Działanie 3.1 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej
Nabór: FEWP.03.01-IZ.00-001/23 ( od 2023-09-25 do 2024-01-31 )

Wielkość gminy nie determinuje możliwości udziału w naborze FEWP.03.01-IZ.00-001/23. Każda gmina może aplikować w naborze, za wyjątkiem gmin objętych strategiami ZIT (w związku z wyodrębnioną kopertą finansową dla instrumentu ZIT w działaniu 3.2, ze wsparcia w ramach niniejszego naboru wyklucza się Wnioskodawców z obszarów objętych ZIT. Zapis nie dotyczy projektów składanych w partnerstwie z podmiotami spoza ZIT i/lub  projektów właściwych powiatów niewchodzących w skład ZIT ale realizujących zadania na  terenie gmin wchodzących w obszar ZIT).

W przypadku gminy o liczbie mieszkańców poniżej 100 000 dopuszcza się przedłożenie odpowiednio dostosowanej strategii gminy (obejmującej obszar transportu i mobilności miejskiej w zakresie diagnozy, celów strategii i listy projektów), jako dokumentu równoważnego SUMP. Przedmiotowy dokument przyjęty Uchwałą Rady Gminy należy przedłożyć na etapie oceny formalnej, najpóźniej w ramach jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej. Projekt strategii nie spełnia tych warunków. Szczegółowe wymagania dotyczące dokumentów równoważnych SUMP określono w Regulaminie wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001/23 (CZ. II B, pkt 9) zamieszczonego na stronie https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/456

Instytucją upoważnioną do oceny SUMP jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) z siedzibą w Warszawie, Plac Europejski 2.

Koszt opracowania strategii zrównoważonej mobilności miejskiej stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie.

Koszt rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi taboru (w tym np. myjni dla autobusów) może zostać uznany za kwalifikowalny wyłącznie jako element projektu związanego z zakupem taboru. Należy mieć na uwadze, że są to zadania objęte pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty. Wymagana będzie w tym przypadku umowa o świadczenie usług publicznych określająca warunki, zgodnie z którymi dany organ samodzielnie świadczy usługi publiczne lub powierza ich świadczenie podmiotowi wewnętrznemu lub zewnętrznemu.

Za koszt kwalifikowalny może zostać uznana budowa parkingu typu P&R ,,Parkuj i Jedź”. Budowa obiektów P&R możliwa jest pod warunkiem lokalizacji zapewniającej ścisłą integrację z publicznym transportem zbiorowym i zapewnienia wyznaczonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpiecznych miejsc dla rodziców/opiekunów z dziećmi. W miastach powyżej 75 tys. mieszkańców wsparcie dla obiektów P&R możliwe jest pod warunkiem zlokalizowania poza obszarem funkcjonalnym śródmieścia, wyznaczonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego