Dostępne 38 pytań w: Działanie 6.10 Aktywna integracja ×
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, iż możliwe jest zaplanowanie takiego kosztu w budżecie projektu w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Natomiast jego zasadność i racjonalność zostaną zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów podczas oceny merytorycznej projektu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, że w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 nie ma możliwości sfinansowania utworzenia i funkcjonowania mieszkania treningowego. W Regulaminie wyboru projektów, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 wskazano, że w zakresie wsparcia osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością, jest możliwość realizacji elementów społecznych w postaci usług w zakresie przeciwdziałania bezdomności i wspierających te osoby (np. usług streetworkingu), jak i mieszkaniowych, w tym poprzez wykorzystanie modelu Najpierw mieszkanie (ang. Housing First).
Wsparcie tworzenia i funkcjonowania mieszkań treningowych i wspomaganych oraz innych rozwiązań łączących wsparcie społeczne i mieszkaniowe wraz z usługami wspierającymi, w tym m.in. realizacja programów mieszkaniowych bazujących na założeniach metody „Najpierw mieszkanie”, to usługi dla osób w kryzysie bezdomności, które mogą być realizowane w projektach w ramach Działania 6.16 Integracja społeczna i aktywizacja społeczna Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Wobec powyższego wsparcie zaplanowane w Działaniu 6.10 nie może być tożsame z tym oferowanym w Działaniu 6.16 a powinno być w stosunku do niego komplementarne. Co oznacza, że w projekcie można sfinansować elementy programu Najpierw mieszkanie czyli np. koszty aktywizacji społecznej i zawodowej osób już znajdujących się w mieszkaniach treningowych np. w wyniku realizacji komplementarnego projektu z Działania 6.16.
Dodatkowo można zaplanować koszty drobnych wydatków inwestycyjnych w takich mieszkaniach np. związanych z poprawą dostępu do bieżącej, ciepłej wody, dostępem do ogrzewania, likwidacją zagrzybienia, wymianą okien, zakupem term, zakupem kuchenki itp., jeżeli będzie to uzasadnione potrzebami uczestników/-czek i nie może zostać sfinansowane z innych źródeł publicznych.
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu (IP) informuje, iż możliwe jest zaplanowanie takiego kosztu w budżecie projektu w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Natomiast jego zasadność i racjonalność zostaną zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów podczas oceny merytorycznej projektu.
Należy mieć na uwadze, że koszt zakupu samochodu będzie stanowił wydatki w ramach cross-financingu, którego limit wynosi 15% (zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027).
Jednocześnie zakup samochodu nie może być celem projektu i głównym kosztem jego realizacji, ponieważ będzie stanowił tylko wsparcie towarzyszące właściwej aktywizacji społeczno-zawodowej uczestników/-czek.
Osoby zaangażowane na podstawie umowy cywilnoprawnej mogą zostać uznane za potencjał kadrowy Wnioskodawcy w przypadku, gdy do wyboru specjalistów realizujących dane wsparcie nie będzie obwiązywać konkurencyjna procedura wyboru oraz pod warunkiem wskazania we wniosku o dofinansowanie z imienia i nazwiska osób stale współpracujących z Wnioskodawcą, które zostaną zaangażowane do realizacji projektu oraz ich planowanej funkcji w projekcie wraz z syntetycznym opisem wykształcenia i doświadczenia.
Jednocześnie każda zmiana osoby realizującej dane wsparcie będzie wymagała zgłoszenia oraz uzyskania pisemnej zgody Instytucji Pośredniczącej.
W przypadku, w którym wykonawca danego wsparcia zostanie zatrudniony w ramach umowy o pracę, będzie stanowił personel projektu. W takiej sytuacji osobie tej przysługuje płatny urlop wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do wymiaru zatrudnienia. Zarówno koszt wynagrodzenia za czas urlopu jak i większy wymiar zatrudnienia (czas udzielenia wsparcia + czas urlopu) może zostać uwzględniony w budżecie projektu.
W opisanej powyżej sytuacji zarówno koszt wynagrodzenia za czas udzielania wsparcia jak i koszt wynagrodzenia za czas urlopu powinien być ujęty w jednej pozycji. W nazwie kosztu należy wskazać skróconą metodologię wyliczenia jego wysokości, tzn. wpisać liczbę godzin planowanego wsparcia oraz proporcjonalną do niej liczbę godzin urlopu. Szczegółowe uzasadnienie i metodologię wyliczenia kosztu należy ująć w pkt. 5.2. Uzasadnienie kosztów.
W opisanej powyżej sytuacji stawka godzinowa osoby zatrudnionej powinna zostać wyliczona poprzez podzielenie kwoty odpowiadającej miesięcznemu wynagrodzeniu dla zatrudnienia w wymiarze pełnego etatu przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu. Stawka ta będzie zróżnicowana w zależności od liczby dni pracujących w danym miesiącu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdziałem 3.8. Personel projektu, pkt 6 koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), zwanej dalej: „Kodeksem pracy” lub statystyki publicznej.
Pracownik wynagradzany stawką godzinową ma prawo do wynagrodzenia również za czas niewykonywania pracy, jeżeli nie wynikało to z jego winy. Należy jednak pamiętać, że Pracodawca jest odpowiedzialny za prawidłowe rozplanowanie czasu pracy swoich podwładnych i powinien zadbać o to, by sytuacja niewypracowania wymaganej liczby godzin występowała możliwie jak najrzadziej.
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy program stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy powinien określać m.in. opiekuna osoby objętej programem przygotowania zawodowego i stażu, jednak koszt opiekuna stażysty nie może zostać rozliczony w ramach budżetu projektu. Koszt opiekuna stażysty powinien zostać poniesiony przez pracodawcę przyjmującego uczestnika na staż.
Jednocześnie powyższy artykuł ww. ustawy nie wskazuje ubezpieczenia NNW jako elementu wsparcia w postaci stażu zawodowego. W związku z powyższym koszt ubezpieczenia NNW nie może zostać zawarty w budżecie projektu.
Możliwe jest zaplanowanie w projekcie kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną uczestników(-czek), na czas ich udziału w poszczególnych formach wsparcia. Jednakże należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami art. 61 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wypłacana kwota nie może być wyższa niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Ww. maksymalną kwotę takiego wsparcia można podzielić na godziny.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów możliwe do realizacji są działania o charakterze zawodowym, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy m.in. poprzez udział w kursach i szkoleniach zawodowych. Zgodnie z art. 41 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania szkolenia przysługuje stypendium, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1. Jednocześnie należy pamiętać, że przeprowadzone szkolenie powinno mieć charakter sformalizowany i powinno zakończyć się uzyskaniem formalnego potwierdzenia nabytych kompetencji/kwalifikacji.
Jeżeli natomiast szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe będą miały charakter ogólny, edukacyjny, wówczas nie ma możliwości sfinansowania w projekcie stypendium szkoleniowego.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdziałem 3.8. Personel projektu, pkt 6 koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.), zwanej dalej: „Kodeksem pracy” lub statystyki publicznej.
Osoby w wieku 60+ mogą zostać uczestnikami projektu o ile są zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym oraz pod warunkiem spełnienia przez nich co najmniej jednego z wymogów wskazanych w pkt. 3.3 Regulaminu wyboru projektów.
Celem szczegółowym Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027 jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
W związku z powyższym co do zasady każdy uczestnik powinien zostać zaktywizowany zawodowo przez wykorzystanie instrumentów, zgodnych z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, odpowiadających na jego potrzeby, predyspozycje i możliwości.
Podsumowując grupa docelowa 60+ może uczestniczyć w projekcie pod warunkiem gotowości powrotu/ wyjścia na rynek pracy.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, działania w zakresie aktywnej integracji powinny być dopasowane do zidentyfikowanych potrzeb, predyspozycji i możliwości uczestników/-czek. Na takiej też podstawie należy określić wartości docelowe wskaźników rezultatu dotyczących zatrudnienia. Podczas oceny adekwatności zaplanowanych wskaźników wzięte zostaną pod uwagę zarówno zadania projektowe jak i problem, na który ma odpowiadać projekt oraz specyfika grupy docelowej.
Należy pamiętać, że wskaźniki dot. podjęcia zatrudnienia po zakończeniu udziału w projekcie nie stanowią kryterium dostępu i IP nie podaje minimalnych wartości wskaźników, jakie mają zostać osiągnięte w wyniku realizacji projektu.
Należy mieć na uwadze konieczność spełnienia kryterium formalnego „Zgodność projektu z zakresem interwencji przewidzianym w Programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”. Zakres interwencji wyznaczony dla Działania 6.10 brzmi „metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Co oznacza, że wszystkie działania przewidziane do realizacji w projekcie muszą mieścić się w ww. zakresie interwencji tzn. prowadzić do skutecznej aktywizacji zawodowej uczestników(-czek). Dlatego też zaplanowanie w projekcie tylko usług aktywnej integracji o charakterze społecznym, zdrowotnym czy też działań środowiskowych, co do zasady, może okazać się niewystarczające.
Wyjątkiem dla powyższego może być sytuacja, gdy Wnioskodawca dobrze zna grupę docelową projektu i szczegółowo uzasadni we wniosku o dofinansowanie, iż zaplanowanie tylko form aktywizacji społecznej czy zdrowotnej (z pominięciem zawodowej) jest wystarczające do wejścia uczestników(-czek) czy powrotu tych osób na rynek pracy.
Ponadto, zgodnie z kryterium dostępu nr 4, Wnioskodawca powinien zapewnić, że wsparcie w projekcie będzie kompleksowe i ukierunkowane na powrót uczestników/-czek na rynek pracy oraz będzie odpowiadało na indywidualne potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją, uwzględniało różnorodne formy aktywizacji a także rozwijało kwalifikacje (w tym kompetencje) uczestników/-czek.
Wobec powyższego, zaplanowanie w projekcie tylko aktywizacji społecznej z uwagi na „potrzeby gminy” wydaje się nie spełniać ww. kryteriów
W ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-001/25 możliwe jest zaplanowanie formy wsparcia uczestników w postaci zatrudnienia subsydiowanego, gdyż stanowi ono realizację instrumentów aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy opisuje mechanizmy wsparcia zatrudnienia takie jak prace interwencyjne, które można uznać za formy zatrudnienia subsydiowanego. W związku w powyższym, zgodnie z pkt. 7.1 lit. e) Regulaminu wyboru projektów, zatrudnienie subsydiowane powinno być planowane i realizowane na zasadach analogicznych do zasad dotyczących prac interwencyjnych określonych w ww. ustawie.
Zgodnie z art. 59c ww. ustawy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. Oznacza to, że przedsiębiorca może otrzymać omawiane wsparcie wyłączne w sytuacji, w której w ciągu ostatnich 3 lat nie otrzymał pomocy przekraczającej kwotę 300 tys. EUR brutto.
Zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, minimalny okres zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych (subsydiowanego zatrudnienia) zależy od długości trwania refundacji kosztów ponoszonych przez pracodawcę. Subsydiowanie zatrudnienie co do zasady może trwać do 6, 12, 18 i 24 miesięcy.
Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania zatrudnienia przez okres objęty refundacją oraz dodatkowy okres po zakończeniu tej refundacji, który wynosi:
W związku z tym, minimalny okres zatrudnienia obejmuje czas trwania refundacji oraz wymagany okres dalszego zatrudnienia po jej zakończeniu.
Ze względu na ograniczony czas uczestnictwa w projekcie (max. 24 miesiące), ION rekomenduje zaplanowanie zatrudnienia subsydiowanego w wymiarze 6-ciu miesięcy i okresu utrzymania zatrudnienia przez kolejne 6 miesięcy.
Należy przy tym pamiętać, że zarówno refundacja jak i utrzymanie zatrudnienia powinny mieścić się w okresie realizacji projektu.
Zgodnie z § 10 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027 pomoc de minimis przeznaczona na zatrudnienie subsydiowane może być udzielona na pokrycie do 100% kosztów kwalifikowalnych.
Tak, kosztem kwalifikowalnym w projekcie będzie wynagrodzenie brutto oraz składki na ubezpieczenia społeczne.
Zatrudnienie subsydiowane powinno być realizowane na zasadach analogicznych jak prace interwencyjne opisane w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Oznacza to, że wysokość refundowanego wynagrodzenia zależna jest od warunków zatrudnienia. Poszczególne przypadki opisane są w art. 51, 56 oraz 59 ww. ustawy.
W przypadku zatrudnienia realizowanego na podstawie art. 51, 56 lub 59 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pracodawca jest zobowiązany do utrzymania zatrudnienia przez okres objęty refundacją oraz dodatkowy okres po zakończeniu tej refundacji, który wynosi:
W związku z tym, minimalny okres zatrudnienia obejmuje czas trwania refundacji oraz wymagany okres dalszego zatrudnienia po jej zakończeniu.
Ze względu na ograniczony czas uczestnictwa w projekcie (max. 24 miesiące), ION rekomenduje zaplanowanie zatrudnienia subsydiowanego w wymiarze 6-ciu miesięcy i okresu utrzymania zatrudnienia przez kolejne 6 miesięcy.
Należy przy tym pamiętać, że zarówno refundacja jak i utrzymanie zatrudnienia powinny mieścić się w okresie realizacji projektu.
W ramach naboru nr FEWP.06.10-IP.01-001/25 pomoc de minimis nie jest udzielna bezpośrednio przez Instytucję Pośredniczącą. Oznacza to, że odbiorcą pomocy de minimis nie może być Wnioskodawca.
Dodatkowo, należy pamiętać, że wydatki zaplanowane do poniesienia w projekcie nie mogą zostać sfinansowane z innych źródeł publicznych.
Ponadto ION informuje, że po wejściu w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która zastąpi ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w nowej ustawie, będą realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.
Zgodnie z definicją wskazanego w pytaniu kryterium dostępu uczestnikom(-czkom) WTZ musi zostać zaproponowana ścieżka przejścia do ZAZ lub innej formy zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy.
Powyższe nie oznacza jednak, że wszyscy uczestnicy(-czki) WTZ, którzy otrzymali wsparcie w projekcie muszą obligatoryjnie po zakończeniu w nim udziału uzyskać zatrudnienie. Natomiast obowiązkowo należy zaproponować im realne możliwości zatrudnienia i poprzez udział w projekcie zmotywować ich do pracy oraz wyposażyć w niezbędne kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Do zrealizowania tego zadania może okazać się niezbędne również wsparcie opiekunów tych osób.
Propozycja zatrudnienia musi zostać odpowiednio udokumentowana np. poprzez zapisy w Indywidualnej ścieżce Reintegracji, która na początku będzie określała takie wsparcie, które pozwoli na aktywizację zawodową konkretnego uczestnika(-czki). Następnie po udzielonym wsparciu należy dokonać weryfikacji uzyskanych przez uczestnika(-czkę) kompetencji i kwalifikacji oraz wskazać drogę i możliwości dalszej aktywizacji (przejście do ZAZ, czy zatrudnienie w innej formie).
Możliwość zatrudnienia pielęgniarki będzie rozpatrywana w kontekście złożonego wniosku o dofinansowanie i zawartych w nim zapisów dotyczących zaplanowanych działań, grupy docelowej planowanej do objęcia wsparciem itd.
Na chwilę obecną nie ma możliwości potwierdzenia, że taki koszt będzie kwalifikowalny w ramach projektu. Kosztami kwalifikowalnymi w projekcie będą takie koszty, bez poniesienia których nie będzie możliwe przeprowadzenie skutecznej aktywizacji uczestników. Potrzeba poniesienia konkretnych wydatków powinna zostać uzasadniona we wniosku o dofinansowanie.
Wsparcie dla uczestnika/-czki powinno odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla danej osoby, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Jeśli z diagnozy potrzeb będzie wynikać, iż uczestnik/-czka powinien wziąć udział w kursie na prawo jazdy kat. B, C lub E, to nie ma przeciwskazań dla zaplanowania takiego wsparcia w projekcie.
Przy doborze tematyki szkoleń zawodowych, należy wziąć pod uwagę również potrzeby lokalnego czy regionalnego rynku pracy.
W projektach realizowanych w ramach Działania 6.10 Aktywna integracja istnieje możliwość sfinansowania kosztów opieki nad dzieckiem uczestnika tylko na czas jego udziału w poszczególnych formach wsparcia w projekcie. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, w przypadku braku możliwości skorzystania ze standardowych usług oferowanych w instytucjonalnych formach opieki Beneficjent powinien zapewnić najskuteczniejszą (pod względem dobra dzieci i kosztów) opiekę nad dziećmi do lat 3 w postaci:
Dodatkowo, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, koszty opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 można sfinansować w wysokości uzgodnionej, nie wyższej jednak niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, na każde dziecko, na opiekę którego poniesiono koszty czyli w wysokości nie wyższej niż 831 zł na dziecko miesięcznie.
W ramach projektu istnieje możliwość sfinansowania aparatu słuchowego lub okularów dla uczestnika(-czki), jeżeli z diagnozy potrzeb będzie wynikać, że jest to niezbędne do skutecznej aktywizacji społecznej i zawodowej osoby objętej wsparciem w projekcie. Kosztami kwalifikowalnymi w projekcie będą takie koszty, bez poniesienia których nie będzie możliwe przeprowadzenie skutecznej aktywizacji uczestników (-czek). Potrzeba poniesienia konkretnych wydatków powinna zostać uzasadniona we wniosku o dofinansowanie.
Należy mieć na uwadze konieczność spełnienia kryterium formalnego „Zgodność projektu z zakresem interwencji przewidzianym w Programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027”. Zakres interwencji wyznaczony dla Działania 6.10 brzmi „metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Co oznacza, że wszystkie działania przewidziane do realizacji w projekcie muszą mieścić się w ww. zakresie interwencji tzn. prowadzić do skutecznej aktywizacji zawodowej uczestników(-czek). Dlatego też zaplanowanie w projekcie tylko usług aktywnej integracji o charakterze społecznym czy zdrowotnym, co do zasady, może okazać się niewystarczające. Wyjątkiem dla powyższego może być sytuacja, gdy Wnioskodawca dobrze zna grupę docelową projektu i szczegółowo uzasadni we wniosku o dofinansowanie, iż zaplanowanie tylko form aktywizacji społecznej czy zdrowotnej (z pominięciem zawodowej) jest wystarczające do wejścia uczestników(-czek) czy powrotu tych osób na rynek pracy.
Ponadto, zgodnie z kryterium dostępu nr 4, Wnioskodawca powinien zapewnić, że wsparcie w projekcie będzie kompleksowe i ukierunkowane na powrót uczestników/-czek na rynek pracy oraz będzie odpowiadało na indywidualne potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją, uwzględniało różnorodne formy aktywizacji a także rozwijało kwalifikacje (w tym kompetencje) uczestników/-czek.
Wobec powyższego, zaplanowanie w projekcie tylko usług opiekuńczych, polegających na wsparciu w codziennym funkcjonowaniu oraz tylko aktywizacji społecznej wydaje się nie spełniać ww. kryteriów.
Takie wsparcie może być natomiast zaplanowane w ramach Działania 6.13 Usługi społeczne i zdrowotne.
Opracowanie indywidualnego planu działań odbywa się w momencie objęcia wsparciem uczestnika/uczestniczki projektu, zatem dokonywane jest w trakcie realizacji projektu a nie przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z ww. kryterium w przypadku objęcia wsparciem w projekcie osób biernych zawodowo, niezbędna jest odpowiednia analiza powodów bierności zawodowej (przesłanki bierności zawodowej uprawniające do udziału w projekcie to niepełnosprawność, stan zdrowia, ze względu na obowiązki rodzinne) i przygotowanie opracowanego na tej podstawie dopasowanego do potrzeb danej osoby, indywidualnego planu działania zawierającego co najmniej elementy wskazane w Regulaminie wyboru projektów.
We wniosku należy zawrzeć zapisy potwierdzające spełnienie danego kryterium w momencie objęcia wsparciem osób biernych zawodowo.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wsparcie uczestnika/czki nie może trwać dłużej niż 24 miesiące. Zatem wszelkie wparcie, w tym czas niezbędny na poprawę warunków mieszkaniowych, który może odbywać się równolegle z innymi formami wsparcia, wlicza się do powyższego okresu wsparcia.
Poprawa sytuacji społecznej oznacza osiągnięcie min. 1 z poniższych efektów:
Główną funkcją wskaźników jest zmierzenie na ile cel/e projektu został/y zrealizowany/e poprzez osiągniecie danego efektu. Dlatego też samo oświadczenie uczestnika jest niewystarczające do zmierzenia osiągniecia danego wskaźnika. Źródło pomiaru danego wskaźnika powinno być powiązane z udzielonymi formami wsparcia oraz dokumentacji powstałej w trakcie jego udzielania, co oznacza, że do potwierdzenia uzyskanych efektów wsparcia niezbędna będzie np. opinia specjalisty udzielającego wsparcia na temat postępów uczestnika(-czki) lub innego rodzaju zaświadczenia potwierdzające np. podjęcie nauki czy wolontariatu.
Ścieżka wsparcia czy indywidualny plan działania opracowywana/y jest dla uczestnika projektu, który w projekcie otrzyma kompleksowe i zróżnicowane wsparcie oraz osiągnie zaplanowane efekty. Rodzina może nie stanowić grupy docelowej projektu w sytuacji, gdy zaplanowane zostanie dla niej jednorazowe wsparcie np. spotkanie z psychologiem, działania integracyjne itp. Wówczas rodzina będzie stanowiła otoczenie uczestnika(-czki), której wsparcie będzie niezbędne do jego/jej skutecznej aktywizacji społeczno-zawodowej. Wobec powyższego dla rodziny stanowiącej otoczenie uczestnika(-czki) nie należy opracowywać planu wsparcia w projekcie.
Zaproponowane wsparcie i jego dobór będzie weryfikowany podczas oceny merytorycznej na podstawie całego wniosku o dofinansowanie m.in. założonej grupy docelowej, jej barier, potrzeb i oczekiwań. W projekcie należy uzasadnić dobór wskazanej formy wsparcia i jej wpływ na osiągniecie zamierzonych celów.
Uczestnikami(-czkami) projektu mogą być tylko osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zgodnie z wymaganiami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów. Natomiast objęcie wsparciem osoby, tylko z tego tytułu, że jest ona wolontariuszem, w celu przeszkolenia jej pod kątem udzielania wsparcia np. osobom z niepełnosprawnościami nie spełnia warunków kwalifikowalności uczestników(-czek) projektu.
Zatrudnienie osób koordynujących funkcjonowanie placówek nosi znamiona kosztów pośrednich w projekcie. Wskazane byłoby zatrudnienie w ramach kosztów bezpośrednich tylko tych osób, które oferują faktyczne wsparcie w ramach projektu dla osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Koordynowanie pracy takich asystentów stanowi wówczas koszty pośrednie w projekcie.
Szczegółowa ocena wydatków odbywać będzie się podczas oceny merytorycznej projektu na podstawie całościowych zapisów w projekcie. Koszty mogą podlegać negocjacjom w celu ich uszczegółowienia na kolejnym etapie oceny wniosku o dofinansowanie.
Zaświadczenie o odbyciu stażu przez uczestnika(-czkę) projektu powinno być wystawione przez podmiot przyjmujący na staż (pracodawcę).
Jeżeli mieszkanie, o którym mowa w pytaniu, ma zostać wykorzystane w projekcie jako sala szkoleniowa czy też miejsce do realizacji wsparcia indywidualnego uczestników(-czek) projektu przez poszczególnych specjalistów, to istnieje możliwość zaplanowania w projekcie kosztów jego dostosowania (corss-financing) i utrzymania w okresie realizacji projektu. Należy jednak mieć na uwadze, że racjonalność i niezbędność takich wydatków będzie weryfikowana na etapie oceny merytorycznej projektu, po przeanalizowaniu pozostałych zapisów wniosku o dofinansowanie.
Natomiast nie jest możliwe rozliczenie w kwocie dofinansowania projektu kosztu najmu nieruchomości będącej własnością Beneficjenta (poniesionego przez jednostkę organizacyjną Beneficjenta na rzecz podmiotu powiązanego z Beneficjentem gospodarującego tą nieruchomością). Nieruchomość stanowi wkład własny, a jej wartość winna być potwierdzana operatem szacunkowym. Jednocześnie w przypadku udostępniania części nieruchomości (sal) wartość wkładu własnego można wycenić jako koszt amortyzacji lub koszt czynszu za najem.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (…) uczestnik nie może otrzymywać jednocześnie wsparcia w więcej niż jednym projekcie z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej dofinansowanym ze środków EFS+ (dotyczy projektów realizowanych w Celach Szczegółowych h oraz a, i, j, l). Wobec powyższego, w przypadku, gdy uczestnik(-czka) zakończył(-a) udział w projekcie z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej, może wziąć udział w podobnym projekcie, spełniając oczywiście warunki kwalifikowalności. Po zakwalifikowaniu do projektu należy przeprowadzić diagnozę sytuacji danej osoby i opracować dla niej indywidualny plan wsparcia, z którego wynikać będzie, jakich form wsparcia potrzebuje ona w danym momencie.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że wsparcie, które zostało udzielone danej osobie w poprzednim projekcie nie powinno zostać powielone, a obecny projekt może stanowić uzupełnienie poprzedniego. Zaoferowane w projekcie wsparcie musi być jak najbardziej efektywne, aby nie stało się praktyką, że uczestnik(-czka) z wyprzedzeniem planuje udział w kolejnych projektach z zakresu integracji społeczno-zawodowej lub Beneficjent będzie wspierał tymi samymi instrumentami, tych samych uczestników(-czki) w następujących po sobie projektach realizowanych w ramach Działania 6.10.
Wsparcie uczestnika projektu usługą fizjoterapeuty może mieć wyłącznie charakter diagnostyczny i/ lub profilaktyczny, który ma na celu np. zidentyfikować problemy zdrowotne lub zapobiec ich wystąpieniu. Forma i zakres wsparcia zostanie zweryfikowany podczas oceny merytorycznej na podstawie całego wniosku o dofinansowanie m.in. założonej grupy docelowej, jej barier, potrzeb i oczekiwań.
W projekcie należy uzasadnić dobór wskazanej formy wsparcia i jej wpływ na osiągniecie zamierzonych celów.