Działanie 10.6 Przybliżenie Wielkopolski Wschodniej do osiągnięcia neutralności klimatycznej
Nabór: FEWP.10.06-IZ.00-001/23 ( od 2023-08-07 do 2023-10-31 )

Nie, audyt energetyczny jest jednym z obowiązkowych załączników, z którego wynika zakres prac termomodernizacyjnych, czyli optymalny zestaw działań prowadzący do zwiększenia efektywności energetycznej budynku. Natomiast pełna lista załączników obligatoryjnych dla naboru wymaganych na etapie oceny projektu, znajduje się w części IX wniosku o dofinansowanie.

Program Funkcjonalno-Użytkowy jest wymagany na etapie wnioskowania w przypadku, gdy Wnioskodawca realizuje projekt w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dodatkowo należy również przedłożyć dokumenty, postanowienia, decyzje administracyjne, niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana oraz decyzję o warunkach zabudowy/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Regulamin wyboru projektów część V, pkt 7).

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (cześć II A, pkt 4) Wnioskodawca składa kompletną dokumentację aplikacyjną wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI 2021+. W ramach przedmiotowego naboru nie jest wymagane złożenie wniosku wraz z załącznikami w wersji papierowej.

W audycie energetycznym powinny być ujęte działania, które przyczynią się do zwiększenia efektywności energetycznej budynku wskazanego we wniosku o dofinansowanie.

Audyt energetyczny winien zostać sporządzony zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez osobę, która posiada odpowiednie uprawnienia/kompetencje w tym zakresie. Wnioskodawca powinien realizować projekt w oparciu o optymalny wariant wskazany przez audytora energetycznego.

Natomiast, prace które są między innymi następstwem termomodernizacji budynku, czy prace podwyższające jego standard techniczno-użytkowy (np. zamontowanie windy, monitoring, instalacja odgromowa, itp.) powinny być wykazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako uzupełniające elementy projektu w limicie do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (część II B, punkt 2 c).

Ekspertyza ornitologiczna wraz z ekspertyzą chiropterologiczną dla każdego budynku jest załącznikiem obligatoryjnym na etapie składania dokumentacji projektowej. Oznacza to, że przedmiotowe dokumenty muszą być dostarczone najpóźniej na etapie jednorazowej korekty wniosku dokonywanej w trakcie oceny formalnej.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (część II F, punkt 2 c) projekty realizowane w budynkach użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego, w których ta sama infrastruktura (na przykład materiały, wyposażenie, siła robocza i aktywa trwałe) wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej przekracza 20% nie mogą być objęte dofinansowaniem w ramach naboru dla Działania 10.06. W związku z powyższym w/w budynek jest wykluczony z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.

Nabór: FEWP.10.06-IZ.00-001/24 ( od 2024-01-29 do 2024-03-29 )

W ramach naboru FEWP.10.06-IZ.00-001/24 elementem projektu parasolowego mogą być budynki użyteczności publicznej, których właścicielem jest gmina.

Zgodnie z zapisami w części II.B pkt 2 Regulaminu, w przypadku uwzględnienia instalacji OZE na budynkach użyteczności publicznej, ich całkowity koszt nie może przekroczyć 30% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. Ponadto w ramach projektu możliwy jest montaż jedynie mikroinstalacji OZE.

Wsparcie dotyczące rozwoju OZE na budynkach użyteczności publicznej, których właścicielami są JST udzielane będzie w ramach pomocy de minimis.

W projekcie parasolowym mogą wziąć udział mieszkańcy prowadzący działalność gospodarczą lub rolniczą zarejestrowaną/prowadzoną w miejscu zamieszkania. Przeprowadzenie weryfikacji prowadzenia tego rodzaju działalności należy do Beneficjenta projektu i powinna odbywać zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie. Prowadzenie działalności gospodarczej lub rolniczej przez odbiorcę końcowego, niezależnie od faktycznego miejsca prowadzenia tych działalności, wiązać się będzie z udzieleniem przez Beneficjenta projektu pomocy de minimis dla odbiorcy końcowego.

Odbiorca końcowy zobowiązany jest zapewnić rozdzielność w kwestii zużycia energii na cele bytowe oraz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej lub rolniczej (poprzez np. odrębny licznik lub podlicznik).

Moce instalacji OZE powinny być zwymiarowane względem realnego zapotrzebowania na energię w gospodarstwach domowych, a energia elektryczna/cieplna wytworzona w instalacjach musi być zużywana na potrzeby bytowe odbiorców końcowych. W przypadku budynków użyteczności publicznej energia elektryczna/cieplna powinna być zwymiarowana względem zapotrzebowania budynku na energię.

W przypadku energii elektrycznej zwymiarowanie mocy instalacji powinno być przeprowadzone w oparciu o zużycie energii za rok poprzedzający złożenie wniosku, a w przypadku energii cieplnej w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło (c.o. + c.w.u.). Prawidłowe zwymiarowanie poszczególnych instalacji może być przedmiotem kontroli. Jeżeli zużycie energii elektrycznej np. za ostatnie 12 miesięcy jest tożsame i odpowiada zużyciu za rok poprzedni, to może ono stanowić również podstawę do zwymiarowania odpowiedniej instalacji PV dla mieszkańca.

W przypadku występowania działalności gospodarczej/rolniczej w lokalizacji objętej przedmiotem projektu, zwymiarowanie instalacji pod cele bytowe (gdy nie pozwalają na to dane np. z faktur za dostawę energii elektrycznej) może być przeprowadzone na podstawie np. wiarygodnego audytu.

W przypadku ujęcia w ramach projektu przedsięwzięcia polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła u odbiorcy końcowego, zwymiarowana moc instalacji fotowoltaicznej powinna również uwzględniać zapotrzebowanie energetyczne planowanej do realizacji pompy ciepła.

W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada już instalację OZE, ma możliwość rozbudowy jej o nową niezależną instalację tylko w przypadku, jeżeli istniejąca instalacja nie zaspokaja aktualnych potrzeb bytowych gospodarstwa domowego.

W rozumieniu Regulaminu wyboru projektów zabroniona jest rozbudowa instalacji OZE polegająca na rozbudowie obecnie funkcjonującej instalacji, np. przez dołożenie nowych paneli do istniejącej instalacji PV, gdy np. zamontowany inwerter i pozostała infrastruktura na to pozwala. Zezwala się natomiast na montaż nowej, odrębnej instalacji, niezależnie od tego czy w danym gospodarstwie istnieje już podobna instalacja.

W przypadku montażu nowej instalacji, decyzja o formie rozliczania energii zależy od dostawcy energii w oparciu o sporządzoną z danym mieszkańcem umowę. Sposób rozliczania energii nie wpływa na warunki realizacji projektu określone w naborze.

W naborze nie przewiduje się wsparcia dla prosumentów wirtualnych tj. wytwarzających energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na  własne potrzeby w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w innym miejscu niż miejsce dostarczania energii elektrycznej do tego odbiorcy.

Do realizacji projektu wymagane jest zabezpieczenie środków finansowych zapewniających pokrycie kosztów wkładu własnego oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu. Wnioskodawca potwierdza posiadanie zabezpieczonego wkładu na podstawie stosowanego oświadczenia załączonego do dokumentacji projektowej. Nie ma możliwości zabezpieczenia wyżej wymienionych środków w formie niepieniężnej.

Dotacja celowa na wymianę nieefektywnego źródła ciepła na proekologiczne u mieszkańców z budżetu gminy (środki krajowe) nie stanowi zabezpieczenia wkładu własnego w projekcie będącym przedmiotem dofinansowania w ramach FEW.

W przypadku nieprzedłożenia „Oświadczenia o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji”, Wnioskodawca zostanie poproszony o jego uzupełnienie na etapie oceny formalnej (na wezwanie IZ FEW) w ramach jednorazowej korekty/uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej. Ostatecznym terminem na złożenie przedmiotowego dokumentu oraz zabezpieczenia  środków finansowych zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego z tytułu kosztów kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu jest etap jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej przeprowadzonej w ramach oceny formalnej wniosku.

Na mapie poglądowej można zaznaczyć instalacje zbiorczo np. z podziałem na miejscowości. Załączona mapa powinna być czytelna i przygotowana w formacie, który pozwala załączyć ją w systemie LSI 2021+.

Ze względu na specyficzny charakter realizacji projektu (charakter parasolowy) „Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000” nie jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie – na etapie oceny projektu.

Przedmiotowy załącznik, dotyczący ostatecznych lokalizacji poszczególnych instalacji, będzie wymagany razem z innymi dokumentami niezbędnymi do realizacji projektu na etapie pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.

Nabór: FEWP.10.06-IZ.00-002/24 ( od 2024-01-29 do 2024-03-29 )

Wykluczone z możliwości ubiegania się o wsparcie są podmioty, których przedmiotem przeważającej działalności (tzn. przekraczającej 50%) jest produkcja energii (PKD 35.11).

W ramach naboru wspierane będą inwestycje związane z generowaniem energii poprzez rozwój mikroinstalacji i małych instalacji OZE zdefiniowanych zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Sumaryczna moc wszystkich jednostek wytwórczych wchodzących w skład projektu (małych lub mikroinstalacji) nie powinna przekraczać mocy wskazanych w części B.1 pkt. 5 i 6 Regulaminu wyboru projektu.

Dopuszcza się możliwość łączenia projektów w zakresie wytwarzania energii z OZE z różnych źródeł przy zachowaniu wskazanych limitów mocy dla poszczególnych źródeł energii.

Stacja transformatorowa oraz linie kablowe kwalifikują się do wsparcia pod warunkiem, że  wskazane koszty są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu oraz spełniają wszystkie warunki naboru m.in. pod kątem prawa własności do przedmiotowej infrastruktury.

Dla projektu objętego pomocą publiczną elementem warunkującym możliwość przyznania pomocy jest wywołanie przez tę pomoc tzw. „efektu zachęty” (szczegóły określa artykuł 6 Rozporządzenia 651/2014).

Okres kwalifikowania wydatków rozpoczyna się po dniu skutecznego złożenia wniosku w LSI 2021+ (z wyjątkiem kosztów poniesionych na przygotowanie dokumentacji technicznej i projektowej niezbędnej do realizacji inwestycji, na która udzielana jest pomoc de minimis, ale nie wcześniej niż 1 stycznia 2021 roku).

Nie jest wymagane przedstawienie wraz z wnioskiem o dofinansowanie stanowiska organu o brak obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej.

Informację o tym, że planowane przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do  §3 ust. 1 pkt. 54 Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 10.09.2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, należy ująć w punkcie A.2.1 Załącznika dotyczącego oddziaływania na środowisko oraz zasady DNSH.

Nabór: FEWP.10.06-IZ.00-003/24 ( od 2024-05-20 do 2024-08-23 )

Tak, ekspertyzę ornitologiczną i chiropterologiczną należy przedłożyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu na etapie aplikowania o dofinansowanie. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie posiada przedmiotowych dokumentów należy je uzupełnić najpóźniej na etapie jednorazowej korekty podczas oceny formalnej projektu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów koszt zakupu i montażu instalacji OZE do wytwarzania energii elektrycznej (w tym również w ramach kogeneracji) będzie finansowany w ramach pomocy de minimis w limicie do wysokości 20% kosztów kwalifikowalnych projektu. Natomiast w przypadku kosztów dotyczących instalacji OZE do produkcji energii cieplnej – są one kwalifikowalne w ramach naboru, ale nie są objęte pomocą de minimis.

Tak, zgodnie z Ustawą o świadczeniach opieki medycznej finansowanej ze środków publicznych, opinia o celowości inwestycji jest załącznikiem obowiązkowym dla projektów dotyczących budynków w sektorze ochrony zdrowia o wartości wyższej niż 2 mln zł.