Dostępne 84 pytania w: Działanie 6.3 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy ×
Zgodnie z kryterium formalnym nr 12, jeśli wartość wniosku o dofinansowanie przekracza równowartość 200 tys. EUR wówczas projekt musi być rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
Do przeliczenia ww. kwoty na PLN należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE aktualny na dzień ogłoszenia naboru (kurs opublikowany w: https://commission.europa.eu/funding-tenders/procedures-guidelines-tenders/information-contractors-and-beneficiaries/exchange-rate-inforeuro_en)
W ramach Działania 6.3. niemożliwe jest przyznanie zasiłku celowego w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, ponieważ ta forma wsparcia nie wpisuje się w cel szczegółowy c) Programu FEW: Wspieranie zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy, równych warunków pracy oraz lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, w tym poprzez dostęp do przystępnej cenowo opieki nad dziećmi i osobami wymagającymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz możliwymi do realizacji typami projektów wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów.
Odbiorcy działań wspierających równouprawnienie płci to szeroko rozumiane pojęcie odnoszące się zarówno do osób jak i podmiotów z terenu województwa wielkopolskiego do których kierowane będzie wsparcie. Będą to między innymi: osoby niepracujące, osoby pracujące, partnerzy społeczni, pracodawcy, organizacje pozarządowe, inne podmioty itp.
Celem ustanowienia kryterium premiującego było, zgodnie z Wytycznymi dotyczące realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 preferowanie projektów partnerskich, w szczególności w partnerstwie wielosektorowym. Zatem, aby uzyskać punkty premiujące za spełnienie ww. kryterium organizacja pozarządowa musi zawrzeć partnerstwo z innym podmiotem.
Zgodnie z definicją kryterium dostępu nr 1, występowanie we wniosku w charakterze Wnioskodawcy lub Partnera wyklucza możliwość występowania w innych wnioskach złożonych w tym naborze w charakterze Wnioskodawcy lub Partnera.
Oznacza to, że podmiot wskazany w ramach jednego projektu jako partner nie może być wskazany jako partner w innym projekcie u innego Wnioskodawcy.
Instytucja Ogłaszająca Nabór nie określiła minimalnego poziomu wskaźników rezultatów koniecznych do założenia w projektach w ramach Działania 6.3.
Ocena poziomu wskaźników we wnioskach o dofinansowanie będzie dokonywana w odniesieniu do zaplanowanych w projektach zadań, przypisanych do nich kosztów w zaplanowanym czasie, z uwzględnieniem potencjału wnioskodawcy i partnerów oraz możliwości osiągnięcia tych wskaźników.
W ramach ogłoszonego naboru odbiorcami działań wspierających równouprawnienie płci mogą być np.: przedsiębiorcy, wobec których wsparcie polegałoby na w zwalczaniu dyskryminacji i nierównego traktowania ze względu na płeć w miejscu pracy.
Ocena umiejętności cyfrowych kobiet w wieku 18-29 lat w ramach typu 2 projektu może być dokonywana przy zastosowaniu narzędzia do oceny kompetencji cyfrowych opracowanego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, bądź innych narzędzi rekomendowanych przez Instytucję Ogłaszającą Nabór i wskazanych w pkt. 7.1. Informacje wymagane we wniosku o dofinansowanie. IP dopuszcza zastosowanie innego narzędzia służącego do oceny kompetencji cyfrowych, będącego w dyspozycji beneficjenta, ale może to być tylko narzędzie bezkosztowe w projekcie i nie może stanowić wkładu niepieniężnego beneficjenta.
Instytucja Ogłaszająca Nabór nie widzi zasadności zakupu sprzętu (np. tablet/laptop) w projekcie w celu wyposażenia uczestnika projektu w narzędzie niezbędne do wykonywania pracy i ogólnego codziennego funkcjonowania, ze względu na rozwój cyfryzacji. Zakup ww. sprzętu i uzasadnienie zakupu wskazane w zapytaniu nie wpisuje się w zakres interwencji Działania 6.3 FEWP obejmujący działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn oraz zmniejszenia segregacji na rynku pracy ze względu na płeć.
W ramach naboru możliwe jest sfinansowanie kosztów opieki nad dziećmi do lat 7 na czas uczestnictwa we wsparciu przez uczestnika projektu. Jeżeli ww. opieka będzie miała formę warsztatów, a koszt wsparcia nie przekroczy kosztu wskazanego w załączniku nr 3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 do Regulaminu wyboru projektów, taka forma opieki jest dopuszczalna. Należy jednak pamiętać, iż główną przesłanką do uwzględnienia kosztów opieki nad dziećmi i osobami zależnymi w projekcie jest umożliwienie udziału we wsparciu uczestnikowi projektu, tj. rodzicowi/opiekunowi osoby zależnej.
Realizując 2. typ projektu: poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną, możliwa jest realizacja pośrednictwa pracy dla uczestniczek projektu.
Przygotowywanie i przeprowadzanie wszelkich postępowań o udzielenie zamówień w projekcie odbywa się w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, zgodnie z procedurami określonymi w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Wsparcie polegające na aktywizacji społecznej i zawodowej kobiet każdorazowo jest poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestniczek projektu, w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych z uwzględnieniem nabytych wcześniej kwalifikacji i kompetencji, możliwości doskonalenia zawodowego oraz opracowaniem dla każdej uczestniczki obejmowanej ww. wsparciem Indywidualnego Planu Działania (IPD), o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690, z późn. zm.), lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję. Dokument ten powinien określać zakres wsparcia udzielanego danej osobie w projekcie. Wsparcie to musi być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestniczek projektu, wynikających z ich wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz kwalifikacji do wykonywania danego zawodu. Każda z uczestniczek otrzymuje ofertę wsparcia, obejmującą takie formy pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niej jako niezbędne w celu poprawy jej sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia.
Należy jednak mieć na uwadze, iż objęcie wsparciem wszystkich uczestniczek zakładanymi formami wsparcia musi odbyć się w okresie realizacji projektu, tj. w okresie nie dłuższym niż 36 miesięcy (kryterium dostępu nr 3).
Spełnienie powyższych warunków jest podstawą doboru odpowiednich form wsparcia w projekcie, w tym np.: sfinansowania studiów podyplomowych, czy studiów licencjackich.
Wnioskodawca i Partnerzy nie muszą być instytucjami rynku pracy.
Organizacje pozarządowe to wszystkie podmioty, które nie są organami lub jednostkami podległymi administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz których działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Czasami o organizacjach pozarządowych mówi się jako o „trzecim sektorze”, w odróżnieniu od sektora publicznego oraz sektora przedsiębiorstw. Takie rozumienie organizacji pozarządowej jest zbliżone do definicji prawnej, jednakże zakresy tych pojęć się nie pokrywają.
Definicję organizacji pozarządowej można znaleźć w art. 3 ust 2 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.2023.0.571). Jest to definicja uniwersalna, w tym sensie, że inne akty prawne często odwołują się do pojęcia organizacji pozarządowej w rozumieniu tej ustawy (np. ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym – art. 2 pkt 2).
Definicja ta podaje, że: „organizacjami pozarządowymi są:
Należy jednocześnie pamiętać, iż zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022r. o ekonomii społecznej, podmiot ekonomii społecznej to:
Oznacza to, że nie każdy podmiot ekonomii społecznej jest organizacją pozarządową.
Aby spełnić kryterium premiujące realizacji projektu w partnerstwie z organizacją pozarządową wymagane jest, aby organizacja pozarządowa pełniła w projekcie rolę Partnera Wiodącego lub Partnera który przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru działał na rzecz równości kobiet i mężczyzn. Nie musi to być partnerstwo wielosektorowe.
Partnerstwo między dwoma NGO, z których jeden przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru działał na rzecz równości kobiet i mężczyzn spełni kryterium premiujące nr 1.
Spółdzielnia socjalna nie jest organizacją pozarządową rozumianą zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z poźn. zm.
Sfinansowanie w ramach projektu opieki nad dziećmi/ osobami zależnymi odbywa się w formie refundacji kosztów. Oznacza to, że w ramach projektu może nastąpić jedynie zwrot kosztów poniesionych przez opiekuna na ww. opiekę, na podstawie dokumentu wskazującego faktyczne poniesienie wydatku. Forma vouchera nie spełnia powyższych warunków, wobec czego nie może zostać zastosowana w ramach przedmiotowego wsparcia.
Jednocześnie Instytucja Ogłaszająca Nabór informuje, iż zmiana Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 obowiązujących od 8.12.2023 r. wprowadziła zapisy informujące, iż w przypadku braku możliwości skorzystania ze standardowych usług oferowanych w instytucjonalnych formach opieki beneficjent powinien zapewnić najskuteczniejszą (pod względem dobra dzieci i kosztów) opiekę nad dziećmi do lat 3 w postaci:
- zorganizowanej opieki okazjonalnej nad grupą dzieci w wydzielonym pomieszczeniu na terenie placówki, w której odbywa się szkolenie lub inna forma wsparcia oferowana w projekcie,
- wynajęcia klubu dziecięcego (np. w godzinach popołudniowych/w weekendy, jeżeli w tych godzinach/dniach są realizowane formy wsparcia w projekcie)
- zatrudnienia dziennego opiekuna w celu zapewnienia okazjonalnej opieki nad grupą dzieci na podstawie umowy zawartej na określony czas, uzależniony od czasu trwania form wsparcia.
Indywidualną okazjonalną opiekę niani należy zaproponować jedynie w przypadku braku możliwości skorzystania z powyższych rozwiązań.
Powyższa zmiana zostanie wprowadzona do Załącznika nr 3 Regulaminu wyboru projektów.
Realizacja kampanii mającej na celu wzmocnienie równość szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy, m. in. poprzez konferencje, spoty radiowe, jest możliwa do realizacji w ramach 1 typu projektu.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) są niekwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich, ponieważ stanowią koszty administracyjne związane z realizacją projektu i są rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
Realizacja zdalnych form wsparcia dopuszczalna jest tylko w wyjątkowych sytuacjach i za zgodą Wojewódzkiego Urzędu Pracy, np. wystąpienia siły wyższej uniemożliwiającej realizację ww. wsparcia stacjonarnie. Ponadto podczas zdalnej realizacji wsparcia konieczne jest spełnienie szeregu wymogów, m. in. zapewnienie odpowiednich warunków technicznych zarówno po stronie wykonawcy jak również po stronie poszczególnych uczestników, wygenerowanie z systemu potwierdzenia obecności uczestników na wsparciu ze wskazaniem daty odbytego wsparcia i czasu jego trwania itp.
Działania z zakresu wzmocnienia równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy będą realizowane w ramach kosztów bezpośrednich jako zadania merytoryczne projektu. Realizacja powyższych działań przy wykorzystaniu np. ulotek, plakatów itp. również będzie elementem zadania merytorycznego w projekcie.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) są niekwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich, ponieważ stanowią koszty administracyjne związane z realizacją projektu i są rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
Najważniejsze wskaźniki dla Działania 6.3 zostały już wprowadzone do szablonu wniosku o dofinansowanie. Zadaniem Wnioskodawcy jest wybrać odpowiednie dla jego typu projektu wskaźniki i przypisać im odpowiednie wartości do osiągnięcia.
Wnioskodawca ma również możliwość utworzenia własnych wskaźników produktów i rezultatów specyficznych dla projektu.
Na tej podstawie dokonana zostanie ocena założonego poziomu wskaźników w odniesieniu do zaplanowanych w projektach zadań, przypisanych do nich kosztów w zaplanowanym czasie, z uwzględnieniem potencjału wnioskodawcy i partnerów oraz możliwości osiągnięcia tych wskaźników.
Działania z zakresu wzmocnienia równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy w ramach typu 1 będą realizowane w ramach kosztów bezpośrednich jako zadania merytoryczne projektu. Realizację tych działań należy mierzyć przede wszystkich za pomocą poniższych wskaźników:
Wskaźników produktu:
- Liczba osób objętych wsparciem w zakresie równości kobiet i mężczyzn;
- Liczba osób objętych wsparciem w zakresie godzenia życia zawodowego z prywatnym;
Wskaźników rezultatu:
- Liczba osób, które podniosły poziom wiedzy w zakresie równości kobiet i mężczyzn (podniesienie poziomu wiedzy weryfikowane powinno być w szczególności poprzez odpowiedni test potwierdzający uzyskany zasób wiadomości);
- Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy po opuszczeniu programu.
Szczegółowe definicje i sposoby mierzenia ww. wskaźników znajdują się w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+ (LWK EFS+) dostępnej na stronie internetowej https://www.ewaluacja.gov.pl/
Wnioskodawca ma również możliwość utworzenia własnych wskaźników produktów i rezultatów specyficznych dla projektu, uzależnionych od rodzaju zaplanowanych w projekcie działań.
Jeżeli wsparcie kierowane jest do konkretnego podmiotu i jego pracowników, wówczas jako odbiorców wsparcia należy wskazać zarówno osoby, tj. pracowników ww. podmiotu uzupełniając tabelę 3.4.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status oraz podmiot wypełniając tabelę 3.4.3.1a Przewidywana liczba instytucji objętych wsparciem w ramach projektu.
Działania z zakresu wzmocnienia równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy będą realizowane w ramach kosztów bezpośrednich jako zadania merytoryczne projektu. Realizacja powyższych działań przy wykorzystaniu wskazanych w zapytaniu form jest dopuszczalna. Zastosowanie w projekcie konkretnej formy, powinno być szczegółowo uzasadnione, dostosowane do specyfiki projektu i grupy docelowej do której kierowane będzie wsparcie.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) są niekwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich, ponieważ stanowią koszty administracyjne związane z realizacją projektu i są rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
Wsparcie kierowane do odbiorców działań wspierających równouprawnienie płci może być kierowane zarówno do osób jak i do instytucji/organizacji/podmiotów gospodarczych (w tym pracodawców. Jeżeli wsparcie kierowane jest do konkretnego podmiotu i jego pracowników, wówczas jako odbiorców wsparcia należy wskazać zarówno osoby, tj. pracowników ww. podmiotu uzupełniając tabelę 3.4.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status oraz podmiot wypełniając tabelę 3.4.3.1a Przewidywana liczba instytucji objętych wsparciem w ramach projektu.
Działania z zakresu wzmocnienia równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy mogą być realizowane przy wykorzystaniu wskazanych w zapytaniu form. Każda osoba uczestnicząca w ww. wsparciu staje się uczestnikiem projektu, co oznacza, że musi podać zakres danych niezbędnych do wykazania jej we wspólnych wskaźnikach produktu i rezultatu.
Planując realizację projektu w ramach Działania 6.3 zawsze należy określić i opisać grupę docelową do której kierowane jest wsparcie, w tym m. in. wskazać określone jej cechy, potrzeby, oczekiwania, czy bariery które napotyka.
Jednocześnie w sytuacji, gdy uczestnicy będą brali udział we wsparciu osobiście, należy pozyskać od nich dane niezbędne do wykazania ich we wspólnych wskaźnikach produktu i rezultatu i należy ich wskazać w tabeli 3.4.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status. Natomiast, gdy realizowane działania nie pozwolą na pozyskanie ww. danych, ze względu na zastosowaną w projekcie formę kampanii, np. spoty radiowe, wówczas ww. tabeli się nie wypełnia.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) są niekwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich, ponieważ stanowią koszty administracyjne związane z realizacją projektu i są rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
Dodatkowe punkty za kryterium premiujące otrzymają projekty w których grupą docelową są osoby i co najmniej 50% z nich pochodzić będzie z terenów wiejskich, co powinno wynikać w opisu grupy docelowej i tabeli 3.4.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status.
Kryterium będzie weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia.
Przytoczony w Załączniku nr 3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 do Regulaminu wyboru projektów zapis nie wyklucza zapisu z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 dotyczącego wniesienia wkładu niepieniężnego w ramach projektu, co oznacza, iż koszt wynajmu sal może zostać określony zgodnie z ww. wytycznymi.
Punkt 4.4 wniosku o dofinansowanie - Ryzyko nieosiągnięcia założeń projektu, ze względów systemowych jest możliwy do edycji w momencie wystąpienia wskaźników rezultatów specyficznych dla projektu w pkt. 4.2 wniosku. Instytucja pośrednicząca nie określiła przedmiotowych wskaźników, w związku z czym wypełnienie pkt. 4.4 wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane.
Wkład własny jest obowiązkowy, a Wnioskodawca jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w wysokości minimum 5% wydatków kwalifikowalnych.
ION nie określa z jakich środków należy wnieść wkład własny, w przypadku powiatowych urzędów pracy może to być wkład ze środków funduszu pracy.
Wniesienie zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy nie dotyczy Beneficjentów zwolnionych na podstawie art. 206 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.
Projekt nie musi być realizowany w partnerstwie. W ramach naboru premiowane będą projekty realizowane w partnerstwie (zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera) z organizacją pozarządową (..). Kryteria premiujące to kryteria, których spełnienie nie jest konieczne do przyznania dofinansowania.
Zgodnie z Kryterium dostępu nr 4 określonym w Regulaminie wyboru projektów, można składać wnioski, które obejmują wyłącznie działania mające na celu wzmocnienie szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy czyli projekty w ramach typu 1. Natomiast typ 2 projektu – poprawa sytuacji kobiet poprzez aktywizację zawodową i społeczną, musi być realizowany zawsze w połączeniu z typem 1 projektu.
Zakresem interwencji przedmiotowego naboru są działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet oraz zmniejszenia segregacji na rynku pracy ze względu na płeć. W związku z tym główne działania realizowane w projektach powinny dotyczyć wzmocnienia szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy m.in. z zakresu równouprawnienia na rynku pracy, zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy, czy zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (typ 1 projektu). Dodatkowo, projekt może obejmować działania przyczyniające się do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2).
Staże mogą być kwalifikowalne jedynie w typie 2 projektu, a zasadność ich ujęcia w projekcie będzie podlegać analizie w trakcie oceny projektu. Jednocześnie w przypadku kwalifikowania staży w projekcie, możliwe jest również uwzględnienie refundacji dodatków do wynagrodzeń dla opiekunów stażysty. Potrzeba skierowania uczestniczek na taki rodzaj wsparcia powinna wynikać z diagnozy przeprowadzonej na etapie sporządzania indywidualnego planu działania.
Zakresem interwencji przedmiotowego naboru są działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet oraz zmniejszenia segregacji na rynku pracy ze względu na płeć. W związku z tym główne działania realizowane w projektach powinny dotyczyć wzmocnienia szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy m.in. z zakresu równouprawnienia na rynku pracy, zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy, czy zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (typ 1 projektu). Dodatkowo, projekt może obejmować działania przyczyniające się do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2). W związku z powyższym kobiety obejmowane wsparciem w ramach typu 2 powinny zostać objęte wsparciem w postaci działań na rzecz wzmocnienia szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy (typ 1).
Po przeprowadzeniu oceny kompetencji cyfrowych uzyskany wynik powinien zostać omówiony z uczestniczką projektu i w zależności od wyników oceny należy zaproponować uczestniczce uzupełnienie poziomu umiejętności cyfrowych, co jednocześnie powinno zostać udokumentowane w IPD lub osobnym dokumencie. Dokładny zakres szkolenia i faktyczna potrzeba jego przeprowadzenia wynikać będzie z wyników oceny, co oznacza, że nie trzeba zakładać w projekcie kosztów z obu wyżej wskazanych zakresów tematycznych. Ewentualna odmowa udziału w szkoleniu przez uczestniczkę również powinna zostać udokumentowana.
Rodzaj i zakres wsparcia udzielanego uczestniczce w ramachaktywizacji społecznej i zawodowej wynikać będzie z Indywidualnego Planu Działania (IPD) lub innego dokumentu pełniącego analogiczną funkcję i musi być dostosowany do indywidualnych potrzeb uczestniczek obejmując je takimi formami pomocy, które zostaną zidentyfikowane u nich jako niezbędne w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia. Zatem przytoczone rodzaje wsparcia są możliwe do realizacji w projekcie o ile wynikać będą z ww. analizy potrzeb uczestniczek.
Zgodnie z kryterium formalnym nr 13 Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć do wniosku o dofinansowanie dokumenty potwierdzające swój potencjał finansowy oraz potencjał finansowy partnerów. Rodzaje wymaganych dokumentów wskazane są w przedmiotowym kryterium.
Planując realizację projektu w ramach Działania 6.3 zawsze należy określić i opisać grupę docelową do której kierowane jest wsparcie, w tym m. in. wskazać określone jej cechy, potrzeby, oczekiwania, czy bariery które napotyka.
Jednocześnie w sytuacji, gdy uczestnicy będą brali udział we wsparciu osobiście, należy pozyskać od nich dane niezbędne do wykazania ich we wspólnych wskaźnikach produktu i rezultatu i należy ich wskazać w tabeli 3.4.3.1 Przewidywana liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu i ich status. Natomiast, gdy realizowane działania nie pozwolą na pozyskanie ww. danych, ze względu na zastosowaną w projekcie formę kampanii, np. spoty radiowe, wówczas ww. tabeli się nie wypełnia.
Zastosowanie w projekcie konkretnej formy powinno być szczegółowo uzasadnione, dostosowane do specyfiki projektu i grupy docelowej do której kierowane będzie wsparcie.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) są niekwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich, ponieważ stanowią koszty administracyjne związane z realizacją projektu i są rozliczane w ramach kosztów pośrednich.
Działania z zakresu wzmocnienia równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy należy mierzyć przede wszystkich za pomocą poniższych wskaźników:
Wskaźników produktu:
– Liczba osób objętych wsparciem w zakresie równości kobiet i mężczyzn;
– Liczba osób objętych wsparciem w zakresie godzenia życia zawodowego z prywatnym;
Wskaźników rezultatu:
– Liczba osób, które podniosły poziom wiedzy w zakresie równości kobiet i mężczyzn (podniesienie poziomu wiedzy weryfikowane powinno być w szczególności poprzez odpowiedni test potwierdzający uzyskany zasób wiadomości);
– Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy po opuszczeniu programu;
Szczegółowe definicje i sposoby mierzenia ww. wskaźników znajdują się w Liście Wskaźników Kluczowych EFS+ (LWK EFS+) dostępnej na stronie internetowej https://www.ewaluacja.gov.pl/
Wnioskodawca ma również możliwość utworzenia własnych wskaźników produktów i rezultatów specyficznych dla projektu, uzależnionych od rodzaju zaplanowanych w projekcie działań.
Ustalenie, czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna jest możliwe wyłącznie po zbadaniu, czy zostały spełnione jednocześnie wszystkie cztery przesłanki występowania pomocy publicznej (tzw. test pomocy publicznej), tj. gdy wsparcie:
– jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych;
– jest udzielane na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku;
– ma charakter selektywny;
– zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
Jednak o wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie sam fakt przyznania środków podmiotowi mieszczącemu się w szerokiej definicji przedsiębiorcy, a przeznaczenie tych środków. Jeżeli będą przeznaczone na działalność jednostki nie związaną z działalnością komercyjną, wówczas takie wsparcie nie stanowi pomocy publicznej.
W związku z tym działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy realizowane w projekcie nie stanowią pomocy publicznej/de minimis.
Natomiast fakt występowania pomocy publicznej/pomocy de minimis w zakresie działań przyczyniających się do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2) należy rozpatrywać zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na lata 2021-2027.
Działania audytowe podmiotów w zakresie zgodności z określonymi standardami czy usługi doradcze dla przedsiębiorstw dotyczące dostosowania procedur i procesów do zasady równości szans kobiet i mężczyzn nie wpisują się w zakres interwencji Działania 6.3 FEW. Zakresem interwencji przedmiotowego naboru są działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet oraz zmniejszenia segregacji na rynku pracy ze względu na płeć. W związku z tym główne działania realizowane w projektach powinny dotyczyć wzmocnienia szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy m.in. z zakresu równouprawnienia na rynku pracy, zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy, czy zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym.
Realizowane w projekcie działania kierowane zarówno do osób jak i przedsiębiorców powinny w główniej mierze dotyczyć:
– elastycznych form zatrudnienia oraz pracy zdalnej, które sprzyjają wypracowaniu równowagi pomiędzy pracą zawodową;
– równouprawnienia kobiet i mężczyzn w kontekście obowiązujących przepisów prawa w Polsce;
– przesłanek i podstawowych regulacji prawnych z zakresu polityki równości Unii Europejskiej;
– dobrych praktyk w zakresie równości kobiet i mężczyzn np. w przedsiębiorstwach, organizacjach, czy w innych krajach;
– zwalczania stereotypów płciowych i uprzedzeń;
– przejawów dyskryminacji ze względu na płeć;
– podstawowych pojęć związanych z kwestiami równości kobiet i mężczyzn;
– ekonomicznych i społecznych konsekwencji braku równości.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 z dnia 18 listopada 2022 r. w projektach EFS+ możliwe jest ponoszenie wydatków dotyczących cross-financingu, w tym kosztów prac adapacyjnych w pomieszczeniach. Wartość ww. wydatków nie może stanowić więcej niż 15% wartości projektu.
Biorąc jednak pod uwagę specyfikę projektów realizowanych w ramach Działania 6.3 FEW, mającego na celu realizację działań związanych ze wzmocnieniem równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze, zakładanie kosztów przygotowania pomieszczeń na pokoje wspierające opiekę nad małymi dziećmi i osobami zależnymi w miejscu pacy jest niezasadne.
Opieka nad dziećmi czy osobami zależnymi nie stanowią głównego wsparcia w projekcie. Osoby te nie stanowią również grupy docelowej w ramach ww. Działania, aby możliwe było zakwalifikowanie kosztów adaptacji pomieszczeń jako wydatków kwalifikowalnych w projekcie.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w projektach mogą być realizowane działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w szczególności z zakresu:
W związku z powyższym, jeżeli wsparcie dotyczące opracowania i wdrożenia polityk wspierających stosowanie elasycznego czasu pracy będzie miało pozytywny wpływ na wzmocnienie równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy, może zostać zaplanowane w projekcie. Należy przy tym szczegółowo opisać we wniosku o dofinansowanie jakie konkretnie działania zostaną podjęte w celu opracowania i wdrożenia ww. polityk m. in.: gdzie zostaną wdrożone, w jaki sposób zostaną wdrożane oraz jak będzie oceniana ich skuteczność. Ponadto należy szczegółowo rozpisać i uzasadnić planowane koszty.
Zgodnie z brzmieniem kryterium formalnego, wniosek o dofinansowanie musi zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie. Oznacza to, że kryterium będzie spełnione zarówno w przypadku podpisania wniosku podpisem kwalifikowanym jak i profilem zaufanym.
Należy natomiast pamiętać, że podpisanie wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Wnioskodawcę będzie konieczne po zatwierdzeniu wniosku do dofinansowania, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, co wskazuje zapis w pkt. 3.7 Wymagania dotyczące podpisywania umowy Regulaminu wyboru projektów.
Zgodnie z Regulamin Wyboru Projektów dla Naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w ramach Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+) Działania FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, grupą docelową mogą być osoby jak i podmioty z terenu województwa wielkopolskiego. Weryfikacja czy projekt jest skierowany do wskazanej grupy docelowej następuje w ramach oceny formalnej wniosku kryterium nr 7 Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego.
Definicja kryterium nr 7: Projekt jest skierowany do grup docelowych z obszaru województwa wielkopolskiego (w przypadku osób fizycznych - uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze województwa wielkopolskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, natomiast w przypadku osób bezdomnych, przebywają one na tym obszarze, a w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze województwa wielkopolskiego).
Jeżeli kobiety objęte wsparciem pracują w ww. miastach i jednocześnie zamieszkują województwo lubuskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie nie mogą przystąpić do projektu.
Należy pamiętać, iż Program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 jest programem regionalnym, wdrażanym na terytorium województwa wielkopolskiego i jego celem jest wzmocnienie wymiaru terytorialnego realizowanych działań.
Definicja: W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane przez organizację pozarządową aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru. Organizacja pozarządowa wystąpić może zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera. Kryterium będzie weryfikowane łącznie w oparciu o cele statutowe organizacji i zapisy wniosku (opis działań organizacji na rzecz równości szans np. zorganizowane konferencje, przeprowadzone szkolenia, warsztaty lub webinaria z zakresu m.in. zwalczania stereotypów płciowych i uprzedzeń, przejawów dyskryminacji ze względu na płeć). W treści wniosku należy wskazać konkretny paragraf ze statutu potwierdzający spełnienie kryterium. Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS).
Czy, aby uzyskać punkty za spełnienie ww. kryterium, partnerstwo musi być partnerstwem wielosektorowym, tj. np.:
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot prywatny,
- NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru + podmiot publiczny? Czy może być partnerstwem jednosektorowym, tj. dwóch NGO, np.:
- NGO + NGO aktywnie działającą w obszarze równości szans kobiet i mężczyzn przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru?
Wskazano, że: IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS). Z KRS nie zawsze wynika pełen zakres działalności organizacji, tj. w KRS jest ograniczony zakres miejsca na wskazanie celów organizacji i zdarza się, że organizacja ma znacznie szerszy zakres działalności w statucie, niż ma możliwość wpisania w dostępne miejsce w KRS. Jak więc w takim przypadku będzie podchodził do weryfikacji tego WUP, gdy okaże się, że w KRS nie ma stosownych zapisów a są w statucie? WUP podczas oceny bazując jedynie na KRS może nie mieć możliwości pełnej weryfikacji.
Zgodnie z kryterium premiującym nr 1 „W ramach kryterium premiowane będą projekty realizowane w partnerstwie (zarówno w roli Partnera Wiodącego jak i Partnera) z organizacją pozarządową, która przez co najmniej 6 miesięcy przed ogłoszeniem naboru działała na rzecz równości kobiet i mężczyzn, co zagwarantuje wysoką jakość działań projektowych.” Oznacza to, że aby uzyskać punkty premiujące za przedmiotowe kryterium jedną ze stron partnerstwa musi być organizacja pozarządowa, natomiast drugą stroną partnerstwa może być podmiot prywatny lub inna organizacja pozarządowa.
Uwaga w definicji kryterium, iż „Przedmiotowe kryterium weryfikowane będzie na etapie oceny merytorycznej w oparciu o zapisy wniosku. IOK zastrzega sobie prawo do weryfikacji spełnienia kryterium również na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych (np. KRS)”. Powyższe oznacza, iż kryterium będzie weryfikowane w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych, np. KRS lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia. Brak w rejestrze KRS zapisu wprost wskazującego realizację działań w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn co do zasady nie oznacza niespełnienia kryterium premiującego.
W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.
IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera. Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera
W powyższym przypadku IP na etapie negocjacji będzie rekomendować zmianę partnera projektu. Nowy partner musi przejąć realizację zadań przypisanych obecnemu partnerowi i posiadać potencjał gwarantujący realizację projektu zgodnie z pierwotnymi założeniami, natomiast projekt musi spełniać wszystkie kryteria wyboru projektów w takim samym zakresie jak podczas oceny formalnej i merytorycznej”.
IP nie dopuszcza realizacji projektu przez podmioty w ramach których te same osoby występują w dokumentach rejestrowych u Wnioskodawcy i Partnera (dotyczy również sytuacji, w której te same osoby reprezentują Partnerów, a tylko Wnioskodawcę reprezentuje inna osoba upoważniona). Ponadto wniosek o dofinansowanie nie może zostać podpisany przez tę samą osobę ze strony Wnioskodawcy i Partnera.
Definicja kryterium merytorycznego punktowego nr 1 Adekwatność założeń projektu: „wykonując analizę należy uwzględnić najbardziej aktualne dane, pochodzące z wiarygodnych źródeł”. W związku z powyższym zapisem, jeżeli analiza przeprowadzona przez Wnioskodawcę na koniec 2023 r. opierała się na wiarygodnych materiałach, które do dnia dzisiejszego nie zostały zaktualizowane, można uznać ją za aktualną. Natomiast, jeśli np. Wnioskodawca samodzielnie przeprowadził analizę lub gdy dokumenty na podstawie których jej dokonał zostały zaktualizowane, analizę należy przeprowadzić ponownie
Informacje na temat działalności zarówno wnioskodawcy jak i partnera, ich doświadczenia czy potencjału oraz konkretny paragraf ze statusu potwierdzający spełnienie kryterium należy przedstawić w pkt. 3.6. Potencjał i doświadczenie Wnioskodawcy i Partnerów (jeśli dotyczy) wniosku o dofinansowanie. Do wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane załączanie statutu podmiotu. Dopiero w przypadku wątpliwości co do spełnienia kryterium premiującego IOK będzie weryfikować kryterium na podstawie danych zawartych w rejestrach zewnętrznych, np. KRS lub prosić Wnioskodawcę o wyjaśnienia.
W przypadku zatrudnienia 2 osób z niepełnosprawnością każdej na 0,25 etatu, kryterium premiujące nr 3: Projekt przewiduje zaangażowanie w wymiarze co najmniej 0,5 etatu osoby lub osób z niepełnosprawnością nie zostanie spełnione. Aby spełnić kryterium premiujące nr 3 w projekcie, należy zatrudnić przynajmniej 1 osobę z niepełnosprawnością na co najmniej 0,5 etatu.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest jednostka sektora finansów publicznych kryterium obrotu nie jest badane ani w odniesieniu do wnioskodawcy, ani w odniesieniu do partnera będącego organizacją pozarządową.
Podmioty / osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą prowadzące warsztaty nie muszą być wpisane do rejestru Instytucji szkoleniowych. Taki wpis wymagany jest jedynie przy podmiotach/osobach prowadzących działalność gospodarczą prowadzących szkolenie.
Możliwe jest zawiązanie partnerstwa w ramach projektu ze stowarzyszeniem, które zostało wpisane do rejestru KRS we wrześniu 2024 r.
Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że aby otrzymać dodatkowe punkty przyznawane podczas oceny merytorycznej za spełnienie kryterium premiującego nr 1 organizacja pozarządowa musi spełnić warunki opisane w definicji przedmiotowego kryterium.
Zgodnie z Załącznikiem nr 3 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 do REGULAMINU WYBORU PROJEKTÓW, przedmiotowe stypendium dotyczy wsparcia w postaci szkoleń zawodowych, których efektem będzie nabycie kwalifikacji lub kompetencji zgodnie z załącznikiem nr 2 „Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus” Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027. Szkolenia zawodowe w projektach Działania 6.3 kierowane są głównie do osób bezrobotnych oraz biernych zawodowo, w ramach Typu 2 Poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną (wysokość stypendium szkoleniowego to 120% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przy szkoleniach trwających nie mniej niż 150 godzin miesięcznie. W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku).
Stypendium szkoleniowe przysługuje także osobom biorącym udział w szkoleniach dotyczących kompetencji cyfrowych, które adresowane są także do osób bez zatrudnienia.
W związku z powyższym przy organizacji warsztatów dotyczących kompetencji miękkich stypendium szkoleniowe jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Koszt przeprowadzenia badań lekarskich oraz ubezpieczenia NNW są kwalifikowalne przed rozpoczęciem stażu. Jednak przedmiotowe koszty należy ponosić bezpośrednio przed rozpoczęciem tej formy wsparcia. Natomiast szkolenia BHP należą do obowiązków przedsiębiorcy przyjmującego na staż, który takie szkolenie powinien zapewnić we własnym zakresie i na własny koszt, a zatem w ramach projektu jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
W Regulaminie wyboru projektów w pkt IV, 4.1 Kryterium wyboru projektów, w kryterium formalnym nr 12 wskazano informację, że w przypadku gdy wartość wniosku o dofinansowanie przekracza równowartość 200 tys. EUR, wniosek jest rozliczany na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Zatem możliwa jest realizacja projektu o wartości powyżej 200 tys. EUR.
W przypadku realizacji staży w projekcie, możliwe jest uwzględnienie refundacji dodatków do wynagrodzeń dla opiekunów stażysty oraz koszt ubezpieczenia NNW na okres realizacji stażu. Jednocześnie potrzeba skierowania uczestniczek na taki rodzaj wsparcia powinna wynikać z diagnozy przeprowadzonej na etapie sporządzania indywidualnego planu działania.
Zgodnie z Regulaminem Wyboru Projektów dla Naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 w ramach Priorytetu 6 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+) Działania FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych dokumentem na podstawie którego jest weryfikowane Kryterium formalne nr 13 Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów jest PIT odpowiedni w zależności od formy opodatkowania (za ostatni zatwierdzony rok obrotowy). Dodatkowo, w przypadku realizacji projektów przez Wnioskodawcę lub Partnera w roku, za który jest składany PIT, należy złożyć oświadczenie / zestawienie realizowanych projektów, w którym będą wyszczególnione realizowane w danym roku projekty. Należy podać nr projektu, jego tytuł, okres realizacji, wartość projektu oraz kwotę otrzymanej dotacji w danym roku. Oświadczenie / zestawienie należy złożyć oddzielnie dla Wnioskodawcy i Partnera (jeśli dotyczy).
Ustalenie, czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna jest możliwe wyłącznie po zbadaniu, czy zostały spełnione jednocześnie wszystkie cztery przesłanki występowania pomocy publicznej (tzw. test pomocy publicznej), tj. gdy wsparcie:
– jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych;
– jest udzielane na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku;
– ma charakter selektywny;
– zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
Jednak o wystąpieniu pomocy publicznej decyduje nie sam fakt przyznania środków podmiotowi, a przeznaczenie tych środków. Jeżeli będą one przeznaczone na działalność jednostki nie związaną z działalnością komercyjną, wówczas takie wsparcie nie stanowi pomocy publicznej. W związku z tym działania polegające na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy realizowane w projekcie co do zasady nie stanowią pomocy publicznej/de minimis.
Zgodnie z zapisami Regulaminu Wyboru Projektów, Typ 2 poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną, może być realizowane tylko w połączeniu z działaniami mającymi na celu wzmocnienie szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy tj. Typem 1. Jednocześnie nie ma przeciwwskazań do objęcia Typem 2 kobiet pracujących, jednak należy pamiętać, że rodzaj oferowanego im wsparcia (np. pośrednictwo pracy) musi być zgodny z faktycznymi potrzebami uczestniczek oraz uzasadniony specyfiką realizowanego projektu.
Aby kryterium premiujące nr 3 Projekt przewiduje zaangażowanie w wymiarze co najmniej 0,5 etatu osoby lub osób z niepełnosprawnością było spełnione osoba lub osoby z niepełnosprawnością zatrudniona/e na co najmniej 0,5 etatu w projekcie w ramach kosztów bezpośrednich czy kosztów pośrednich, co do zasady powinny być zatrudnione na cały okres realizacji projektu.
W pkt. 3.3 wniosku o dofinansowanie realizacji projektu wystarczy odznaczyć „TAK”, wskazując, że projekt jest realizowany na teranie całego województwa. Nie ma konieczności wybierania poszczególnych powiatów i gmin.
Dokonując wyliczenia stypendiów stażowych i szkoleniowych należy kierować się zapisami dokumentu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24”. W powyższym dokumencie wskazano, że podstawą wyliczenia kwoty stypendium jest wysokość zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wartość zasiłku podlega waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wnioskodawca planując budżet projektu może opierać się na danych zawartych w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027” opublikowanym na stronie Ministerstwa Finansów, gdzie wskazano prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z zapisami ww. ustawy kwota waloryzacji stypendium na dany rok ustalana jest na podstawie danych za rok poprzedni. Oznacza to, że indeksacji kosztu stypendiów za rok 2025 należy dokonać na podstawie najbardziej aktualnych danych opublikowanych za rok 2024.
Jednocześnie WUP Poznań informuje, iż Wnioskodawca w trakcie realizacji projektu powinien wypłacać stypendia uczestnikom projektu na podstawie aktualnie obowiązującej stawki wyliczonej zgodnie z zapisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Dokonując wyliczenia stypendiów stażowych i szkoleniowych należy kierować się zapisami dokumentu „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 Działanie FEWP.06.03 Wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w ramach naboru nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24”. W powyższym dokumencie wskazano, że podstawą wyliczenia kwoty stypendium jest wysokość zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wartość zasiłku podlega waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednocześnie WUP Poznań informuje, iż o konieczności waloryzacji stypendiów decydują zapisy umowy zawartej z uczestnikiem. Jeśli w umowie zawarta zostanie konkretna kwota jaką uczestnik otrzyma za każdy miesiąc wsparcia to stypendium nie będzie podlegać już waloryzacji. Natomiast jeśli w umowie z uczestnikiem wskazana zostanie procentowa wysokość stypendium, tj. 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, beneficjent powinien wypłacać stypendia uczestnikom projektu na podstawie aktualnie obowiązującej stawki wyliczonej zgodnie z zapisami ww. ustawy.
Jednocześnie w celu założenia zwaloryzowanej kwoty stypendiów w budżecie projektu Wnioskodawca może opierać się na danych zawartych w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027” opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, gdzie wskazano prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług.
W związku z tym, że kwota zasiłku stanowiąca podstawę wyliczenia stypendium, podlega waloryzacji, ION wyraża zgodę na założenie w budżecie projektu wzrostu stypendiów w kolejnych latach realizacji. Zakładając wielkość waloryzowanych kwot, należy zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wziąć pod uwagę średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, prognozowany w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027”.
Odnośnie zaplanowania w projekcie refundacji dodatków do wynagrodzeń opiekunów stażystów, ION informuje, że dopuszcza założenie takiego wydatku, o ile jest on zasadny tj. zgodny ze specyfiką projektu oraz potrzebami grupy docelowej. Nie ma też przeciwskazań, żeby koszt wynagrodzenia opiekuna stażysty został wydatkowany w ramach wkładu własnego.
W przypadku gdy Wnioskodawca posiada wiedzę z jakiego przedsiębiorstwa uczestnicy otrzymają wsparcie wówczas w tabeli 3.4.3.1a takie przedsiębiorstwo należy wykazać.
Oznaczenie we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu na terenie całego województwa nie oznacza obowiązku zapewnienia udziału uczestników z każdej gminy i każdego powiatu województwa wielkopolskiego.
Działania mające bezpośredni wpływ na równość płci, to działania mające doprowadzić do uzyskania korzyści przez uczestniczki/ów, które bezpośrednio oddziaływują na uczestniczki/ów projektu, (np. podniesienie poziomu wiedzy czy poprawa ich sytuacji na rynku pracy).
W Regulaminie wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, punkcie 3.2. Typy projektów wskazano, iż uczestniczki projektu biorące udział w aktywizacji zawodowej i społecznej w ramach Typu 2 mogą wziąć także udział w działaniach polegających na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w ramach Typu 1. Działania realizowane w ramach Typu 1 nie muszą być uwzględniane w IPD uczestniczek, które wezmą udział także w Typie 2 projektu. Indywidualne Plany Działania określają jakie wsparcie, głównie o charakterze zawodowym powinno zostać udzielone uczestniczce w ramach działań prowadzących do aktywizacji społeczno - zawodowej.
Zasiłki podlegają waloryzacji z dniem 1 czerwca o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, więc na ten moment, należy opierać się na aktualnej kwocie zasiłku. Biorąc jednak pod uwagę, że kwota zasiłku stanowiąca podstawę wyliczenia stypendium, podlega waloryzacji, ION wyraża zgodę na założenie w budżecie projektu wzrostu stypendiów w kolejnych latach realizacji. Zakładając wielkość waloryzowanych kwot, należy zgodnie z art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wziąć pod uwagę średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, prognozowany w dokumencie „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027”.
Zgodnie z pkt. 3.1. Regulaminu wyboru projektów w ramach Działania 6.3 o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej, w związku z powyższym możliwe jest zawiązanie partnerstwa w ramach projektu ze stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego.
Instytucja Organizująca Nabór nie przewiduje wydłużenia terminu na składanie wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FEWP.06.03-IP.01-001/24. Zgodnie z REGULAMINEM WYBORU PROJEKTÓW nabór wniosków o dofinansowanie prowadzony jest w terminie od dnia 29.11.2024 r. od godz. 0:00:00 do dnia 10.01.2025 r. do godz. 23:59:59. Zatem od dnia 29.11.2024 r. możliwe było zapoznanie się z wymogami ww. Regulaminu i wypełnianie wniosku o dofinansowanie. Zdaniem ION jest to wystarczający czas na przygotowanie i wysłanie wniosku o dofinansowanie. Ponadto na stronie internetowej wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce Harmonogram naboru wniosków raz na kwartał aktualizowane są harmonogramy naborów, w których wskazywane są, z rocznym wyprzedzeniem, planowane terminy naboru wniosków o dofinansowanie, dzięki czemu Wnioskodawcy mają możliwość przygotowania się do złożenia wniosków w odpowiedzi na konkretny nabór.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, zgodnie z SZOP, obejmują działania polegające na:
Typ 1. wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy poprzez m.in. szkolenia, warsztaty, kampanie, doradztwo, konsultacje indywidualne, wsparcie grupowe, panele, grupy doradcze w szczególności z zakresu:
− równouprawnienia na rynku pracy,
− zwiększenia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym,
− przełamywania stereotypów związanych z płcią,
− zapobiegania dyskryminacji na rynku pracy.
Typ 2. poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i społeczną.
Z powyższego wynika, że wsparcie w projekcie powinno zostać skierowane do osób pełnoletnich, które już funkcjonują na lokalnym rynku pracy i chcą poprawić swoją sytuację, a nie do osób uczących się w szkołach podstawowych czy średnich, które dopiero wkroczą na rynek pracy.
W Regulaminie wyboru projektów, nabór nr: FEWP.06.03-IP.01-001/24 projekty w ramach Działania 6.3, punkcie 3.2. Typy projektów wskazano, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 4 Typ projektów wsparcie polegające na poprawie sytuacji kobiet na rynku pracy poprzez ich aktywizację zawodową i społeczną (typ 2) może być realizowane tylko w połączeniu z działaniami mającymi na celu wzmocnienie szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy (typ 1). Oznacza to, że aby zrealizować w projekcie wsparcie w ramach Typu 2 musi zostać założone także wsparcie w ramach typu 1. Jednocześnie uczestniczki projektu biorące udział w aktywizacji zawodowej i społecznej w ramach typu 2 mogą wziąć także udział w działaniach polegających na wzmocnieniu równości szans kobiet i mężczyzn na lokalnym rynku pracy w ramach typu 1, ale nie jest to obligatoryjny wymóg. Wnioskodawca może założyć, że uczestnikami wsparcia w ramach typu 2 będą inne osoby niż te, które będą objęte wsparciem w ramach typu 1.
Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne – o zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny / prywatny) decyduje status prawny wnioskodawcy / partnera / strony trzeciej. Wkład własny może więc pochodzić ze środków: budżetu JST, Funduszu Pracy, PFRON-u czy prywatnych.
Możliwe jest wniesienie wkładu własnego w projekcie zarówno w formie wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do realizacji zadań jak również w formie wynajmu sali na zajęcia z psychologiem.
W przypadku wnioskodawcy, będącego jednostka sektora finansów publicznych, kryterium potencjału finansowego tego podmiotu nie jest badane.
We wniosku o dofinansowanie, tabela nr 4.3. Uproszczone metody rozliczania wydatków, dotyczy wyłącznie projektów, które rozliczane będą metodami uproszczonymi, dlatego też w przypadku rozliczania projektu na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków Wnioskodawca nie uzupełniania przedmiotowej tabeli.