Działanie 10.4 Zregenerowane środowisko przyrodnicze
Nabór: FEWP.10.04-IZ.00-001/24 ( od 2024-03-04 do 2024-05-10 )

W ramach jednego projektu nie ma możliwości łączenia zadań realizowanych w ramach pomocy publicznej i zadań nieobjętych pomocą publiczną.

Niezależnie, czy projekt jest objęty lub nieobjęty pomocą publiczną działania sprzyjające neutralności klimatycznej, w tym w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych wsparte powinny być w ramach pomocy de minimis.

W przypadku projektów objętych pomocą publiczną dodatkowo następujące koszty objęte powinny być pomocą de minimis:

  1. sporządzenie Studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie (w tym ewentualna premia za otrzymanie dofinansowania) do wysokości 20 000 PLN,
  2. raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (między innymi odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie,
  3. program funkcjonalno-użytkowy (PFU) – w przypadku realizacji projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”
  4. nadzór nad realizacją inwestycji budowlanej (inspektorzy nadzoru, zespół inżyniera kontraktu),
  5. audyty, badania, ekspertyzy/analizy techniczne niezbędne do wdrożenia i realizacji projektu (jako usługi zewnętrzne),
  6. działań zwiększające wiedzę mieszkańców w zakresie sprawiedliwej i zielonej transformacji, w tym w zakresie koncepcji śladu środowiskowego,
  7. informacja i promocja projektu integralnie związane z jego realizacją do wysokości 20 000 PLN,
  8. koszty pośrednie w wysokości 2,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich.

Koszty małej architektury są kwalifikowalne w ramach naboru jako elementy uzupełniające do głównego celu projektu, w limicie do 20% kosztów kwalifikowalnych. Wskazany limit oprócz małej infrastruktury obejmuje łącznie inne możliwe elementy uzupełniające, takie jak: działania sprzyjające neutralności klimatycznej, w tym w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych oraz działania zwiększających wiedzę mieszkańców w zakresie sprawiedliwej i zielonej transformacji, w tym w zakresie koncepcji śladu środowiskowego.

Nabór: FEWP.10.04-IZ.00-002/24 ( od 2024-07-17 do 2024-09-13 )

Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie wyboru projektów za teren poprzemysłowy uważa się teren, który został poddany niekorzystnym dla ludzi czy środowiska przekształceniom lub zanieczyszczeniom, powodującym utratę albo ograniczenie wartości użytkowej gruntów i/lub obiektów w związku z realizowaną na nim lub oddziałującą na niego działalnością ludzką. Tereny takie to w szczególności:

  1. tereny, które przestały być miejscem działalności przemysłowej (m.in. w zakresie wydobycia węgla brunatnego, działalności elektrowni na węgiel brunatny, działalności branż przemysłu charakteryzujących się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych, branż powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z sektorem wydobywczo-energetycznym) lub przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tej działalności, np. magazynowo-składowe, socjalne lub transportowe, łącznie z obszarami niedokończonych inwestycji przemysłowych;
  2. po zakończonej działalności przemysłowej, zaklasyfikowane obecnie lub uprzednio w ewidencji gruntów i budynków do terenów przemysłowych, kolejowych wraz z terenami, które przestały pełnić funkcje pomocnicze dla tych działalności;
  3. tereny niezurbanizowane, wymagające łagodzenia negatywnych skutków oddziałującej na nie w przeszłości bądź obecnie działalności przemysłowej. Będą to w szczególności hałdy/składowiska, nieczynne osadniki, bocznice kolejowe, wyrobiska, tereny niestabilne z uwagi na wcześniejsze wydobycie bądź składowanie odpadów np. górniczych, tereny o zanieczyszczonym gruncie w wyniku działalności przemysłowej.

Teren, na którym realizowany będzie projekt należy szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie oraz Studium wykonalności. Należy również załączyć dokumentację potwierdzającą poprzemysłowy charakter obszaru, na którym realizowany jest projekt tj. np. dokumentację zdjęciową, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (aktualne, bądź archiwalne), z którego bezpośrednio wynika, że teren planowany pod inwestycje jest lub był terenem poprzemysłowym (tzn. np. że była na nim prowadzona dawniej działalność przemysłowa). Odpowiednie dokumenty należy załączyć pod pozycją numer 24 w części IX wniosku o dofinansowanie pn. „Pozostałe dokumenty, postanowienia lub decyzje administracyjne, niewymienione powyżej, niezbędne do realizacji projektu”.

 

Wnioskodawca realizujący przedsięwzięcie we wskazanej formule zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną programu funkcjonalno-użytkowego opracowanego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.

W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, zgodnie z wyżej wymienionym Rozporządzeniem, należy dołączyć również dokumenty, postanowienia, decyzje administracyjne, niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana oraz decyzję o warunkach zabudowy/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Dostarczenie do IZ FEW 2021+ decyzji o pozwoleniu na budowę/decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej/zgłoszenia budowy/robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania/wyciągu z projektu budowlanego/wyciągu z dokumentacji do zgłoszenia oraz weryfikacja złożonych dokumentów, powinny nastąpić przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.

W przypadku nieprzedłożenia „Oświadczenia o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji”, ostatecznym terminem na złożenie przedmiotowego dokumentu oraz zabezpieczenie środków finansowych zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego z tytułu kosztów kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu jest etap jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej w ramach oceny formalnej wniosku.

W ramach jednego projektu nie ma możliwości łączenia zadań nieobjętych pomocą publiczną i zadań realizowanych w ramach pomocy publicznej.

W przypadku projektów nieobjętych pomocą publiczną pomocą de minimis powinny być objęte koszty montażu i zakupu instalacji OZE wraz z magazynami energii.

W przypadku projektów objętych pomocą publiczną następujące koszty objęte powinny być pomocą de minimis:

  1. sporządzenie Studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie (w tym ewentualna premia za otrzymanie dofinansowania) do wysokości 20 000 PLN,
  2. raport oddziaływania na środowisko, dokumentacja techniczna, analizy finansowe i ekonomiczne, badania i ekspertyzy (między innymi odwierty próbne, sondowanie gruntu, inwentaryzacja stanu istniejącego), opracowania geodezyjne i geologiczne, opinie konserwatorskie,
  3. program funkcjonalno-użytkowy (PFU) – w przypadku realizacji projektów w formule „zaprojektuj i wybuduj”,
  4. nadzór nad realizacją inwestycji budowlanej (inspektorzy nadzoru, zespół inżyniera kontraktu),
  5. audyty, badania, ekspertyzy/analizy techniczne niezbędne do wdrożenia i realizacji projektu (jako usługi zewnętrzne),
  6. informacja i promocja projektu integralnie związane z jego realizacją do wysokości 20 000 PLN,
  7. działania zwiększające wiedzę mieszkańców w zakresie sprawiedliwej i zielonej transformacji, w tym w zakresie koncepcji śladu środowiskowego (wyłącznie jako element projektu),
  8. koszty pośrednie w wysokości 2,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich,
  9. zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii (w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wnioskuje o wsparcie w ramach Rozporządzenia OZE).