Dostępne 9 pytań w: Działanie 3.1 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej ×
Wielkość gminy nie determinuje możliwości udziału w naborze FEWP.03.01-IZ.00-001/23. Każda gmina może aplikować w naborze, za wyjątkiem gmin objętych strategiami ZIT (w związku z wyodrębnioną kopertą finansową dla instrumentu ZIT w działaniu 3.2, ze wsparcia w ramach niniejszego naboru wyklucza się Wnioskodawców z obszarów objętych ZIT. Zapis nie dotyczy projektów składanych w partnerstwie z podmiotami spoza ZIT i/lub projektów właściwych powiatów niewchodzących w skład ZIT ale realizujących zadania na terenie gmin wchodzących w obszar ZIT).
W przypadku gminy o liczbie mieszkańców poniżej 100 000 dopuszcza się przedłożenie odpowiednio dostosowanej strategii gminy (obejmującej obszar transportu i mobilności miejskiej w zakresie diagnozy, celów strategii i listy projektów), jako dokumentu równoważnego SUMP. Przedmiotowy dokument przyjęty Uchwałą Rady Gminy należy przedłożyć na etapie oceny formalnej, najpóźniej w ramach jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej. Projekt strategii nie spełnia tych warunków. Szczegółowe wymagania dotyczące dokumentów równoważnych SUMP określono w Regulaminie wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001/23 (CZ. II B, pkt 9) zamieszczonego na stronie https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/456
Instytucją upoważnioną do oceny SUMP jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) z siedzibą w Warszawie, Plac Europejski 2.
Koszt opracowania strategii zrównoważonej mobilności miejskiej stanowi wydatek niekwalifikowalny w projekcie.
Koszt rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi taboru (w tym np. myjni dla autobusów) może zostać uznany za kwalifikowalny wyłącznie jako element projektu związanego z zakupem taboru. Należy mieć na uwadze, że są to zadania objęte pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty. Wymagana będzie w tym przypadku umowa o świadczenie usług publicznych określająca warunki, zgodnie z którymi dany organ samodzielnie świadczy usługi publiczne lub powierza ich świadczenie podmiotowi wewnętrznemu lub zewnętrznemu.
Za koszt kwalifikowalny może zostać uznana budowa parkingu typu P&R ,,Parkuj i Jedź”. Budowa obiektów P&R możliwa jest pod warunkiem lokalizacji zapewniającej ścisłą integrację z publicznym transportem zbiorowym i zapewnienia wyznaczonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezpiecznych miejsc dla rodziców/opiekunów z dziećmi. W miastach powyżej 75 tys. mieszkańców wsparcie dla obiektów P&R możliwe jest pod warunkiem zlokalizowania poza obszarem funkcjonalnym śródmieścia, wyznaczonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Podmioty nieposiadające SUMP, nie są wykluczone z możliwości ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 3.1. W przypadku nieposiadania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia innego dokumentu planowania mobilności przyjętego na obszarze wsparcia. Należy mieć na uwadze, że dokument równoważny do SUMP tj. inny dokument planowania mobilności, musi spełniać wymagania określone w części II. B. pkt 11 Regulaminu wyboru projektów.
W ramach naboru istnieje możliwość utworzenia partnerstwa pomiędzy podmiotami zdefiniowanymi w części II.C pkt 1 Regulaminu wyboru projektów. Nie ma regulaminowych przeciwwskazań do zawiązania partnerstwa pomiędzy Gminą X (w roli Partnera Wiodącego), a spółką komunalną Y (w roli Partnera), w celu wspólnej realizacji projektu. Jednocześnie wskazuję, że istnieje możliwość wniesienia wkładu finansowego do projektu zarówno przez Wnioskodawcę , jak również przez inne podmioty zaangażowane w realizację projektu(Partnerów).
Należy mieć na uwadze, że w przypadku realizacji projektu przez więcej niż jeden podmiot wnoszący wkład finansowy do projektu, konieczne jest złożenie Oświadczenia o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji przez wszystkich Partnerów projektu.
Zakup samochodu elektrycznego na potrzeby Zakładu Gospodarki Komunalnej stanowi wydatek niekwalifikowalny w ramach przedmiotowego naboru. Nie jest również możliwe dofinansowanie zakupu autobusu na potrzeby realizacji przewozów szkolnych. Wsparciem w ramach naboru może zostać objęty zakup taboru wykorzystywanego wyłącznie w publicznym transporcie zbiorowym na zasadach określonych w Umowie o świadczenie usług w ogólny interesie gospodarczym pomiędzy Operatorem a Zamawiającym.