezależnie od liczby form wsparcia, z których skorzystała.

Jeśli zatem uczestnik forum nie będzie bezpośrednio objęty wsparciem projektowym, to nie należy wykazywać go w ww. wskaźniku. Równocześnie jednak ION zwraca uwagę, że jeśli dana forma wsparcia np. wskazana organizacja forum stanowi znaczący koszt wskazany w budżecie projektu, wówczas należałoby założyć wskaźnik specyficzny dla projektu np. Liczba zorganizowanych forów.

Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-004/24 ( od 2024-11-29 do 2024-12-20 )

Zgodnie z kryterium merytorycznym punktowym Adekwatność założeń projektu: „(…) W części 3.5. wniosku należy przedstawić opis działań planowanych do realizacji w ramach wskazanych zadań. Każdemu z zadań należy przypisać nazwę odzwierciedlającą charakter podejmowanych działań. Opis planowanych zadań powinien być szczegółowy, z uwzględnieniem liczby osób objętych wsparciem w ramach zadania, oraz osób odpowiedzialnych za ich realizację.

W przypadku organizacji szkoleń konieczne jest podanie najważniejszych informacji dotyczących sposobu ich organizacji (liczba uczestników, liczba edycji kursów (w tym ich terminy), planowane harmonogramy z liczbą godzin szkoleniowych, zaangażowana kadra, ramowy opis programu nauczania, materiały szkoleniowe jakie zostaną przekazane uczestnikom).

W przypadku projektów partnerskich w pkt 3.5. wniosku należy wskazać i opisać również zadania, za realizację których odpowiedzialny/i będzie/będą w całości lub częściowo partner/partnerzy (…)”.

W kwestii sposobu planowanych we wniosku zadań i szczegółowości ich opisu należy mieć na uwadze możliwość ocenienia wniosku pod kątem spełnienia i przyznania punktów zgodnie z kryterium strategicznym Kompleksowość wsparcia (tj. jednoznacznie przypisać planowane działania do wskazanych w definicji kryterium form wsparcia).

Jednocześnie, biorąc pod uwagę planowaną w projekcie realizację Gwarancji dla Młodzieży, zwracamy uwagę, że wsparcie w ramach projektu kierowane jest wyłącznie do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz studentów poniżej 25 roku życia i nie dotyczy osób znajdujących się poza systemem kształcenia.

W zakresie uczestników projektu IZ FEW przypomina, że szczegółowe warunki kwalifikowalności uczestnika projektu ( a także dokumenty wymagane do potwierdzenia kwalifikowalności) zostały wskazane w materiale pomocniczym nr 16 Dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektu (UP) w ramach naboru FEWP.10.01IZ.00-004/24. W ramach naboru nie przewiduje się uczestników projektu z zagranicy.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów pkt 4.2 Wymagania dotyczące grupy docelowej: projekt jest skierowany wyłącznie do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz młodzieży uczącej się w szkołach wyższych (tj. studentów do 25 roku życia) a dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność uczestnika projektu jest zaświadczenie ze szkoły/uczelni/organu prowadzącego o pobieraniu nauki w placówce znajdującej się na terenie Wielkopolski Wschodniej lub ważna legitymacja szkolna.

Do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie FST i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu.

Kwalifikacje to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania

Kwalifikacje mogą być nadawane przez:

  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa,
  • podmioty uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie,
  • organy władz publicznych lub samorządów zawodowych, uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia.

Poza kwalifikacjami włączonymi do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, można wskazać przykłady innych kwalifikacji, które mają znaczenie w określonych środowiskach działalności społecznej lub zawodowej oraz mają stworzony własny system walidacji i certyfikowania. Ponadto, pomimo braku regulacji ze strony państwa polskiego, kwalifikacjami są również certyfikaty, dla których wypracowano już system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym.

Do wskaźnika wliczane są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, tj. wyodrębnione zestawy efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się.

Pełna definicja wskaźnika została wskazana w Liście Wskaźników kluczowych dla EFS, która dostępna jest pod linkiem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-fst/ .