Dostępne 17 pytań w: Działanie 10.7 Infrastruktura na rzecz aktywnego społeczeństwa, edukacyjna oraz rewitalizacja wspierające transformację gospodarki ×
W przypadku gdy prace dotyczące remontu wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania do wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć powyższe dokumenty lub program funkcjonalno-użytkowy (wraz z innymi wymaganymi dokumentami) opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. W takim przypadku wymaga się, aby kontrakt (umowa) z wykonawcą obejmował: sporządzenie dokumentacji technicznej (budowlanej), jak również realizację samej inwestycji.
W ramach naboru zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych (tylko wprowadzone do ewidencji środków trwałych) może być uznany za wydatek kwalifikowany. Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nie są dopuszczone projekty polegające wyłącznie na zakupie wyposażenia.
Nie, zieleń nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w ramach naboru.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „wsparcie w zakresie podstawowej bazy dydaktycznej, niezwiązanej z nauczaniem praktycznym lub zawodowym, nie jest możliwe”. W związku z tym wyposażenie części administracyjnej, niezwiązane z ww. warunkami, nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-001/23.
Na etapie oceny formalnej Wnioskodawca deklaruje posiadanie środków niezbędnych do sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych projektu oraz wydatków kwalifikowalnych, stanowiących różnicę pomiędzy całkowitą wartością wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania – i jest to weryfikowane oświadczeniem Wnioskodawcy, które musi przedłożyć. Dokumenty potwierdzające posiadanie zabezpieczenia będą wymagane na etapie udzielenia pomocy – podpisania umowy. Wnioskodawca jest zobowiązany, w terminie 10 dni roboczych, licząc od daty otrzymania informacji o wyborze projektu do dofinansowania, dostarczyć dokumenty potwierdzające posiadanie wyżej wskazanych środków finansowych.
Uprawomocnioną decyzję o pozwoleniu na budowę będzie można dostarczyć na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu.
W przypadku zmodernizowanych placówek oświatowych wartość bazowa i wartość docelowa wskaźnika Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych mogą mieć taką samą wartość. Natomiast w przypadku nowych placówek oświatowych wartość bazowa wskaźnika wynosi 0, a w wartości docelowej należy wskazać roczną liczbę zarejestrowanych uczniów korzystających z placówki oświatowej objętej wsparciem.
W ramach naboru wsparciem mogą zostać objęte projekty infrastrukturalne służące poprawie jakości i efektywności usług społecznych w środowisku lokalnym (Deinstytucjonalizacja), w tym dzienne domy pomocy.
Dzienny Dom Pobytu musi realizować usługi o charakterze opiekuńczym, profilaktycznym czy rehabilitacyjnym. Budowa nowej infrastruktury będzie finansowana pod warunkiem, że zapewnienie odpowiedniej infrastruktury nie jest możliwe w inny sposób, a potrzeba wydatkowania środków finansowych zostanie potwierdzona analizą potrzeb i trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym.
W ramach naboru przewiduje się możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj. W takim przypadku zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, należy dołączyć również dokumenty, postanowienia, decyzje administracyjne, niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana oraz decyzję o warunkach zabudowy/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedkładając program funkcjonalno-użytkowy na dane roboty budowlane, nie przedkłada się na nie na etapie oceny formalnej decyzji o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowalnych oraz projektu budowlanego/dokumentacji technicznej będącej załącznikiem do zgłoszenia.
Inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w instytucjonalnych formach są niedozwolone. ze względu na horyzontalną zasadę deinstytucjonalizacji, środki mogą być przeznaczane wyłącznie na infrastrukturę placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej, a więc z poszanowaniem zasad indywidualizacji wsparcia, zapewnienia osobom kontroli nad swoim życiem i decyzjami, które ich dotyczą, pierwszeństwa indywidualnych potrzeb mieszkańców przed wymaganiami organizacyjnymi.
W związku z powyższym DPS prowadzący całodobową opiekę nie może ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.
Wydatki typu przebudowa/rozbudowa mogą zostać uznane za kwalifikowalne w ramach Działania 10.7, a przedmiotowa inwestycja może być zlokalizowana w różnych miejscach realizacji projektu. Tym samym projekt może obejmować większy zakres inwestycji np. kilka mieszkań. Należy mieć na uwadze, że budowa nowej infrastruktury będzie finansowana pod warunkiem, że zapewnienie odpowiedniej infrastruktury nie jest możliwe w inny sposób oraz że potrzeba wydatkowania środków finansowych została potwierdzona analizą potrzeb i trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym. W ramach Działania nie ma wymogu powiązania inwestycji z utworzeniem nowych miejsc mieszkaniowych pod najem socjalny. To Wnioskodawca decyduje o sposobie wykorzystania powstałej infrastruktury w ramach projektu.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów zakup budynków i lokali stanowi wydatek niekwalifikowalny i w związku z powyższym nie można uzyskać dofinansowania na tego typu koszty.
Infrastruktura powstała w wyniku projektu musi być zaprojektowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w tym ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021‑2027. W związku z powyższym w ramach przedmiotowego Działania można dofinansować wydatki związane na przykład z budową windy i poręczami dla osób z niepełnosprawnościami.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nie są dopuszczone projekty polegające wyłącznie na zakupie wyposażenia.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „wsparcie w zakresie podstawowej bazy dydaktycznej, niezwiązanej z nauczaniem praktycznym lub zawodowym, nie jest możliwe”. W związku z tym wyposażenie części administracyjnej nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-002/24.
W przypadku gdy prace dotyczące remontu wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania do wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć powyższe dokumenty lub program funkcjonalno-użytkowy (wraz z innymi wymaganymi dokumentami) opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. W takim przypadku wymaga się, aby kontrakt (umowa) z wykonawcą obejmował: sporządzenie dokumentacji technicznej (budowlanej), jak również realizację samej inwestycji.
Wartość bazowa i wartość docelowa wskaźnika Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych mogą mieć taką samą wartość w przypadku zmodernizowanych placówek oświatowych. Natomiast w przypadku nowych placówek oświatowych wartość bazowa wskaźnika wynosi 0, a w wartości docelowej należy wskazać roczną liczbę zarejestrowanych uczniów korzystających z placówki oświatowej objętej wsparciem.