Działanie 6.3 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Nabór: FEWP.06.03-IP.01-001/24 ( od 2024-11-29 do 2025-01-10 )

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dnia 18 listopada 2022 r. w projektach EFS+ możliwe jest ponoszenie wydatków dotyczących cross-financingu, w tym kosztów prac adapacyjnych w pomieszczeniach. Wartość ww. wydatków nie może stanowić więcej niż 15% wartości projektu.

Biorąc jednak pod uwagę specyfikę projektów realizowanych w ramach Działania 6.3 FEW, mającego na celu realizację działań związanych ze wzmocnieniem równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze, zakładanie kosztów przygotowania pomieszczeń na pokoje wspierające opiekę nad małymi dziećmi i osobami zależnymi w miejscu pacy jest niezasadne.

Opieka nad dziećmi czy osobami zależnymi nie stanowią głównego wsparcia w projekcie. Osoby te nie stanowią również grupy docelowej w ramach ww. Działania, aby możliwe było zakwalifikowanie kosztów adaptacji pomieszczeń jako wydatków kwalifikowalnych w projekcie. 

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w projektach mogą być realizowane działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w szczególności z zakresu:

  • równouprawnienia na rynku pracy,
  • zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym,
  • przełamywania stereotypów związanych z płcią,
  • zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy.

W związku z powyższym, jeżeli wsparcie dotyczące opracowania i wdrożenia polityk wspierających stosowanie elasycznego czasu pracy będzie miało pozytywny wpływ na wzmocnienie równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy, może zostać zaplanowane w projekcie. Należy przy tym szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie jakie konkretnie działania zostaną podjęte w celu opracowania i wdrożenia ww. polityk m. in.: gdzie zostaną wdrożone, w jaki sposób zostaną wdrożane oraz jak będzie oceniana ich skuteczność. Ponadto należy szczegółowo rozpisać i uzasadnić planowane koszty.

Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnego, wniosek o dofinansowanie musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie. Oznacza to, że kryterium będzie spełnione zarówno w przypadku podpisania wniosku podpisem kwalifikowanym jak i profilem zaufanym.

Należy natomiast pamiętać, że podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Wnioskodawcę będzie konieczne po zatwierdzeniu wniosku do dofinansowania, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, co wskazuje zapis w pkt. 3.7 Wymagania dotyczące podpisywania umowy Regulaminu wyboru projektów.

Zgodnie z Regulamin Wyboru Projektów dla Naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w ramach Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+) Działania FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, grupą docelową mogą być osoby jak i podmioty z terenu województwa wielkopolskiego. Weryfikacja czy projekt jest skierowany do wskazanej grupy docelowej następuje w ramach oceny formalnej wniosku kryterium nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego.

Definicja kryterium nr 7: Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, natomiast w przypadku osób bezdomnych, przebywają one na tym obszarze, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa wielkopolskiego).

Jeżeli kobiety objęte wsparciem pracują w ww. miastach i jednocześnie zamieszkują województwo lubuskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie nie mogą przystąpić do projektu.

Należy pamiętać, iż Program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 jest programem regionalnym, wdrażanym na terytorium województwa wielkopolskiego i jego celem jest wzmocnienie wymiaru terytorialnego realizowanych działań.

Definicja: W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane przez organizację pozarządową aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru. Organizacja pozarządowa wystąpić może zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera. Kryterium będzie weryfikowane łącznie w oparciu o cele statutowe organizacji i zapisy wniosku (opis działań organizacji na rzecz równości szans np. zorganizowane konferencje, przeprowadzone szkolenia, warsztaty lub webinaria z zakresu m.in. zwalczania stereotypów płciowych i uprzedzeń, przejawów dyskryminacji ze względu na płeć). W treści wniosku należy wskazać konkretny paragraf ze statutu potwierdzający spełnienie kryterium. Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS).

Czy, aby uzyskać punkty za spełnienie ww. kryterium, partnerstwo musi być partnerstwem wielosektorowym, tj. np.:
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot prywatny,
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot publiczny? Czy może być partnerstwem jednosektorowym, tj. dwóch NGO, np.:
- NGO + NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru?

Wskazano, że: IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS). Z KRS nie zawsze wynika pełen zakres działalności organizacji, tj. w KRS jest ograniczony zakres miejsca na wskazanie celów organizacji i zdarza się, że organizacja ma znacznie szerszy zakres działalności w statucie, niż ma możliwość wpisania w dostępne miejsce w KRS. Jak więc w takim przypadku będzie podchodził do weryfikacji tego WUP, gdy okaże się, że w KRS nie ma stosownych zapisów a są w statucie? WUP podczas oceny bazując jedynie na KRS może nie mieć możliwości pełnej weryfikacji.

Zgodnie z kryterium premiującym nr 1 „W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane w partnerstwie (zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera) z organizacją pozarządową, która przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru działała na rzecz równości kobiet i mężczyzn, co zagwarantuje wysoką jakość działań projektowych.” Oznacza to, że aby uzyskać punkty premiujące za przedmiotowe kryterium jedną ze stron partnerstwa musi być organizacja pozarządowa, natomiast drugą stroną partnerstwa może być podmiot prywatny lub inna organizacja pozarządowa.

Uwaga w definicji kryterium, iż „Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS)”. Powyższe oznacza, iż kryterium będzie weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych, np. KRS lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia. Brak w rejestrze KRS zapisu wprost wskazującego realizację działań w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn co do zasady nie oznacza niespełnienia kryterium premiującego.

W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.

IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera. Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera

W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.

IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera (dotyczy również sytuacji, w której te same osoby reprezentują Partnerów, a tylko Wnioskodawcę reprezentuje inna osoba upoważniona). Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera.

Definicja kryterium merytorycznego punktowego nr 1 Adekwatność założeń projektu: „wykonując analizę należy uwzględnić najbardziej aktualne dane, pochodzące z wiarygodnych źródeł”. W związku z powyższym zapisem, jeżeli analiza przeprowadzona przez Wnioskodawcę na koniec 2023 r. opierała się na wiarygodnych materiałach, które do dnia dzisiejszego nie zostały zaktualizowane, można uznać ją za aktualną. Natomiast, jeśli np. Wnioskodawca samodzielnie przeprowadził analizę lub gdy dokumenty na podstawie których jej dokonał zostały zaktualizowane, analizę należy przeprowadzić ponownie

Informacje na temat działalności zarówno wnioskodawcy jak i partnera, ich doświadczenia czy potencjału oraz konkretny paragraf ze statusu potwierdzający spełnienie kryterium należy przedstawić w pkt. 3.6. Potencjał i doświadczenie Wnioskodawcy i Partnerów (jeśli dotyczy) wniosku o dofinansowanie. Do wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane załączanie statutu podmiotu. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych, np. KRS lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia.

W przypadku zatrudnienia 2 osób z niepełnosprawnością każdej na 0,25 etatu, kryterium premiujące nr 3: Projekt przewiduje zaangażowanie w wymiarze co najmniej 0,5 etatu osoby lub osób z niepełnosprawnością nie zostanie spełnione. Aby spełnić kryterium premiujące nr 3 w projekcie, należy zatrudnić przynajmniej 1 osobę z niepełnosprawnością na co najmniej 0,5 etatu.

Podmioty / osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą prowadzące warsztaty nie muszą być wpisane do rejestru Instytucji szkoleniowych. Taki wpis wymagany jest jedynie przy podmiotach/osobach prowadzących działalność gospodarczą prowadzących szkolenie.

Możliwe jest zawiązanie partnerstwa w ramach projektu ze stowarzyszeniem, które zostało wpisane do rejestru KRS we wrześniu 2024 r.

Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że aby otrzymać dodatkowe punkty przyznawane podczas oceny merytorycznej za spełnienie kryterium premiującego nr 1 organizacja pozarządowa musi spełnić warunki opisane w definicji przedmiotowego kryterium.

 

Zgodnie z Załącznikiem nr 3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 do REGULAMINU WYBORU PROJEKTÓW, przedmiotowe stypendium dotyczy wsparcia w postaci szkoleń zawodowych, których efektem będzie nabycie kwalifikacji lub kompetencji zgodnie z załącznikiem nr 2 „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus” Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027. Szkolenia zawodowe w projektach Działania 6.3 kierowane są głównie do osób bezrobotnych oraz biernych zawodowo, w ramach Typu 2 Poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną (wysokość stypendium szkoleniowego to 120% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przy szkoleniach trwających nie mniej niż 150 godzin miesięcznie. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku). 

Stypendium szkoleniowe przysługuje także osobom biorącym udział w szkoleniach dotyczących kompetencji cyfrowych, które adresowane są także do osób bez zatrudnienia.

W związku z powyższym przy organizacji warsztatów dotyczących kompetencji miękkich stypendium szkoleniowe jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

 

Koszt przeprowadzenia badań lekarskich oraz ubezpieczenia NNW są kwalifikowalne przed rozpoczęciem stażu. Jednak przedmiotowe koszty należy ponosić bezpośrednio przed rozpoczęciem tej formy wsparcia. Natomiast szkolenia BHP należą do obowiązków przedsiębiorcy przyjmującego na staż, który takie szkolenie powinien zapewnić we własnym zakresie i na własny koszt, a zatem w ramach projektu jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

W Regulaminie wyboru projektów w pkt IV, 4.1 Kryterium wyboru projektów, w kryterium formalnym nr 12 wskazano informację, że w przypadku gdy wartość wniosku o dofinansowanie przekracza równowartość 200 tys. EUR, wniosek jest rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Zatem możliwa jest realizacja projektu o wartości powyżej 200 tys. EUR.

W przypadku realizacji staży w projekcie, możliwe jest uwzględnienie refundacji dodatków do wynagrodzeń dla opiekunów stażysty oraz koszt ubezpieczenia NNW na okres realizacji stażu. Jednocześnie potrzeba skierowania uczestniczek na taki rodzaj wsparcia powinna wynikać z diagnozy przeprowadzonej na etapie sporządzania indywidualnego planu działania.

Zgodnie z Regulaminem Wyboru Projektów dla Naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w ramach Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+) Działania FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych dokumentem na podstawie którego jest weryfikowane Kryterium formalne nr 13 Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów jest PIT odpowiedni w zależności od formy opodatkowania (za ostatni zatwierdzony rok obrotowy). Dodatkowo, w przypadku realizacji projektów przez Wnioskodawcę lub Partnera w roku, za który jest składany PIT, należy złożyć oświadczenie / zestawienie realizowanych projektów, w którym będą wyszczególnione realizowane w danym roku projekty. Należy podać nr projektu, jego tytuł, okres realizacji, wartość projektu oraz kwotę otrzymanej dotacji w danym roku. Oświadczenie / zestawienie należy złożyć oddzielnie dla Wnioskodawcy i Partnera (jeśli dotyczy).

Ustalenie, czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna jest możliwe wyłącznie po zbadaniu, czy zostały spełnione jednocześnie wszystkie cztery przesłanki występowania pomocy publicznej (tzw. test pomocy publicznej), tj. gdy wsparcie:

– jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych;

– jest udzielane na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku;

– ma charakter selektywny;

– zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

 

Jednak o wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie sam fakt przyznania środków podmiotowi, a przeznaczenie tych środków. Jeżeli będą one przeznaczone na działalność jednostki nie związaną z działalnością komercyjną, wówczas takie wsparcie nie stanowi pomocy publicznej. W związku z tym działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy realizowane w projekcie co do zasady nie stanowią pomocy publicznej/de minimis.

Zgodnie z zapisami Regulaminu Wyboru Projektów, Typ 2 poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną, może być realizowane tylko w połączeniu z działaniami mającymi na celu wzmocnienie szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy tj. Typem 1. Jednocześnie nie ma przeciwwskazań do objęcia Typem 2 kobiet pracujących, jednak należy pamiętać, że rodzaj oferowanego im wsparcia (np. pośrednictwo pracy) musi być zgodny z faktycznymi potrzebami uczestniczek oraz uzasadniony specyfiką realizowanego projektu.

Aby kryterium premiujące nr 3 Projekt przewiduje zaangażowanie w wymiarze co najmniej 0,5 etatu osoby lub osób z niepełnosprawnością było spełnione osoba lub osoby z niepełnosprawnością zatrudniona/e na co najmniej 0,5 etatu w projekcie w ramach kosztów bezpośrednich czy kosztów pośrednich, co do zasady powinny być zatrudnione na cały okres realizacji projektu.

W pkt. 3.3 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu wystarczy odznaczyć „TAK”, wskazując, że projekt jest realizowany na teranie całego województwa. Nie ma konieczności wybierania poszczególnych powiatów i gmin.

Dokonując wyliczenia stypendiów stażowych i szkoleniowych należy kierować się zapisami dokumentu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24”. W powyższym dokumencie wskazano, że podstawą wyliczenia kwoty stypendium jest wysokość zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wartość zasiłku podlega waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wnioskodawca planując budżet projektu może opierać się na danych zawartych w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027” opublikowanym na stronie Ministerstwa Finansów, gdzie wskazano prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z zapisami ww. ustawy kwota waloryzacji stypendium na dany rok ustalana jest na podstawie danych za rok poprzedni. Oznacza to, że indeksacji kosztu stypendiów za rok 2025 należy dokonać na podstawie najbardziej aktualnych danych opublikowanych za rok 2024.
Jednocześnie WUP Poznań informuje, iż Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu powinien wypłacać stypendia uczestnikom projektu na podstawie aktualnie obowiązującej stawki wyliczonej zgodnie z zapisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Dokonując wyliczenia stypendiów stażowych i szkoleniowych należy kierować się zapisami dokumentu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24”. W powyższym dokumencie wskazano, że podstawą wyliczenia kwoty stypendium jest wysokość zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wartość zasiłku podlega waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednocześnie WUP Poznań informuje, iż o konieczności waloryzacji stypendiów decydują zapisy umowy zawartej z uczestnikiem. Jeśli w umowie zawarta zostanie konkretna kwota jaką uczestnik otrzyma za każdy miesiąc wsparcia to stypendium nie będzie podlegać już waloryzacji. Natomiast jeśli w umowie z uczestnikiem wskazana zostanie procentowa wysokość stypendium, tj. 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, beneficjent powinien wypłacać stypendia uczestnikom projektu na podstawie aktualnie obowiązującej stawki wyliczonej zgodnie z zapisami ww. ustawy.

Jednocześnie w celu założenia zwaloryzowanej kwoty stypendiów w budżecie projektu Wnioskodawca może opierać się na danych zawartych w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027” opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, gdzie wskazano prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług.

W związku z tym, że kwota zasiłku stanowiąca podstawę wyliczenia stypendium, podlega waloryzacji, ION wyraża zgodę na założenie w budżecie projektu wzrostu stypendiów w kolejnych latach realizacji. Zakładając wielkość waloryzowanych kwot, należy zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wziąć pod uwagę średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, prognozowany w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027”.

Odnośnie zaplanowania w projekcie refundacji dodatków do wynagrodzeń opiekunów stażystów, ION informuje, że dopuszcza założenie takiego wydatku, o ile jest on zasadny tj. zgodny ze specyfiką projektu oraz potrzebami grupy docelowej. Nie ma też przeciwskazań, żeby koszt wynagrodzenia opiekuna stażysty został wydatkowany w ramach wkładu własnego.

Oznaczenie we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu na terenie całego województwa nie oznacza obowiązku zapewnienia udziału uczestników z każdej gminy i każdego powiatu województwa wielkopolskiego.

 

W Regulaminie wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, punkcie 3.2. Typy projektów wskazano, iż uczestniczki projektu biorące udział w  aktywizacji zawodowej i społecznej w ramach Typu 2 mogą wziąć także udział w działaniach polegających na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w ramach Typu 1. Działania realizowane w ramach Typu 1 nie muszą być uwzględniane w IPD uczestniczek, które wezmą udział także w Typie 2 projektu. Indywidualne Plany Działania określają jakie wsparcie, głównie o charakterze zawodowym powinno zostać udzielone uczestniczce w ramach działań prowadzących do aktywizacji społeczno - zawodowej.

Zasiłki podlegają waloryzacji z dniem 1 czerwca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, więc na ten moment, należy opierać się na aktualnej kwocie zasiłku. Biorąc jednak pod uwagę, że kwota zasiłku stanowiąca podstawę wyliczenia stypendium, podlega waloryzacji, ION wyraża zgodę na założenie w budżecie projektu wzrostu stypendiów w kolejnych latach realizacji. Zakładając wielkość waloryzowanych kwot, należy zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wziąć pod uwagę średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, prognozowany w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027”.

Zgodnie z pkt. 3.1. Regulaminu wyboru projektów w ramach Działania 6.3 o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej, w związku z powyższym możliwe jest zawiązanie partnerstwa w ramach projektu ze stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego.

 

Instytucja Organizująca Nabór nie przewiduje wydłużenia terminu na składanie wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FEWP.06.03-IP.01-001/24. Zgodnie z REGULAMINEM WYBORU PROJEKTÓW nabór wniosków o dofinansowanie prowadzony jest w terminie od dnia 29.11.2024 r. od godz. 0:00:00 do dnia 10.01.2025 r. do godz. 23:59:59. Zatem od dnia 29.11.2024 r. możliwe było zapoznanie się z wymogami ww. Regulaminu i wypełnianie wniosku o dofinansowanie. Zdaniem ION jest to wystarczający czas na przygotowanie i wysłanie wniosku o dofinansowanie. Ponadto na stronie internetowej wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce Harmonogram naboru wniosków raz na kwartał aktualizowane są harmonogramy naborów, w których wskazywane są, z rocznym wyprzedzeniem, planowane terminy naboru wniosków o dofinansowanie, dzięki czemu Wnioskodawcy mają możliwość przygotowania się do złożenia wniosków w odpowiedzi na konkretny nabór.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, zgodnie z SZOP, obejmują działania polegające na:
Typ 1. wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w szczególności z zakresu:

− równouprawnienia na rynku pracy,

− zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym,

− przełamywania stereotypów związanych z płcią,

− zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy.

Typ 2. poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną.

Z powyższego wynika, że wsparcie w projekcie powinno zostać skierowane do osób pełnoletnich, które już funkcjonują na lokalnym rynku pracy i chcą poprawić swoją sytuację, a nie do osób uczących się w szkołach podstawowych czy średnich, które dopiero wkroczą na rynek pracy.

 

W Regulaminie wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, punkcie 3.2. Typy projektów wskazano, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 4 Typ projektów wsparcie polegające na poprawie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2) może być realizowane tylko w połączeniu z działaniami mającymi na celu wzmocnienie szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy (typ 1). Oznacza to, że aby zrealizować w projekcie wsparcie w ramach Typu 2 musi zostać założone także wsparcie w ramach typu 1. Jednocześnie uczestniczki projektu biorące udział w aktywizacji zawodowej i społecznej w ramach typu 2 mogą wziąć także udział w działaniach polegających na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy w ramach typu 1, ale nie jest to obligatoryjny wymóg. Wnioskodawca może założyć, że uczestnikami wsparcia w ramach typu 2 będą inne osoby niż te, które będą objęte wsparciem w ramach typu 1.

Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne – o zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny / prywatny) decyduje status prawny wnioskodawcy / partnera / strony trzeciej. Wkład własny może więc pochodzić ze środków: budżetu JST, Funduszu Pracy, PFRON-u czy prywatnych.

 

Możliwe jest wniesienie wkładu własnego w projekcie zarówno w formie wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do realizacji zadań jak również w formie wynajmu sali na zajęcia z psychologiem.

We wniosku o dofinansowanie, tabela nr 4.3. Uproszczone metody rozliczania wydatków, dotyczy wyłącznie projektów, które rozliczane będą metodami uproszczonymi, dlatego też w przypadku rozliczania projektu na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków Wnioskodawca nie uzupełniania przedmiotowej tabeli.