Działanie 10.7 Infrastruktura na rzecz aktywnego społeczeństwa, edukacyjna oraz rewitalizacja wspierające transformację gospodarki
Nabór: FEWP.10.07-IZ.00-001/23 ( od 2023-10-30 do 2024-01-19 )

W przypadku gdy prace dotyczące remontu wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania do wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć powyższe dokumenty lub program funkcjonalno-użytkowy (wraz z innymi wymaganymi dokumentami) opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. W takim przypadku wymaga się, aby kontrakt (umowa) z wykonawcą obejmował: sporządzenie dokumentacji technicznej (budowlanej), jak również realizację samej inwestycji.

W ramach naboru zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych (tylko wprowadzone do ewidencji środków trwałych) może być uznany za wydatek kwalifikowany. Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nie są dopuszczone projekty polegające wyłącznie na zakupie wyposażenia.

Nie, zieleń nie stanowi kosztu kwalifikowalnego w ramach naboru.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „wsparcie w zakresie podstawowej bazy dydaktycznej, niezwiązanej z nauczaniem praktycznym lub zawodowym, nie jest możliwe”. W związku z tym wyposażenie części administracyjnej, niezwiązane z ww. warunkami, nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-001/23.

Na etapie oceny formalnej Wnioskodawca deklaruje posiadanie środków niezbędnych do sfinansowania wydatków niekwalifikowalnych projektu oraz wydatków kwalifikowalnych, stanowiących różnicę pomiędzy całkowitą wartością wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania – i jest to weryfikowane oświadczeniem Wnioskodawcy, które musi przedłożyć. Dokumenty potwierdzające posiadanie zabezpieczenia będą wymagane na etapie udzielenia pomocy – podpisania umowy. Wnioskodawca jest zobowiązany, w terminie 10 dni roboczych, licząc od daty otrzymania informacji o wyborze projektu do dofinansowania, dostarczyć dokumenty potwierdzające posiadanie wyżej wskazanych środków finansowych.

W przypadku zmodernizowanych placówek oświatowych wartość bazowa i wartość docelowa wskaźnika Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych mogą mieć taką samą wartość. Natomiast w przypadku nowych placówek oświatowych wartość bazowa wskaźnika wynosi 0, a w wartości docelowej należy wskazać roczną liczbę zarejestrowanych uczniów korzystających z placówki oświatowej objętej wsparciem.

Nabór: FEWP.10.07-IZ.00-001/24 ( od 2024-04-08 do 2024-05-31 )

W ramach naboru wsparciem mogą zostać objęte projekty infrastrukturalne służące poprawie jakości i efektywności usług społecznych w środowisku lokalnym (Deinstytucjonalizacja), w tym dzienne domy pomocy.
Dzienny Dom Pobytu musi realizować usługi o charakterze opiekuńczym, profilaktycznym czy rehabilitacyjnym. Budowa nowej infrastruktury będzie finansowana pod warunkiem, że zapewnienie odpowiedniej infrastruktury nie jest możliwe w inny sposób, a potrzeba wydatkowania środków finansowych zostanie potwierdzona analizą potrzeb i trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym.

W ramach naboru przewiduje się możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj. W takim przypadku zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, należy dołączyć również dokumenty, postanowienia, decyzje administracyjne, niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana oraz decyzję o warunkach zabudowy/decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedkładając program funkcjonalno-użytkowy na dane roboty budowlane, nie przedkłada się na nie na etapie oceny formalnej decyzji o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowalnych oraz projektu budowlanego/dokumentacji technicznej będącej załącznikiem do zgłoszenia.

Inwestycje infrastrukturalne w placówki świadczące całodobową opiekę długoterminową w instytucjonalnych formach są niedozwolone. ze względu na horyzontalną zasadę deinstytucjonalizacji, środki mogą być przeznaczane wyłącznie na infrastrukturę placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej, a więc z poszanowaniem zasad indywidualizacji wsparcia, zapewnienia osobom kontroli nad swoim życiem i decyzjami, które ich dotyczą, pierwszeństwa indywidualnych potrzeb mieszkańców przed wymaganiami organizacyjnymi.

W związku z powyższym DPS prowadzący całodobową opiekę nie może ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.

Wydatki typu przebudowa/rozbudowa mogą zostać uznane za kwalifikowalne w ramach Działania 10.7, a przedmiotowa inwestycja może być zlokalizowana w różnych miejscach realizacji projektu. Tym samym projekt może obejmować większy zakres inwestycji np. kilka mieszkań. Należy mieć na uwadze, że budowa nowej infrastruktury będzie finansowana pod warunkiem, że zapewnienie odpowiedniej infrastruktury nie jest możliwe w inny sposób oraz że potrzeba wydatkowania środków finansowych została potwierdzona analizą potrzeb i trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym. W ramach Działania nie ma wymogu powiązania inwestycji z utworzeniem nowych miejsc mieszkaniowych pod najem socjalny. To Wnioskodawca decyduje o sposobie wykorzystania powstałej infrastruktury w ramach projektu.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów zakup budynków i lokali stanowi wydatek niekwalifikowalny i w związku z powyższym nie można uzyskać dofinansowania na tego typu koszty.

Infrastruktura powstała w wyniku projektu musi być zaprojektowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w tym ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021‑2027. W związku z powyższym w ramach przedmiotowego Działania można dofinansować wydatki związane na przykład z budową windy i poręczami dla osób z niepełnosprawnościami. 

Nabór: FEWP.10.07-IZ.00-002/24 ( od 2024-07-08 do 2024-09-06 )

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nie są dopuszczone projekty polegające wyłącznie na zakupie wyposażenia.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów „wsparcie w zakresie podstawowej bazy dydaktycznej, niezwiązanej z nauczaniem praktycznym lub zawodowym, nie jest możliwe”. W związku z tym wyposażenie części administracyjnej nie stanowi wydatku kwalifikowalnego w ramach naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-002/24.

W przypadku gdy prace dotyczące remontu wymagają uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania do wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć powyższe dokumenty lub program funkcjonalno-użytkowy (wraz z innymi wymaganymi dokumentami) opracowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego. W takim przypadku wymaga się, aby kontrakt (umowa) z wykonawcą obejmował: sporządzenie dokumentacji technicznej (budowlanej), jak również realizację samej inwestycji.

Wartość bazowa i wartość docelowa wskaźnika Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych mogą mieć taką samą wartość w przypadku zmodernizowanych placówek oświatowych. Natomiast w przypadku nowych placówek oświatowych wartość bazowa wskaźnika wynosi 0, a w wartości docelowej należy wskazać roczną liczbę zarejestrowanych uczniów korzystających z placówki oświatowej objętej wsparciem.

Nabór: FEWP.10.07-IZ.00-003/24 ( od 2024-12-16 do 2025-03-28 )

Nie. Dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na działania, które zostały uwzględnione w gminnym programie rewitalizacji, wpisanym przez IZ FEW 2021+ na Wykaz Programów Rewitalizacji Województwa Wielkopolskiego.

Tak, na moment składania wniosku Wnioskodawca powinien załączyć gminny program rewitalizacji, w którym uwzględniony został jego projekt. Jeżeli na moment składania wniosku Wnioskodawca nie posiada gminnego programu rewitalizacji, to musi dostarczyć projekt przedmiotowego dokumentu. Gminny program rewitalizacji, uwzględniony w Wykazie Programów Rewitalizacji Województwa Wielkopolskiego, należy przedłożyć najpóźniej na etapie oceny merytorycznej w terminie wskazanym przez IZ FEW 2021+ w piśmie wzywającym Wnioskodawcę do jego złożenia.

Wnioskodawca może złożyć jeden wniosek.

W ramach naboru można uzyskać dofinansowanie na projekty rewitalizacyjne, które w gminnym programie rewitalizacji zostały zidentyfikowane zarówno jako projekty podstawowe jak i jako przedsięwzięcia uzupełniające. Samo zidentyfikowanie projektu w gminnym programie rewitalizacji nie przesądza o pozytywnym wyniku oceny. Projekt musi spełniać warunki określone w Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-003/24.  

Jeden wniosek złożony w systemie LSI 2021+ może obejmować więcej niż jeden projekt (przedsięwzięcie) wynikający z gminnego programu rewitalizacji.

Budowa nowych budynków dopuszczona jest jedynie w uzasadnionych przypadkach oraz przy założeniu, że będzie to najbardziej opłacalne z punktu widzenia projektu. W uzasadnieniu potrzeby realizacji takiego przedsięwzięcia Wnioskodawca musi wykazać również zintegrowanie nowo powstałej infrastruktury z projektami społecznymi. Zarówno przedsięwzięcia infrastrukturalne, jak i miękkie muszą w ścisły sposób spełniać cele społeczne rewitalizacji wyznaczone w gminnym programie rewitalizacji.

Wnioskodawca nie musi być właścicielem nieruchomości, na której realizowany jest projekt. Na etapie aplikowania o dofinansowanie Wnioskodawca musi potwierdzić, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane/cele realizacji projektu, składając obligatoryjny załącznik pn. „Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele realizacji/cele budowlane”. W przedmiotowym oświadczeniu Wnioskodawca wskazuje tytuł, z którego wynika prawo do dysponowania wskazaną nieruchomością (np. umowa na użytkowanie), który musi obejmować okres realizacji i trwałości projektu.

W celu wspólnej realizacji projektu współfinansowanego ze środków FEW 2021+ może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie. Partnerem w projekcie nie może zostać podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania na podstawie przepisów odrębnych. Partnerstwo może być zawiązane jedynie z podmiotem, który wpisuje się w katalog Beneficjentów przewidzianych dla naboru nr FEWP.10.07-IZ.00-003/24. Szczegółowe warunki partnerstwa zostały określone w części II.J Regulaminu wyboru projektów.

Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie na budowę drogi pieszo-rowerowej, ale nie może ona stanowić jedynego elementu projektu, ani jego głównej części. Wydatki związane z budową dróg pieszo-rowerowych nie są objęte limitem na infrastrukturę drogową (15% kosztów kwalifikowalnych projektu), jednak należy mieć na uwadze, że w ramach projektu muszą mieć charakter wyłącznie uzupełniający oraz mniejszościowy. Budowa dróg pieszo-rowerowych powinna wystąpić wyłącznie jako element wspierający inne – główne działania w ramach projektu.

W ramach naboru przewiduje się możliwość realizacji projektu w formule „zaprojektuj i  wybuduj”. Wnioskodawca realizujący przedsięwzięcie we wskazanej formule zobowiązany jest do przedłożenia wraz z dokumentacją aplikacyjną programu funkcjonalno-użytkowego. W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj” nie jest wymagane na etapie składania wniosku o dofinansowanie, dołączenie dokumentów m.in. postanowień oraz decyzji administracyjnych niezbędnych dla realizacji przedsięwzięcia.

Realizując projekt w formule „zaprojektuj i wybuduj” kwalifikować do wsparcia można koszt sporządzenia dokumentacji niezbędnej do prawidłowej realizacji projektu to jest projekt/dokumentacja budowlana albo „program funkcjonalno-użytkowy”. Na etapie aplikowania Wnioskodawca musi wskazać we wniosku o dofinansowanie, który wydatek uznaje za koszt kwalifikowalny. Nie ma możliwości jednoczesnego kwalifikowania do wsparcia obu wyżej wymienionych dokumentów.