Działanie 6.17 Budowanie potencjału społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych
Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/23 ( od 2023-11-17 do 2023-12-08 )

Nie, w ramach niniejszego naboru istnieje możliwość złożenia wniosku samodzielnie lub projekt może być realizowany w partnerstwie. Partnerstwo jest zatem dopuszczalne, ale nie obligatoryjne.

Zgodnie z rozdziałem 4.6 Wymagania dotyczące partnerstwa Regulaminu wyboru projektów, wybór partnerów ograniczony jest wyłącznie do podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, określonych w podrozdziale 4.1, czyli organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu, wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie m.in. w zakresie poprawy jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacniania roli organizacji w dialogu. Poprzez wskazaną poprawę jakości zatrudnienia IZ FEW rozumie działania związane z wsparciem pracowników m.in. poprzez:

  • umożliwienie im udziału w szkoleniach/warsztatach,
  • wprowadzenie narzędzi, oprogramowania lub metod pracy optymalizujących codzienne procesy i bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji,
  • płatne staże/praktyki realizowane w innych NGO celem wymiany doświadczeń i nabycia umiejętności przekładających się na budowanie potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego i wzmacnianie jej roli w dialogu.

Z uwagi na przedmiot naboru i charakter projektów, w których duże organizacje wspierać będą potencjał mniejszych, w przypadku realizacji staży/praktyk konieczne będzie zawarcie trójstronnych umów stażowych.

Mając na uwadze powyższy katalog działań, IZ FEW nie rekomenduje bezpośredniego dofinansowania wynagrodzeń w organizacjach.

W ramach przedmiotowego naboru, jedynym dopuszczalnym przez IZ FEW rozwiązaniem jest wsparcie realizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników. Tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakresy wsparcia np. w obszarze dotyczącym szkoleń dla pracowników i organizuje takie wsparcie samodzielnie lub poprzez zakup usługi na rynku.

IZ FEW nie dopuszcza finansowania wsparcia na zasadzie refundacji czy prefinansowania.

IZ FEW zwraca również uwagę, że wskazane w regulaminie wyboru projektów podnoszenie kwalifikacji i kompetencji personelu organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz poprawa jakości zatrudnienia, możliwości rozwoju pracowników, współpracowników, członków i wzmacnianie roli organizacji w dialogu, muszą dotyczyć i prowadzić do rozwoju i wzmocnienia instytucji – organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zatem ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Nie ma jednak możliwości by tego typu koszty rozliczane były na zasadzie refundacji. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, tzn. beneficjent w oparciu o zebrane od organizacji potrzeby określa zakres doposażenia i dokonuje jego zakupu, następnie przekazuje wyposażenie będącej uczestnikiem projektu organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Przekazanie sprzętu, co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.

IZ FEW podkreśla, że jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nie ma możliwości udzielenia pomocy publicznej na II poziomie, regulamin nie wyklucza jednak możliwości udzielania pomocy de minimis II stopnia.

IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

Na podstawie przedstawionych informacji, IZ FEW nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy zachodzą przesłanki wskazujące na występowanie pomocy de minimis. To na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że zgodnie z kryterium dostępu numer 6 Wnioskodawca posiada wystarczający do realizacji projektu potencjał organizacyjny. Tym samym IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy. Podejmowane w ramach projektu działania powinny służyć budowaniu potencjału działających w regionie organizacji społeczeństwa obywatelskiego tj. uczestników projektu, a nie samego wnioskodawcy.

Z listy rozwijanej należy wybrać status odpowiedni dla wielkości przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jeśli wnioskodawca nie jest przedsiębiorcą, nie ma koniczności wskazywania jego statusu i może wówczas wybrać opcję „nie dotyczy”.

Tak, zgodnie z opisem znaczenia kryterium W sytuacji gdy na etapie oceny formalnej stwierdzone zostanie, że we wniosku występują elementy pomocy publicznej, przy błędnym oświadczeniu wnioskodawcy istnieje możliwość poprawy na etapie negocjacji. IZ zwraca jednak uwagę na konieczność wnikliwej analizy przez wnioskodawcę zgodności z zasadami dotyczącymi pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

W nawiązaniu do wcześniej udzielonej odpowiedzi  IZ FEW nie widzi zasadności dla finansowania wydatków związanych z doposażeniem wnioskodawcy, nie wyklucza jednak możliwości zakupu oprogramowania czy drobnego sprzętu służącego realizacji danej formy wsparcia. Kluczem dla kwalifikowalności wydatku będzie jego bezpośrednie powiązanie z celem projektu.  Jednoznaczna ocena kwalifikowalności danych wydatków zostanie dokonana podczas oceny projektu na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach przedmiotowego naboru, IZ FEW dopuszcza możliwość zakupu drobnego wyposażenia. Wsparcie powinno zostać zrealizowane bezpośrednio przez beneficjenta na rzecz organizacji i ich członków/pracowników, bezpośrednio wynikać z diagnozy potrzeb danej organizacji i co do zasady, powinno odbywać się w oparciu o umowę przekazania.

IZ FEW zwraca zatem uwagę na fakt, że zakup doposażenia, podobnie jak i pozostałe formy wsparcia, powinny być realizowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb danej organizacji. , dlatego wskazywanie we wniosku o dofinasowanie projektu, że każda z objętych wsparciem organizacji będzie potrzebować laptopa wydaje się IZ FEW niezasadne.

Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/24 ( od 2024-06-07 do 2024-07-05 )

Zgodnie z zapisami wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach FEW, beneficjenci realizujący projekty:

  • których łączna wartość przekracza 100 000 euro są zobowiązani do umieszczenia w miejscu realizacji Projektu trwałej tablicy informacyjnej podkreślającej fakt otrzymania dofinansowania z UE (według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia pracy Komisji Europejskiej w miesiącu poprzedzającym miesiąc podpisania Umowy);
  • inne niż te, o których mowa powyżej, umieszczenia w widocznym miejscu realizacji Projektu przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3 lub podobnej wielkości elektronicznego wyświetlacza, podkreślającego fakt otrzymania dofinansowania z UE.

Zgodnie z ww. zapisami, konieczne będzie oznaczenie miejsc realizacji projektu tj. biura projektu i np. sal, w których odbywać się będą szkolenia uczestników projektu, nie ma jednak obowiązku oznaczenia poszczególnych pomieszczeń biurowych, w których swoją pracę wykonywać będą uczestnicy projektu.

W odniesieniu do możliwości kierowania wsparcia do członków organizacji spoza województwa wielkopolskiego IZ FEW wyjaśnia, że wsparcie projektowe musi zostać skierowane wyłącznie do grupy docelowej z obszaru województwa wielkopolskiego. W ramach naboru obowiązuje kryterium formalne nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego. Definicja kryterium wskazuje, że ma ono na celu weryfikację czy projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych – uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjna na obszarze województwa wielkopolskiego).

W związku z powyższym nie można objąć wsparciem członków organizacji, których siedziba znajduje się poza obszarem województwa wielkopolskiego.

Tak, jeśli zakres obowiązków takiej osoby będzie powiązany z zaplanowanymi w projekcie działaniami merytorycznymi (wskazanymi w kryterium dostępu nr 4) to wydatek może zostać uznany za kwalifikowalny. Ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków dokonana zostanie w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie i prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej.

Nie, wskazane kryterium nie obowiązuje w ramach przedmiotowego naboru.

IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w ramach przedmiotowego naboru, wnioskodawcą może być wyłącznie organizacja związków zawodowych lub organizacja pracodawców działająca na podstawie jednej z następujących ustaw:

  • ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców;
  • ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych;
  • ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle;

będąca jednocześnie:

  • reprezentatywną organizacją pracodawców lub reprezentatywną organizacją związkową lub
  • organizacją pracodawców lub organizacją związkową zrzeszoną odpowiednio w reprezentatywnych organizacjach pracodawców i reprezentatywnych organizacjach związkowych,

o których mowa w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.

IZ FEW rekomenduje by przy określaniu wskaźników do rozliczenia kwot ryczałtowych posiłkować się dołączonym do ogłoszenia o naborze materiałem pomocniczym nr 13 Przykładowe wskaźniki i dokumenty służące rozliczeniu kwot ryczałtowych, w którym wskazane zostały przykładowe wskaźniki dla każdego z możliwych w ramach naboru działań, w tym m.in działań podnoszących kompetencje/kwalifikacje kadr.

Dla wskazanych przez Państwa szkoleń najbardziej adekwatnym wskaźnikiem byłaby Liczba zaświadczeń/certyfikatów/dyplomów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje – wskaźnik można dostosować do każdego z zadań wskazując w jego nazwie czy będą to zaświadczenia, dyplomy czy certyfikaty, a także precyzując jakiego zakresu dotyczy, tym samym wskaźnik może przyjąć np. następujące brzmienie Liczba certyfikatów uzyskanych przez osoby podnoszące kompetencje w zakresie rozliczania finansowego organizacji.

W opinii IZ FEW tak skonstruowany wskaźnik odnosić się będzie do efektów jakościowych realizowanych projektów, a równocześnie pozwoli na wykazanie we wskaźnikach także osób, biorących udział w więcej niż jednym szkoleniu.

Zgodnie z definicjami wskazanymi w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+:

  • we wskaźniku Liczba organizacji partnerów społecznych objętych wsparciem (podmioty) należy wykazać liczbę reprezentatywnych organizacji partnerów społecznych i zrzeszonych w ich strukturach organizacji członkowskich, objętych wsparciem; jeśli wnioskodawca  będący partnerem społecznym otrzymał wsparcie w ramach projektu, również powinien być wykazany w tym wskaźniku.
  • we wskaźniku Liczba organizacji partnerów społecznych, które zwiększyły swój potencjał (podmioty) należy wykazać organizacje partnerów społecznych, wykazane w ww. wskaźniku produktu, które w wyniku udzielonego wsparcia wzmocniły swoje zdolności do realizacji działań statutowych, zgodnie z założeniami określonymi we wniosku o dofinansowanie.

W ramach przedmiotowego naboru nie ma możliwości finansowania zagranicznych wizyt studyjnych. Dodatkowo, IZ FEW wyjaśnia, że w przypadku wizyt studyjnych realizowanych poza obszarem województwa wielkopolskiego, we wniosku o dofinansowanie należy uzasadnić brak możliwości realizacji analogicznej wizyty studyjnej na obszarze województwa wielkopolskiego.

Nabór: FEWP.06.17-IZ.00-001/25 ( od 2025-04-25 do 2025-06-27 )

Tak, dla uzyskania punktów premiujących konieczne jest by wszystkie osoby wykonujące czynności merytoryczne zostały zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

IZ FEW wyjaśnia jednak, że  jako działania merytoryczne rozumiane są działania realizowane przez organizację, wymóg ten nie dotyczy działań realizowanych na rzecz samej organizacji będącej wnioskodawcą/partnerem projektu, tym samym realizacja np. szkoleń dla pracowników/członków/wolontariuszy organizacji lub doradztwa w zakresie przygotowania strategii organizacji może zostać zrealizowana na zasadach usługi zleconej.

Co do zasady, zagraniczne wizyty studyjne nie stanowią wydatku kwalifikowalnego w ramach przedmiotowego naboru. Istnieje możliwość realizacji krajowych wizyt studyjny. IZ FEW zwraca jednak uwagę na fakt, że kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW, na podstawie przedstawionych informacji, nie jest w stanie  udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie. Kwalifikowalność i zasadność kosztów stanowić będzie element oceny merytorycznej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW zwraca także uwagę na fakt, że zgodnie z  kryterium dostępu nr 4 zaplanowane do realizacji w ramach projektu działania powinny wynikać z planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji. Ponadto, zgodnie z ww. kryterium w ramach naboru dopuszcza się doposażenie mające na celu umożliwienie wdrażania nowych metod działania lub świadczenia nowych rodzajów usług, albo rozwoju istniejących usług/metod pod aktualne potrzeby, zatem we wniosku o dofinansowanie powinno znaleźć się uzasadnienie konieczności doposażenia wraz ze wskazaniem w jaki sposób wpłynie ono na zmianę funkcjonowania/świadczenia usług przez organizację.

IZ FEW informuje także, że zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zakup sprzętu/mebli/samochodu wliczany jest do limitu wydatków w ramach cross-financingu, który w przedmiotowym naborze nie może przekroczyć 15% wartości projektu. Wyjątki stanowią sytuacje, w których:

  • zakup zostanie zamortyzowany w całości w okresie realizacji projektu;
  • beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).

Dodatkowo, w przypadku, w którym zakup samochodu finansowany jest w ramach cross-financingu, zakup samochodu zasilanego paliwem kopalnym jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem. Co do zasady, w takiej sytuacji pomoc de minimis nie wystąpi. IZ FEW zwraca jednak uwagę, że  w przypadku doposażenia organizacji, która poza działaniami nieodpłatnymi prowadzi także działalność odpłatną co do zasady może nastąpić zachwianie konkurencji na rynku, a tym samym może wystąpić pomoc de minimis.  Taka sytuacja może mieć miejsce w szczególności w sytuacji, w której zachodzi ryzyko, że zakupiony w ramach projektu sprzęt lub inne wyposażenie wykorzystywane będzie także w ramach odpłatnej działalności prowadzonej przez organizację.

IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 ww. regulaminu.

IZ FEW wyjaśnia, że pod pojęciem poprawy jakości zatrudnienia rozumiane są wszystkie działania, które prowadzić będą do zwiększenia jakości zatrudnienia w danej organizacji – przykładowe działania to wprowadzenie narzędzi, oprogramowania lub metod pracy optymalizujących codzienne procesy i bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji i sposób wykonywania pracy.

Zgodnie z kryterium premiującym nr 2 W ramach naboru premiowane będą projekty powyżej 250 000 zł, które zakładają zatrudnienie personelu projektu (tj. osoby/osób wykonujących czynności merytoryczne na podstawie umowy o pracę). IZ FEW podkreśla jednak, że samo finansowanie wynagrodzeń pracowników organizacji społeczeństwa obywatelskiego nie jest uznawane za budowanie potencjału tych organizacji. Takie wydatki mogą być kwalifikowalne wyłącznie jako element innych działań, zmierzających do budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego do realizacji działań z zakresu np. integracji, edukacji, włączenia społecznego, tj. nie możliwe są działania polegające wyłącznie na finansowaniu bieżącego funkcjonowania czy kosztów operacyjnych tych organizacji.

W ramach projektu organizacja może prowadzić działania edukacyjne lub realizować oddolne inicjatywy skierowane np. do społeczności lokalnej lub innych osób, które standardowo są odbiorcami prowadzonych przez organizację działań. Istnieje także możliwość prowadzenia działań skierowanych do grup osób, które dotychczas nie były odbiorcami działań prowadzonych przez organizację – np. jeśli w wyniku wypracowania lub aktualizacji ogólnego planu rozwoju organizacji/strategii rozwoju pojawi się potrzeba/możliwość rozszerzenia działań lub ich odbiorców. Niemniej jednak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, grupę docelową projektu stanowić mogą wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego lub ich pracownicy/członkowie/wolontariusze, tym samym członków społeczności lokalnej lub innych osób z grup, na rzecz których prowadzone są działania organizacji, nie należy wykazywać jako grupy docelowej projektu.

W przypadku realizacji wsparcia kierowanego do szerszej grupy odbiorców np. społeczności lokalnej, we wniosku o dofinansowanie należy dodać wskaźniki specyficzne dla projektu. Wskaźniki te nie powinny jednak odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań np. Liczba zrealizowanych inicjatyw oddolnych, Liczba zrealizowanych warsztatów z zakresu edukacji obywatelskiej.

Co do zasady istnieje taka możliwość. Wnioskodawca może skierować działania projektowe do szerszej grupy odbiorców – zgodnie z odpowiedzią na wcześniejsze pytania, wówczas osoby te nie są wykazywane w grupie docelowej projektu.

IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że zgodnie z kryterium dostępu nr 4 zakres merytoryczny projektu dotyczyć może jedynie nieodpłatnej działalności statutowej organizacji obejmowanej wsparciem, zatem w przypadku, w którym wnioskodawca chciałby wykazać NGO i ich pracowników/członków/wolontariuszy jako uczestników projektu i wyłonić ich w ramach otwartej rekrutacji z jego statutu powinno wynikać, że prowadzi on działania edukacyjne na rzecz innych NGO. Ponadto, działania te powinny wynikać z planu rozwoju organizacji/strategii rozwoju.

Równocześnie, obejmowane wsparciem organizacje muszą spełniać kryteria grupy docelowej tj.:

  • działać aktywnie na terenie województwa wielkopolskiego;
  • obszar ich działania musi wpisywać się w minimum jeden obszar ze wszystkich Celów szczegółowych EFS+ określonych w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013;
  • musiały zostać utworzone minimum 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia naboru;
  • muszą posiadać funkcjonującą na obszarze województwa wielkopolskiego siedzibę/oddział (również minimum 12 m-cy od dnia ogłoszenia naboru).

Powyższe elementy będą konieczne do weryfikacji na etapie rekrutacji do projektu. Dodatkowo, w przypadku kierowania wsparcia do podmiotów trzecich, w tym ich pracowników/członków/wolontariuszy należy przeanalizować ewentualne wystąpienie pomocy de minimis II stopnia.

Klub sportowy będący jednocześnie stowarzyszeniem, który nie jest zarejestrowany w KRS, ale posiada wpis do rejestru prowadzonego przez starostę (Ewidencja uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej) oraz którego działalność określona w statucie jest finansowana z uzyskanych przychodów z tytułu : składek członkowskich, dochodów z własnej działalności statutowej, dotacji i subwencji, darowizn, spadków i ofiarności publicznej, może aplikować o dofinansowanie po spełnieniu pozostałych warunków, które zostały określone w kryteriach dostępu – zatem wnioskodawca musi posiadać dokumenty na podstawie, których jest w stanie wykazać, że:

  • klub sportowy został utworzony minimum 12 miesięcy przed dniem ogłoszenia naboru oraz
  • posiada funkcjonującą na obszarze województwa wielkopolskiego siedzibę/oddział (również minimum 12 m-cy od dnia ogłoszenia naboru).

Równocześnie, ww. klub sportowy musi być także uczestnikiem projektu (zgodnie z kryterium dostępu nr 5), zatem:

  • musi działać aktywnie na terenie województwa wielkopolskiego,
  • obszar jego działania musi wpisywać się w minimum jeden obszar ze wszystkich Celów szczegółowych EFS+ określonych w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (zgodnie z kryterium dostępu nr 3).

Co do zasady, takie podejście jest możliwe. Strategia rozwoju organizacji powinna zostać stworzona w sposób kompleksowy i odnosić się do możliwości rozwoju organizacji na wszystkich jej polach działalności. Niemniej jednak, w ramach projektu możliwe do wdrożenia są tylko działania związane z nieodpłatną działalnością organizacji.

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. Zasadność wsparcia zależy od jego powiązania z celem głównym projektu i powinna zostać szczegółowo uzasadniona we wniosku o dofinansowanie projektu.

IZ FEW wyjaśnia, że wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania, że projekt będzie miał pozytywny wpływ na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (zgodnie z kryterium formalnym nr 11).

Przez pozytywny wpływ należy rozumieć zapewnienie dostępności do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników oraz zapewnienie dostępności wszystkich produktów projektu (które nie zostały uznane za neutralne) dla wszystkich ich użytkowników, zgodnie ze standardami dostępności, stanowiącymi załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

IZ FEW zaznacza jednak, że nie wymaga by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem ww. kryterium formalnego jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu.

Wskazany w pytaniu zapis z Regulaminu wyboru projektów, ma na celu wykluczenie sytuacji, w których wnioskodawca z góry założy, że do projektu zgłoszą się wyłącznie osoby np. słabowidzące i dostosuje do nich wsparcie np. poprzez zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki oraz odpowiedni kontrast kolorystyczny, ale równocześnie wykluczy możliwość by wskazane osoby mogły dodatkowo mieć np. specjalne potrzeby żywieniowe czy dodatkową niepełnosprawność ruchową. Należy pamiętać, że wsparcie w ramach projektu powinno zostać zaplanowane tak, by każda osoba biorąca w nim udział, w tym także z niepełnosprawnością/specjalnymi potrzebami, mogła w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.

IZ FEW zwraca także uwagę na fakt, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, grupę docelową projektu stanowić mogą wyłącznie organizacje społeczeństwa obywatelskiego lub ich pracownicy/członkowie/wolontariusze, tym samym ww. rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz uczestników konferencji lub innych osób z grup, na rzecz których prowadzone są działania organizacji, nie należy wykazywać jako grupy docelowej projektu.

W przypadku realizacji wsparcia kierowanego do szerszej grupy odbiorców np. rodziców czy nauczycieli, we wniosku o dofinansowanie należy dodać wskaźniki specyficzne dla projektu. Wskaźniki te nie powinny jednak odnosić się do osób, a do liczby zrealizowanych działań np. Liczba zrealizowanych warsztatów dla rodziców, Liczba zrealizowanych konferencji.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie mieści się w katalogu kosztów pośrednich tj. kosztów niezbędnych do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu - są to w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu. Koszty te są rozliczane wyłącznie w formule kosztów uproszonych jako stawka ryczałtowa, której poziom procentowy zależy od poziomu kosztów bezpośrednich, tj. związanych z realizacją celów projektu. W przedmiotowym naborze stawka ryczałtowa kosztów pośrednich wynosić będzie 25% kosztów bezpośrednich.

Równocześnie, jeśli ze strategii rozwoju organizacji wynika potrzeba utworzenia nowej lub dostosowania już istniejącej strony internetowej organizacji, to wówczas istnieje możliwość zaplanowania jej w ramach kosztów bezpośrednich (jako pozycję uwzględnioną w szczegółowym budżecie projektu).

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach naboru istnieje możliwość realizacji różnorodnych szkoleń o ile wnioskodawca udowodni, że przyczyniają się one do wzmocnienia potencjału organizacji, a konieczność ich realizacji wynikać będzie z założeń planu rozwoju/strategii funkcjonalnej organizacji.

Tym samym istnieje możliwość realizacji zarówno szkoleń związanych z funkcjonowaniem organizacji (m.in. pozyskiwanie środków zewnętrznych, księgowość, marketing, komunikacja, budowa partnerstw, sieciowanie) jak i szkoleń podnoszących kompetencje i kwalifikacje personelu organizacji, w tym także wolontariuszek i wolontariuszy, które prowadzić będą do rozwoju jakościowego lub ilościowego oferowanych usług (np. z zakresu zwiększania sprawczości edukacyjnej i terapeutycznej wobec uczniów).

Kwalifikowalność i zasadność kosztów oraz poszczególnych form wsparcia stanowić będzie element oceny, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu.

Tak, zgodnie z ww. zapisami Regulaminu wyboru projektów, wnioskodawca nie ma możliwości rezygnacji z kosztów pośrednich. Dodatkowo, z uwagi na fakt, że całkowita wartość projektu nie może być większa niż 500 000,00 zł, w ramach przedmiotowego naboru stawka ryczałtowa kosztów pośrednich wyniesie 25% wartości kosztów bezpośrednich.

Powyższe zapisy wynikają z tego, że w przypadku projektów o całkowitej wartości do 200 tys. euro konieczne jest zastosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków. W ramach przedmiotowego naboru warunek ten zostaje spełniony poprzez obowiązkową formę rozliczania kosztów pośrednich z zastosowaniem stawki ryczałtowej (Zgodnie z podrozdziałem 3.10 pkt 4) Wytycznych kwalifikowalności).

Tym samy, z uwagi na dopuszczalną maksymalną wartość projektu, wnioskodawca jest zobowiązany do zaplanowania w ramach projektu kosztów pośrednich (nie ma możliwości rezygnacji z kosztów pośrednich), które obowiązkowo muszą stanowić 25% kosztów bezpośrednich (tj. nie mogą stanowić ani mniej, ani więcej).

Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że powyższe zapisy nie wykluczają możliwości uwzględnienia w ramach kosztów pośrednich wkładu własnego wnioskodawcy. W takiej sytuacji, wnioskodawca nadal wskazuje w budżecie projektu koszty pośrednie jako 25% wartości kosztów bezpośrednich i dodatkowo, uzupełnia wskazane przy kosztach pośrednich pole wkład własny wartością wnoszonego wkładu.