Działanie 2.1 Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych
Nabór: FEWP.02.01-IZ.00-001/24 ( od 2024-09-30 do 2024-12-06 )

Jeżeli prace termomodernizacyjne zgodnie z przepisami prawa nie wymagają zgłoszenia robót budowlanych lub decyzji o pozwoleniu na budowę, wówczas nie ma konieczności przedkładania dokumentów wymienionych w części V Regulaminu wyboru projektów tj. zgłoszenia robót budowlanych wraz z dokumentacją techniczną, będącą załącznikiem do zgłoszenia lub decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z wyciągiem z projektu budowlanego, ani programu funkcjonalno-użytkowego (w przypadku projektów realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”).

Na potrzeby naboru ogłoszonego dla działania 02.01, z uwagi na specyfikę projektów przyjęto, że sposób obliczenia infrastruktury pomocniczej należy odnieść wyłącznie do powierzchni całkowitej budynku. Wskazany sposób odniesienia dotyczy wszystkich Wnioskodawców. W celu obliczenia powierzchni komercyjnej/mieszkaniowej występującej w budynku należy posłużyć się załącznikiem do wniosku o dofinansowanie pn. „INFRASTRUKTURA POMOCNICZA - metodologia wyliczenia powierzchni wykorzystywanej na cele gospodarcze/mieszkaniowe w modernizowanych budynkach (%)”. Wnioskodawca nie umniejsza kosztów kwalifikowalnych proporcjonalnie o wyliczony % powierzchni wykorzystywanej pomocniczo do celów gospodarczych/mieszkaniowych.

W tabeli 5.2 Wnioskodawca wskazuje pełną wartość wnioskowanego dofinansowania, czyli maksymalnie 70%. Na etapie aplikowania o wsparcie, Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie nie wylicza poziomu zwrotu dotacji warunkowej, a co za tym idzie nie dostosowuje/obniża % dofinansowania. Warunki umniejszające część zwrotną dotacji warunkowej wskazane w Regulaminie wyboru projektów mają pozwolić Wnioskodawcy na wstępne oszacowanie wartości części dotacji warunkowej po zakończeniu realizacji projektu. Natomiast, w przypadku oświadczenia o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji Wnioskodawca zobowiązany jest zabezpieczyć środki finansowe zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego (tj. minimum 30% kosztów kwalifikowalnych) oraz całości wydatków niekwalifikowalnych w projekcie. Oświadczenie należy wypełnić na wzorze (załącznik do dokumentacji dla naboru), którego nie można modyfikować, a w przypadku gdy Wnioskodawcą jest JST oświadczenie musi być podpisane przez Skarbnika bądź osobę upoważnioną przez niego.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów jako zabytek traktowany jest budynek użyteczności publicznej wpisany do rejestru zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Jeżeli wymiana pokrycia dachowego w ramach termomodernizacji będzie niezbędna do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej, wskazana w audycie energetycznym, wówczas co do za zasady wymianę pokrycia dachowego można uznać za koszt kwalifikowalny projektu. Jednocześnie, Regulamin wyboru projektów stanowi, że „Wskazanie kosztu w audycie energetycznym/audycie oświetleniowym nie jest jednoznaczne z uznaniem go za wydatek kwalifikowalny” i ostateczna ocena projektu nastąpi na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Prace niezbędne do wykonania, będące następstwem prac termomodernizacyjnych, a które nie wynikają bezpośrednio z audytu energetycznego, to jest roboty odtworzeniowe, instalacja odgromowa, monitoring i spusty i tym podobne oraz usuwanie barier architektonicznych/infrastrukturalnych na przykład podjazdy należy wskazać w punkcie 3.6 wniosku o dofinansowanie jako elementy uzupełniające projektu w limicie 15% kosztów kwalifikowalnych.

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny w projekcie:

  • którego całkowity koszt jest niższy niż 5 milionów euro (włączając VAT),
  • którego całkowity koszt jest równy, bądź wyższy niż 5 mln euro (włączając VAT), będzie mógł być kwalifikowany jedynie w przypadku, gdy Wnioskodawca/Beneficjent nie będzie miał prawnej możliwości jego odzyskania (nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), a także nabyte aktywa oraz wybudowana infrastruktura nie będą udostępnione innym podmiotom do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Konieczne jest także zwrócenie uwagi na możliwe zmiany kursu EUR/PLN przy ustalaniu łącznej wartości projektu. Ponowne badanie kwalifikowalności podatku VAT jest wymagane w przypadku zmiany łącznego kosztu projektu mającej wpływ na kwalifikowalność VAT.

Tak, do wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć świadectwo charakterystyki energetycznej ex-ante (wpisane do centralnego rejestru) i projekt świadectwa charakterystyki energetycznej ex-post dla każdego budynku w projekcie. Projekt świadectwa charakterystyki energetycznej budynku powinien uwzględniać zakres usprawnień przewidzianych do realizacji w ramach zaplanowanego przedsięwzięcia. Projekt świadectwa nie figuruje w centralnym rejestrze.