Działanie 6.12 Integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, w tym migrantów
Nabór: FEWP.06.12-IP.01-002/23 ( od 2023-09-04 do 2023-09-22 )

Zgodnie z podrozdziałem 4.1 pkt. 9 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 finansowanie usług zdrowotnych (czyli m.in. rehabilitacji) w ramach projektu w zakresie włączenia społecznego, jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące.

Wobec powyższego usługami zdrowotnymi, jakie mogą zostać sfinansowane w projekcie realizowanym w ramach Działania 6.12 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, jest np. promocja aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia.

Dodatkowo podsekcja 4.3.5.3 ww. Wytycznych mówi o tym, że rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych są możliwe tylko w projektach dotyczących opieki długoterminowej. Jednocześnie powyższe zapisy stanowią zasady świadczenia usług społecznych w projektach EFS+, natomiast celem Działania 6.12 jest integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, w tym migrantów a nie świadczenie usług społecznych czy opiekuńczych.

Wytyczne ani dokumenty programowe nie określają wymaganego wieku uczestników projektu. Jednakże przy planowaniu projektu należy kierować się celem Działania 6.12 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, którym jest  integracja społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, w tym migrantów.

Zgodnie z pkt. 2.5 ppkt. 4 Regulaminu wyboru… planowany termin zakończenia oceny wniosków przypada na luty 2024 r. Jednocześnie IP dołoży wszelkich starań, aby przyspieszyć datę zakończenia oceny projektów. Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie z pkt. 4.3 Regulaminu wyboru… w uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony decyzją Dyrektora
WUP w Poznaniu.

Wytyczne programowe nie nakładają na Instytucję Pośredniczą obowiązku opracowania ww. dokumentu. Wnioskodawca, planując budżet projektu, powinien kierować się zasadami określonymi m.in. w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Jednocześnie, zgodnie z definicją kryterium merytorycznego punktowego Prawidłowość sporządzenia budżetu projektu, koszty powinny wynikać bezpośrednio z opisanych wcześniej zadań oraz powinny być racjonalne w stosunku do kosztów obowiązujących na obszarze realizacji projektu. Tworząc budżet projektu Wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Przez rozeznanie rynkowe należy rozumieć sformułowane pisemnie porównanie cen u co najmniej trzech potencjalnych dostawców towarów lub usługodawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców), sporządzone najpóźniej do dnia złożenia pierwotnego wniosku o dofinansowanie. Przy określaniu stawek zawartych w budżecie projektu należy wybierać wartość uśrednioną.

Nie. Zgodnie z definicją kryterium dostępu Indywidualizacja wsparcia uczestnika, Wnioskodawca zapewnia, że wsparcie w projekcie jest kompleksowe i odpowiada na potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją. Wobec powyższego jednostkowy koszt wsparcia uczestnika będzie wynikał z określonej dla niego ścieżki integracji.

Kryterium dostępu Indywidualizacja wsparcia uczestnika obliguje Wnioskodawcę, aby wsparcie w projekcie było kompleksowe i odpowiadało na potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją. Wsparcie w projekcie ma zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika i uwzględniać będzie takie elementy jak np. znajomość języka polskiego, sytuacja na rynku pracy, wykształcenie (w tym zdobyte poza Polską), posiadane kwalifikacje, posiadane kompetencje, które mogą być poddane walidacji zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji, rodzaj wykonywanej lub poszukiwanej pracy, różnice kulturowe, płeć, wiek, status migracyjny itd. Przeprowadzona ww. diagnoza potrzeb i wynikający z niej plan wsparcia uczestnika muszą zostać odpowiednio udokumentowane.

Nie. W trakcie wypełniania wniosku od dofinansowanie należy stosować zasady określone w Podręczniku użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, wytycznych  i dokumentach programowych oraz Regulaminie wyboru projektów.

Aby spełnić ww. warunek Wnioskodawca musi zapewnić we wniosku o dofinasowanie, że w przypadku, gdy zrekrutuje do projektu uczestnika, który otrzymuje jednocześnie wparcie w projekcie finansowanym z innych środków, w szczególności z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, wówczas zaoferuje mu tylko takie wsparcie, które będzie komplementarne i synergiczne do udzielanego w innym projekcie.

Przytoczony zapis oznacza, że przy planowaniu i realizacji wsparcia dla cudzoziemców w projekcie należy zaangażować również społeczeństwo przyjmujące. Umowa partnerska jest jedną z wielu możliwych form angażowania ww. stron. Zaangażowanie może mieć również charakter ekspercki. Może też dotyczyć np. wspólnych warsztatów, w których cudzoziemcy mogą przekazywać swoje umiejętności innym mieszkańcom bez formalnego zaangażowania, czy innych wydarzeń o integracyjnym charakterze. Należy mieć jednak na uwadze, że zgodnie z typami działań możliwymi do realizacji w projekcie (pkt. 3.2 Regulaminu wyboru…) wsparcie to ma prowadzić do adaptacji i integracji społeczno-kulturalnej cudzoziemców ze społecznościami lokalnymi. Przytoczony w zapytaniu przykład szkoleń dla przedstawicieli organizacji/instytucji działających na rzecz migrantów to działanie, które, zgodnie z dokumentami programowymi, możliwe jest do zrealizowania jedynie w ramach projektu niekonkurencyjnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu.

Centra Integracji Cudzoziemców, gdzie przeprowadzona zostanie diagnoza potrzeb cudzoziemców a na jej podstawie udzielone zostanie im wsparcie, to główne działania w projekcie niekonkurencyjnym Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu. Centra prowadzone są i będą na terenie pięciu subregionów Wielkopolski, w tym w Poznaniu. Wobec powyższego wsparcie takie nie może zostać powielone w projektach wybranych w sposób konkurencyjny w naborze nr  FEWP.06.12-IP.01-002/23. Kosztami kwalifikowalnymi w projekcie będą natomiast koszty bezpośredniego wsparcia uczestników projektu instrumentami wskazanymi w pkt. 3.2 Regulaminu wyboru projektów.

Działania informacyjne skierowane do społeczeństwa przyjmującego również będą realizowane w ramach projektu niekonkurencyjnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu, dlatego też bezcelowe jest powielanie ich finansowania w projektach konkurencyjnych.

Nie. Zgodnie z dokumentami programowymi takie działania nie są przewidziane do realizacji i finansowana w ramach Działania 6.12 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Nie. Jak już wspominano w odpowiedzi na pytanie 1, wsparcie organizacji i podmiotów działających na rzecz migrantów, jak również współpraca międzyinstytucjonalna w tym zakresie, możliwa jest do zrealizowania jedynie w ramach projektu niekonkurencyjnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu.

Tak. Informacja o aktualnej siedzibie Wnioskodawcy (zgodnej z wpisem w KRS) będzie istotna np. przy sporządzaniu umowy o dofinansowanie, a jej aktualizacja we wniosku o dofinansowanie będzie możliwa w toku ewentualnych negocjacji.

Informacje dotyczące projektu niekonkurencyjnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu, który będzie realizowany w ramach Działania 6.12 Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 zawarte zostały m.in. w Zgłoszeniu Projektu do Wykazu Projektów w ramach trybu niekonkurencyjnego Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, dostępnym na stronie internetowej https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/448.

Wskazany w pytaniu projekt partnerski jest, co do zasady, możliwy do zaplanowania i realizacji. Jednakże umowa partnerska oraz wniosek o dofinansowanie muszą zostać podpisane ze strony jednego z Partnerów przez, innego niż prezes, członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji podmiotu lub prokurenta samoistnego.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż w trakcie oceny merytorycznej przeprowadzona zostanie wnikliwa analiza zasadności i racjonalności partnerstwa oraz oceniony zostanie potencjał, doświadczenie i wiarygodność każdego z Partnerów.

W celu potwierdzenia spełnienia kryterium formalnego Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie (jeśli dotyczy), Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, może zaliczyć przychód w postaci otrzymanej dotacji do wykazywanego obrotu. W tym celu opisując potencjał finansowy należy wskazać numery projektów realizowanych jako Wnioskodawca lub Partner oraz kwoty otrzymanej dotacji w ostatnim zatwierdzonym roku podatkowym.

Kryterium dostępu Indywidualizacja wsparcia uczestnika obliguje Wnioskodawcę, aby wsparcie w projekcie było kompleksowe i odpowiadało na potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją. Wsparcie to ma zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika i uwzględniać takie elementy jak np. znajomość języka polskiego, sytuacja na rynku pracy, wykształcenie (w tym zdobyte poza Polską), posiadane kwalifikacje, posiadane kompetencje, które mogą być poddane walidacji zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji, rodzaj wykonywanej lub poszukiwanej pracy, różnice kulturowe, płeć, wiek, status migracyjny itd. Przeprowadzona ww. diagnoza potrzeb i wynikający z niej plan wsparcia uczestnika muszą zostać odpowiednio udokumentowane.

Wobec powyższego wsparcie w postaci stażu zawodowego, którego efektem będzie nabycie/rozwój kompetencji zawodowych, może zostać udzielone uczestnikom projektu, u których zdiagnozowana zostanie taka potrzeba.

Podmiot ekonomii społecznej (PES) to, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej:

a) spółdzielnia socjalna,

b) warsztat terapii zajęciowej i zakład aktywności zawodowej,

c) centrum integracji społecznej i klub integracji społecznej,

d) spółdzielnia pracy, w tym spółdzielnia inwalidów i spółdzielnia niewidomych oraz spółdzielnia produkcji rolnej,

e) organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), z wyjątkiem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych,

f) podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 lub 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Identyfikacja danego podmiotu jako PES będzie odbywała się w oparciu o powyższą definicję, informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie oraz ogólnodostępne rejestry np. KRS.

Wnioskodawca aplikujący o dofinansowanie projektu w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 nie musi posiadać siedziby na terenie województwa wielkopolskiego. Natomiast zgodnie z kryteriami formalnymi biuro projektu, w okresie realizacji projektu, musi znajdować się na terenie województwa wielkopolskiego, a wsparcie musi zostać skierowane do grup docelowych z obszaru tego województwa.

W ww. informacjach na temat niepowielania wsparcia w projekcjach konkurencyjnych z tym realizowanym w ramach projektu niekonkurencyjnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego/Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu nie ma rozbieżności, gdyż dotyczyły one konkretnego rodzaju zadań projektowych - działań informacyjnych skierowanych do społeczeństwa przyjmującego, szkoleń dla przedstawicieli organizacji/instytucji działających na rzecz migrantów a także prowadzenia Centrów Integracji Cudzoziemców.

Wobec powyższego IP nie widzi zasadności powielania kosztów m.in. tworzenia i funkcjonowania kolejnych punktów/centrów wsparcia cudzoziemców. Natomiast bezpośrednie wsparcie udzielane uczestnikom projektów, wybieranych w trybie konkurencyjnym, ma zostać zaplanowane z wykorzystaniem instrumentów wymienionych w pkt. 3.2 Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FEWP.06.12-IP.01-002/23.

Celem projektów w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 jest wspieranie integracji społeczno-gospodarcza obywateli państw trzecich, w tym migrantów, która nie dokona się bez znajomości języka polskiego, dlatego też osobom go nieznającym powinno zostać zaoferowane wsparcie polegające na nauce języka. Jednocześnie do czasu uzyskania takich kompetencji możliwe jest, zgodnie z typami projektów określonymi w Regulaminie wyboru projektów, wsparcie asystenckie w codziennym funkcjonowaniu w tym wsparcie tłumacza.

Grupą docelową w projektach realizowanych w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 mają być osoby, które nie posiadają obywatelstwa żadnego z krajów UE ani krajów takich jak: Norwegia, Islandia, Liechtenstein oraz Szwajcaria, które przebywają w Polsce legalnie. Zgodnie z kryterium dostępu Preferowane grupy wsparcia, w projekcie preferowane mają być osoby, które po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę zostały objęte ochroną czasową. Nie oznacza to jednak, że projekt musi być skierowany tylko i wyłącznie do obywateli Ukrainy. Wnioskodawca ma zaplanować preferencje dla takich osób np. dodatkowe punkty w procesie rekrutacji, pierwszeństwo przyjęcia do projektu itp.

W Regulaminie nie określono wymaganej narodowości cudzoziemców, którzy mają zostać objęci wsparciem w projekcie. Struktura grupy docelowej powinna stanowić odpowiedź na problemy zdiagnozowane na obszarze realizacji projektu.

Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego punktowego Kryterium doboru grupy docelowej jako uczestników wykazuje się wyłącznie te osoby i podmioty, które można zidentyfikować i uzyskać od nich dane niezbędne do określenia wspólnych wskaźników produktu i dla których planowane jest poniesienie określonego wydatku.

Uczestnicy spotkań integracyjnych realizowanych w ramach adaptacji i integracji społeczno-kulturalnej ze społecznościami lokalnymi (np. zajęcia animacyjne i integracyjne dla dzieci i dorosłych) (pkt. 3.2 Regulaminu wyboru projektów) nie spełniają ww. warunku, dlatego też stanowią otoczenie uczestników projektu, którego wsparcie jest istotne z punktu widzenia skutecznej integracji uczestników.

Celem Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 jest wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich, w tym migrantów. Dlatego też zaleca się, aby projekt nie koncentrował się wyłącznie na integracji społecznej dzieci. Jeżeli w projekcie zaplanowane zostanie wsparcie dzieci jako otoczenia uczestników, wówczas nie mogą zostać one wliczone do grupy docelowej projektu. Jednocześnie w Regulaminie wyboru projektów nie ma zapisów zakazujących uwzględnienia dzieci, jako uczestników projektu, oferując im wsparcie zależne od potrzeb np. wsparcie psychologiczne, zajęcia animacyjne i integracyjne itp.

Zgodnie z podrozdziałem 2.6 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Tylko w opisanym wyżej przypadku konieczne jest wypełnienie pkt. 6.1. wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 nie będą monitorowane rezultaty długoterminowe, w odniesieniu do których wymagane byłoby zachowanie ich trwałości.

Partnerstwo wielosektorowe jest premiowane ale nie wymagane – wniosek o dofinansowanie projektu może złożyć jeden podmiot.

W opisanym przypadku, jeżeli oddział podmiotu nie został wyodrębniony w KRS, we wniosku o dofinansowanie, w części Dane Wnioskodawcy, należy wpisać dane siedziby głównej, zgodne z KRS. Jednocześnie, jeżeli Kierownik oddziału posiada stosowne pełnomocnictwo, wówczas może podpisać wniosek o dofinansowanie jako osoba upoważniona.

Kryterium dostępu Indywidualizacja wsparcia uczestnika obliguje Wnioskodawcę, aby wsparcie w projekcie było kompleksowe i odpowiadało na potrzeby uczestników zgodnie z ich bieżącą sytuacją. Wsparcie to ma zostać dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestnika i uwzględniać takie elementy jak np. znajomość języka polskiego, sytuacja na rynku pracy, wykształcenie (w tym zdobyte poza Polską), posiadane kwalifikacje, posiadane kompetencje, które mogą być poddane walidacji zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji, rodzaj wykonywanej lub poszukiwanej pracy, różnice kulturowe, płeć, wiek, status migracyjny itd. Przeprowadzona ww. diagnoza potrzeb i wynikający z niej plan wsparcia uczestnika muszą zostać odpowiednio udokumentowane.

Wobec powyższego zaplanowanie tylko wsparcia psychologicznego i prawnego może okazać się niewystarczające do skutecznej integracji społeczno- gospodarczej cudzoziemców, która jest celem projektów w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Wśród typów działań wymienionych w pkt. 3.2 Regulaminu wyboru projektów, wymienione zostały działania polegające na wsparciu cudzoziemców poprzez rozwój kompetencji zawodowych. Podjęcie zatrudnienia, w tym zatrudnienia subsydiowanego powinno nastąpić jako efekt/rezultat ww. działań, a więc jako rezultat kompleksowego wsparcia udzielonego uczestnikowi w projekcie. Powyższe jasno wskazuje, że zatrudnienie subsydiowane to forma aktywizacji wykraczająca poza ramy działań możliwych do realizacji w Działaniu 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.

Zgodnie z art. 40b ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy cudzoziemcom odbywającym szkolenie z języka polskiego stypendium nie przysługuje. Natomiast zgodnie z art. 40 i 41 ww. ustawy stypendium przysługuje w okresie odbywania szkolenia podnoszącego kwalifikacje zawodowe i inne kwalifikacje zwiększające szanse na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia tzn. w okresie odbywania szkolenia zawodowego oraz warsztatów aktywnego poszukiwania pracy. Stypendium może zostać udzielone w wysokości określonej w art. 41 ust. 3 ww. ustawy.

Należy wybrać przynajmniej jeden z zakresów działalności, której dotyczy projekt. W przypadku niewybrania żadnej z zaproponowanych opcji, należy uzupełnić zakresem właściwym dla projektu pole „Inny”.

Jeżeli nie jest możliwe określenie obszaru realizacji projektu z dokładnością do konkretnego powiatu, gminy (poprzez wybór z listy rozwijanej), wówczas w polu Projekt realizowany na terenie całego województwa wielkopolskiego nalży wybrać odpowiedź TAK.

Jeżeli w pkt. 3.3. wskazano jako obszar realizacji całe województwo, wówczas w pkt. 3.3.1 należy wybrać odpowiedź NIE DOTYCZY.

W projektach konkurencyjnych, które będą realizowane ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 nie przewidziano możliwości działań mających na celu wsparcie podmiotów a działania wspierające konkretne osoby. Dlatego też w pkt. 3.3.2 należy wybrać odpowiedź NIE DOTYCZY.

Jeżeli w pkt. 3.3 wskazano jako obszar realizacji całe województwo, wówczas w pkt. 3.3.3 należy wybrać odpowiedź NIE DOTYCZY.

PKD Projektu jest polem nieaktywnym, którego Wnioskodawca nie wypełnia.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w naborze nr FEWP.06.12-IP.01-002/23 nie przewidziano wsparcia instytucji. W związku z powyższym Wnioskodawca nie wypełnia przedmiotowego pola we wniosku.

IP nie określiła dla naboru nr FEWP.06.12-IP.01-002/23 wskaźników specyficznych dla programu i projektu. Ponadto IP nie zaleca tworzenia własnych wskaźników ponieważ zbyt duża ilość wskaźników może powodować problemy podczas rozliczania wydatków. Wyjątkiem stanowią projekty rozliczane kwotami ryczałtowymi, w których należy określić wskaźniki specyficzne dla projektu (pkt. 4.1 wniosku). Wskaźniki te będą miernikami wykonania poszczególnych zadań projektowych.

Projekt, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tysięcy EUR (do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE10, aktualny na dzień ogłoszenia naboru), rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków – w oparciu o kwoty ryczałtowe. W pkt. 4.3 wniosku należy wykazać wskaźniki wcześniej wpisane do tabeli wskaźniki specyficzne dla projektu pkt. 4.1 wniosku które będą obrazowały realizację poszczególnych działań w projekcie. Więcej informacji dostępnych jest w Podrozdziale 3.10. Uproszczone metody rozliczania wydatków Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Ze względów systemowych punkt ten jest możliwy do edycji w momencie wystąpienia wskaźników rezultatu specyficznych dla projektu w pkt. 4.2 wniosku. Przedmiotowe wskaźniki nie zostały określone przez IP, w związku z powyższym nie wypełniają Państwo pkt. 4.4 wniosku o dofinansowanie.

Limity w tabeli 5.1.1 nie są wymagane do uzupełnienia. Uzupełniamy je tylko w przypadku, kiedy dany wydatek dotyczy cross-financingu, podwykonawstwa, pomocy de minimis, pomocy publicznej, wkładu niepieniężnego lub wydatków na dostępność. Większość ww. kwestii jest wyjaśniona w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Możliwe jest zaplanowanie w projekcie doraźnych form opieki nad dziećmi uczestników, na czas ich udziału w poszczególnych formach wsparcia. Opieka ta może być zorganizowana w formie grupowej w miejscu realizacji wsparcia lub indywidualnej. Warunkiem jest to aby nie doszło do podwójnego finansowania opłat ponoszonych za opiekę nad dziećmi uczestników.

Pełnomocnictwo do podpisania wniosku o dofinansowanie, które jest dokumentem potwierdzającym fakt lub stan prawny a nie oświadczeniem Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt. 2 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, może zostać załączone do wniosku o dofinansowanie i przesłane jako skan oryginału.

Do przeliczenia ww. kwoty na PLN należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru tzn. 11 sierpnia br., który wynosił 1 EUR = 4,4113 PLN.

Do określenia wysokości kwoty ryczałtowej przeznaczonej na realizację zadania projektowego wykorzystany zostanie, zgodnie z pkt. 1 b) sekcji 3.10.1 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, projekt budżetu ustalany indywidualnie dla każdego projektu i uzgadniany ex ante przez IP, o ile łączny koszt projektu wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tysięcy EUR.

Wobec powyższego budżet projektu powinien przedstawiać poszczególne koszty (wskazanie ceny jednostkowej, metodologii wyliczenia kosztu itd.), które będą składały się na łączny koszt realizacji danego zadania. Nie ma natomiast konieczności wskazywania przy każdej nazwie kosztu, że jest to kwota ryczałtowa, gdyż ten sposób rozliczenia jest obligatoryjny dla projektów o wartości do 200 tysięcy EUR.

W Regulaminie wyboru projektów nie zostały określone wartości docelowe wskaźników rezultatu, gdyż nabór nr FEWP.06.12-IP.01-002/23 nie jest jedynym naborem ogłaszanym w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 . Natomiast w programie Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 określona została tylko wartość docelowa wskaźnika rezultatu Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu. Dlatego też wartości docelowe wskaźników produktu i rezultatu będzie określał Wnioskodawca, uwzględniając liczebność i strukturę grupy docelowej oraz planowane zadania projektowe. Natomiast, w ramach spełnienia kryterium, ocenione zostanie czy:

– poprzez zaplanowane zadanie, z przypisanymi dla tego zadania wydatkami, w zaplanowanym czasie i z potencjałem wnioskodawcy lub partnerów, wartości wskaźników są możliwe do osiągnięcia (maks. 3 pkt.),

– wybrane zostały wszystkie wskaźniki adekwatne do typu wsparcia zaplanowanego w projekcie. Ponadto zweryfikowane zostanie czy i w jakim stopniu wskaźniki rezultatu odpowiadają wskaźnikom produktu. Wartości wskaźników powinny być jak najbliżej powiązane z działaniami wdrażanymi w ramach projektu (maks. 7 pkt.).

Usługi pośrednictwa pracy mogą zostać zaplanowane w ramach projektu, jeżeli taka potrzeba będzie wynikała z przeprowadzonej analizy potrzeb uczestników projektu i zapewni kompleksowość i indywidualizację wsparcia.

Kosztami kwalifikowalnymi w projekcie będą takie koszty, bez poniesienia których nie będzie możliwe przeprowadzenie skutecznej integracji społeczno-gospodarczej uczestników. Potrzeba poniesienia konkretnych wydatków powinna zostać uzasadniona we wniosku o dofinansowanie.

Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć tylko takie dokumenty, które zostały wskazane w definicjach kryteriów, jakie musi spełnić Wnioskodawca planując i składając projekt.

Spełnienie kryterium formalnego Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie.(jeśli dotyczy) jest weryfikowane na podstawie przedstawionych przez wnioskodawcę informacji potwierdzających jego potencjał finansowy oraz potencjał finansowy partnerów (o ile dotyczy) w zakresie wydatków ponoszonych we wniosku (dotyczy również NGO). Kryterium jest weryfikowane na podstawie przesłanych przez wnioskodawcę dokumentów:

– w przypadku spółek prawa handlowego: rachunek zysków i strat, bilans (za ostatni zatwierdzony rok podatkowy);

– w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych: PIT odpowiedni w zależności od formy opodatkowania (za ostatni zatwierdzony rok podatkowy). Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, może zaliczyć przychód w postaci otrzymanej dotacji do wykazywanego obrotu. W tym celu opisując potencjał finansowy należy wskazać numery projektów realizowanych jako Wnioskodawca lub Partner oraz kwoty otrzymanej dotacji w ostatnim zatwierdzonym roku podatkowym.

W przypadku projektów partnerskich:

– gdy jsfp jest wnioskodawcą, kryterium obrotu nie jest badane,

– gdy jsfp jest partnerem projektu, którego wnioskodawca nie należy do kategorii jsfp, obrót wnioskodawcy musi być równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym wniosku.

Natomiast spełnienie kryterium formalnego Wniosek został opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym potwierdzonym profilem zaufanym osoby uprawnionej/podpisami osób uprawnionych do złożenia wniosku, w sytuacji, gdy osoba składająca podpis działa na podstawie pełnomocnictwa, będzie weryfikowane w oparciu o załączony do wniosku stosowny dokument to potwierdzający.

Tak. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 3.3. Wkład niepieniężny wkład niepieniężny może w całości lub części stanowić wniesiony wkład własny do projektu, jednakże musi spełniać następujące warunki kwalifikowalności:

  1. kwota dofinansowania w momencie końcowego rozliczenia projektu nie przekracza kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych z wyłączeniem wkładu niepieniężnego,
  2. wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub nieodpłatnej pracy społecznej członków stowarzyszenia wykonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, z późn. zm.) – ze składników majątku beneficjenta lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu,
  3. wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom lub innymi dokumentami,
  4. wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,
  5. wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie i weryfikacji,
  6. wkład niepieniężny nie był uprzednio współfinansowany ze środków UE.

Zgodnie z § 5a ust. 6 wzoru umowy o dofinansowanie wysokość kwot ryczałtowych oraz wskaźniki i ich wartości, obrazujące wykonanie zadań projektowych, nie mogą podlegać zmianie.

Dlatego też kwoty ryczałtowe ustalone dla poszczególnych zadań nie powinny być duże. Jednocześnie optymalne będzie ustalenie nie więcej niż jednego wskaźnika produktu specyficznego dla projektu, którego zrealizowanie w co najmniej 100% będzie decydowało o kwalifikowalności jednej kwoty ryczałtowej.

Zgodnie z regulaminem wyboru projektów naboru nr FEWP.06.12-IP.01-002/23 kryterium doboru grupy docelowej, w tym zagadnienia związane z rekrutacją, weryfikowane będzie głównie na podstawie części 3.4 wniosku o dofinansowanie.

Funkcją przedmiotowego pola jest wykazanie zrealizowanych projektów, których długofalowe rezultaty będą mieć pozytywny wpływ na realizację projektu składanego do oceny w ramach naboru nr FEWP.06.12-IP.01-002/23. Nie jest to zestawienie dotychczasowego doświadczenia projektodawcy na obszarze województwa wielkopolskiego, istotne jest kryterium komplementarności oraz tworzenia synergii przy uwzględnieniu już wypracowanych rezultatów zakończonych lub trwających projektów.

Poprzez środki europejskie należy rozumieć finansowanie pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, zgodnie z definicjami art. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Uczestnikami projektu w ramach Działania 6.12 programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, mogą być tylko osoby, które nie posiadają obywatelstwa żadnego z krajów UE ani krajów takich jak: Norwegia, Islandia, Liechtenstein oraz Szwajcaria i przebywają w Polsce legalnie. Do wskaźnika Liczba osób należących do mniejszości, w tym społeczności marginalizowanych takich jak Romowie, objętych wsparciem w programie należy natomiast wliczać osoby, które są obywatelami Polski i spełniają warunki określone w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.

Wobec powyższego nie należy określać wartości docelowej ww. wskaźnika.

Załączniki do wniosku o dofinansowanie mogą zostać zamieszczone jako skan oryginalnego dokumentu podpisanego przez upoważnioną do tego osobę lub zostać podpisane podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.

Tak. Osoby, które zostaną zatrudnione w projekcie na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowią personelu projektu, a są wykonawcami usług na zlecenie Wnioskodawcy lub Partnera.

Wskaźniki produktu i rezultatu stanowią odzwierciedlenie stopnia realizacji celu projektu, a w przypadku projektu rozliczanego za pomocą kwot ryczałtowych również potwierdzają zrealizowanie poszczególnych zadań projektowych, dlatego też powinny zostać osiągnięte na poziomie co najmniej 100%. Należy pamiętać, że wartości docelowe poszczególnych wskaźników nie zostały podane przez IP – określa je Wnioskodawca biorąc pod uwagę liczebność i strukturę grupy docelowej oraz rodzaj zaplanowanych instrumentów wsparcia uczestników.

Zgodnie z Podręcznikiem użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 w punkcie „IX Załączniki” możliwe jest dodawanie plików w następujących formatach: csv, doc, docx, gif, jpg, jpeg, odf, ods, odt, pdf, png, xls, xlsx, txt, zip. Maksymalny rozmiar dodawanego pliku w naborze to 20 MB. Wobec powyższego wymagane dokumenty można zapisać jako osobne pliki a następnie skompresować i załączyć do wniosku w jednym pliku w formacie zip.