Dostępne 18 pytań w: Działanie 6.17 Budowanie potencjału społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych ×
Nie, w ramach niniejszego naboru istnieje możliwość złożenia wniosku samodzielnie lub projekt może być realizowany w partnerstwie. Partnerstwo jest zatem dopuszczalne, ale nie obligatoryjne.
Zgodnie z rozdziałem 4.6 Wymagania dotyczące partnerstwa Regulaminu wyboru projektów, wybór partnerów ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, określonych w podrozdziale 4.1, czyli organizacji społeczeństwa obywatelskiego.
Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu, wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie m.in. w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacniania roli organizacji w dialogu. Poprzez wskazaną poprawę jakości zatrudnienia IZ FEW rozumie działania związane z wsparciem pracowników m.in. poprzez:
Z uwagi na przedmiot naboru i charakter projektów, w których duże organizacje wspierać będą potencjał mniejszych, w przypadku realizacji staży/praktyk konieczne będzie zawarcie trójstronnych umów stażowych.
Mając na uwadze powyższy katalog działań, IZ FEW nie rekomenduje bezpośredniego dofinansowania wynagrodzeń w organizacjach.
W ramach przedmiotowego naboru, jedynym dopuszczalnym przez IZ FEW rozwiązaniem jest wsparcie realizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników. Tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakresy wsparcia np. w obszarze dotyczącym szkoleń dla pracowników i organizuje takie wsparcie samodzielnie lub poprzez zakup usługi na rynku.
IZ FEW nie dopuszcza finansowania wsparcia na zasadzie refundacji czy prefinansowania.
IZ FEW zwraca również uwagę, że wskazane w regulaminie wyboru projektów podnoszenie kwalifikacji i kompetencji personelu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz poprawa jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacnianie roli organizacji w dialogu, muszą dotyczyć i prowadzić do rozwoju i wzmocnienia instytucji – organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zatem ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Nie ma jednak możliwości by tego typu koszty rozliczane były na zasadzie refundacji. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakres doposażenia i dokonuje jego zakupu, następnie przekazuje wyposażenie będącej uczestnikiem projektu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Przekazanie sprzętu, co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.
IZ FEW podkreśla, że jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.
IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nie ma możliwości udzielenia pomocy publicznej na II poziomie, regulamin nie wyklucza jednak możliwości udzielania pomocy de minimis II stopnia.
IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.
Na podstawie przedstawionych informacji, IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy zachodzą przesłanki wskazujące na występowanie pomocy de minimis. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.
Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że zgodnie z kryterium dostępu numer 6 Wnioskodawca posiada wystarczający do realizacji projektu potencjał organizacyjny. Tym samym IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy. Podejmowane w ramach projektu działania powinny służyć budowaniu potencjału działających w regionie organizacji społeczeństwa obywatelskiego tj. uczestników projektu, a nie samego wnioskodawcy.
Z listy rozwijanej należy wybrać status odpowiedni dla wielkości przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jeśli wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie ma koniczności wskazywania jego statusu i może wówczas wybrać opcję „nie dotyczy”.
Tak, zgodnie z opisem znaczenia kryterium W sytuacji gdy na etapie oceny formalnej stwierdzone zostanie, że we wniosku występują elementy pomocy publicznej, przy błędnym oświadczeniu wnioskodawcy istnieje możliwość poprawy na etapie negocjacji. IZ zwraca jednak uwagę na konieczność wnikliwej analizy przez wnioskodawcę zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
W nawiązaniu do wcześniej udzielonej odpowiedzi IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy, nie wyklucza jednak możliwości zakupu oprogramowania czy drobnego sprzętu służącego realizacji danej formy wsparcia. Kluczem dla kwalifikowalności wydatku będzie jego bezpośrednie powiązanie z celem projektu. Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.
W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, bezpośrednio wynikać z diagnozy potrzeb danej organizacji i co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.
IZ FEW zwraca zatem uwagę na fakt, że zakup doposażenia, podobnie jak i pozostałe formy wsparcia, powinny być realizowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb danej organizacji. , dlatego wskazywanie we wniosku o dofinasowanie projektu, że każda z objętych wsparciem organizacji będzie potrzebować laptopa wydaje się IZ FEW niezasadne.
Zgodnie z zapisami wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach FEW, beneficjenci realizujący projekty:
Zgodnie z ww. zapisami, konieczne będzie oznaczenie miejsc realizacji projektu tj. biura projektu i np. sal, w których odbywać się będą szkolenia uczestników projektu, nie ma jednak obowiązku oznaczenia poszczególnych pomieszczeń biurowych, w których swoją pracę wykonywać będą uczestnicy projektu.
W odniesieniu do możliwości kierowania wsparcia do członków organizacji spoza województwa wielkopolskiego IZ FEW wyjaśnia, że wsparcie projektowe musi zostać skierowane wyłącznie do grupy docelowej z obszaru województwa wielkopolskiego. W ramach naboru obowiązuje kryterium formalne nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego. Definicja kryterium wskazuje, że ma ono na celu weryfikację czy projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych – uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjna na obszarze województwa wielkopolskiego).
W związku z powyższym nie można objąć wsparciem członków organizacji, których siedziba znajduje się poza obszarem województwa wielkopolskiego.
Tak, jeśli zakres obowiązków takiej osoby będzie powiązany z zaplanowanymi w projekcie działaniami merytorycznymi (wskazanymi w kryterium dostępu nr 4) to wydatek może zostać uznany za kwalifikowalny. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków dokonana zostanie w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie i prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej.
Nie, wskazane kryterium nie obowiązuje w ramach przedmiotowego naboru.
IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w ramach przedmiotowego naboru, wnioskodawcą może być wyłącznie organizacja związków zawodowych lub organizacja pracodawców działająca na podstawie jednej z następujących ustaw:
będąca jednocześnie:
o których mowa w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
IZ FEW rekomenduje by przy określaniu wskaźników do rozliczenia kwot ryczałtowych posiłkować się dołączonym do ogłoszenia o naborze materiałem pomocniczym nr 13 Przykładowe wskaźniki i dokumenty służące rozliczeniu kwot ryczałtowych, w którym wskazane zostały przykładowe wskaźniki dla każdego z możliwych w ramach naboru działań, w tym m.in działań podnoszących kompetencje/kwalifikacje kadr.
Dla wskazanych przez Państwa szkoleń najbardziej adekwatnym wskaźnikiem byłaby Liczba zaświadczeń/certyfikatów/dyplomów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje – wskaźnik można dostosować do każdego z zadań wskazując w jego nazwie czy będą to zaświadczenia, dyplomy czy certyfikaty, a także precyzując jakiego zakresu dotyczy, tym samym wskaźnik może przyjąć np. następujące brzmienie Liczba certyfikatów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje w zakresie rozliczania finansowego organizacji.
W opinii IZ FEW tak skonstruowany wskaźnik odnosić się będzie do efektów jakościowych realizowanych projektów, a równocześnie pozwoli na wykazanie we wskaźnikach także osób, biorących udział w więcej niż jednym szkoleniu.
Zgodnie z definicjami wskazanymi w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+:
W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości finansowania zagranicznych wizyt studyjnych. Dodatkowo, IZ FEW wyjaśnia, że w przypadku wizyt studyjnych realizowanych poza obszarem województwa wielkopolskiego, we wniosku o dofinansowanie należy uzasadnić brak możliwości realizacji analogicznej wizyty studyjnej na obszarze województwa wielkopolskiego.