Dostępne 58 pytań w: Działanie 6.16 Integracja społeczna i aktywizacja społeczna ×
Katalog beneficjentów wskazany w Regulaminie wyboru projektów jest katalogiem zamkniętym i zgodnie ze wskazanymi zapisami osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz instytucje rynku pracy nie mogą aplikować o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.
Na ten moment IZ FEW nie planuje organizacji webinaru w ramach naboru. Informacje o ewentualnych szkoleniach można śledzić na stronie https://wrpo.wielkopolskie.pl/szkolenia.
Możliwa jest organizacja wyjazdów dla uczestników projektu. IZ FEW nie wprowadziła także zakazu organizacji wyjazdów poza terytorium województwa wielkopolskiego. Niemniej jednak, planując tego typu działania należy mieć na uwadze, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie powinno mieć kompleksowy charakter i prowadzić do długotrwałego wsparcia uczestników projektu. W tym kontekście w pierwszej kolejności należy przeanalizować na ile działania w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze mogą zostać zaplanowane w pobliżu miejsca zamieszkania grupy docelowej, tak by nie miały one jednorazowego charakteru lecz wskazywały na możliwe formy spędzania czasu wolnego także po zakończeniu udziału uczestników w projekcie przy uwzględnieniu m.in. ich możliwości fizycznych i finansowych.
IZ FEW celowo nie wskazała proporcji w jakiej należy zaplanować poszczególne formy wsparcia. Wskazany zapis sugerujący, że działania z punktu c. maja mieć charakter towarzszący działaniom wskazanym w punktach a. oraz b. wskazuje jedynie, że poprawa kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze powinna raczej być uzupełnieniem działań o charakterze społecznym i edukacyjnym, a nie stanowić główne działania zaplanowane w ramach projektu.
Dodatkowo, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów wsparcie powinno zostać dostosowane do specyficznych potrzeb grupy docelowej, które zdefiniowane zostaną we wniosku o dofinansowanie projektu. Zapotrzebowanie na dane formy wsparcia może być różne w odniesieniu do specyfiki poszczególnych grup docelowych, dlatego to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek zdiagnozowania potrzeb danej grupy i w odpowiedzi na nie zaplanowanie działań projektowych.
W ramach naboru możliwe jest m.in. tworzenie i/lub wsparcie istniejących klubów, świetlic, klubów seniora, działalności obywatelskiej, wolontariatu, aktywności w ramach ciał dialogu. Zasadność zaplanowanych form wsparcia każdorazowo ocenia będzie przez Komisję Oceny Projektów.
Obowiązkiem wnioskodawcy jest przeprowadzenie diagnozy i na jej podstawie zaplanowanie wsparcia będącego odpowiedzią na specyficzne problemy danej grupy docelowej. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie powinno cechować się kompleksowością tj. obejmować wszystkie działania wskazane w części 7.1 pkt 1 Regulaminu wyboru projektów oraz zapewniać ciągłość zaplanowanych form wsparcia, które umożliwią integrację grupy i jej długotrwałe wsparcie. Na podstawie przedstawionych w pytaniu informacji IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy spotkanie w ramach dożynek wpisuje się w zakres wsparcia możliwego do realizacji w ramach naboru.
Tak, jeśli wpisuje się w definicje osoby, rodziny lub społeczności lokalnej z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu wyboru projektów, a zakres zaplanowanego dla nich wsparcia dotyczy obszarów wskazanych w części 7.1 pkt 1 Regulaminu wyboru projektów.
Pod pojęciem działań upowszechniających rozumiane są działania zachęcające do szerszego uczestnictwa w różnych formach aktywizacji i integracji społecznej m.in. poprzez pokazanie możliwości angażowania się w różnego rodzaju inicjatywy, wydarzenia czy formy spędzania czasu wolnego organizowane w otoczeniu uczestników projektu.
Zapisy kryterium dostępu nr 3 doprecyzowane zostały w części 4.2 Regulaminu wyboru projektów: Projekty są skierowane do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu. Dodatkowo, na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów.
Kryterium ma na celu premiowanie projektów realizowanych w partnerstwie wielosektorowym. Zgodnie z definicją kryterium wielosektorowość rozumiana jest jako partnerstwo podmiotów reprezentujących różne sektory tj. sektor prywatny, sektor publiczny i tzw. trzeci sektor, w ramach którego wskazane zostały PES oraz organizacje pozarządowe. Dodatkowe punkty przyznawane są w przypadku jeśli partnerzy reprezentują różne sektory, użyte w definicji kryterium stwierdzenie, że w szczególności premiowane są projekty realizowane w partnerstwie wielosektorowym odnosi się do faktu, że im więcej sektorów reprezentują podmioty tworzące partnerstwo, tym wyższa jest premia punktowa. W przypadku, w którym partnerstwo nawiązane zostanie pomiędzy dwoma podmiotami o statusie podmiotu ekonomii społecznej/organizacji pozarządowej, z uwagi na fakt, że podmioty te reprezentują ten sam sektor, premia punktowa nie zostanie przyznana.
IZ FEW nie wprowadziła ograniczenia wskazującego, że planowane w projektach działania muszą wpisywać się wyłącznie w zakres działań wskazanych w WPDI jako działania finansowane ze środków pochodzących z UE. Warunkiem spełnienia kryterium jest wykazanie, że działania zaplanowane w projekcie wpisują się w minimum jeden z kierunków działań wskazanych w WPDI (wskazane w definicji kryterium karty obszarów i kierunków działań są jedynie przykładem na podstawie, którego można tę spójność wykazać).
Tak, zgodnie z zapisami części 4.2 Regulaminu wyboru projektów, projekty są skierowanie do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu wyboru projektów. Tym samym, IZ FEW zdefiniowała, że zamieszkiwanie wskazanych w załączniku nr 3 obszarów jest elementem świadczącym o byciu osobą narażoną na marginalizację i wykluczenie społeczne. Poza wskazaną przesłanką, wnioskodawca może zdefiniować także dodatkowe elementy charakteryzujące grupę docelową, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą. W odniesieniu do wykazania zgodności działań zaplanowanych w projekcie z WPDI, proszę o zapoznanie się z odpowiedzią na pytanie nr 11.
IZ FEW podkreśla także, że na etapie tworzenia przez wnioskodawców założeń projektowych nie jest w stanie odpowiadać na pytania o zasadność zaplanowanych form wsparcia czy kierowania go do konkretnej grupy docelowej. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania zasadności realizacji projektu, którą IZ oceni w odniesieniu do całości zapisów wniosku o dofinansowanie, po zakończeniu naboru i powołaniu Komisji Oceny Projektów.
Zarówno wymiar jak i sposób zaangażowania streetworkerów w działania projektowe powinny zostać dostosowane do specyfiki grupy docelowej, do której kierowany będzie projekt. Należy dobrać je adekwatnie do wniosków z przeprowadzonej diagnozy, w tym zdefiniowanych problemów i umożliwiać realne dotarcie do grupy docelowej i przekładać się na rzeczywiste i długofalowe wsparcie. Zadaniem streetworkera będzie m.in. dotarcie do osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym w ich bezpośrednim środowisku, a realizowane działania wymagać będą zbudowania relacji opartej na zaufaniu oraz zindywidualizowanego i elastycznego podejścia do różnych uczestników projektu – działanie kierowane mogą być np. młodzieży i prowadzone w miejscach ich przebywania np. w parkach, centrach handlowych, klubach czy barach. Kluczowym elementem oceny spełnienia kryterium będzie zatem zbadanie formy i wymiaru zaplanowanego wsparcia do specyfiki i potrzeb danej grupy docelowej. Działania te nie mogą być pozorne, ich nakład oceniany będzie w odniesieniu do specyfiki i potrzeb grupy docelowej, tym samym, w przypadku zaplanowania działań streetworkingowych w ramach stanowiska organizatora społeczności lokalnej IZ FEW rekomenduje wskazanie jaki wymiar zatrudnienia przeznaczony zostanie na działania o charakterze streetworkingu.
Tak, jeśli osoby te wykażą się min. 2-letnim doświadczeniem w pracy z grupą docelową określoną we wniosku o dofinansowanie.
Jeśli zapewnienie asystencji osobistej będzie warunkiem koniecznym dla udziału w projekcie osoby z niepełnosprawnością to IZ FEW dopuszcza możliwość finansowania takich kosztów w ramach przedmiotowego naboru. Niemniej jednak, finansowanie kosztów asystentury osobistej powinno zostać uzasadnione indywidualnymi potrzebami danej osoby i być niezbędne z punktu widzenia przewidzianych w ramach projektu form wsparcia tj. związanych ze wsparciem w podejmowaniu aktywności np. poprzez asystenturę podczas organizowanych w ramach projektu wyjść czy wydarzeń lub bezpośrednie wsparcie w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania np. u osób poruszających się na wózku inwalidzkim i wymagających asystentury podczas podróży środkami komunikacji publicznej.
IZ FEW przypomina, że na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów. Mając na uwadze grupę docelową, która określona została w Regulaminie wyboru projektów, dla zakwalifikowania w projekcie wystarczającym będzie potwierdzenie faktu zamieszkiwania, uczenia się lub wykonywania pracy na obszarze strategicznej interwencji (zgodnie z załącznikiem nr 3 Regulaminu).
Nie, zasady kwalifikowania do udziału w projekcie opisane zostały w odpowiedzi na pytanie nr 16.
Szczegóły dotyczące grupy docelowej wskazane zostały w kryterium dostępu nr 3 i doprecyzowane w części 4.2 Regulaminu wyboru projektów: Projekty są skierowane do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 Regulaminu. Tym samym, IZ FEW zdefiniowała, że zamieszkiwanie wskazanych w załączniku nr 3 obszarów jest elementem świadczącym o byciu osobą narażoną na marginalizację i wykluczenie społeczne. Poza wskazaną przesłanką, wnioskodawca może zdefiniować także dodatkowe elementy charakteryzujące grupę docelową, zgodnie z przeprowadzoną diagnozą.
Dodatkowo, na stronie internetowej naboru znajdują się materiały pomocnicze, w których umieszczony został m.in. materiał nr 13 wskazujący przykładowe dokumenty potwierdzające kwalifikowalność uczestników projektów.
Odnosząc się do pytania o możliwość ogłoszenia naboru na stronie internetowej dla chętnych mieszkańców, IZ FEW w Regulaminie wyboru projektów zaleciła sprofilowanie projektów w odniesieniu do określonych grup docelowych np. do osób starszych i do dzieci/młodzieży. Nie zaleca się realizacji projektów, w których wsparcie kierowane będzie do szerokiej nie sprecyzowanej grupy docelowej obejmującej całe społeczności, zatem przyjmowanie do projektu wszystkich zgłaszających się mieszkańców obszarów zdefiniowanych w załączniku nr 3 do regulaminu, nie jest właściwym rozwiązaniem. Ponadto, sposób rekrutacji uczestników projektu stanowić będzie element oceny merytorycznej projektu i powinien uwzględniać m.in. selekcje uczestników w tym opis kryteriów jakimi wnioskodawca posłuży się podczas rekrutacji.
W ramach działań o charakterze edukacyjnym możliwa jest realizacja m.in. szkoleń lub warsztatów, IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że działania te powinny stanowić uzupełnienie planowanych w projekcie działań o charakterze społecznym oraz działań mających na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze. Działania o charakterze edukacyjnym powinny zatem dotyczyć kompetencji, a nie kwalifikacji zawodowych - mogą to być szkolenia np. z zakresu radzenia sobie ze stresem, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, współpracy w grupie lub komunikacji.
Tak, diagnoza powinna zostać wykazana we wniosku o dofinansowanie projektu. W oparciu o wskazaną diagnozę należy określić grupę docelową projektu, a także zaplanować działania projektowe. IZ FEW nie wskazuje jak dokładnie powinna wyglądać diagnoza, niemniej jednak, zgodnie z polami pomocy, które wskazane zostały w systemie LSI:
Zarówno forma jak i źródło pochodzenia wkładu własnego zależą od wnioskodawcy. Wkład własny może pochodzić ze środków własnych wnioskodawcy lub może zostać wniesiony np. w ramach kosztów pośrednich. Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków, możliwe jest także wniesienie wkładu własnego niepieniężnego np. poprzez składniki majątku beneficjenta (np. sprzęt, sala szkoleniowa lub inne pomieszczenia biurowe), które są wykorzystane do realizacji projektu, a z którymi nie wiąże się przepływ środków.
Wkład własny mogą także stanowić opłaty pobierane od uczestników projektu. Należy zaznaczyć jednak, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie, co może być szczególnie ważne w przypadku wskazanej dla naboru grupy docelowej tj. osób, rodzin, społeczności lokalnych narażonych na marginalizację i wykluczenie społeczne lub nimi dotkniętych.
Osoby prowadzące zajęcia powinny wykazać się doświadczeniem i umiejętnościami umożliwiającymi im prowadzenie zajęć o określonym we wniosku o dofinansowanie standardzie. IZ FEW nie określiła jakie dokładnie kwalifikacje powinny posiadać osoby prowadzące dane zajęcia, ponieważ wszystko zależy od ich charakteru, stopnia zaawansowania czy celu jakiemu mają służyć. Należy także mieć na uwadze fakt, że w przypadku niektórych grup docelowych np. dzieci czy osób z niepełnosprawnościami konieczne może okazać się posiadanie dodatkowych kwalifikacji uprawniających do pracy z daną grupą lub umożliwiających ich realne wsparcie.
Tak, o ile nie są to pracownicy wnioskodawcy.
IZ FEW nie określiła minimalnej ani maksymalnej liczby uczestników projektu. Liczebność grupy docelowej zależna będzie od wyników diagnozy przeprowadzonej przez każdego z wnioskodawców. Może ona być różna w zależności od obszaru realizacji projektu oraz charakterystyki osób szczególnie wymagających wsparcia. Przy planowaniu liczebności grupy docelowej ważne jest także określenie możliwości wnioskodawcy, biorąc pod uwagę jego dotychczasowe doświadczenie w pracy z grupą docelową, realizacją poszczególnych form wsparcia, a także szacując możliwości kadrowe i lokalowe.
Zgodnie z definicją kryterium premiującego nr 3: W ramach kryterium weryfikowane będzie czy w ramach projektu zaangażowano co najmniej 2 streetworkerów z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w pracy z grupą docelową (określoną we wniosku). Tym samym osoba pełniąca funkcję streetworkera powinna wykazać się min. 2-letnim doświadczeniem w prowadzeniu działań streetworkingowych w odniesieniu do grupy docelowej jaka planowana jest do objęcia wsparciem w ramach projektu. To jakie wykształcenie/kwalifikacje posiada osoba zatrudniona na stanowisku streetworkera nie ma wpływu na przyznanie punktów premiujących.
Dla spełnienia warunków kryterium premiującego, konieczne jest by osoba pełniąca funkcję streetworkera wykazywała się min. 2-letnim doświadczeniem w prowadzeniu działań streetworkingowych w odniesieniu do grupy docelowej jaka planowana jest do objęcia wsparciem w ramach projektu, co dokładniej opisane zostało w odpowiedzi na pytanie powyżej. Samo doświadczenie w pracy z dziećmi/młodzieżą nie jest wystarczające.
W odniesieniu do części pytania związanej z akceptowalną podstawą zatrudnienia nauczyciela, który prowadziłby np. warsztaty z młodzieżą w świetlicy - IZ FEW prosi o doprecyzowanie czy poza wspomnianymi warsztatami, nauczyciel miałby prowadzić także działania streetworkingowe? W opinii IZ FEW, samo prowadzenie warsztatów z młodzieżą nie stanowi bowiem działań streetworkingowych.
Do ubiegania się o wsparcie uprawnione są podmioty posiadające jeden ze statusów wskazanych na str. 19 Regulaminu wyboru projektów, przy czym pod pojęciem organizacji społeczeństwa obywatelskiego rozumiane są organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych. Weryfikacja statusu wnioskodawcy dokonywana jest w trakcie oceny formalnej na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie wskazanych w części II. Identyfikacja wnioskodawcy oraz może być weryfikowana na podstawie ogólnodostępnych baz danych umożliwiających zweryfikowanie statusu wnioskodawcy np.: CEiDG, KRS, BIP właściwej instytucji.
Jeśli zakup środków trwałych czy prace adaptacyjne są wydatkami niezbędnymi i bez nich niemożliwe będzie zrealizowanie danej formy wsparcia, to dopuszczalne jest ich finansowanie w ramach naboru. W przypadku planowania działań adaptacyjnych/remontowych, IZ FEW zwraca uwagę, że wartość wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 15% wartości projektu. Limit cross-financingu należy rozumieć jako sumę kosztów bezpośrednich zaliczonych do tego limitu, powiększoną o naliczone od nich, zgodnie z obowiązującą stawką ryczałtową, koszty pośrednie.
Jeśli chodzi o wydatki związane z zakupem gruntu, to IZ FEW nie widzi zasadności dla kwalifikowania ich w ramach przedmiotowego naboru. Ponadto, wykaz kategorii wydatków, które mogą zostać sfinansowane w ramach naboru stanowi załącznik nr 2 Regulaminu wyboru projektów, natomiast katalog kosztów pośrednich zdefiniowany został w rozdziale 3.12 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków.
Na podstawie wskazanych informacji IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wskazanych kosztów w ramach przedmiotowego naboru. Szczególne wątpliwości budzi fakt, że budynek, w którym miałby zostać utworzony klub seniora jest budynkiem wymagającym dużego remontu. W ramach przedmiotowego naboru, ewentualne prace adaptacyjne, powinny mieć charakter towarzyszący działaniom merytorycznym i być niezbędne dla realizacji danej formy wsparcia. Dopuszczalny w ramach naboru limit wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 15% wartości projektu – rozumiany jako suma kosztów bezpośrednich zaliczonych do tego limitu, powiększonych o naliczone od nich, zgodnie z obowiązującą stawką ryczałtową, koszty pośrednie.
Jeśli zakup wskazanego wyposażenia jest wydatkiem niezbędnym i bez niego niemożliwe będzie zrealizowanie danej formy wsparcia, to dopuszczalne jest finansowanie go w ramach naboru. Szczegółowa ocena kwalifikowalności poszczególnych wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.
Z uwagi na brak znajomości warunków realizacji zakończonego projektu, np. związanych z koniecznością zachowania trwałości rezultatów projektu, IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na zdane pytanie. IZ FEW nie jest także w stanie ocenić co rozumiane jest pod pojęciem zajęć o tożsamej tematyce, czy będą to dokładnie te same zajęcia, czy jednak planowana jest ich modyfikacja np. poprzez zwiększenie ich poziomu zaawansowania lub rozszerzenia realizowanych tematów w związku z nabyciem już pewnego poziomu wiedzy i umiejętności w trakcie uczestnictwa grupy docelowej w projekcie zakończonym w 2023 roku.
Należy pamiętać także, że planowane w projektach wsparcie powinno zostać poprzedzone diagnozą popartą danymi nie starszymi niż dane z 2020 roku, a także zostać zaplanowane adekwatnie do specyficznych potrzeb grupy docelowej i równocześnie cechować się kompleksowością, tj. obejmować działania o charakterze społecznym, edukacyjnym oraz mające na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze przy równoczesnym zapewnieniu ciągłości zaplanowanych form wsparcia, które umożliwią integrację grupy i jej długotrwałe wsparcie.
Tak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wsparcie projektowe powinno zostać zaplanowane adekwatnie do specyficznych potrzeb grupy docelowej, a także cechować się kompleksowością. Tym samym, IZ FEW rekomenduje, by uczestnicy obejmowani byli szerokim zakresem wsparcia, który umożliwi pełną integrację społeczną osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz aktywizację społeczności na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Tak, przedstawione w Regulaminie wyboru projektów wartości wskaźników są poprawne. IZ FEW zaznacza jednak, że w dokumentacji konkursowej wskazane zostały minimalne wartości wskaźników jakie IZ FEW planuje osiągnąć w ramach przedmiotowego naboru.
Natomiast rzeczywisty koszt jednostkowy wsparcia zaplanowanego przez Wnioskodawcę będzie uzależniony w szczególności od okresu realizacji projektu, miejsca jego realizacji i specyfiki oraz kompleksowości zaplanowanego w projekcie wsparcia. W związku z powyższym wnioskodawca powinien tak zaplanować realizację projektu, aby przy odpowiednim nakładzie spełnić jego założenia.
IZ FEW zwraca uwagę, że kwestia oszacowania wsparcia w sposób efektywny kosztowo może okazać się przesądzająca w przypadku dwóch lub większej liczby wniosków o równej ogólnej liczbie punktów. Stosowane jest wówczas kryterium rozstrzygające dotyczące niższego jednostkowego kosztu wsparcia.
Jednocześnie kwoty, wartości założonych przez Wnioskodawcę wskaźników w kontekście nakład/rezultat oraz inne kwestie budżetowe stanowią etap oceny Komisji Oceny Projektów pod względem jego racjonalności, efektywności oraz kwalifikowalności wydatków założonych w projekcie.
Zgodnie z zapisami kryterium formalnego nr 11: Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów W przypadku projektów partnerskich potencjał finansowy jest badany odrębnie w odniesieniu do Wnioskodawcy i każdego z partnerów zgodnie z zasadami określonymi w pkt 1-2 tego kryterium. W przypadku, gdy w stosunku do chociażby jednego z podmiotów nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w pkt 1-2 - stwierdza się niespełnienie kryterium.
Tym samym w przedstawionej w pytaniu sytuacji kryterium potencjału finansowego Wnioskodawcy i partnerów nie zostanie spełnione.
Zgodnie ze wskazanym zapisem potencjał finansowy gminy nie będzie badany, zatem nie należy załączać dokumentów obrazujących jej potencjał finansowy.
Zgodni z definicją wskazanego kryterium W celu spełnienia kryterium wnioskodawca zobligowany jest do ujęcia we wniosku informacji spełniających wskazania ujęte w Regulaminie wyboru projektów w części Informacje wymagane we wniosku. Zatem w kontekście spełnienia kryterium formalnego nr 18 badana będzie zgodność zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie z zapisami wskazanymi w części 7.1 Regulaminu wyboru projektów.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (część 7.2 pkt 6) w projektach o wartości poniżej 5 mln EUR, nie ma konieczności składania przez beneficjenta lub partnerów oświadczenia o braku możliwości odliczania podatku VAT.
Kryterium weryfikowane będzie w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie. Jego celem jest sprawdzenie czy zaplanowane w projekcie działania wpisują się w zakres interwencji, który został określony w Programie FEW. W przypadku zaplanowania wsparcia zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej interwencje zaplanowane w projekcie będą wpisywać się w zakres wskazany w programie.
Projekty obowiązkowo muszą zostać skierowane do osób, rodzin oraz społeczności lokalnych z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 do Regulaminu. W tym kontekście wystarczające będzie by grupę docelową stanowiły osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na co najmniej jednym z obszarów wskazanych w załączniku nr 3.
Dodatkowo, projekty zakładające realizację na co najmniej jednym obszarze zagrożonym trwałą marginalizacją, wskazanych w ostatniej ramce załącznika nr 3, uzyskają dodatkową premię punktową, która może zwiększyć ich szansę na otrzymanie dofinansowania, jednak nie stanowi elementu obligatoryjnego.
Na podstawie przedstawionych informacji IZ FEW dopuszcza możliwość realizacji projektu w ww. partnerstwie. Niemniej jednak, prawidłowość wyboru partnera do projektu stanowić będzie element oceny prowadzonej przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności na lata 2021‑2027 wkład niepieniężny nie może być uprzednio współfinansowany ze środków UE i nie może zachodzić podwójne finansowanie wydatków. IZ FEW nie zna szczegółowych zasad, na których przyznane zostało dofinansowanie z PROW, a jednoznaczna ocena kwalifikowalności wkładu własnego każdorazowo wymaga odrębnej analizy. Niemniej jednak na podstawie przedstawionych informacji wydaje się, że wykorzystanie ww. sal w ramach wkładu własnego niepieniężnego nie będzie możliwe.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów grupę docelową mogą stanowić osoby, rodziny oraz społeczności lokalne z obszarów strategicznej interwencji wskazanych w załączniku nr 3 do Regulaminu. IZ FEW nie wyklucza zatem wsparcia rodzin, a wskazanie w punkcie 7.1 osoby starsze i dzieci/młodzież stanowiły jedynie przykład możliwego do zastosowania sprofilowania grupy docelowej. Dobór konkretnej grupy docelowej jak i konieczność jej wsparcia każdorazowo powinny wynikać z diagnozy zawartej we wniosku o dofinansowanie projektu.
Odnosząc się do pytania o zdefiniowanie wskaźników, IZ FEW wyjaśnia, że wskazane w Regulaminie wyboru projektów wskaźniki i ich jednostki miary wynikają z obowiązującej Listy Wskaźników Kluczowych EFS+ i nie należy ich zmieniać. Poza wskaźnikami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów wnioskodawca ma możliwość dodawania własnych wskaźników. Tego typu wskaźniki powinny zostać określone jako Wskaźniki specyficzne dla projektu. IZ FEW podkreśla jednak, by przed określeniem dodatkowych wskaźników rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. IZ FEW podkreśla także, że opisując grupę docelową, wnioskodawca jest zobowiązany do wskazania liczby osób objętych wsparciem.
W ramach projektów obowiązkowe jest zapewnienie działań służących włączeniu lub utrzymaniu aktywności społecznej, wzmocnieniu więzi społecznych, międzypokoleniowych, budowaniu wspólnot sąsiedzkich. Tym samym należy zaplanować wszystkie z tych kategorii. Zdaniem IZ FEW działania aktywizacyjne, integracyjne, edukacyjne, informacyjne, upowszechniające, profilaktyczne, kulturalne, sportowe, rekreacyjne zawierają się w wymienionych powyżej działaniach.
Rodzajem takiego podmiotu mogą być uczelnie prywatne wpisujące się w definicję uczelni lub podmiotów posiadających osobowość prawną, gdzie organem założycielskim jest uczelnia.
Zarówno wymiar jak i sposób zaangażowania streetworkerów w działania projektowe powinny zostać dostosowane do specyfiki grupy docelowej, do której kierowany będzie projekt. Należy dobrać je adekwatnie do wniosków z przeprowadzonej diagnozy, w tym zdefiniowanych problemów i umożliwiać realne dotarcie do grupy docelowej i przekładać się na rzeczywiste i długofalowe wsparcie.
Mając na uwadze fakt, że działania te stanowią merytoryczną, a nie administracyjną część projektu - zadaniem streetworkera będzie m.in. dotarcie do osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym w ich bezpośrednim środowisku, a realizowane działania wymagać będą zbudowania relacji opartej na zaufaniu oraz zindywidualizowanego i elastycznego podejścia do różnych uczestników projektu – możliwe jest ujęcie ich w ramach kosztów bezpośrednich.
Tak, wsparcie może zostać skierowane do mieszkańców miasta i wiosek, natomiast w punkcie 3.3.1 należy wskazać dominujący charakter obszaru, na którym realizowany będzie projekt.
O ile potrzeba i zakres wsparcia wskazanej grupy docelowej wynikać będą z przedstawionej we wniosku o dofinansowanie diagnozy, to IZ FEW dopuszcza możliwość finansowania wskazanych wyjazdów. Niemniej jednak, ocena kwalifikowalności uczestników oraz zasadności zaplanowanych form wsparcia, dokonana zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie.
Równocześnie IZ FEW przypomina, że planowane w projektach wsparcie powinno zostać zaplanowane adekwatnie do specyficznych potrzeb grupy docelowej i równocześnie cechować się kompleksowością, tj. obejmować działania o charakterze społecznym, edukacyjnym oraz mające na celu poprawę kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze, a także zapewniać ciągłość zaplanowanych form wsparcia, które umożliwią integrację grupy i jej długotrwałe wsparcie.
UP nie muszą posiadać obywatelstwa polskiego. Uczestnik projektu musi wpisywać się w grupę docelową, którą zgodnie z Regulaminem rozdział 4.2 są osoby zagrożone wykluczeniem mieszkaniowym, w kryzysie bezdomności, potrzebujące interwencji kryzysowej i ich otoczenie.
W Regulaminie w sekcji słownik pojęć zostały zamieszczone definicje grup: osoba w kryzysie bezdomności, dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożona bezdomnością to osoba:
a) bezdomna w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy i niezameldowana na pobyt stały, w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności, a także osoba niezamieszkująca w lokalu mieszkalnym i zameldowane na pobyt stały w lokalu, w którym nie ma możliwości zamieszkania;
b) znajdująca się w sytuacjach określonych w Europejskiej Typologii Bezdomności i Wykluczenia Mieszkaniowego ETHOS w kategoriach operacyjnych: bez dachu nad głową, bez mieszkania, w niezabezpieczonym mieszkaniu, w nieodpowiednim mieszkaniu;
c) zagrożona bezdomnością - osoba znajdująca się w sytuacji wykluczenia mieszkaniowego zgodnie z typologią ETHOS, osoba bezpośrednio zagrożona eksmisją lub utratą mieszkania, a także osoba wcześniej doświadczająca bezdomności, zamieszkująca mieszkanie i potrzebująca wsparcia w utrzymaniu mieszkania.
Ponadto, projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, natomiast w przypadku osób bezdomnych, przebywają one na tym obszarze).
Wsparcie udzielane w formie posiłków należy do wydatków kwalifikowalnych w ramach naboru. Należy jednak mieć na uwadze różnorodne formy wsparcia wskazane w kryterium dostępu nr 4, Zakres merytoryczny projektu.
Osoby korzystające z pomocy udzielanej w ramach FE PŻ mogą być uczestnikami projektu w ramach przedmiotowego naboru oraz mogą skorzystać z rzeczowego wsparcia żywnościowego. W zależności od rodzaju udzielonej pomocy UP, Beneficjent musi zapewnić żeby wsparcie było celowe i racjonalne.
Zgodnie z zapisami Regulaminu rozdz. 4.2 Kwalifikowalność uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu, przy czym jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu. W takim przypadku kwalifikowalności uczestnika projektu i podmiotu otrzymującego wsparcie należy potwierdzić najwcześniej na 14 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem wsparcia. Za datę potwierdzenia kwalifikowalności uznaje się datę podpisania dokumentów rekrutacyjnych przez uczestnika projektu/opiekuna prawnego lub osobę upoważnioną z ramienia podmiotu objętego wsparciem.
Biorąc pod uwagę specyfikę grupy docelowej wydaje się, że można przyjąć, iż przedstawione formy wsparcia (łaźnia, pralnia, jadłodajnia) nie wymagają zbierania wszystkich danych od osób z nich korzystających. W przypadku jednak, kiedy dana osoba zacznie korzystać z innych form (np. psycholog, mieszkanie) należy pozyskać od niej dane i traktować jak UP.
Sposoby potwierdzania kwalifikowalności UP zostały wskazane w materiale pomocniczym 13. Dokumenty potwierdzające kwalifikowalność UP, są nimi:
dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania, uczenia się, świadczenia pracy lub w przypadku osób bezdomnych przebywania na terenie Wielkopolski:
• przebywanie na obszarze woj. wielkopolskiego (dot. tylko osób bezdomnych) – zaświadczenie z odpowiedniej instytucji lub w przypadku osób nie korzystających ze wsparcia instytucjonalnego oświadczenie o przebywaniu na terenie objętym wsparciem.
W przypadku osoby zagrożonej wykluczeniem mieszkaniowym, w kryzysie bezdomności, potrzebującej interwencji kryzysowej i ich otoczenia dokumentem potwierdzającym kwalifikowalność jest:
• zaświadczenie od beneficjenta o wpisywaniu się uczestnika w grupę docelową projektu. Beneficjent powinien posiadać dokumenty, na podstawie których wystawiono powyższe zaświadczenie. Sposób udokumentowania musi pozwalać na zachowanie ścieżki audytu (Ze względu na szczególny charakter grupy docelowej projektów ostateczna forma potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu zostanie uzgodniona z beneficjentem po wybraniu projektu do dofinansowania).
Nie ma zatem wymogu aby osoba wspierana miała od pierwszego dnia dokument tożsamości. Częstym bowiem przypadkiem jest brak posiadania dokumentów potwierdzających tożsamość przez osoby dotknięte kryzysem bezdomności. Jeśli tak jest, Beneficjent powinien jednak po nawiązaniu relacji z taką osobą zachęcić ją i dopomóc jej w wyrobieniu takiego dokumentu.
Definicja osoby zagrożonej bezdomnością została wskazana w pytaniu nr 1 (Regulamin, sekcja: słownik pojęć). Niestety wydaje się zatem, że osoba taka nie będzie się kwalifikowała do wsparcia w ramach projektu.
Tak. W przypadku osób bezdomnych korzystających wyłącznie z takich form wsparcia jak pralnia, łaźnia, jadłodajnia czy streetworking nie ma obowiązku zbierania danych od osób z nich korzystających i nie są one traktowane jako uczestnicy projektu. Wsparcie udzielone w takiej formie będzie wykazywane zgodnie z odp. nr 9.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS+ w regionalnych programach na lata 2021-2027 (Podrozdział 4.1 pkt 9) finansowanie usług zdrowotnych jest możliwe w zakresie działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym, zaś finansowanie leczenia jest możliwe wyłącznie w ramach opieki długoterminowej, jako wsparcie towarzyszące.
W związku z powyższym możliwe jest sfinansowanie usługi zdrowotnej świadczonej przez lekarza psychiatrę lecz wyłącznie w zakresie diagnostyki.
Wsparcie, z którego może skorzystać szeroka grupa odbiorców, w postaci np. łaźni, jadłodajni czy pralni nie jest traktowane jako wsparcie skierowane do uczestnika projektu. Osoby, otrzymujące tego typu wsparcie nie mogą być wykazane w osobowych wskaźnikach kluczowych (także w Innych kluczowych). Dla tego typu działań należy utworzyć wskaźnik specyficzny dla projektu, np. Liczba wydanych posiłków. Sposobem potwierdzenia realizacji powyższego wskaźnika byłaby „liczba dni funkcjonowania łaźni, jadłodajni, pralni itd.”, a źródłem danych będą wówczas karty pracy (zawierających podpisy pracowników łaźni, jadłodajni, pralni).
Tak można. Mimo, że wskazane osoby (jeszcze bez nakazu eksmisji czy zwrotu mienia) nie kwalifikują się obecnie do kategorii osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością wg klasyfikacji ETHOS, jednak mogą kwalifikować się do wskazanej w Wytycznych szerzej rozumianej grupy osób bezpośrednio zagrożonych eksmisją lub utratą mieszkania – będącej kategorią bardziej otwartą. Zasadność kwalifikowania do projektu takiej grupy osób wynika również z planowanego w projekcie wsparcia obejmującego profilaktykę bezdomności w zakresie m.in. edukacji, poradnictwa oraz pomocy prawnej dotyczącej programów oddłużeniowych i podyktowana jest logiką interwencji planowanych do realizacji w projekcie.
Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych cech uczestników, które stanowią podstawę kwalifikowalności osób do projektu, również i w przypadku wskazanych powyżej osób należy zapewnić potwierdzenie kwalifikowalności. Ze względu na szczególny charakter grupy docelowej projektów ostateczna forma potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu zostanie uzgodniona z beneficjentem po wybraniu projektu do dofinansowania.
Tak, wydatek związany ze sporządzeniem dokumentacji projektowej może być wydatkiem kwalifikowalnym w ramach naboru nr FEWP.06.16-IZ.00-002/24. W ramach kategorii wydatków roboty budowlany można uwzględnić wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej budynku/pomieszczenia. Kwalifikowalna będzie dokumentacja umożliwiająca realizację określonych w projekcie prac, bez której nie zostałyby zrealizowane prace adaptacyjno-modernizacyjne.
Na etapie oceny złożonego wniosku o dofinansowanie projektu wskazane koszty oceniane będą pod względem ich niezbędności w odniesieniu do realizacji projektu, osiągania jego celów i w zakresie ich kwalifikowalności. Oceniana będzie także racjonalność kosztowa wydatków projektu i poprawność ich uzasadnienia. W przypadku prac zaplanowanych w ramach cross-finansing’u, Wnioskodawca powinien wykazać we wniosku w punkcie 5.2 uzasadnienie tj.: informacje pozyskane z przeprowadzonych rozeznań, kosztorysów inwestorskich i być przygotowanym do przedstawienia na ewentualnych negocjacjach ww. dokumentów w formie skanów poprzez LSI.