Dostępne 25 pytań w: Działanie 2.6 Zwiększenie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe w ramach ZIT ×
W ramach naboru aplikować o wsparcie mogą jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną. Podmiot będący jednostką samorządową i nieposiadający osobowości prawnej może zostać wskazany jako Uczestnik lub Realizator konkretnych zadań w projekcie.
Tak, w przedmiotowym naborze istnieje możliwość złożenia więcej niż 1 wniosku o dofinansowanie przez tego samego Wnioskodawcę, z zaznaczeniem, że projekt obejmujący swoim zakresem 4. typ projektu zawsze musi stanowić odrębny wniosek o dofinansowanie (nie można go łączyć z typami projektu 1.-3.).
W przedmiotowym naborze Deklaracja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną nie jest wymagana.
Przy realizacji 1. typu projektu należy przedłożyć MPA, a w przypadku jego braku, należy wykazać realizację projektu w sposób zintegrowany, tj. projekt powinien odpowiadać na kilka zagrożeń związanych ze zmianami klimatu jednocześnie, łączyć różnorodne działania, np. zarówno z zakresu zielono-błękitnej infrastruktury, jak i retencji wód opadowych itp. Ponadto projekt powinien uwzględniać potrzeby wszystkich interesariuszy, w tym grup defaworyzowanych, jego zakres powinien wynikać z konsultacji społecznych lub przeprowadzonej analizy potrzeb i największych problemów wśród mieszkańców lokalnej społeczności.
Projekt powinien odnosić się do zakresu wskazanego w Strategii, tj. maksymalnego dofinansowania, zakresu i rodzaju przedsięwzięć planowanych do realizacji oraz wykazać co najmniej wskazane w fiszce wskaźniki. Należy jednak pamiętać, że w przypadku, gdy zakres objęty wnioskiem o dofinansowanie jest zawężony w stosunku do odpowiedniego projektu ujętego w Strategii ZIT właściwego obszaru, Beneficjent zobowiązuje się do realizacji większościowego zakresu projektu wpisanego do Strategii ZIT właściwego obszaru w okresie realizacji Strategii ZIT.
Możliwe jest uwzględnienie zakresów projektów wynikających z 2 fiszek. Co do zasady taki projekt powinien sumować wartości dofinansowania i wskaźniki z obu fiszek.
Ujęcie 2,5 % kosztów pośrednich jest obowiązkowe w każdym projekcie.
Za utrzymanie trwałości każdorazowo odpowiedzialny jest Wnioskodawca, również w przypadku przekazania infrastruktury będącej przedmiotem projektu w zarządzanie innemu podmiotowi, np. spółce gminnej.
W przypadku realizacji projektu w formule „Zaprojektuj i wybuduj” dostarczenie do IZ FEW 2021+ decyzji o pozwoleniu na budowę/zgłoszenia robót budowlanych oraz projektu budowlanego, powinno nastąpić najpóźniej przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność, pełniącego funkcję inną, niż sprawozdawcza.
Natomiast na etapie wniosku o dofinansowanie, bądź jego korekty, należy dostarczyć Program Funkcjonalno-użytkowy, jak również dokumenty, postanowienia, decyzje administracyjne niezbędne dla realizacji zakresu inwestycji, w tym m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały przedstawione w części V Regulaminu wyboru projektów.
Tak, należy załączyć Plan adaptacji do zmian klimatu(MPA) lub inne dokumenty potwierdzające zintegrowany sposób realizacji działań. Zintegrowany sposób realizacji oznacza łączenie w jednym projekcie działań odpowiadających jednocześnie na kilka wyzwań dotyczących zmian klimatu (susze, nawalne deszcze, utrata bioróżnorodności itp.), a także zasięgnięcie opinii różnych grup społecznych co do zakresu, jak również potrzeby realizacji projektu w zaproponowanym kształcie.
W ramach naboru kwalifikowalny jest koszt zakupu i montażu instalacji do zbierania i gromadzenia wody opadowej i roztopowej z powierzchni nieprzepuszczalnych na działce, tj. dachów, chodników, podjazdów, w sposób niezwiązany z dalszym odprowadzeniem wody do systemu kanalizacji deszczowej, ogólnospławnej czy też na sąsiednie ulice. Natomiast wszelkie elementy instalacji takie jak; pompy, zraszacze itp., które związane są z wykorzystaniem wody do automatycznego nawadniania działki odbiorcy końcowego, są niekwalifikowalne w ramach naboru.
Zastosowanie działań zmierzających do poprawy świadomości ekologicznej ludności w zakresie racjonalnego korzystania z zasobów środowiskowych, ochrony i przeciwdziałania skutkom występujących zmian klimatycznych nie jest wymogiem. W przypadku ich wystąpienia, mogą być elementem uzupełniającym w projekcie, realizowanym w ramach mechanizmu cross-financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu.
Tak, gmina jako beneficjent projektu jest jedynym podmiotem odpowiadającym za prawidłowość procesu wyboru wykonawców dla wszystkich mieszkańców.
Tak, gmina pozostaje właścicielem infrastruktury w przywołanym okresie. Zasady eksploatacji nabytej infrastruktury oraz warunki ewentualnego przekazania jej mieszkańcom należy wskazać w opracowanym przez gminę Regulaminie wyboru odbiorców.
Koszty odtworzeniowe, takie jak np. prace ziemne związane z zasypaniem/uporządkowaniem miejsca posadowienia zbiornika, są kwalifikowalne do wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Tak. W przypadku, gdy w projekcie wezmą udział odbiorcy końcowi prowadzący działalność rolniczą lub gospodarczą na terenie gospodarstwa domowego, przekazanie infrastruktury zagospodarowania wód opadowych do użytkowania dla odbiorcy końcowego będzie się wiązało z udzieleniem przez Beneficjenta projektu pomocy de minimis.
Tak, należy załączyć Plan adaptacji do zmian klimatu(MPA) lub inne dokumenty potwierdzające zintegrowany sposób realizacji działań. Zintegrowany sposób realizacji oznacza łączenie w jednym projekcie działań odpowiadających jednocześnie na kilka wyzwań dotyczących zmian klimatu (susze, nawalne deszcze, utrata bioróżnorodności itp.), a także zasięgnięcie opinii różnych grup społecznych co do zakresu, jak również potrzeby realizacji projektu w zaproponowanym kształcie.
Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji jest załącznikiem obligatoryjnym i musi zostać przedłożone wraz z wnioskiem o dofinansowanie projektu. W przypadku jego braku, Wnioskodawca może dostarczyć powyższy dokument na etapie korekty wniosku o dofinansowanie.
Tak, w projekcie obok montażu zbiorników na deszczówkę przy budynkach użyteczności publicznej lub na obiektach użyteczności publicznej, dozwolone jest wprowadzenie innych działań polegających na przykład na zlikwidowaniu powierzchni przepuszczalnych, zaprojektowaniu ogrodów deszczowych, zielonych dachów, fasad lub innych elementów zwiększających obszary bioretencyjne na terenie zurbanizowanym.
Zarówno wniosek o dofinansowanie, jak i wszystkie jego załączniki (wraz z pismem przewodnim w przypadku korekty wniosku) należy wysyłać tylko i wyłącznie za pośrednictwem systemu LSI.
Przedłożenie załącznika stanowiącego zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 jest obligatoryjne w sytuacji gdy zaplanowane założenie inwestycyjne stanowi projekt infrastrukturalny i nie podlega pod wykluczenia określone w części V pkt 3 a) i b) Regulaminu wyboru projektów. Jeżeli wniosek o dofinansowanie zawiera różne zadania inwestycyjne, to wszystkie muszą podlegać wyłączeniom wskazanym w regulaminie, aby przedłożenie Zaświadczenia nie było wymagane.
W podobny sposób należy postępować w przypadku uzyskania informacji właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną.
Prowadzenie konsultacji na etapie opracowywania Strategii ZIT nie jest równoznaczne z zastosowaniem zintegrowanego podejścia w celu realizacji konkretnego projektu. Należy mieć na uwadze, że Strategia ZIT obejmuje swoim zasięgiem wiele obszarów i zagadnień problemowych, a zintegrowane podejście, o którym mowa - koncentrować się powinno na określonym założeniu inwestycyjnym.
Jeśli Wnioskodawca wykaże, że podczas prac związanych z opracowaniem Strategii ZIT skupiono się na m.in. na potrzebie realizacji konkretnego projektu (inwestycji), którego osiągnięcie jest w pełni uzasadnione z uwagi na lokalne potrzeby wynikające ze zmian klimatycznych, właściwym będzie uznanie w takim przypadku spełnienia wymogu podejścia zintegrowanego.
Ujęcie 2,5 % kosztów pośrednich jest obowiązkowe w każdym projekcie.
Przy realizacji 1. typu projektu należy przedłożyć MPA, a w przypadku jego braku, należy wykazać realizację projektu w sposób zintegrowany, tj. projekt powinien odpowiadać na kilka zagrożeń związanych ze zmianami klimatu jednocześnie, łączyć różnorodne działania, np. zarówno z zakresu zielono-błękitnej infrastruktury, jak i retencji wód opadowych itp. Ponadto projekt powinien uwzględniać potrzeby wszystkich interesariuszy, w tym grup defaworyzowanych, jego zakres powinien wynikać z konsultacji społecznych lub przeprowadzonej analizy potrzeb i największych problemów wśród mieszkańców lokalnej społeczności.
W przypadku realizacji projektu w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na etapie składania wniosku o dofinansowanie, nie jest wymagane dołączenie dokumentów, postanowień oraz decyzji administracyjnych niezbędnych dla realizacji przedsięwzięcia.
Dostarczenie do IZ FEW 2021+ i weryfikacja dokumentów, postanowień, decyzji administracyjnych w tym decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z dokumentacją z przeprowadzonego postępowania w sprawie jej wydania – jeśli jest wymagana, decyzji o warunkach zabudowy/decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego lub wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o pozwoleniu na budowę/decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej/zgłoszenia budowy/robót budowlanych/zmiany sposobu użytkowania, a także wyciągu z projektu budowlanego/wyciągu z dokumentacji do zgłoszenia wymaganych dla realizacji przedsięwzięcia, powinna nastąpić przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.