Dostępne 28 pytań w: Działanie 2.5 Zwiększanie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe ×
Działania dot. odtworzenia naturalnego ekosystemu mogą być jedynymi elementami projektu (bez działań uzupełniających o których mowa w części II B pkt. 6 Regulaminu wyboru projektów).
Pierwszy typ projektów w przedmiotowym naborze dotyczy terenów zurbanizowanych, w tym zwłaszcza miast, co oznacza, że działania realizowane w jego ramach powinny dotyczyć przede wszystkim miast lub terenów zurbanizowanych poza administracyjnymi granicami miast. Jeśli Wnioskodawca planuje realizować projekt np. na terenach wiejskich, to powinny one charakteryzować się takimi przekształceniami zabudowy i zagospodarowania terenu, które nadają infrastrukturze miejskiego charakteru.
Co do zasady działania realizowane w ramach 1. typu projektów powinny wynikać z MPA. Jednakże możliwa jest również realizacja projektów w miastach, które nie posiadają MPA, pod warunkiem przeprowadzenia inwestycji w sposób zintegrowany. Zintegrowane podejście oznacza zaplanowanie inwestycji z uwzględnieniem potrzeb różnych interesariuszy (np. zasięgnięcia opinii społeczności lokalnych, w tym grup defaworyzowanych, przedstawienia list poparcia dla projektu i jego zakresu itp.). Ponadto zintegrowane podejście oznacza, że pojedynczy projekt powinien stanowić odpowiedź na więcej niż jeden negatywny skutek zmian klimatu, tj. minimalizować nie tylko negatywny wpływ suszy czy fal upałów, ale także np. nawalnych opadów, utraty bioróżnorodności itp.
Koszty małej architektury są kwalifikowalne w ramach naboru jako elementy uzupełniające do głównego celu projektu, w limicie do 20% kosztów kwalifikowalnych. Wskazany limit oprócz małej infrastruktury obejmuje łącznie inne możliwe elementy uzupełniające, takie jak: działania informacyjno-promocyjne w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej ludności (w ramach cross-financingu do 15% kosztów całkowitych projektu), działania w zakresie efektywności energetycznej oraz odnawialne źródła energii (OZE) – w ramach pomocy de minimis – mikroinstalacje do 50 kW.
Koszty związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury, takie jak prace wyłącznie o charakterze pielęgnacyjnym lub utrzymaniowym terenów zielonych są niekwalifikowalne w ramach naboru.
Nasadzenia roślinności wodnej stanowią wydatek kwalifikowalny w przedmiotowym naborze.
Tak, ciągi spacerowe z nawierzchni mineralnych mogą stanowić koszt kwalifikowalny, pod warunkiem, że ich budowa jest niezbędna do prawidłowego zagospodarowania wód opadowych na terenie miasta. Stworzenie wielopiętrowej kompozycji roślinności, pod warunkiem jej spójności z otaczającym krajobrazem i wpływu na redukcję efektu miejskiej wyspy ciepła oraz zwiększenia ilości wody zatrzymanej w miejscu opadu jest kwalifikowalne w ramach 1. typu projektów.
W przypadku realizacji projektu we wskazanej formule, możliwe jest zaplanowanie zadania dotyczącego nadzoru nad realizacją inwestycji budowlanej (inspektorzy nadzoru, zespół inżyniera kontraktu).
W ramach projektu nie można łączyć dwóch różnych typów działań. Ocena merytoryczna w zakresie przyznawania punktów odbywa się na podstawie odrębnych kryteriów dziedzinowych dla każdego z typów projektów.
Ocena kryterium „Działania sprzyjające neutralności klimatycznej” będzie dokonywana na podstawie przedstawionych informacji obejmujących planowane rozwiązania w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania energii z OZE, w tym obejmujące energooszczędne oświetlenie, oświetlenie wykorzystujące OZE itp. Dodatkowo wskazane jest przedstawienie zasadności przyjętych rozwiązań poprzez opisanie zastosowanych technologii/materiałów, które będą miały wpływ na neutralność klimatyczną – uniknięta emisja CO2 i tym podobne.
Uporządkowanie terenu porośniętego roślinnością uznaną za gatunki inwazyjne, stanowiące zagrożenie dla rodzimych gatunków drzew i krzewów stanowi koszt kwalifikowalny w ramach 1. typu projektów, gdy jest ono niezbędne w zakresie wprowadzenia nowej zieleni w zabudowę miejską. Zawracam uwagę, że każda wycinka drzew i krzewów powinna być uzasadniona pod kątem jej konieczności i wpływu na ochronę środowiska, w szczególności na spełnienie zasady "Nie czyń znaczących szkód" (DNSH).
Tak, opisany rodzaj działań jest kwalifikowalny w ramach 1. typu projektów przewidzianych do wsparcia w ramach naboru.
Koszty dot. wynagrodzenia pracownika i jego delegacji, jako koszty osobowe i pośrednie – są niekwalifikowalne w przedmiotowym naborze.
W przypadku realizacji projektu np. w ramach typu 1., należy przedstawić opisy dla kryteriów merytorycznych wspólnych oraz dziedzinowych dla typu 1. Natomiast w odniesieniu do kryteriów merytorycznych dla typu 2. oraz typu 3. zasadnym będzie wpisanie „nie dotyczy”.
Kwalifikowanie rozbudowy kanalizacji deszczowej jest możliwe jedynie w przypadku, gdy taka potrzeba wynika z MPA lub jest uzasadniona zagrożeniem powodziowym, jednocześnie występując w powiązaniu z inwestycjami w zielono-niebieską infrastrukturę w projekcie.
Koszt gadżetów (takich jak np. breloki, kalendarze, kubki, parasolki itp.) oraz nagród w konkursach jest niekwalifikowalny w ramach naboru, ponieważ nie przyczynia się do zwiększenia świadomości ekologicznej ludności.
Działania takie, jak konferencja naukowa, spoty, organizacja konkursów (z wyłączeniem nagród), wystawy plenerowe, foldery i sadzonki na święto drzewa są kwalifikowalne w przypadku, gdy składają się na spójną w przekazie kampanię informacyjną dot. poprawy świadomości ekologicznej. Zasadniczo celem organizacji np. przywołanej konferencji, spotu czy wystawy, powinno być skupienie się na poszerzeniu w społeczeństwie powszechnej wiedzy np. na temat skutków postępujących zmian klimatu (doświadczanych nie tylko globalnie, ale również lokalnie), zasad obiegu wody w przyrodzie, czy też codziennych i możliwych do zastosowania przez każdego z nas zachowań zapobiegających jej nadmiernej utracie.
Tak, działania inwestycyjne w infrastrukturę np. w remizach strażackich, są kwalifikowalne w przedmiotowym naborze bez limitu dotyczącego ich wysokości – z zastrzeżeniem, że ich zakres jest niezbędny dla usprawnienia funkcjonowania jednostki ratowniczej.
Tak, jednostka OSP jest uprawniona do samodzielnego złożenia wniosku o dofinansowanie – warunkiem jest jej funkcjonowanie w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
W przedmiotowym naborze możliwa jest realizacja projektu w oparciu o PFU – w takiej sytuacji obowiązkowe jest jego dostarczenie na etapie wniosku o dofinansowanie. W przypadku realizacji projektu w oparciu o projekt budowlany (nie w trybie PFU), na etapie wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć ważne pozwolenia na budowę wraz z projektem budowlanym.
W ramach przedmiotowego naboru możliwe jest doposażenie służb w odpowiedni i wysoce efektywny sprzęt dla jednostek odpowiedzialnych za prowadzenie akcji ratowniczych i usuwanie skutków zjawisk katastrofalnych, w tym w pojazdy oraz inne elementy wyposażenia niezbędne do prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, w ramach naboru Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek, ale nie więcej niż jeden w danym typie projektu. W przypadku złożenia większej liczby wniosków w ramach jednego typu projektów, Wnioskodawca na etapie składania korekty wniosku będzie zobligowany do wskazania, który ze złożonych wniosków będzie podlegać dalszemu procedowaniu. Niewskazanie wniosku lub wybór większej liczby wniosków niż określona w Regulaminie skutkują negatywną oceną wszystkich złożonych wniosków.
Tak, w przywołanym typie projektów kwalifikowalne są działania realizowane w miastach bez względu na wielkość, np. w miastach z gmin wiejsko-miejskich. Działania realizowane w tym typie projektów dedykowane są głównie miastom, co nie wyklucza możliwości realizacji tych projektów również poza obszarami miast. Projekty można realizować również w gminach wiejskich w ramach zabudowanej ich części np. rynki, na obszarach o ograniczonej powierzchni biologicznie czynnej, czyli zurbanizowanej części terenów wiejskich.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych oraz Regulaminu wyboru projektów, w ramach działania 2.5, wsparciem mogą być objęte projekty polegające na budowie zbiorników pełniących funkcje przyrodnicze oraz przeciwpowodziowe. Zbiorniki przeciwpożarowe mogłyby stanowić koszt kwalifikowalny w projekcie tylko w przypadku, gdyby stanowiły element większego projektu adaptacyjnego do zmian klimatu, zgodnego z zakresem podanym w Regulaminie wyboru projektów. Nie mogą stanowić natomiast głównego przedmiotu projektu.
Magazyn energii elektrycznej montowany na potrzeby instalacji OZE, której dostawa i montaż zostały zaplanowane we wniosku o dofinansowanie można uznać za koszt kwalifikowalny wyłącznie jako uzupełniający element w limicie do wysokości 20% kosztów kwalifikowalnych projektu łącznie z działaniami wskazanymi w rozdziale II części B punkcie 6 Regulaminu wyboru projektów.
Jeśli wyżej opisane wydatki dotyczące zbiorników podziemnych zostały poniesione po 1 stycznia 2021 r. i pod warunkiem, że projekt nie został zakończony przed złożeniem wniosku do IZ FEW 2021+, to wydatki te mogłyby zostać uznane za kwalifikowalne w przedmiotowym naborze. W odniesieniu do rozbudowy kanalizacji deszczowej w ramach działania 02.05, wydatek ten stanowi koszt kwalifikowalny pod warunkiem jej powiązania z występującymi w projekcie elementami błękitno-zielonej infrastruktury oraz jeśli wynika z planów adaptacji miast lub jest uzasadniona zidentyfikowanym w dokumentach o charakterze strategicznym zagrożeniem powodziowym do zmian klimatu.
Opisane działania mogłyby być kwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru – zakładając, że zostały poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków tj. po 1 stycznia 2021 r. z zastrzeżeniem pozostałych warunków Regulaminu wyboru projektów. Co do zasady celem działania 02.05 jest zwiększenie możliwości gromadzenia wody w miejscu jej opadu lub jej zgromadzenie i wykorzystanie w późniejszym okresie jej ewentualnego zwiększonego zapotrzebowania – nie zaś przekierowywanie jej do infrastruktury kanalizacji deszczowej. Dopiero w sytuacji gdy opisane powyżej działania okazałyby się nieefektywne lub w praktyce niespełniające swojego podstawowego założenia (np. powodujące podtopienia), możliwe byłoby umożliwienie odpływu wody do istniejącej kanalizacji deszczowej.
Stworzenie wielopiętrowej kompozycji roślinności jest kwalifikowalne pod warunkiem sprzyjania ograniczeniu gwałtownemu spływowi wody i jako obszar o zwiększonym potencjale do magazynowania wody.
Opisane działania są kwalifikowalne przy uwzględnieniu zmieszczenia ich w limicie 20% kosztów kwalifikowalnych projektu, liczonych łącznie z wydatkami wymienionymi w rozdziale II części B punkcie 6 Regulaminu wyboru projektów.