Działanie 6.17 Budowanie potencjału społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych
Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/23 ( od 2023-11-17 do 2023-12-08 )

Nie, w ramach niniejszego naboru istnieje możliwość złożenia wniosku samodzielnie lub projekt może być realizowany w partnerstwie. Partnerstwo jest zatem dopuszczalne, ale nie obligatoryjne.

Zgodnie z rozdziałem 4.6 Wymagania dotyczące partnerstwa Regulaminu wyboru projektów, wybór partnerów ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, określonych w podrozdziale 4.1, czyli organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu, wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie m.in. w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacniania roli organizacji w dialogu. Poprzez wskazaną poprawę jakości zatrudnienia IZ FEW rozumie działania związane z wsparciem pracowników m.in. poprzez:

  • umożliwienie im udziału w szkoleniach/warsztatach,
  • wprowadzenie narzędzi, oprogramowania lub metod pracy optymalizujących codzienne procesy i bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji,
  • płatne staże/praktyki realizowane w innych NGO celem wymiany doświadczeń i nabycia umiejętności przekładających się na budowanie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego i wzmacnianie jej roli w dialogu.

Z uwagi na przedmiot naboru i charakter projektów, w których duże organizacje wspierać będą potencjał mniejszych, w przypadku realizacji staży/praktyk konieczne będzie zawarcie trójstronnych umów stażowych.

Mając na uwadze powyższy katalog działań, IZ FEW nie rekomenduje bezpośredniego dofinansowania wynagrodzeń w organizacjach.

W ramach przedmiotowego naboru, jedynym dopuszczalnym przez IZ FEW rozwiązaniem jest wsparcie realizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników. Tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakresy wsparcia np. w obszarze dotyczącym szkoleń dla pracowników i organizuje takie wsparcie samodzielnie lub poprzez zakup usługi na rynku.

IZ FEW nie dopuszcza finansowania wsparcia na zasadzie refundacji czy prefinansowania.

IZ FEW zwraca również uwagę, że wskazane w regulaminie wyboru projektów podnoszenie kwalifikacji i kompetencji personelu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz poprawa jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacnianie roli organizacji w dialogu, muszą dotyczyć i prowadzić do rozwoju i wzmocnienia instytucji – organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zatem ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Nie ma jednak możliwości by tego typu koszty rozliczane były na zasadzie refundacji. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakres doposażenia i dokonuje jego zakupu, następnie przekazuje wyposażenie będącej uczestnikiem projektu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Przekazanie sprzętu, co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.

IZ FEW podkreśla, że jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nie ma możliwości udzielenia pomocy publicznej na II poziomie, regulamin nie wyklucza jednak możliwości udzielania pomocy de minimis II stopnia.

IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

Na podstawie przedstawionych informacji, IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy zachodzą przesłanki wskazujące na występowanie pomocy de minimis. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że zgodnie z kryterium dostępu numer 6 Wnioskodawca posiada wystarczający do realizacji projektu potencjał organizacyjny. Tym samym IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy. Podejmowane w ramach projektu działania powinny służyć budowaniu potencjału działających w regionie organizacji społeczeństwa obywatelskiego tj. uczestników projektu, a nie samego wnioskodawcy.

Z listy rozwijanej należy wybrać status odpowiedni dla wielkości przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jeśli wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie ma koniczności wskazywania jego statusu i może wówczas wybrać opcję „nie dotyczy”.

Tak, zgodnie z opisem znaczenia kryterium W sytuacji gdy na etapie oceny formalnej stwierdzone zostanie, że we wniosku występują elementy pomocy publicznej, przy błędnym oświadczeniu wnioskodawcy istnieje możliwość poprawy na etapie negocjacji. IZ zwraca jednak uwagę na konieczność wnikliwej analizy przez wnioskodawcę zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

W nawiązaniu do wcześniej udzielonej odpowiedzi  IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy, nie wyklucza jednak możliwości zakupu oprogramowania czy drobnego sprzętu służącego realizacji danej formy wsparcia. Kluczem dla kwalifikowalności wydatku będzie jego bezpośrednie powiązanie z celem projektu.  Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, bezpośrednio wynikać z diagnozy potrzeb danej organizacji i co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.

IZ FEW zwraca zatem uwagę na fakt, że zakup doposażenia, podobnie jak i pozostałe formy wsparcia, powinny być realizowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb danej organizacji. , dlatego wskazywanie we wniosku o dofinasowanie projektu, że każda z objętych wsparciem organizacji będzie potrzebować laptopa wydaje się IZ FEW niezasadne.

Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/24 ( od 2024-06-07 do 2024-07-05 )

Zgodnie z zapisami wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach FEW, beneficjenci realizujący projekty:

  • których łączna wartość przekracza 100 000 euro są zobowiązani do umieszczenia w miejscu realizacji Projektu trwałej tablicy informacyjnej podkreślającej fakt otrzymania dofinansowania z UE (według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia pracy Komisji Europejskiej w miesiącu poprzedzającym miesiąc podpisania Umowy);
  • inne niż te, o których mowa powyżej, umieszczenia w widocznym miejscu realizacji Projektu przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3 lub podobnej wielkości elektronicznego wyświetlacza, podkreślającego fakt otrzymania dofinansowania z UE.

Zgodnie z ww. zapisami, konieczne będzie oznaczenie miejsc realizacji projektu tj. biura projektu i np. sal, w których odbywać się będą szkolenia uczestników projektu, nie ma jednak obowiązku oznaczenia poszczególnych pomieszczeń biurowych, w których swoją pracę wykonywać będą uczestnicy projektu.

W odniesieniu do możliwości kierowania wsparcia do członków organizacji spoza województwa wielkopolskiego IZ FEW wyjaśnia, że wsparcie projektowe musi zostać skierowane wyłącznie do grupy docelowej z obszaru województwa wielkopolskiego. W ramach naboru obowiązuje kryterium formalne nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego. Definicja kryterium wskazuje, że ma ono na celu weryfikację czy projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych – uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjna na obszarze województwa wielkopolskiego).

W związku z powyższym nie można objąć wsparciem członków organizacji, których siedziba znajduje się poza obszarem województwa wielkopolskiego.

Tak, jeśli zakres obowiązków takiej osoby będzie powiązany z zaplanowanymi w projekcie działaniami merytorycznymi (wskazanymi w kryterium dostępu nr 4) to wydatek może zostać uznany za kwalifikowalny. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków dokonana zostanie w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie i prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej.

Nie, wskazane kryterium nie obowiązuje w ramach przedmiotowego naboru.

IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w ramach przedmiotowego naboru, wnioskodawcą może być wyłącznie organizacja związków zawodowych lub organizacja pracodawców działająca na podstawie jednej z następujących ustaw:

  • ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców;
  • ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych;
  • ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle;

będąca jednocześnie:

  • reprezentatywną organizacją pracodawców lub reprezentatywną organizacją związkową lub
  • organizacją pracodawców lub organizacją związkową zrzeszoną odpowiednio w reprezentatywnych organizacjach pracodawców i reprezentatywnych organizacjach związkowych,

o których mowa w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.

IZ FEW rekomenduje by przy określaniu wskaźników do rozliczenia kwot ryczałtowych posiłkować się dołączonym do ogłoszenia o naborze materiałem pomocniczym nr 13 Przykładowe wskaźniki i dokumenty służące rozliczeniu kwot ryczałtowych, w którym wskazane zostały przykładowe wskaźniki dla każdego z możliwych w ramach naboru działań, w tym m.in działań podnoszących kompetencje/kwalifikacje kadr.

Dla wskazanych przez Państwa szkoleń najbardziej adekwatnym wskaźnikiem byłaby Liczba zaświadczeń/certyfikatów/dyplomów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje – wskaźnik można dostosować do każdego z zadań wskazując w jego nazwie czy będą to zaświadczenia, dyplomy czy certyfikaty, a także precyzując jakiego zakresu dotyczy, tym samym wskaźnik może przyjąć np. następujące brzmienie Liczba certyfikatów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje w zakresie rozliczania finansowego organizacji.

W opinii IZ FEW tak skonstruowany wskaźnik odnosić się będzie do efektów jakościowych realizowanych projektów, a równocześnie pozwoli na wykazanie we wskaźnikach także osób, biorących udział w więcej niż jednym szkoleniu.

Zgodnie z definicjami wskazanymi w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+:

  • we wskaźniku Liczba organizacji partnerów społecznych objętych wsparciem (podmioty) należy wykazać liczbę reprezentatywnych organizacji partnerów społecznych i zrzeszonych w ich strukturach organizacji członkowskich, objętych wsparciem; jeśli wnioskodawca  będący partnerem społecznym otrzymał wsparcie w ramach projektu, również powinien być wykazany w tym wskaźniku.
  • we wskaźniku Liczba organizacji partnerów społecznych, które zwiększyły swój potencjał (podmioty) należy wykazać organizacje partnerów społecznych, wykazane w ww. wskaźniku produktu, które w wyniku udzielonego wsparcia wzmocniły swoje zdolności do realizacji działań statutowych, zgodnie z założeniami określonymi we wniosku o dofinansowanie.

W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości finansowania zagranicznych wizyt studyjnych. Dodatkowo, IZ FEW wyjaśnia, że w przypadku wizyt studyjnych realizowanych poza obszarem województwa wielkopolskiego, we wniosku o dofinansowanie należy uzasadnić brak możliwości realizacji analogicznej wizyty studyjnej na obszarze województwa wielkopolskiego.

Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/25 ( od 2025-04-25 do 2025-06-27 )

Tak, dla uzyskania punktów premiujących konieczne jest by wszystkie osoby wykonujące czynności merytoryczne zostały zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

IZ FEW wyjaśnia jednak, że  jako działania merytoryczne rozumiane są działania realizowane przez organizację, wymóg ten nie dotyczy działań realizowanych na rzecz samej organizacji będącej wnioskodawcą/partnerem projektu, tym samym realizacja np. szkoleń dla pracowników/członków/wolontariuszy organizacji lub doradztwa w zakresie przygotowania strategii organizacji może zostać zrealizowana na zasadach usługi zleconej.

Co do zasady, zagraniczne wizyty studyjne nie stanowią wydatku kwalifikowalnego w ramach przedmiotowego naboru. Istnieje możliwość realizacji krajowych wizyt studyjny. IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW, na podstawie przedstawionych informacji, nie jest w stanie  udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie. Kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW zwraca także uwagę na fakt, że zgodnie z  kryterium dostępu nr 4 zaplanowane do realizacji w ramach projektu działania powinny wynikać z planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji. Ponadto, zgodnie z ww. kryterium w ramach naboru dopuszcza się doposażenie mające na celu umożliwienie wdrażania nowych metod działania lub świadczenia nowych rodzajów usług, albo rozwoju istniejących usług/metod pod aktualne potrzeby, zatem we wniosku o dofinansowanie powinno znaleźć się uzasadnienie konieczności doposażenia wraz ze wskazaniem w jaki sposób wpłynie ono na zmianę funkcjonowania/świadczenia usług przez organizację.

IZ FEW informuje także, że zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zakup sprzętu/mebli/samochodu wliczany jest do limitu wydatków w ramach cross-financingu, który w przedmiotowym naborze nie może przekroczyć 15% wartości projektu. Wyjątki stanowią sytuacje, w których:

  • zakup zostanie zamortyzowany w całości w okresie realizacji projektu;
  • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

Dodatkowo, w przypadku, w którym zakup samochodu finansowany jest w ramach cross-financingu, zakup samochodu zasilanego paliwem kopalnym jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że  w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis.  Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.

IZ FEW wyjaśnia, że pod pojęciem poprawy jakości zatrudnienia rozumiane są wszystkie działania, które prowadzić będą do zwiększenia jakości zatrudnienia w danej organizacji – przykładowe działania to wprowadzenie narzędzi, oprogramowania lub metod pracy optymalizujących codzienne procesy i bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji i sposób wykonywania pracy.

Zgodnie z kryterium premiującym nr 2 W ramach naboru premiowane będą projekty powyżej 250 000 zł, które zakładają zatrudnienie personelu projektu (tj. osoby/osób wykonujących czynności merytoryczne na podstawie umowy o pracę). IZ FEW podkreśla jednak, że samo finansowanie wynagrodzeń pracowników organizacji społeczeństwa obywatelskiego nie jest uznawane za budowanie potencjału tych organizacji. Takie wydatki mogą być kwalifikowalne wyłącznie jako element innych działań, zmierzających do budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań z zakresu np. integracji, edukacji, włączenia społecznego, tj. nie możliwe są działania polegające wyłącznie na finansowaniu bieżącego funkcjonowania czy kosztów operacyjnych tych organizacji.

W ramach projektu organizacja może prowadzić działania edukacyjne lub realizować oddolne inicjatywy skierowane np. do społeczności lokalnej lub innych osób, które standardowo są odbiorcami prowadzonych przez organizację działań. Istnieje także możliwość prowadzenia działań skierowanych do grup osób, które dotychczas nie były odbiorcami działań prowadzonych przez organizację – np. jeśli w wyniku wypracowania lub aktualizacji ogólnego planu rozwoju organizacji/strategii rozwoju pojawi się potrzeba/możliwość rozszerzenia działań lub ich odbiorców. Niemniej jednak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, grupę docelową projektu stanowić mogą wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego lub ich pracownicy/członkowie/wolontariusze, tym samym członków społeczności lokalnej lub innych osób z grup, na rzecz których prowadzone są działania organizacji, nie należy wykazywać jako grupy docelowej projektu.

W przypadku realizacji wsparcia kierowanego do szerszej grupy odbiorców np. społeczności lokalnej, we wniosku o dofinansowanie należy dodać wskaźniki specyficzne dla projektu. Wskaźniki te nie powinny jednak odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań np. Liczba zrealizowanych inicjatyw oddolnych, Liczba zrealizowanych warsztatów z zakresu edukacji obywatelskiej.

Co do zasady istnieje taka możliwość. Wnioskodawca może skierować działania projektowe do szerszej grupy odbiorców – zgodnie z odpowiedzią na wcześniejsze pytania, wówczas osoby te nie są wykazywane w grupie docelowej projektu.

IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem, zatem w przypadku, w którym wnioskodawca chciałby wykazać NGO i ich pracowników/członków/wolontariuszy jako uczestników projektu i wyłonić ich w ramach otwartej rekrutacji z jego statutu powinno wynikać, że prowadzi on działania edukacyjne na rzecz innych NGO. Ponadto, działania te powinny wynikać z planu rozwoju organizacji/strategii rozwoju.

Równocześnie, obejmowane wsparciem organizacje muszą spełniać kryteria grupy docelowej tj.:

  • działać aktywnie na terenie województwa wielkopolskiego;
  • obszar ich działania musi wpisywać się w minimum jeden obszar ze wszystkich Celów szczegółowych EFS+ określonych w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013;
  • musiały zostać utworzone minimum 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia naboru;
  • muszą posiadać funkcjonującą na obszarze województwa wielkopolskiego siedzibę/oddział (również minimum 12 m-cy od dnia ogłoszenia naboru).

Powyższe elementy będą konieczne do weryfikacji na etapie rekrutacji do projektu. Dodatkowo, w przypadku kierowania wsparcia do podmiotów trzecich, w tym ich pracowników/członków/wolontariuszy należy przeanalizować ewentualne wystąpienie pomocy de minimis II stopnia.

Klub sportowy będący jednocześnie stowarzyszeniem, który nie jest zarejestrowany w KRS, ale posiada wpis do rejestru prowadzonego przez starostę (Ewidencja uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej) oraz którego działalność określona w statucie jest finansowana z uzyskanych przychodów z tytułu : składek członkowskich, dochodów z własnej działalności statutowej, dotacji i subwencji, darowizn, spadków i ofiarności publicznej, może aplikować o dofinansowanie po spełnieniu pozostałych warunków, które zostały określone w kryteriach dostępu – zatem wnioskodawca musi posiadać dokumenty na podstawie, których jest w stanie wykazać, że:

  • klub sportowy został utworzony minimum 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia naboru oraz
  • posiada funkcjonującą na obszarze województwa wielkopolskiego siedzibę/oddział (również minimum 12 m-cy od dnia ogłoszenia naboru).

Równocześnie, ww. klub sportowy musi być także uczestnikiem projektu (zgodnie z kryterium dostępu nr 5), zatem:

  • musi działać aktywnie na terenie województwa wielkopolskiego,
  • obszar jego działania musi wpisywać się w minimum jeden obszar ze wszystkich Celów szczegółowych EFS+ określonych w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (zgodnie z kryterium dostępu nr 3).

Co do zasady, takie podejście jest możliwe. Strategia rozwoju organizacji powinna zostać stworzona w sposób kompleksowy i odnosić się do możliwości rozwoju organizacji na wszystkich jej polach działalności. Niemniej jednak, w ramach projektu możliwe do wdrożenia są tylko działania związane z nieodpłatną działalnością organizacji.

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW wyjaśnia, że wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania, że projekt będzie miał pozytywny wpływ na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (zgodnie z kryterium formalnym nr 11).

Przez pozytywny wpływ należy rozumieć zapewnienie dostępności do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników oraz zapewnienie dostępności wszystkich produktów projektu (które nie zostały uznane za neutralne) dla wszystkich ich użytkowników, zgodnie ze standardami dostępności, stanowiącymi załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

IZ FEW zaznacza jednak, że nie wymaga by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem ww. kryterium formalnego jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu.

Wskazany w pytaniu zapis z Regulaminu wyboru projektów, ma na celu wykluczenie sytuacji, w których wnioskodawca z góry założy, że do projektu zgłoszą się wyłącznie osoby np. słabowidzące i dostosuje do nich wsparcie np. poprzez zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki oraz odpowiedni kontrast kolorystyczny, ale równocześnie wykluczy możliwość by wskazane osoby mogły dodatkowo mieć np. specjalne potrzeby żywieniowe czy dodatkową niepełnosprawność ruchową. Należy pamiętać, że wsparcie w ramach projektu powinno zostać zaplanowane tak, by każda osoba biorąca w nim udział, w tym także z niepełnosprawnością/specjalnymi potrzebami, mogła w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.

IZ FEW zwraca także uwagę na fakt, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, grupę docelową projektu stanowić mogą wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego lub ich pracownicy/członkowie/wolontariusze, tym samym ww. rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz uczestników konferencji lub innych osób z grup, na rzecz których prowadzone są działania organizacji, nie należy wykazywać jako grupy docelowej projektu.

W przypadku realizacji wsparcia kierowanego do szerszej grupy odbiorców np. rodziców czy nauczycieli, we wniosku o dofinansowanie należy dodać wskaźniki specyficzne dla projektu. Wskaźniki te nie powinny jednak odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań np. Liczba zrealizowanych warsztatów dla rodziców, Liczba zrealizowanych konferencji.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie mieści się w katalogu kosztów pośrednich tj. kosztów niezbędnych do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu - są to w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu. Koszty te są rozliczane wyłącznie w formule kosztów uproszonych jako stawka ryczałtowa, której poziom procentowy zależy od poziomu kosztów bezpośrednich, tj. związanych z realizacją celów projektu. W przedmiotowym naborze stawka ryczałtowa kosztów pośrednich wynosić będzie 25% kosztów bezpośrednich.

Równocześnie, jeśli ze strategii rozwoju organizacji wynika potrzeba utworzenia nowej lub dostosowania już istniejącej strony internetowej organizacji, to wówczas istnieje możliwość zaplanowania jej w ramach kosztów bezpośrednich (jako pozycję uwzględnioną w szczegółowym budżecie projektu).

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach naboru istnieje możliwość realizacji różnorodnych szkoleń o ile wnioskodawca udowodni, że przyczyniają się one do wzmocnienia potencjału organizacji, a konieczność ich realizacji wynikać będzie z założeń planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji.

Tym samym istnieje możliwość realizacji zarówno szkoleń związanych z funkcjonowaniem organizacji (m.in. pozyskiwanie środków zewnętrznych, księgowość, marketing, komunikacja, budowa partnerstw, sieciowanie) jak i szkoleń podnoszących kompetencje i kwalifikacje personelu organizacji, w tym także wolontariuszek i wolontariuszy, które prowadzić będą do rozwoju jakościowego lub ilościowego oferowanych usług (np. z zakresu zwiększania sprawczości edukacyjnej i terapeutycznej wobec uczniów).

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.

Tak, zgodnie z ww. zapisami Regulaminu wyboru projektów, wnioskodawca nie ma możliwości rezygnacji z kosztów pośrednich. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że całkowita wartość projektu nie może być większa niż 500 000,00 zł, w ramach przedmiotowego naboru stawka ryczałtowa kosztów pośrednich wyniesie 25% wartości kosztów bezpośrednich.

Powyższe zapisy wynikają z tego, że w przypadku projektów o całkowitej wartości do 200 tys. euro konieczne jest zastosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków. W ramach przedmiotowego naboru warunek ten zostaje spełniony poprzez obowiązkową formę rozliczania kosztów pośrednich z zastosowaniem stawki ryczałtowej (Zgodnie z podrozdziałem 3.10 pkt 4) Wytycznych kwalifikowalności).

Tym samy, z uwagi na dopuszczalną maksymalną wartość projektu, wnioskodawca jest zobowiązany do zaplanowania w ramach projektu kosztów pośrednich (nie ma możliwości rezygnacji z kosztów pośrednich), które obowiązkowo muszą stanowić 25% kosztów bezpośrednich (tj. nie mogą stanowić ani mniej, ani więcej).

Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że powyższe zapisy nie wykluczają możliwości uwzględnienia w ramach kosztów pośrednich wkładu własnego wnioskodawcy. W takiej sytuacji, wnioskodawca nadal wskazuje w budżecie projektu koszty pośrednie jako 25% wartości kosztów bezpośrednich i dodatkowo, uzupełnia wskazane przy kosztach pośrednich pole wkład własny wartością wnoszonego wkładu.

Co do zasady możliwe jest finansowanie wynagrodzenia osób prowadzących działania merytoryczne. W przypadku finansowania wynagrodzeń kluczowe jest by stanowiły one element innych działań, zmierzających do budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań z zakresu np. integracji, edukacji, włączenia społecznego, tj. nie możliwe są działania polegające wyłącznie na finansowaniu bieżącego funkcjonowania czy kosztów operacyjnych tych organizacji. Dodatkowo, należy pamiętać, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu musi wynikać z planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji oraz dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji.

IZ FEW podkreśla również, że w ramach projektu organizacja może prowadzić działania edukacyjne lub realizować oddolne inicjatywy skierowane np. do społeczności lokalnej, niemniej jednak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, grupę docelową projektu stanowić mogą wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego lub ich  pracownicy/członkowie/wolontariusze, tym samym członków społeczności lokalnej lub innych osób z grup, na rzecz których prowadzone są działania organizacji, nie należy wykazywać jako grupy docelowej projektu.

W przypadku realizacji wsparcia kierowanego do szerszej grupy odbiorców np. społeczności lokalnej, we wniosku o dofinansowanie należy dodać wskaźniki specyficzne dla projektu. Wskaźniki te nie powinny jednak odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań np. Liczba zrealizowanych inicjatyw oddolnych, Liczba zrealizowanych działań edukacyjnych.

Z imienia i nazwiska należy wskazywać osoby, które wykazywane będą w ramach potencjału kadrowego wnioskodawcy/partnera – zgodnie z zapisami kryterium merytorycznego nr 4.

Natomiast jeśli w ramach projektu planowane jest zatrudnienie pracownika do zadań merytorycznych to we wniosku o dofinansowanie należy wskazać kryteria jakie musi spełnić osoba, która zostanie zatrudniona – np. wykształcenie, posiadane doświadczenie, liczba zrealizowanych inicjatyw. Takich osób nie należy wykazywać z imienia i nazwiska.

IZ FEW zwraca również uwagę na fakt, że w przypadku, w którym dana osoba ma zostać zaangażowana do realizacji projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej zastosowanie może mieć zasada konkurencyjności – opisana w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, natomiast w przypadku zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę konieczne jest by odbywało się ono zgodnie z wewnętrznymi procedurami danej organizacji.

Nie, dla partnerów społecznych tj. organizacji zrzeszających pracodawców oraz związków zawodowych dedykowany był osobny nabór

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach przedmiotowego naboru o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego tj. organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyłączeniem partii politycznych, europejskich partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne i europejskich fundacji politycznych.

W części 3.5 wniosku o dofinansowanie projektu, należy wskazać wszystkie zaplanowane przez wnioskodawcę koszty pośrednie – zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Podrozdziale 3.12 pkt 3) Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

W tym punkcie należy dokładnie opisać jakie koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu będą ponoszone, w tym w szczególności koszty kadry zarządzającej. Dodatkowo, można się również odnieść do pytania zawartego w Standardzie minimum odnoszącego się do równościowego zarządzania projektem.

Procedura związana z obowiązkiem ogłoszenia otwartego naboru partnerów obowiązuje jedynie w przypadku jeśli wnioskodawcą jest podmiot, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – prawo zamówień publicznych i który dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 tej ustawy.

W przypadku przedmiotowego naboru tj.  FEWP.06.17-IZ.00-001/25 wnioskodawca może nawiązać partnerstwo bez konieczności prowadzenia otwartego naboru, ponieważ katalog możliwych wnioskodawców został ograniczony do organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Wyboru partnera należy dokonać przed złożeniem wniosku - dane partnera oraz sposób jego zaangażowania w realizację projektu, w tym realizowane przez niego zadania, należy opisać we wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku, w którym wniosek zostanie wybrany do dofinansowania na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie, wnioskodawca jest zobowiązany do przesłania do IZ FEW porozumienia lub umowy o partnerstwie – minimalny zakres porozumienia/umowy o partnerstwie wskazany został w rozdziale 4.6 Regulaminu wyboru projektów. Dodatkowo w materiałach pomocniczych dla naboru znajduje się wzór umowy o partnerstwie - IZ FEW zaleca wykorzystywanie ww. wzoru umowy o partnerstwie.

Równocześnie należy pamiętać, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, partnerem również może być jedynie organizacja społeczeństwa obywatelskiego spełniająca pozostałe przesłanki dotyczące wnioskodawcy i partnera, które wskazane zostały w kryteriach dostępu.

Dodatkowo, zgodnie z zapisami art. 39 ust. 13 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2021-2027 udział partnerów w projekcie nie może polegać wyłącznie na wniesieniu do jego realizacji zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych. Każdy partner musi mieć określoną rolę w rzeczowej i finansowej realizacji projektu. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której partner nie realizuje zadań merytorycznych w projekcie lub realizuje je poprzez zlecanie wszystkich lub większość zadań, za których realizację jest odpowiedzialny w projekcie, innym wykonawcom. Na etapie oceny wniosku o dofinansowanie weryfikowane jest czy faktycznie dany projekt może być realizowany jedynie przy zaangażowaniu partnera/partnerów tj.: czy partner/partnerzy stanowią wartość dodaną dla projektu tak aby formuła projektu partnerskiego była zgodna z celem art. 39 ust.1 ww. ustawy.

Kolumnę należy oznaczać jedynie w przypadku, w którym dany koszt wpisuje się w obowiązujące limity. Kategorie limitów pojawią się w formie listy rozwijanej po kliknięciu w kolumnę „Limity”. Występujące w ramach naboru limity to:

  • cross-financing;
  • wkład niepieniężny;
  • pomoc publiczna;
  • pomoc de minimis;
  • pomoc de minimis II;
  • wydatki na dostępność.

Forma i wymiar zatrudnienia poszczególnych osób zaangażowanych w realizację projektu uzależnione są od potrzeb danej organizacji oraz specyfiki realizowanych działań.

Spełnienie warunków kryterium premiującego nr 2 nie jest obowiązkowe, daje jednak możliwość uzyskania dodatkowych punktów podczas oceny wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z zapisami ww. kryterium W ramach naboru premiowane będą projekty powyżej 250 000 zł, które zakładają zatrudnienie personelu projektu (tj. osoby/osób wykonujących czynności merytoryczne na podstawie umowy o pracę).

IZ FEW wyjaśnia, że dla uzyskania punktów premiujących konieczne jest by wszystkie osoby wykonujące czynności merytoryczne zostały zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Jako działania merytoryczne rozumiane są działania realizowane przez organizację, wymóg ten nie dotyczy działań realizowanych na rzecz samej organizacji będącej wnioskodawcą/partnerem projektu, tym samym angażowanie fundraisera np. na potrzeby opracowania strategii fundraisingowej lub jednorazowego poszukiwania darczyńców może odbywać się na zasadzie umowy cywilnoprawnej czy umowy B2B, jednak jeśli wnioskodawca chce ubiegać się o dodatkowe punkty premiujące (tj. spełnić warunki kryterium premiującego nr 2) to musi zaplanować zatrudnienie na umowę o pracę innych osób wykonujących czynności merytoryczne.

IZ FEW nie określiła wymiaru etatu zatrudnienia pracowników, powinien on wynikać ze specyfiki danego stanowiska i powierzonego zakresu obowiązków.

IZ FEW rekomenduje wpisanie w pkt. II danych adresowych głównej siedziby fundacji, należy jednak pamiętać by w treści wniosku o dofinansowanie wskazać, że fundacja posiada funkcjonujący na obszarze województwa wielkopolskiego oddział, który został utworzony min. 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia naboru.

W przypadku, w którym żadne z podanych zakresów PKD nie pasuje do działań realizowanych przez organizację, zarówno w PKD Wnioskodawcy jak i PKD projektu można wskazać PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W przypadku, w którym wnioskodawca uznaje, że wskazane PKD nie jest adekwatne do charakteru jego działalności, w punktach PKD Wnioskodawcy oraz PKD Projektu może wskazać także opcję „Nie dotyczy”.

Należy wskazać Pozostałe krajowe jednostki prywatne.

Nie, IZ FEW nie określiła stawek wynagrodzenia personelu projektu. Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Koszt wynagrodzenia personelu projektu EFS+ nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia pracowników beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji lub kwoty wynikającej z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.) lub statystyki publicznej.

Tym samym, planując wysokość wynagrodzenia personelu projektu, wnioskodawca powinien kierować się przede wszystkim obowiązującym w organizacji regulaminem zatrudniania/regulaminem pracy i zastosować stawki obowiązujące na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji. Jeśli w organizacji nie ma takich stanowisk to konieczne będzie przeprowadzenie rozeznania rynku i przyjęcie stawek na podstawie otrzymanych wyników.

IZ FEW, zwraca także uwagę na fakt, że w przypadku projektów finansowanych ze środków EFS+ należy rozróżnić:

  • koszty bezpośrednie  rozumiane jako koszty kwalifikowalne poszczególnych zadań merytorycznych realizowanych przez beneficjenta w ramach projektu. Wykazywane są w postaci budżetu zadaniowego tj. dla każdego ze wskazanych w projekcie zadań należy wykazać koszty niezbędne do jego realizacji;
  • koszty pośrednie rozumiane jako koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu. Katalog kosztów pośrednich wskazany jest w Podrozdziale 3.12 ww. Wytycznych.

Co do zasady, w ramach przedmiotowego naboru do kosztów bezpośrednich można zaliczyć koszty związane z opracowaniem oraz wdrożeniem co najmniej wybranych elementów strategii, jednak same czynności administracyjne, związane z obsługą projektu (np. wynagrodzenia osób odpowiedzialnych za zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie) stanowić będą koszty pośrednie.

Podobnie w przypadku strategii funkcjonalnej np. z zakresu działań marketingowych jako koszty bezpośrednie projektu mogą zostać uznane działania marketingowe na rzecz statutowej działalności organizacji, wynikające z zapisów strategii marketingowej (lub ogólnej strategii organizacji). Niemniej jednak, koszty promocji projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) wpisują się w katalog kosztów pośrednich.

Dodatkowo, należy pamiętać, że samo finansowanie wynagrodzeń pracowników organizacji społeczeństwa obywatelskiego nie jest uznawane za budowanie potencjału tych organizacji. Takie wydatki mogą być kwalifikowalne wyłącznie jako element innych działań, zmierzających do budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań z zakresu np. integracji, edukacji, włączenia społecznego, tj. nie możliwe są działania polegające wyłącznie na finansowaniu bieżącego funkcjonowania czy kosztów operacyjnych tych organizacji.

Co do zasady, wniesienie wkładu własnego niepieniężnego do projektu w postaci użyczenia sal na realizację warsztatów jest dopuszczalne. Niemniej, jednak zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027, wkład własny niepieniężny może obejmować m.in. nieodpłatne udostępnienie nieruchomości lub infrastruktury, pod warunkiem że:

  • wniesie wkładu przyczynia się bezpośrednio do realizacji celów projektu,
  • wartość wkładu została należycie potwierdzona dokumentami o wartości dowodowej równoważnej fakturom,
  • wkład może zostać poddany niezależnej ocenie i weryfikacji,
  • wkład nie był uprzednio finansowany ze środków UE.

Tym samy, w przypadku wnoszenia wkładu niepieniężnego w postaci udostepnienia sal konieczne jest przedstawienie metodologii wyliczenia przyjętej wartości udostępnienia sal, a także odpowiednio ją udokumentować.

Zgodnie z zapisami kryterium merytorycznego punktowego nr 6 tworząc budżet projektu wnioskodawca ma obowiązek udokumentowania przeprowadzonego rozeznania rynkowego, którego przedłożenie może być wymagane na etapie ewentualnych negocjacji projektu. Przez rozeznanie rynkowe należy rozumieć sformułowane pisemnie porównanie cen u co najmniej trzech potencjalnych dostawców towarów lub usługodawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców), sporządzone najpóźniej do dnia złożenia pierwotnego wniosku o dofinansowanie. Przy określaniu stawek zawartych w budżecie projektu należy wybierać wartość uśrednioną.

W ramach naboru obowiązuje załącznik nr 3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Działania 06.17 Budowanie potencjału społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, w którym określone zostały najczęściej występujące koszty w projektach. W przypadku przedstawienia w budżecie projektu wydatków zgodnych z kwotami określonymi w standardzie cen ww. rozeznanie nie jest wymagane.

Wnioskodawca jest zatem zobligowany do posiadania dokumentów potwierdzających zasadność przyjętej w projekcie ceny dla każdego wydatku, który:

  • przekracza dopuszczalne kwoty określone w standardzie cen lub
  • nie został w nim uwzględniony.

Rozeznanie może mieć postać zapisanych tzw. zrzutów ekranu z cenami wskazanymi na stronach internetowych, może to być przedstawienie dedykowanych dla wnioskodawcy ofert lub odpowiedzi na zapytania wysłane drogą mailową. Należy pamiętać by w ofertach wskazane były parametry jakościowe danego sprzętu lub wymiar danej usługi.

W przypadku projektów partnerskich IZ FEW nie wymaga by wkład własny został wniesiony także przez partnera.

Wynagrodzenie koordynatora projektu wiążę się z administracyjną obsługą projektu i nie jest uznawane za działania merytoryczne. Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wynagrodzenie koordynatora wpisuje się w katalog kosztów pośrednich.

Pod pojęciem kosztów pośrednich rozumiane są koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu - w szczególności są to koszty administracyjne związane z obsługą projektu (np. wynagrodzenia osób odpowiedzialnych za zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie), która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu. Katalog kosztów pośrednich wskazany jest w Podrozdziale 3.12 ww. Wytycznych.

Tym samym, koordynator projektu może zostać zatrudniony na umowę o pracę, jednak koszt jego wynagrodzenia pokrywany jest w ramach stawki ryczałtowej kosztów pośrednich i nie jest wykazywany w szczegółowym budżecie projekty jako odrębny wydatek.

Rodzaj i zakres doposażenia uzależniony jest od potrzeb danej organizacji oraz specyfiki prowadzonych przez nią działań. Zgodnie z  kryterium dostępu nr 4 zaplanowane do realizacji w ramach projektu działania powinny wynikać z planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji. Tym samym, potrzeba doposażenia powinna wynikać z istniejącej lub opracowywanej w ramach projektu strategii ogólnej/strategii funkcjonalnej organizacji, ponadto we wniosku o dofinansowanie powinno znaleźć się uzasadnienie konieczności doposażenia wraz ze wskazaniem w jaki sposób wpłynie ono na zmianę funkcjonowania/świadczenia usług przez organizację.

Na potrzeby przedmiotowego naboru, IZ FEW opracowała Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Działania 06.17 Budowanie potencjału społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, w którym określone zostały najczęściej występujące koszty w projektach.  Przedmiotowy dokument wskazuje warunki kwalifikowania wydatków wraz z dopuszczalną ceną m.in. dla zakupu rzutnika, laptopa z oprogramowaniem, urządzenia wielofunkcyjnego, monitora multimedialnego, jednak,  nie stanowi katalogu zamkniętego i dopuszczalne jest ujmowanie w budżetach kosztów niewskazanych w ww. zestawieniu.

IZ FEW informuje także, że zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zakup sprzętu/mebli/samochodu wliczany jest do limitu wydatków w ramach cross-financingu, który w przedmiotowym naborze nie może przekroczyć 15% wartości projektu. Wyjątki stanowią sytuacje, w których:

  • zakup zostanie zamortyzowany w całości w okresie realizacji projektu;
  • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

W punkcie 2.2 przy każdym z pól (pomoc publiczna, pomoc de minimis, pomoc de minimis II stopnia) istnieje możliwość wskazania odpowiedzi „Nie”. Jeśli jednak wnioskodawca przewiduje, że w ramach projektu może wystąpić pomoc publiczna/de minimis to w danym polu powinien zaznaczyć odpowiedź „Tak”.

IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc publiczna/de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że  w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis.  Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.

Rozwinięcie punktu 2.2 uzupełniane jest jedynie w przypadku, w którym wnioskodawca wskaże, że w ramach projektu wystąpi pomoc publiczna/de minimis. W pozostałych przypadkach pole nie będzie aktywne. Niemniej jednak, jako rok N rozumiany jest rok, w którym wnioskodawca składa wniosek tj. 2025, a jako obroty należy rozumieć wartość przychodów, w tym przychodów osiągniętych z tytułu otrzymanego dofinansowania na realizację projektów.