Działanie 6.3 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Nabór: FEWP.06.03-IP.01-001/24 ( od 2024-11-29 do 2025-01-10 )

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dnia 18 listopada 2022 r. w projektach EFS+ możliwe jest ponoszenie wydatków dotyczących cross-financingu, w tym kosztów prac adapacyjnych w pomieszczeniach. Wartość ww. wydatków nie może stanowić więcej niż 15% wartości projektu.

Biorąc jednak pod uwagę specyfikę projektów realizowanych w ramach Działania 6.3 FEW, mającego na celu realizację działań związanych ze wzmocnieniem równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze, zakładanie kosztów przygotowania pomieszczeń na pokoje wspierające opiekę nad małymi dziećmi i osobami zależnymi w miejscu pacy jest niezasadne.

Opieka nad dziećmi czy osobami zależnymi nie stanowią głównego wsparcia w projekcie. Osoby te nie stanowią również grupy docelowej w ramach ww. Działania, aby możliwe było zakwalifikowanie kosztów adaptacji pomieszczeń jako wydatków kwalifikowalnych w projekcie. 

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w projektach mogą być realizowane działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w szczególności z zakresu:

  • równouprawnienia na rynku pracy,
  • zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym,
  • przełamywania stereotypów związanych z płcią,
  • zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy.

W związku z powyższym, jeżeli wsparcie dotyczące opracowania i wdrożenia polityk wspierających stosowanie elasycznego czasu pracy będzie miało pozytywny wpływ na wzmocnienie równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy, może zostać zaplanowane w projekcie. Należy przy tym szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie jakie konkretnie działania zostaną podjęte w celu opracowania i wdrożenia ww. polityk m. in.: gdzie zostaną wdrożone, w jaki sposób zostaną wdrożane oraz jak będzie oceniana ich skuteczność. Ponadto należy szczegółowo rozpisać i uzasadnić planowane koszty.

Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnego, wniosek o dofinansowanie musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie. Oznacza to, że kryterium będzie spełnione zarówno w przypadku podpisania wniosku podpisem kwalifikowanym jak i profilem zaufanym.

Należy natomiast pamiętać, że podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Wnioskodawcę będzie konieczne po zatwierdzeniu wniosku do dofinansowania, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, co wskazuje zapis w pkt. 3.7 Wymagania dotyczące podpisywania umowy Regulaminu wyboru projektów.

Zgodnie z Regulamin Wyboru Projektów dla Naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w ramach Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+) Działania FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, grupą docelową mogą być osoby jak i podmioty z terenu województwa wielkopolskiego. Weryfikacja czy projekt jest skierowany do wskazanej grupy docelowej następuje w ramach oceny formalnej wniosku kryterium nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego.

Definicja kryterium nr 7: Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, natomiast w przypadku osób bezdomnych, przebywają one na tym obszarze, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa wielkopolskiego).

Jeżeli kobiety objęte wsparciem pracują w ww. miastach i jednocześnie zamieszkują województwo lubuskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie nie mogą przystąpić do projektu.

Należy pamiętać, iż Program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 jest programem regionalnym, wdrażanym na terytorium województwa wielkopolskiego i jego celem jest wzmocnienie wymiaru terytorialnego realizowanych działań.

Definicja: W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane przez organizację pozarządową aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru. Organizacja pozarządowa wystąpić może zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera. Kryterium będzie weryfikowane łącznie w oparciu o cele statutowe organizacji i zapisy wniosku (opis działań organizacji na rzecz równości szans np. zorganizowane konferencje, przeprowadzone szkolenia, warsztaty lub webinaria z zakresu m.in. zwalczania stereotypów płciowych i uprzedzeń, przejawów dyskryminacji ze względu na płeć). W treści wniosku należy wskazać konkretny paragraf ze statutu potwierdzający spełnienie kryterium. Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS).

Czy, aby uzyskać punkty za spełnienie ww. kryterium, partnerstwo musi być partnerstwem wielosektorowym, tj. np.:
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot prywatny,
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot publiczny? Czy może być partnerstwem jednosektorowym, tj. dwóch NGO, np.:
- NGO + NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru?

Wskazano, że: IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS). Z KRS nie zawsze wynika pełen zakres działalności organizacji, tj. w KRS jest ograniczony zakres miejsca na wskazanie celów organizacji i zdarza się, że organizacja ma znacznie szerszy zakres działalności w statucie, niż ma możliwość wpisania w dostępne miejsce w KRS. Jak więc w takim przypadku będzie podchodził do weryfikacji tego WUP, gdy okaże się, że w KRS nie ma stosownych zapisów a są w statucie? WUP podczas oceny bazując jedynie na KRS może nie mieć możliwości pełnej weryfikacji.

Zgodnie z kryterium premiującym nr 1 „W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane w partnerstwie (zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera) z organizacją pozarządową, która przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru działała na rzecz równości kobiet i mężczyzn, co zagwarantuje wysoką jakość działań projektowych.” Oznacza to, że aby uzyskać punkty premiujące za przedmiotowe kryterium jedną ze stron partnerstwa musi być organizacja pozarządowa, natomiast drugą stroną partnerstwa może być podmiot prywatny lub inna organizacja pozarządowa.

Uwaga w definicji kryterium, iż „Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS)”. Powyższe oznacza, iż kryterium będzie weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych, np. KRS lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia. Brak w rejestrze KRS zapisu wprost wskazującego realizację działań w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn co do zasady nie oznacza niespełnienia kryterium premiującego.

W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.

IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera. Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera

W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.

IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera (dotyczy również sytuacji, w której te same osoby reprezentują Partnerów, a tylko Wnioskodawcę reprezentuje inna osoba upoważniona). Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera.

Definicja kryterium merytorycznego punktowego nr 1 Adekwatność założeń projektu: „wykonując analizę należy uwzględnić najbardziej aktualne dane, pochodzące z wiarygodnych źródeł”. W związku z powyższym zapisem, jeżeli analiza przeprowadzona przez Wnioskodawcę na koniec 2023 r. opierała się na wiarygodnych materiałach, które do dnia dzisiejszego nie zostały zaktualizowane, można uznać ją za aktualną. Natomiast, jeśli np. Wnioskodawca samodzielnie przeprowadził analizę lub gdy dokumenty na podstawie których jej dokonał zostały zaktualizowane, analizę należy przeprowadzić ponownie