Działanie 6.10 Aktywna integracja
Nabór: FEWP.06.10-IP.01-001/24 ( od 2024-05-31 do 2024-06-30 )

Celem szczegółowym Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027 jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
W związku z powyższym co do zasady każdy uczestnik powinien zostać zaktywizowany zawodowo przez wykorzystanie instrumentów, zgodnych z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, odpowiadających na jego potrzeby, predyspozycje i możliwości.

Zgodnie z definicją wskaźnika zawartą w Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+ pomiar tego wskaźnika ma nastąpić do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Jednocześnie w dokumentach programowych nie określono wymagań dotyczących rodzaju i warunków zatrudnienia uczestnika.

Zgodnie z definicją kryterium dostępu Efektywność wsparcia uczestników/-czek ZAZ minimum 5% uczestników/-czek projektu, którym udzielono wparcia w ZAZ uzyska po
2 zakończeniu projektu zatrudnienie adekwatne do ich kwalifikacji i stanu zdrowia co oznacza, że aby kryterium zostało spełnione osoby te muszą podjąć zatrudnienie najpóźniej od dnia następnego po dniu zakończenia okresu realizacji projektu. Mogą to zrobić również w trakcie realizacji projektu a Wnioskodawca może zaplanować dla nich wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia.
Należy mieć na uwadze, że okres realizacji projektu może wynosić maksymalnie 36 miesięcy, natomiast wsparcie uczestnika/-czki ZAZ ma trwać nie dłużej niż 24 miesiące.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów i Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 dla pojedynczych osób wykluczonych komunikacyjnie w projekcie możliwe jest finansowanie działań ułatwiających udział w aktywnej integracji na zasadzie dostosowań indywidualnych. W przypadku realizacji wsparcia dla grupy osób z obszaru wykluczonego komunikacyjnie, stosowane będą adekwatne formy wsparcia np. usługi mobilne.
W związku z powyższym koszt zakupu busa oraz paliwa i wynagrodzenie kierowcy, mogą być wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, ale zasadność i racjonalność takich wydatków zostanie zweryfikowana podczas oceny merytorycznej projektu, po dokładnej analizie obszaru realizacji projektu, charakterystyki grupy docelowej i sposobu organizacji wsparcia uczestników.
Należy pamiętać jednocześnie, że koszt zakup pojazdu będzie stanowił wydatek w ramach cross-financingu, którego limit wynosi 15% wartości projektu.

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 pod pojęciem uczestnika projektu należy rozumieć każdą osobę, którą można zidentyfikować i uzyskać od niej dane niezbędne do określenia między innymi wspólnych wskaźników produktu (dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia) i która bezpośrednio korzysta ze wsparcia EFS+. Bezpośrednie wsparcie uczestnika to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby, mające doprowadzić do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia).
Zarówno otoczenie uczestników projektu jak i społeczność lokalna nie należą do grupy uczestników projektu.
Projekt, którego wszyscy uczestnicy są uczestnikami podmiotów reintegracyjnych i który przewiduje dodatkowe wsparcie dla ich otoczenia oraz dla społeczności lokalnej będzie spełniał omawiane kryterium.

Wnioskodawca może skierować uczestników projektu do odbycia stażu zawodowego zarówno w firmie zewnętrznej jak i u siebie, w ramach prowadzonej przez sobie działalności gospodarczej.

Tak, koszty wypłaty świadczenia integracyjnego dla uczestników Centrów Integracji Społecznej (CIS) ze środków Funduszu Pracy mogą być rozliczone jako wkład własny w projekcie.

Tak, koszty wypłaty premii motywacyjnej dla uczestników Centrów Integracji Społecznej będą uznane za wydatek kwalifikowalny w projekcie.

W projektach realizowanych w ramach Działania 6.10 Aktywna integracja jest możliwość sfinansowania kosztów dojazdu uczestników na miejsce wsparcia, opieki nad osobami zależnymi oraz kosztów związanych z realizacją staży zawodowych. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, jeśli w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów możliwe do realizacji są działania o charakterze zawodowym, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy m.in. poprzez udział w kursach i szkoleniach zawodowych. Zgodnie z art. 41 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania szkolenia przysługuje stypendium, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1. Jednocześnie należy pamiętać, że przeprowadzone szkolenie powinno mieć charakter sformalizowany i powinno zakończyć się uzyskaniem formalnego potwierdzenia nabytych kompetencji/kwalifikacji.
Jeżeli natomiast szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe będą miały charakter ogólny, edukacyjny, wówczas nie ma możliwości sfinansowania w projekcie stypendium szkoleniowego.

Zgodnie z art. 53 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy program stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy powinien określać m.in. opiekuna osoby objętej programem przygotowania zawodowego i stażu, jednak koszt opiekuna stażysty nie może zostać rozliczony w ramach budżetu projektu. Koszt opiekuna stażysty powinien zostać poniesiony przez pracodawcę przyjmującego uczestnika na staż.

Wnioskodawca zobowiązany jest spełnić kryterium dostępu „Wnioskodawca oraz Partner posiada siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego.”, gdzie jak wskazano w Regulaminie Wyboru Projektów „Wnioskodawca (oraz Partner) posiada siedzibę główną w województwie wielkopolskim co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru”. W związku z powyższym konieczność spełnienia ww. kryterium określa minimalny okres funkcjonowania fundacji/stowarzyszenia na co najmniej 6 miesięcy.
Ponadto zgodnie z Regulaminem Wyboru Projektów ocenie podlegać będzie kryterium merytoryczne punktowe „Doświadczenie i wiarygodność wnioskodawcy i partnerów (jeśli projekt jest realizowany w partnerstwie) w kontekście osiągnięcia celów projektu”. Brak zdobycia podczas oceny co najmniej 7 z 10 możliwych do uzyskania punktów będzie skutkował niespełnieniem kryterium oraz odrzuceniem wniosku. Należy zauważyć, iż okres funkcjonowania fundacji, czy stowarzyszenia ma bezpośredni wpływ na możliwość zdobycia doświadczenia przez Wnioskodawcę.
W odniesieniu do działania 5.2 Infrastruktura społeczna przyczyniająca się do włączenia społecznego informuję, iż pytanie dotyczące powyższego działania należy skierować do instytucji organizującej konkurs tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Jak wskazano na stronie ww. naboru pytania należy kierować mailowo na adresy: ocenaformalna1@umww.pl lub PIFE.Poznan@wielkopolskie.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 71 40 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu, al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.

Zgodnie z zapisami Regulaminu Wyboru Projektów wskazano, iż wkład własny musi wynosić co najmniej 5% wartości projektu. Należy również zauważyć, iż w ww. dokumencie w ramach kryterium merytorycznego punktowego „Zaangażowanie potencjału kadrowego i technicznego wnioskodawcy lub partnerów (jeśli dotyczy)” wskazano, iż ocenie będzie podlegała również praca wolontariuszy w ramach wsparcia merytorycznego w ramach projektu, która co do zasady może stanowić jedynie wkład własny Wnioskodawcy. W nawiązaniu do powyższego informuję, iż to Wnioskodawca określa formę oraz rodzaj wniesienia wkładu własnego. Na etapie oceny będzie weryfikowana natomiast zasadność każdego z wydatków w kontekście planowanych działań oraz wpływu na spełnienie założonego celu projektu. Dodatkowo w ww. dokumencie wskazano, iż szczegółowe zasady wnoszenia wkładu własnego (w tym niepieniężnego) uregulowane są w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Osoby zarejestrowane w KRUS mogą być uczestnikami projektu, o ile są zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym (zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027) oraz spełniają przyjęte w projekcie kryteria grupy docelowej oraz założenia dotyczące planowanych efektów i celów projektu. Przy tym istotne jest, aby pamiętać, że projekt realizowany w ramach Działania FEWP.06.10 Aktywna integracja musi wpisywać się w realizację celu szczegółowego EFS+.CP4.H - Wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym we wskazanym powyżej zakresie reguluje Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.
W odniesieniu do obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe, to zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 9a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego, rentowego i wypadkowego objęte są osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inny podmiot niż powiatowy urząd pracy. Ponadto zgodnie z art. 9 ust. 6a ww. ustawy osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, tylko wówczas jeżeli nie mają innych tytułów powodujących obowiązek ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów finansowanych ze środków EFS, np. stypendia szkoleniowe czy stażowe jako pomoc, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że tych kwot nie należy pomniejszać o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W odniesieniu do wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne uczestników projektów realizowanych ze środków EFS, to zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w przypadku nieobliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodów stanowiących podstawę wymiaru składki innych niż określone w ust. 2 tego artykułu, składkę na ubezpieczenie zdrowotne obliczoną za poszczególne miesiące obniża się do wysokości 0 zł. Zatem, z uwagi na fakt niepobierania zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych uczestnikom projektów, istnieje podstawa do naliczenia składki zdrowotnej, przy czym sama składka zdrowotna będzie wynosiła 0 zł. Równocześnie płatnik powinien ująć składki w wysokości 0 zł w deklaracji DRA. Dzięki temu uczestnik projektu będzie osobą ubezpieczoną.
W odniesieniu do kwalifikowania składek na ubezpieczenie chorobowe, zgodnie z art. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu podlegają tylko pracownicy, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych i osoby odbywające służbę zastępczą. Osoby pobierające stypendium szkoleniowe czy stażowe zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach społecznych nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia chorobowego.

W projektach realizowanych w ramach Działania 6.10 Aktywna integracja nie jest możliwe sfinansowanie kosztów szkolenia dla trenera, który następnie będzie trenerem pracy dla osób z niepełnosprawnością. Kosztami kwalifikowalnymi w projekcie będą natomiast koszty bezpośredniego wsparcia uczestników projektu instrumentami wskazanymi w pkt. 3.2 Regulaminu wyboru projektów. Ponadto, w celu zapewnienia odpowiedniej jakości wsparcia, do projektu powinna zostać zaangażowana kadra posiadająca odpowiedzenie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

Zgodnie z art. 53 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy okres odbywania stażu nie powinien przekraczać 6 miesięcy. Ponadto do 12 miesięcy może zostać wydłużony staż osób, które nie ukończyły 30 roku życia. Jednocześnie Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk wskazują czas trwania nie krótszy niż 1 miesiąc. Zaznaczyć należy że przeprowadzenie 3-4 miesięcznego stażu jest okresem optymalnym dla uczestników projektu, podczas którego wykorzystają posiadane kompetencje i kwalifikacje zawodowe w rzeczywistym środowisku pracy oraz nabędą praktyczne umiejętności do wykonywania pracy.

Jeżeli kierownik KIS będzie świadczyć bezpośrednie wsparcie na rzecz uczestników projektu to koszty związane z jego wynagrodzeniem można uwzględnić w ramach kosztów bezpośrednich. Natomiast w przypadku, gdy kierownik wykonuje wyłącznie czynności administracyjne koszty jego wynagrodzenia powinny zostać wykazane w ramach kosztów pośrednich.

Kryterium dostępu nr 6. Efektywność wsparcia uczestników/-czek WTZ wskazuje że, uczestnikom/-czkom projektu, którym udzielono wsparcia w ramach WTZ zaoferowana zostanie ścieżka dalszej rehabilitacji społeczno-zawodowej, tzn. podjęcia zatrudnienia w ZAZ (jeśli znajduje się on na terenie powiatu zamieszkania uczestnika/-czki lub w powiatach ościennych z możliwością dojazdu transportem publicznym) lub innej formy zatrudnienia na chronionym lub otwartym rynku pracy.
Zgodnie z powyższym uczestnikom/-czkom WTZ musi zostać zaproponowana ścieżka przejścia do ZAZ lub innej formy zatrudnienia zgodnie z lokalnymi uwarunkowaniami. np. Podmiot Ekonomii Społecznej, Zakład Pracy Chronionej, otwarty rynek pracy, co może zostać udokumentowane np. poprzez sporządzenie IPD, który będzie określał taką ścieżkę wsparcia w projekcie, która pozwoli na aktywizację zawodową uczestników WTZ w formie wskazanej w treści kryterium. Następnie po udzielonym wsparciu należałoby dokonać weryfikacji uzyskanych przez uczestnika kompetencji i kwalifikacji oraz wskazać drogę i możliwości dalszej aktywizacji (przejście do ZAZ, czy zatrudnienie w innej formie).
Jednocześnie IP informuje, iż nie określiła dla naboru nr: FEWP.06.10-IP.01-001/24 wskaźników specyficznych dla programu i projektu. Wobec powyższego Wnioskodawca
nie jest zobligowany do monitorowania wskaźnika w ramach przedmiotowego Kryterium dostępu we wniosku.

Wojewódzki Urząd Pracy informuje, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dn. 18 listopada 2022 r., Rozdz. 4, pkt 2, ppkt a, warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie jest spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone właściwym dokumentem, w szczególności zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot, albo oświadczeniem uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, jeżeli kryterium kwalifikowalności nie może zostać potwierdzone dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot.

Aby udokumentować przychody z tytułu otrzymanego dofinansowania należy złożyć wykaz otrzymanego w poprzednim roku przez danego Wnioskodawcę/Partnera dofinansowania, który powinien zawierać co najmniej numery i tytuły projektów realizowanych jako Wnioskodawca lub Partner oraz kwoty otrzymanej dotacji w ostatnim roku.

Dla każdego uczestnika należy opracować indywidualny plan wsparcia. W przypadku osób biernych zawodowo w planie wsparcia należy zawrzeć informację ma temat powodów bierności zawodowej i na tej podstawie opracować ścieżkę wsparcia uwzględniającą również analizę potencjału uczestnika/-czki, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych uczestnika, przyczyn pozostawania bez pracy i deficytów uczestnika/-czki, predyspozycji zawodowych oraz wskazanie kierunków rozwoju uczestnika/-czki.

W ramach projektu nie można zaplanować utworzenia nowego podmiotu reintegracyjnego. Projekt, zgodnie z SZOP, obejmuje działania polegające na poprawie dostępu do usług reintegracji społecznej i zawodowej poprzez tworzenie nowych miejsc reintegracji (w istniejących podmiotach reintegracyjnych takich jak WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS) oraz obejmowanie osób już wspieranych w podmiotach reintegracyjnych nowymi usługami.
Okres trwałości odnosi się do nowych miejsc utworzonych w ramach projektu w istniejących już podmiotach reintegracyjnych.

W konkursie nie ma wskaźników o charakterze informacyjnym. Wnioskodawca zobowiązany jest wybrać wszystkie wskaźniki adekwatne do typu wsparcia zaplanowanego w projekcie.

Zalecenia, modele i standardy przekazane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz ministra właściwego do spraw pracy są na bieżąco uwzględniane w dokumentach programowych. Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie w ramach projektów konkurencyjnych zobowiązany jest korzystać z aktualnej wersji dokumentów. W kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie wyboru projektów mają zastosowanie akty prawa unijnego i krajowego oraz dokumenty programowe właściwe dla przedmiotu naboru. Zaleca się, aby Wnioskodawca na bieżąco zapoznawał się z informacjami zamieszczanymi na stronie internetowej oraz na portalu.

Zgodnie z pkt. 3.4 Regulaminu wyboru projektów sugerowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to 01.01.2025 r. Ten termin może ulec zmianie w trakcie negocjacji projektu na skutek np. wydłużenia procedury oceny wniosków przez Komisję Oceny Projektów. Jednocześnie w opinii IP, 8-miesięczny okres realizacji może okazać się za krótki na przeprowadzenie kompleksowej i efektywnej aktywizacji społeczno-zawodowej uczestników.

W naborze nie określono minimalnej ani maksymalnej kwoty kosztów wsparcia jednego uczestnika, gdyż wynikać ona powinna z założeń projektu i racjonalnie oszacowanego budżetu projektu.

Osoby zarejestrowane w KRUS mogą być uczestnikami projektu, o ile są zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym (zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027) oraz spełniają przyjęte w projekcie kryteria grupy docelowej oraz założenia dotyczące planowanych efektów i celów projektu. Przy tym istotne jest, aby pamiętać, że projekt realizowany w ramach Działania 6.10 Aktywna integracja Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, musi przyczyniać się do realizacji celu szczegółowego Działania tj. Wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.

Osoby będące rencistami czy emerytami mogą zostać uczestnikami projektu o ile są zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym oraz pod warunkiem spełnienia przez nich co najmniej jednego z wymogów wskazanych w pkt 3.3. Regulaminu naboru. Sam status emeryta czy rencisty nie stanowi podstawy do zakwalifikowania danej osoby do projektu. Jednocześnie osoba taka musi być chętna i gotowa do powrotu/wejścia na rynek pracy (zgodnie z celem szczegółowym Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027).

Indywidualny Plan Działania, rozumiany jako Plan wsparcia uczestnika nie jest usługą aktywnej integracji o charakterze zawodowym, ponieważ jest to diagnoza potrzeb i wynikający z niej plan wsparcia uczestnika/-czki, a nie konkretne formy aktywizacji zawodowej, w których uczestnik ma brać udział, jak np. staże czy szkolenia. W związku z tym, konieczne jest, aby diagnoza ta została wykonana na początku uczestnictwa danej osoby w projekcie, czyli w ramach zadania 1. Opracowaniem IPD może zająć się pracownik socjalny (lub psycholog) we współpracy z doradca zawodowym, ponieważ dokument ten ma zawierać co najmniej analizę potencjału uczestnika/-czki, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych uczestnika, przyczyn pozostawania bez pracy i deficytów uczestnika/-czki, predyspozycji zawodowych oraz wskazanie kierunków rozwoju uczestnika/-czki.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów wnioski w ramach niniejszego naboru należy składać za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego (LSI 2021+) najpóźniej w dniu zakończenia naboru wniosków, tj. do dnia 30.06.2024 r. do godz. 23:59:59. Nie jest możliwe utworzenie wersji elektronicznej wniosku w LSI 2021+ i przesłanie jej do ION, po terminie wskazanym jako data zakończenia naboru.

W ramach naboru można zaplanować wydatki w ramach cross-financingu, jednak ich wysokość nie powinna przekraczać 15% ogółu kosztów w projekcie (zgodnie z zapisami SZOP). We wniosku o dofinansowanie należy uzasadnić zasadność zakupu, tj. spełnienie warunków dot. kwalifikowalności tych wydatków (na podstawie Wytycznych kwalifikowalności).
Wszelkie kwestie związane z cross-financingiem uregulowane zostały w podrozdziale 2.4 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów grupą docelową projektu mogą być osoby objęte ochroną czasową w Polsce w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Wsparcie dla uczestnika/-czki powinno odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla danej osoby, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Jeśli z diagnozy będzie wynikać, iż osoba ta powinna wziąć udział w kursie języka polskiego, to nie ma przeciwskazań dla zaplanowania takiego wsparcia w projekcie. Jednocześnie pamiętać należy o tym, iż wsparcie w projekcie powinno być kompleksowe i uwzględniać różnorodne formy aktywizacji i rozwijania kwalifikacji (w tym kompetencji) uczestników/-czek, jak również być ukierunkowane na ich powrót na rynek pracy.

Plan realizacji Gwarancji dla młodzieży w Polsce wskazuje priorytety tematyczne w zakresie umiejętności (wskazane w pytaniu), na które powinien być położony nacisk przy proponowaniu wsparcia uczestnikom projektu w wieku 18-29 lat. Co oznacza, że każdemu z uczestników powinno zostać zaproponowane szkolenie o wskazanej wyżej tematyce. Przedstawienie takiej propozycji powinno być zawarte w Planie wsparcia uczestnika. Jednocześnie zaplanowane dla danej osoby wsparcie powinno wynikać z przeprowadzonej dla niej diagnozy/analizy potencjału, uwarunkowań zdrowotnych i społecznych, przyczyn pozostawania bez pracy i deficytów oraz predyspozycji zawodowych. Ponadto wsparcie w projekcie powinno również uwzględniać dodatkowe elementy, jak np. sytuację na rynku pracy. Podsumowując, jeżeli dany uczestnik/-czka, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą powinien kształcić się w kierunku kosmetycznym czy innym, to nie ma ku temu przeszkód, pod warunkiem, że np. lokalny rynek pracy nie jest już przesycony tego typu usługami (należy przeprowadzić analizę regionu czy obszaru, na którym jest realizowany projekt pod kątem np. zawodów nadwyżkowych i deficytowych przy użyciu lokalnych lub regionalnych badań rynku pracy).
Dokumentem wskazującym jak należy wspierać osoby w wieku 18-29 lat jest Plan realizacji Gwarancji dla młodzieży w Polsce. Aktualizacja 2022. oraz Zalecenie Rady z dnia 30 października 2020 r. w sprawie pomostu do zatrudnienia – wzmocnienia gwarancji dla młodzieży oraz zastępującym zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży.

Wkład własny mogą m.in. stanowić bierne formy pomocy tzn. zasiłki i świadczenia wypłacane na podstawie Ustawy o pomocy społecznej, w tym zasiłki okresowe. Należy przy tym mieć na uwadze, iż każdy wydatek ujęty w budżecie projektu musi być niezbędny do realizacji celów projektu i powinien być poniesiony w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 53 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy bezrobotny może zostać skierowany do odbycia stażu przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy do pracodawcy, rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub pełnoletniej osoby fizycznej, zamieszkującej i prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym obejmującym obszar użytków rolnych o powierzchni przekraczającej 2 ha przeliczeniowe lub prowadzącej dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej z pracodawcą, według programu określonego w umowie.
W związku z powyższym staże zawodowe nie muszą być realizowane przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej.

Projekt musi zawierać zindywidualizowane i kompleksowe wsparcie wynikające ze zdiagnozowanych potrzeb, predyspozycji i możliwości uczestników/-czek, czyli nie należy planować wszystkich dostępnych narzędzi aktywizujących w ramach projektu.

We wniosku o dofinansowanie, w pkt. 3.4.1 Krótki opis przedmiotu projektu, należy obligatoryjnie umieścić zapis:
„Projekt realizowany jest zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027”.
Ponadto Wnioskodawca powinien zawrzeć we wniosku o dofinansowanie informację, że:
- wsparcie polegające na dofinansowaniu opieki nad dziećmi do lat 3, w szczególności w ramach projektów służących aktywizacji zawodowej ich opiekunów, nie obejmuje miejsc opieki dofinansowywanych ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Krajowego Planu Odbudowy lub z innych środków publicznych oraz w pierwszej kolejności obejmuje instytucjonalne formy opieki – jeśli dotyczy,
- przy udzielaniu zamówień stosowane są preferencje dla PES,
- w projekcie wykorzystane zostaną zalecenia, modele i standardy, przekazane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz ministra właściwego do spraw pracy,
- finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące – jeśli dotyczy,
- jeśli w projekcie z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.
- preferowane do wsparcia są osoby:

doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie, o których mowa w pkt 1, lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
• o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
• z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z chorobami psychicznymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w rozumieniu zgodnym z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10);
• korzystające z programu FE PŻ;
• opuszczające placówki opieki instytucjonalnej;
• wykluczone komunikacyjnie;
• osoby, które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy (12 miesięcy liczone jest od dnia zwolnienia/opuszczenia jednostki penitencjarnej do dnia przystąpienia do projektu).
- trwałość podmiotów reintegracyjnych utworzonych ze środków EFS+ po zakończeniu realizacji projektu, zostanie utrzymana co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu – dotyczy nowych miejscu utworzonych w istniejących podmiotach reintegracyjnych.

Zgodnie z Regulaminem naboru wsparcie powinno odbywać się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdego uczestnika projektu, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Diagnoza potrzeb i wynikający z niej plan wsparcia uczestnika/-czki powinny zostać wykonane na początku uczestnictwa danej osoby w projekcie, tak, aby następnie objąć uczestnika odpowiednimi, dopasowanymi do niego formami wsparcia.

Zgodnie z kryterium dostępu Plan wsparcia uczestnika Wnioskodawca powinien wykorzystać kontrakt socjalny lub innego rodzaju programy przewidziane w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w tym indywidualne programy, programy aktywności lokalnej i projekty socjalne albo umowę na wzór kontraktu socjalnego. Wsparcie powinno odbywać się również w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdego uczestnika projektu, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Konieczne jest zatem opracowanie Planu wsparcia uczestnika - indywidualnej ścieżki reintegracji.

W projektach realizowanych w ramach przedmiotowego naboru mogą brać udział osoby starsze niż 29 lat. Wiek uczestników powinien uwzględniać możliwość ujęcia ich we wskaźniku Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie. Zgodnie z definicją tego wskaźnika pracujący to osoby w wieku od 15 do 89 lat. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że wiek uczestnika określa się na dzień rozpoczęcia przez niego udziału w projekcie.

Osoby bierne zawodowo z powodu niepełnosprawności, stanu zdrowia, ze względu na obowiązki rodzinne są osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Ta przesłanka zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym została wyodrębniona dla zaakcentowania konieczności dobrania takich instrumentów aktywizacji społeczno-zawodowej, które będą uwzględniały również przyczyny bierności zawodowej tych osób.

W projektach realizowanych w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027 wsparcie może być udzielone wyłącznie osobom, które wymieniono w pkt. 3.3 Regulaminu wyboru projektów.
Jeżeli osoba ma zostać zakwalifikowana do udziału w projekcie na podstawie przesłanki „osoba bierna zawodowo”, to może być to bierność zawodowa jedynie z trzech powodów: niepełnosprawności, stanu zdrowia, ze względu na obowiązki rodzinne (opieka nad dziećmi/osobą starszą/osobą chorą/prowadzenie domu).
Osoba, która jest bierna zawodowo z innego powodu i nie spełnia żadnej innej przesłanki zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wymienionej w pkt. 3.3 Regulaminu wyboru projektów, nie kwalifikuje się do udziału w projekcie.
Natomiast, jeżeli osoba bierna zawodowo jednocześnie np. korzysta lub kwalifikuje się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, to nie ma znaczenia jaki jest jej status na rynku pracy (osoba bierna zawodowo, osoba bezrobotna czy osoba pracująca), można objąć ją wsparciem w projekcie. W tej sytuacji przesłanką, którą uczestnik wskaże w formularzu rekrutacyjnym będzie „korzystanie z pomocy społecznej” a nie „osoba bierna zawodowo”.
Obowiązkiem Beneficjenta jest skonstruowanie formularza rekrutacyjnego w taki sposób, aby wynikało z niego jednoznacznie na podstawie jakiej przesłanki zakwalifikowano uczestnika do udziału w projekcie.

Kryterium dostępu „Wnioskodawca oraz Partner posiada siedzibę na terenie województwa wielkopolskiego” dotyczy zarówno Wnioskodawcy jak i każdego z Partnerów projektu. Oznacza to, że jeżeli Partner nie posiada głównej siedziby w województwie wielkopolskim co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru, a jedynie prowadzi biuro lub oddział, to omawiane kryterium nie będzie uznane za spełnione.

Zgodnie z definicją kryterium dostępu „Okres realizacji projektu wynosi maksymalnie 36 miesięcy natomiast wsparcie uczestnika/-czki trwa nie dłużej niż 24 miesiące” wsparcie uczestnika rozumiane jest jako prowadzenie działań z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej. Bezkosztowe przeprowadzenie analizy predyspozycji potencjalnego uczestnika jest możliwe przed rozpoczęciem jego udziału w projekcie.
Należy mieć na uwadze, iż pod pojęciem uczestnika/-czki projektu należy rozumieć każdą osobę, którą można zidentyfikować i uzyskać od niej dane niezbędne do określenia między innymi wspólnych wskaźników produktu (dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia) i która bezpośrednio korzysta ze wsparcia EFS+. Bezpośrednie wsparcie uczestnika/-czki to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby, mające doprowadzić do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia).
Przygotowanie indywidualnego planu wsparcia natomiast odbywa się na pierwszym etapie udziału w projekcie i stanowi wstęp do dalszej aktywizacji. Oznacza to, że praca z uczestnikiem prowadząca do opracowania ścieżki wsparcia wlicza się w okres 24 miesięcy, o którym mówi kryterium dostępu.

Nie. Zgodnie z definicją kryterium rekrutacja przeprowadzana jest przed rozpoczęciem uczestnictwa w projekcie, ale po rozpoczęciu projektu, czyli może zostać wliczony w max. 36-miesięczny okres realizacji projektu, ale nie w 24-miesięczy okres uczestnictwa w projekcie.

Jednostki samorządu terytorialnego nie składają załączników finansowych, gdyż zgodnie z definicją kryterium formalnego Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) w przypadku podmiotów będących JSFP ponoszących wydatki w danym wniosku – kryterium potencjału finansowego tego podmiotu nie jest badane.

W przypadku projektów partnerskich potencjał finansowy jest badany odrębnie w odniesieniu do Wnioskodawcy i każdego z partnerów.
W przypadku, gdy projekt trwa dłużej niż jeden rok kalendarzowy należy wartość obrotów odnieść do roku realizacji projektu, w którym wartość planowanych wydatków danego podmiotu (Wnioskodawcy lub Partera) jest najwyższa.

Podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej to instytucje, organizacje lub firmy, które zajmują się pomocą w znalezieniu zatrudnienia, rozwijaniu umiejętności zawodowych, podnoszeniu kwalifikacji oraz wspieraniu osób bezrobotnych lub poszukujących pracy. Do takich podmiotów można zaliczyć powiatowe urzędy pracy i inne instytucje rynku pracy, przedsiębiorstwa społeczne oraz CIS i KIS. Głównymi cechami i funkcjami takich podmiotów są np.: doradztwo zawodowe, szkolenia i kursy zawodowe, pośrednictwo pracy, projekty społeczne i programy aktywizacyjne. Podmioty te muszą posiadać wykwalifikowaną kadrę, która ma odpowiednie kwalifikacje, kompetencje i doświadczenie w obszarze doradztwa zawodowego, pośrednictwa pracy, szkoleń i edukacji. Przykładem potwierdzenia podmiotu wyspecjalizowanego mogą być wpisy do RIS i KRAZ oraz potwierdzenie doświadczenia zatrudnionej kadry itp.

W projektach realizowanych w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027 wsparcie w postaci staży zawodowych może zostać udzielone uczestnikom projektu, u których zdiagnozowana zostanie taka potrzeba.

Załączniki do wniosku o dofinansowanie mogą zostać zamieszczone jako skan oryginalnego dokumentu podpisanego przez upoważnioną do tego osobę lub zostać podpisane podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym potwierdzonym profilem zaufanym.

Zgodnie z art. 40 i 41 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stypendium przysługuje w okresie odbywania szkolenia podnoszącego kwalifikacje zawodowe i inne kwalifikacje zwiększające szanse na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia tzn. w okresie odbywania szkolenia zawodowego oraz warsztatów aktywnego poszukiwania pracy. Zgodnie z art. 41 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania szkolenia przysługuje stypendium, które miesięcznie wynosi 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1.

Wskazane w zapytaniu kryterium dostępu „Wsparcie kierowane do osób młodych w wieku 18 – 29 lat jest realizowane zgodnie z Gwarancją dla młodzieży w Polsce” jest obligatoryjne niezależnie od zaplanowanej grupy docelowej w projekcie. Każdy z wnioskodawców musi zapewnić, iż w sytuacji, gdy w projekcie pojawią się uczestnicy/-czki w wieku 18 – 29 lat, wówczas udzielane im wsparcie będzie zgodne ze standardami określonymi w Planie realizacji Gwarancji dla młodzieży w Polsce, w szczególności w zakresie otrzymania dobrej jakości oferty zatrudnienia, dalszego kształcenia, przygotowania zawodowego lub stażu w ciągu czterech miesięcy od dnia przystąpienia danej osoby do projektu. Powyższe zapewnienia zaleca się zawrzeć w opisie niniejszego kryterium dostępu oraz w opisie rekrutacji do projektu.

W ramach niniejszego naboru nie określono w Regulaminie wyboru projektów minimalnych wartości docelowych poszczególnych wskaźników. Niemniej należy mieć na uwadze, iż wartość docelowa musi być adekwatna do zaplanowanej grupy docelowej oraz planowanych do realizacji działań projektowych. Należy mieć na uwadze, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Wnioskodawca zobligowany jest dodać w pkt. 4.1 wniosku, w ramach wskaźników specyficznych dla projektu, dwa wskaźniki tj. Liczba osób objętych wsparciem w projekcie oraz Liczba osób dla których sporządzono plan wsparcia w projekcie, gdzie zostaną ujęci wszyscy uczestnicy/-czki. Ponadto podczas oceny projektu będzie oceniana adekwatność wskaźników polegająca na weryfikacji, czy zaplanowane wskaźniki wynikają z przedstawionego problemu i są dobrane odpowiednio do działań zaplanowanych
w projekcie, a ich wartość jest satysfakcjonująca z punktu widzenia ponoszonych nakładów oraz zakresu merytorycznego projektu.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Przez rozeznanie rynkowe należy rozumieć sformułowane pisemnie porównanie cen u co najmniej trzech potencjalnych dostawców towarów lub usługodawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców), sporządzone najpóźniej do dnia złożenia pierwotnego wniosku o dofinansowanie. Przy określaniu stawek zawartych w budżecie projektu należy wybierać wartość uśrednioną.
Zgodnie z powyższym, w przypadku posiadania tylko jednej oferty od usługodawcy procedurę rozeznania rynku należy uznać za wadliwą. W przypadku nieprawidłowego udokumentowania przeprowadzonego rozeznania rynku, Komisja Oceny Projektów może przeprowadzić procedurę rozeznania rynku we własnym zakresie oraz wskazać w karcie oceny merytorycznej (a także na etapie ewentualnych negocjacji) kwotę wydatku zgodną z tym rozeznaniem.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz dokumentów programowych, uczestnik/-czka projektu nie może otrzymywać wsparcia z zakresu aktywizacji społeczno - zawodowej w więcej niż jednym projekcie jednocześnie. Wobec tego jeżeli wsparcie, które uczestnik/-czka otrzymuje w ramach projektu PCPR dla rodzin zastępczych jest tożsame ze wsparciem zaplanowanym w naborze nr FEWP.06.10-IP.01-001/24, tzn. dotyczy aktywizacji społeczno - zawodowej, to wówczas dana osoba nie może jednocześnie uczestniczyć w projekcie w ramach Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

W ramach Kryterium premiującego Premiowane będą projekty, w których wykorzystane zostaną rozwiązania innowacyjne w szczególności wypracowane
w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki i PO WER, punkty premiujące uzyskają projekty, w których Wnioskodawcy zaplanują wykorzystanie ww. rozwiązań innowacyjnych w realizowanych działaniach. Kryterium nie obliguje Wnioskodawcy do wykorzystania danego rozwiązania w całości, natomiast projekt będzie podlegał indywidualnej ocenie a przyznanie punktów premiujących będzie zależało od specyfiki i założeń danego projektu.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów działania w zakresie aktywnej integracji powinny być dopasowane do zidentyfikowanych potrzeb, predyspozycji i możliwości uczestników/-czek. Na takiej też podstawie należy określić też wartości docelowe wskaźników rezultatu. Podczas oceny adekwatności zaplanowanych wskaźników wzięte zostaną pod uwagę zarówno zadania projektowe jak i problem, na który ma odpowiadać projekt oraz specyfika grupy docelowej.

W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane w podmiotach reintegracyjnych (WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS) tzn. w których wsparcie w całości zostanie skierowane do nowych lub obecnych uczestników/-czek tych podmiotów. Co oznacza, że wsparcie ma zostać udzielone uczestnikom/-czkom konkretnego podmiotu reintegracyjnego, ale realizatorem tego wsparcia nie musi być podmiot reintegracyjny. Jednocześnie nie wszyscy uczestnicy/-czki danego podmiotu reintegracyjnego muszą zostać objęci wparciem w projekcie, a jedynie ci, którzy będą mieli do tego określone predyspozycje i możliwości.
W przypadku, gdy w planowany skład grupy docelowej mają wejść osoby, które są uczestnikami/-czkami różnych podmiotów reintegracyjnych, którzy z założenia spełniają warunki kwalifikowalności do projektu, wówczas premia punktowa nie zostanie przyznana.

W ramach kryterium premiowana jest realizacja projektów partnerskich, w których Wnioskodawca i partner są z różnych sektorów. Za partnerstwo z podmiotem ekonomii społecznej (podmiot ekonomii społecznej może być Wnioskodawcą lub Partnerem projektu) otrzymuje się 15 pkt, natomiast za partnerstwo z podmiotem z innego sektora - 5 pkt. Partnerstwo zawarte pomiędzy dwoma podmiotami ekonomii społecznej oraz instytucją szkoleniową premiowane będzie 15 punktami premiującymi. Ponadto punkty w ramach kryterium nie sumują się, zatem maksymalnie uzyskać można 15 pkt.

Zapis ten oznacza, że okres realizacji projektu nie dłuższy niż 36 miesięcy pozwoli na przeprowadzenie procesu rekrutacji uczestników oraz określenie ich potrzeb (potrzebnych do późniejszego sporządzenia planu wsparcia uczestnika) bez skrócenia czasu przeznaczonego na ich aktywizację społeczno-zawodową, co zwiększy efektywność i racjonalność wdrażanych projektów. Pozwoli również na podjęcie odpowiednich działań zaradczych w przypadku trudności w realizacji projektu.
Bezkosztowe określenie potrzeb potencjalnego uczestnika jest możliwe przed rozpoczęciem jego udziału w projekcie. Należy mieć na uwadze, iż pod pojęciem uczestnika/-czki projektu należy rozumieć każdą osobę, którą można zidentyfikować i uzyskać od niej dane niezbędne do określenia między innymi wspólnych wskaźników produktu (dotyczących co najmniej płci, statusu na rynku pracy, wieku, wykształcenia) i która bezpośrednio korzysta ze wsparcia EFS+. Bezpośrednie wsparcie uczestnika/-czki to wsparcie, na które zostały przeznaczone określone środki, świadczone na rzecz konkretnej osoby, mające doprowadzić do uzyskania korzyści przez uczestnika (np. nabycia kompetencji, podjęcia zatrudnienia).
Natomiast 24 miesięczny okres wsparcia konkretnego uczestnika/-czki – liczony od dnia rozpoczęcia udziału w projekcie do dnia zakończenia udziału w projekcie, wskazanych w dokumentacji projektowej - jest wystarczający, aby objąć wszystkich uczestników/-czki zakładanymi formami wsparcia i skutecznie udzielić wsparcia w zakresie aktywizacji społeczno – zawodowej. Przedmiotowe kryterium będzie weryfikowane na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, które muszą zapewnić spełnienie powyższych warunków.

W ramach naboru nie określono wymogów dotyczących doświadczenia i kwalifikacji dotyczących osób prowadzących wsparcie merytoryczne, jednak Wnioskodawca zobligowany jest realizować projekt zgodnie z dokumentami programowymi.
W związku z powyższym zasadnym jest by ww. osoby posiadały kwalifikacje i doświadczenie, które umożliwi przeprowadzanie wsparcia w jak największym stopniu w sposób efektywny. Należy pamiętać, iż część wymagań dotyczących np. prawnika, psychologa regulują przepisy krajowe.
A ponadto, podczas oceny merytorycznej wniosku, oceniany będzie potencjał kadrowy Wnioskodawcy i/lub Parterów. Dlatego te należy opisać zatrudnione osoby zgodnie z definicją kryterium merytorycznego punktowego Zaangażowanie potencjału kadrowego i technicznego wnioskodawcy lub partnerów (jeśli dotyczy).
Informacje dotyczące doświadczenia i kwalifikacji wszystkich osób prowadzących wsparcie merytoryczne (nie tylko stanowiących personel) będą także niezbędne do oceny racjonalności wydatków związanych z ich wynagrodzeniem w projekcie.

Uczestnikami projektu mogą zostać osoby zagrożone ubóstwem bądź wykluczeniem społecznym oraz muszą spełniać co najmniej jeden z wymogów wskazanych w pkt. 3.3 Regulaminu naboru. Ponadto osoby takie muszą być chętne i gotowe do powrotu/wejścia na rynek pracy, zgodnie z celem szczegółowym Działania 6.10 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021- 2027. Wiek uczestników powinien uwzględniać możliwość ujęcia ich we wskaźniku Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie. Zgodnie z definicją tego wskaźnika pracujący to osoby w wieku od 15 do 89 lat.

Zakres tematyczny i cenowy szkoleń na rynku jest bardzo zróżnicowany, dlatego w przypadku szkoleń o tematyce nieokreślonej na etapie sporządzania wniosku o dofinansowanie, należy założyć uśredniony koszt w oparciu o dokonane rozeznanie rynku, bazując przede wszystkim na dotychczasowym doświadczeniu w realizacji danej formy wsparcia oraz pracy z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Określając tematykę szkoleń wybraną do rozeznania rynku, należy wziąć pod uwagę także sytuację na lokalnym, regionalnym rynku pracy (np. zawody deficytowe i nadwyżkowe) oraz – w przypadku wsparcia osób w wieku 18-29 lat – zapisy Planu Gwarancji dla Młodzieży w Polsce.

Wszelkie kwestie związane z cross-financingiem uregulowane zostały w podrozdziale 2.4 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, zgodnie z którym remont i prace adaptacyjne zawsze będą stanowiły wydatki w ramach cross-financingu. Natomiast zakup sprzętu, mebli i pojazdów również będzie objęty cross-financingiem, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
- zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7, lub
- beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
- zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
Warunki te są rozłączne, co oznacza, że w przypadku spełnienia któregokolwiek z nich, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny w ramach projektu poza cross-financingiem. Zakup mebli, sprzętu i pojazdów niespełniający żadnego z tych warunków stanowi cross-financing.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów premia 15 pkt. zostaje przyznana za partnerstwo z podmiotem ekonomii społecznej. Jednocześnie podmiotem ekonomii społecznej może być Wnioskodawca lub Partner projektu. Natomiast w przypadku, gdy zarówno Wnioskodawca, jak i Partner są podmiotami ekonomii społecznej, jednak jeden z nich to NGO a drugi został utworzony przez JSFP to wówczas przyznana zostanie premia za partnerstwo z podmiotem z innego sektora czyli 5 pkt.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach powyższego kryterium premiowane będą projekty realizowane w podmiotach reintegracyjnych, tj. WTZ, ZAZ, CIS, KIS, ŚDS. Zatem OKU, nawet jeśli realizuje zadania reintegracyjne, nie jest zaliczany do tych podmiotów. Natomiast kryterium dostępu nr 5 i 6 dotyczą projektów realizowanych odpowiednio w ZAZ i WTZ.

W przypadku realizacji kursów zawodowych stypendia szkoleniowe są kosztem kwalifikowalnym projektu i wypłacane są zgodnie z zapisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w przypadku realizacji staży stypendia stażowe oraz badania lekarskie uczestników stażu są kosztami kwalifikowalnymi projektu i mogą zostać dofinansowane w ramach projektu. Natomiast ubezpieczenia NNW oraz opiekun stażysty muszą zostać zapewnione przez podmiot przyjmujący na staż, ale nie są kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

Koszty dojazdu do/z miejsca udzielenia wsparcia mogą zostać zrefundowane również uczestnikom/-czkom zamieszkującym gminy, które nie są wykluczone komunikacyjnie.