Działanie 6.4 Wsparcie pracowników i pracodawców
Nabór: FEWP.06.04-IZ.00-002/23 ( od 2023-12-01 do 2023-12-15 )

Tak. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów rozdział 4.1 o dofinansowanie projektu mogą się ubiegać wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Jeśli wnioskodawcą jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wówczas jako typ beneficjenta we wniosku o dofinansowanie należy wybrać opcję: przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne.

Tak. Partnerstwo może zostać utworzone przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zgodnie z ustawą wdrożeniową oraz zapisami Regulaminu wyboru projektów podrozdziałem 4.6. Przy wyborze partnera należy jednak pamiętać, że wskazana spółka musi wpisywać się w jeden z następujących typów beneficjenta: przedsiębiorstwa, administracja publiczna, przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne, partnerzy społeczni, organizacje społeczne i związki wyznaniowe, instytucje nauki i edukacji. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę, iż prawidłowość i zasadność wyboru partnera jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów a także na fakt, iż nie jest możliwe zlecanie zadań w ramach partnerstwa.

Tak, jest możliwość wniesienia wkładu własnego przez odbiorcę. Jednocześnie IZ FEW zwraca uwagę na fakt, iż wkład własny wnoszony przez odbiorcę nie może powodować bariery w korzystaniu przez niego ze wsparcia. Jednocześnie prawidłowość, zasadność oraz efektywność działań założonych przez wnioskodawcę w projekcie każdorazowo jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów.

Tak, w ramach naboru istnieje możliwość realizacji projektów zawierających elementy pomocy publicznej/pomocy de minimis, jest ona wówczas weryfikowana zarówno na etapie oceny merytorycznej jak i w trakcie realizacji projektu. IZ FEW zaznacza, że to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów. W przypadku udzielania pomocy de minimis wnioskodawca zobligowany będzie do wystawienia zaświadczenia na rzecz podmiotów, dla których realizowany będzie wniosek.
W przypadku pomocy udzielanej jako pomoc publiczna/pomoc de minimis należy opisać metodologię wyliczenia wysokości pomocy (z uwzględnieniem wydatków objętych pomocą), zaś w odniesieniu do metodologii wyliczenia wkładu prywatnego wpisać „nie dotyczy”. Powyższe należy opisać we wniosku w pkt 5.3 Metodologia wyliczenia dofinansowania i wkładu prywatnego w ramach wydatków objętych pomocą publiczną i pomocą de minimis.

Tak, w ramach realizacji projektu jest możliwość zatrudnienia fizjoterapeuty, o ile zakres takich usług medycznych bezpośrednio wynika z przeprowadzonej u konkretnego pracodawcy pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi  zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji. W takim przypadku realizacja świadczeń/usług medycznych weryfikowana jest zgodnie z kryterium dostępu nr 6 w oparciu o Evidence Based Medicine oraz przez podmiot wykonujący działalność leczniczą uprawniony do tego na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Nie, IZ FEW nie planuje tworzenia instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu. Zgodnie z zapisami regulaminu wyboru projektów, rozdział 3 pomocne przy wypełnianiu wniosku w systemie teleinformatycznym mogą być: Podręcznik Użytkownika LSI 2021+ oraz Regulamin Użytkownika LSI 2021+, które dostępne są na stronie internetowej: https://lsi2021.wielkopolskie.pl/. Ponadto IZ FEW zwraca uwagę, iż w systemie LSI 2021+ do wielu pól dodano pola pomocy, które zawierają wskazówki dotyczące danego pola. Aby skorzystać z pomocy kontekstowej dla poszczególnych pól wniosku należy kliknąć w znak pytajnika. Pomoc kontekstowa zostanie wyświetlona w dodatkowym okienku.

Katalog konkretnych działań w zakresie usług medycznych musi bezpośrednio wynikać z przeprowadzonej u pracodawcy pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi  zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji.
Pozostałe działania - w tym ewentualne wystąpienie usług medycznych - powinny wynikać bezpośrednio z przeprowadzonej analizy i w szczególności mogą dotyczyć np: działań na rzecz ochrony narządu ruchu pracowników w miejscu pracy np. zatrudnienia fizjoterapeuty, edukacji zbiorowej, poradnictwa psychologicznego, psychoedukacji. Jednocześnie zakres zaplanowanych przez wnioskodawcę usług, ich zasadność oraz efektywność działań założonych w projekcie każdorazowo jest przedmiotem oceny Komisji Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 art. 6., punkt 3: Pomoc publiczna może być udzielana przez instytucję zarządzającą, instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą. W związku z powyższym pomoc publiczną może otrzymać wyłącznie Wnioskodawca lub partner (jeśli dotyczy). Wnioskodawca nie ma zatem możliwości udzielania pomocy publicznej II stopnia.

Mając na uwadze, iż wnioskodawca zamierza realizować wsparcie dla przedsiębiorców MŚP lub dużych IZ zwraca uwagę, iż ww. koszty mogą być objęte pomocą de minimis II stopnia. IZ FEW zwraca jednocześnie uwagę na fakt, iż to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minimis i uwzględnienia jej wówczas we wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 wyróżnia się pomoc publiczną jako:

- udzielanie pomocy publicznej na szkolenia,

- udzielanie pomocy publicznej na usługi doradcze na rzecz mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw,

- udzielanie pomocy publicznej na subsydiowanie zatrudnienia.

Duże przedsiębiorstwo w przypadku wystąpienia pomocy publicznej może skorzystać w ramach naboru z pierwszej formy pomocy tj: szkoleń.

W przypadku szkoleń intensywność pomocy publicznej na szkolenia nie przekracza 50% wartości kosztów kwalifikowalnych szkolenia.

Doposażenie stanowisk pracy w zakresie poprawy ergonomii pracy będzie natomiast stanowiło pomoc de minimis.

Zapisy Regulaminu wyboru projektów wskazują, iż pisemne porozumienie z pracodawcą albo porozumienia z kilkoma konkretnymi pracodawcami, których pracownicy zostaną objęci wsparciem w projekcie powinny być skompresowane w jednym pliku i załączone do wniosku w części IX Załączniki.

Zgodnie z Regulaminem naboru projektów koniecznym jest spełnienie warunku dotyczącego wpisania się w założenia Wojewódzkiego Planu Transformacji Województwa Wielkopolskiego (dalej WPTWW). Zapisy rozdziału 7.1. Informacje wymagane we wniosku o dofinansowanie pkt 7 stanowią, iż Wnioskodawca zobligowany jest do zawarcia we wniosku o dofinansowanie informacji o spójności realizowanego wsparcia tj. że projekt jest spójny z WPTWW w obszarze ergonomii mając na celu zapobieganie chorobom cywilizacyjnym.

  1. Tak, Wnioskodawca jest zobowiązany do wypełnienia tabeli nr 3.4.3.1 wpisując osoby objęte wsparciem, a także do uzupełnienia tabeli nr 3.4.3.1 a wpisując liczbę instytucji objętych wsparciem.
  2. Tak, Wnioskodawca jest zobowiązany do wyszczególnienia wszystkich podmiotów objętych wsparciem w pkt 3.3.2 wniosku o dofinansowanie.
  3. Tak, w pkt. 3.3 wniosku o dofinansowanie należy wskazać wszystkie miejsca, w których znajdują się siedziby podmiotów objętych wsparciem.

Wdrożenie ISO 45001 wpisuje się w określony w naborze zakres wsparcia dotyczący wprowadzenia zmian organizacyjnych i może być finansowany z EFS+. Natomiast, zgodnie z warunkami określonymi w naborze, wszystkie działania powinny wynikać bezpośrednio z pogłębionej analizy występowania niekorzystnych czynników zdrowotnych w miejscu pracy/identyfikacji zagrożeń na stanowisku pracy, oceny ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami oraz programów naprawczych przyczyniających się do ich minimalizacji. Wdrożenie ISO 45001 musi zatem wynikać z przeprowadzonej analizy, by mogło być uwzględnione w projekcie.

Nabór: FEWP.06.04-IZ.00-002/24 ( od 2024-06-28 do 2024-08-09 )

Partnerstwo z organizacją pozarządową, które zostało opisane w kryterium premiującym nr 2 powinno zostać zawiązane i realizowane zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi partnerstwa (wszystkie informacje dotyczące zasad zawiązywania i realizacji partnerstwa zostały szczegółowo opisane w regulaminie wyboru projektów). Ponadto należy zauważyć, iż głównym celem ww. kryterium jest wspieranie współpracy podmiotów leczniczych z organizacjami pozarządowymi w celu poprawy jakości działań realizowanych w projekcie oraz zwiększenia ich skuteczności. W związku z powyższym w pkt 3.5. wniosku o dofinansowanie projektu należy wskazać i opisać zadania, za realizację których odpowiedzialny będzie w całości lub częściowo partner. Ponadto IZ zwraca uwagę, iż zgodnie z zapisami regulaminu, w tym m.in.: kryteriów merytorycznych nr 4 i 5 zawiązane w celach wspólnej realizacji projektu partnerstwo nie może być pozorne a partner musi być odpowiedzialny za realizację części działań zaplanowanych w Regionalnym Programie Zdrowotnym.

Aby potwierdzić spełnienie kryterium udzielania świadczeń założonych w projekcie w 3 podmiotach działających na terenie 3 różnych gmin danego subregionu, Wnioskodawca powinien zawrzeć odpowiednie zapisy we wniosku o dofinansowanie projektu, podając m.in.: nazwy podmiotów, które będą realizowały świadczenia oraz opisać np.: w pkt 3.4 i 3.5 lub 3.7 wniosku o dofinansowanie zakres działań poszczególnych podmiotów oraz obszar oddziaływania tj.: wymienić gminę/-y, w której/-ych podmioty te będą świadczyły usługi w zakresie rehabilitacji medycznej. Powyższe założenia musza zostać odzwierciedlone w budżecie projektu tj.:
w pkt 5.1.1. Planowane wydatki w ramach projektu w PLN.

Wnioskodawca powinien zaplanować okres realizacji projektu na 3 lata zgodnie z zapisami regionalnego programu zdrowotnego. W punkcie 3.4 Regulaminu wyboru projektów został wskazany maksymalny termin w jakim będą mogły być realizowane projekty wybrane do dofinansowania. W związku z powyższym w przypadku gdy w trakcie realizacji projektu wystąpią nieprzewidziane okoliczności Wnioskodawca za zgodą Instytucji Zarządzającej będzie mógł wydłużyć realizację projektu maksymalnie do dnia 30 czerwca 2029 r.

Zgodnie z zapisami Regionalnego Programu Zdrowotnego (RPZ), którego dotyczy nabór realizator powinien zapewnić  odpowiednią liczbę kadry medycznej posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe do udzielania świadczeń rehabilitacyjnych m.in: lekarza specjalistę w dziedzinie rehabilitacji ogólnej lub fizjoterapeutę specjalistę w dziedzinie fizjoterapii lub fizjoterapeutę legitymującego się dyplomem magistra oraz co najmniej 3-letnim doświadczeniem zawodowym. Każda z ww. osób posiada uprawnienia do diagnostyki funkcjonalnej pacjenta oraz kwalifikowania, planowania i prowadzenia fizykoterapii, kinezyterapii, masażu oraz do przeprowadzenia innych interwencji zaplanowanych w RPZ. W związku z powyższym nie ma konieczności posiadania wszystkich z wymienionych specjalistów do realizacji planowanych w projekcie interwencji. Niemniej jednak należy brać pod uwagę, iż kompetencje kadry medycznej przyczyniają się do zapewnienia wysokiej jakości i skuteczności świadczonych usług medycznych.

Jednocześnie IZ przypomina, iż za spełnienie jednego z Kryteriów premiujących dotyczącego posiadania wykwalifikowanej w zakresie świadczeń rehabilitacji medycznej kadry w liczbie minimum 2 specjalistów tj: fizjoterapeuty legitymującego się dyplomem magistra i lekarza specjalistę rehabilitacji medycznej można otrzymać 5 punktów premii.

Założeniem kryterium jest premiowanie wnioskodawców, którzy w swoich zasobach kadrowych posiadają obu tych specjalistów czyli zarówno fizjoterapeutę legitymującego się dyplomem magistra z 3 letnim doświadczeniem oraz lekarza specjalistę rehabilitacji medycznej z 3 letnim doświadczeniem co ma na celu zapewnienie wysokiej jakości i skuteczności świadczonych usług medycznych. Zatem wskazanie 2 magistrów fizjoterapii z 3 letnim doświadczeniem nie stanowi przesłanki do przyznania premii punktowej.

Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie w pkt 3.4 i 3.5 lub 3.7 powinien opisać działania planowane w projekcie m. in. zakres współpracy z 3 podmiotami na terenie 3 różnych gmin oraz oświadczyć, iż zagwarantuje spełnienie założeń kryterium premiującego poprzez wyłonienie wykonawców z zachowaniem konkurencyjnego trybu wyboru. Jednocześnie należy wziąć pod uwagę, iż w przypadku uzyskania premii punktowej przez Wnioskodawcę ubiegającego się o dofinansowanie spełnienie zapisów kryterium zostanie zweryfikowane również na etapie wdrażania projektu.

Zgodnie z zapisami kryterium premię punktową otrzymają podmioty medyczne, które rozpoczęły działalność leczniczą nie później niż w 2019 roku co weryfikowane będzie na podstawie statutu Wnioskodawcy lub partnera oraz na podstawie danych zawartych w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Zapis dotyczący umowy z Narodowy Funduszem Zdrowia będzie dodatkowym elementem ułatwiającym komisji oceny projektów weryfikację informacji zawartych we wniosku dotyczących posiadanego doświadczenia i dotyczy wyłącznie podmiotów, które taką umowę posiadają.

Nabór: FEWP.06.04-IZ.00-001/23 ( od 2023-07-07 do 2023-07-28 )

Zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 września 2022 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich zabezpieczenie jest ustanawiane w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, w przypadku gdy:

  1. wartość zaliczki nie przekracza 10 000 000 zł lub
  2. beneficjent jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 93 i art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498).

W przypadku gdy wartość dofinansowania realizowanych przez Beneficjenta Projektów w ramach FEW przekracza 10 000 000 zł, zabezpieczenie jest ustanawiane w wysokości co najmniej równowartości najwyższej transzy zaliczki wynikającej z umowy o dofinansowanie. Zabezpieczenie wnoszone jest wówczas w formie, o której mowa powyżej (weksel in blanco) oraz w jednej albo kilku z wymienionych w ww. rozporządzeniu (które uwzględnia gwarancję bankową).

IZ FEW zwraca uwagę, iż jeśli danego zabezpieczenia udziela Bank, wówczas beneficjent jest zobowiązany dostarczyć również podpisane upoważnienie do przekazywania informacji objętych tajemnicą bankową. Zabezpieczenie ustanowione terminowo powinno obejmować również okres minimum 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji projektu.

IZ FEW zaznacza, iż Beneficjent zobowiązany jest do zaplanowania zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie w sposób umożliwiający wnioskowanie o kolejne transze dofinansowania co do zasady raz na 3 miesiące (odpowiednia wartość zabezpieczenia). Powyższe ma na celu zapewnienie sprawnej realizacji projektu, a w szczególności zapewnienie płynności zarządzania środkami EFS+.

Ponadto zaznacza się, iż koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, dotyczą technicznej obsługi  realizacji projektu i tym samym stanowią koszty pośrednie projektu.

Formułując zapisy kryterium dostępu nr 3 IZ kierowała się przede wszystkim możliwością zapewnienia realizacji wsparcia przez podmioty posiadające doświadczenie adekwatne do wsparcia udzielanego w projekcie.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. z punktem dot. przedmiotu projektu oraz punktem 7.1, projekt ma dotyczyć realizacji wsparcia rozwojowego kierowanego do przedsiębiorstw, przedsiębiorców, pracodawców i ich pracowników, realizowanego przez Podmiotowy System Finansowania za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami.

Mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.

IZ FEW wyjaśnia, że konieczność wskazania danych kontaktowych ww. podmiotów wynika z potrzeby potwierdzenia posiadania wymaganego do realizacji projektu doświadczenia. Mając na uwadze liczebność przewidzianych w projektach grup docelowych, obszar ich realizacji, planowane do osiągnięcia w ramach naboru wartości wskaźników, dostępną dla poszczególnych podregionów alokację jak i okres realizacji, IZ FEW podjęła decyzję, że weryfikowanie posiadanego przez Wnioskodawcę doświadczenia jedynie na podstawie oświadczenia nie będzie wystarczające, stąd w tabeli pojawiła się konieczność wskazania podmiotów, które będą mogły potwierdzić wykazywane przez Wnioskodawcę doświadczenie.

Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że w tabeli należy podać np. telefon kontaktowy, mail lub adres strony internetowej podmiotu. Wskazane dane są co do zasady ogólnodostępnymi danymi kontaktowymi, które w żaden sposób nie zdradzają tajemnicy przedsiębiorstwa czy innych podmiotów. W omawianej tabeli, IZ FEW podkreśliła, że należy wskazywać wyłącznie dane instytucjonalne, bez wskazywania danych osobowych, które wymagałyby zgody na ich przetwarzanie.

Nie ma dokumentu/zapisu wskazującego procentowe wartości dofinansowania dla poszczególnych podmiotów.

Zgodnie z zapisami punktu 7.1 Regulaminu wyboru projektów: W celu zapewnienia jednolitych zasad wsparcia, Beneficjent w terminie 30 dni kalendarzowych, od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, jest zobligowany do przekazania do akceptacji IZ FEW Regulaminu rekrutacji i uczestnictwa w projekcie. Przedmiotowy regulamin powinien uwzględniać preferencje dla m.in:

  1. usług rozwojowych, które prowadzą do nabycia kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zarejestrowanych w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji;
  2. przedsiębiorców i innych pracodawców działających lub planujących działać w obszarach regionalnych inteligentnych specjalizacji lub Podmiotów Ekonomii Społecznej.

W związku z powyższym wyższy poziom dofinansowania mogą otrzymać m.in. podmioty korzystające z usług rozwojowych prowadzących do nabycia kwalifikacji oraz podmioty działające lub planujące działać w obszarach RIS lub PES. Równocześnie, zgodnie z ww. zapisami Regulaminu wyboru projektów, zapisy te powinny znaleźć się Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie, który wymagać będzie akceptacji IZ FEW. Tym samym, zarówno możliwość jak i zasady przyznawania wyższego poziomu dofinansowania powinny zostać określone w drodze konsultacji Beneficjentów z
IZ FEW.

Tak, jeśli wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu to kryterium zostanie spełnione.

Tak, mając na uwadze fakt, że pod pojęciem usług rozwojowych rozumiane są usługi (szkolenia, doradztwo lub studia podyplomowe) mające na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowujące do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalające na ich rozwój, w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty/programy na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego.

Tak, istnieje taka możliwość. Równocześnie, IZ FEW przypomina, że wnoszony w projekcie wkład własny musi spełniać warunki kwalifikowalności opisane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Poprzez sformułowanie „inny pracodawca” należy rozumieć pracodawców innych niż przedsiębiorcy, zatem uczestnikami projektu mogą być m.in. wspomniane osoby zatrudniane w jednostkach samorządu terytorialnego lub NGO, o ile zostaną oddelegowane do udziału w usługach rozwojowych przez swoich pracodawców.

Kryterium nie wprowadza takiego ograniczenia, istotne jest jednak by wykazywane w tabeli usługi były usługami już zakończonymi. Nie należy wskazywać z nazwy, a także wliczać do ogólnej wartości zrealizowanych usług, szkoleń (lub innych usług rozwojowych), których realizacja nie została jeszcze zakończona. Tym samym, można wykazywać zrealizowane i zakończone usługi, niezależnie od faktu czy zakończone zostały projekty/programy w ramach, których były one realizowane.

Mając na uwadze specyfikę realizowanego w projekcie wsparcia oraz zasady funkcjonowania Bazy Usług Rozwojowych, IZ FEW dopuszcza sytuacje, w  których na etapie wypełniania zapisów wniosku o dofinansowanie projektu, niemożliwe będzie określenie dokładnych szczegółów przewidzianych do realizacji usług rozwojowych, w tym szkoleń. Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że przy projektowaniu wsparcia należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktów 7.1 i 7.2, w których wskazane zostały najważniejsze informacje odnoszące się m.in. do zasad Podmiotowego Systemu Finansowania oraz opisujące ścieżkę pozyskania wsparcia.

IZ FEW nie widzi konieczności doprecyzowania zapisów kryterium dostępu nr 3 w wyżej wskazanym zakresie. Zgodnie z zawartym w Regulaminie wyboru projektów opisem definicji kryterium: Wnioskodawca celem potwierdzenia ww. doświadczenia jest zobligowany dołączyć do wniosku poprawnie wypełnioną tabelę, stanowiącą załącznik do Regulaminu wyboru projektów. W opinii IZ FEW, poprawnie wypełniona informacjami tabela będzie wystarczającym dokumentem. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe należy skierować do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu.

W przedmiotowym naborze partnerstwo w projekcie nie jest warunkiem obligatoryjnym. Wnioskodawca, o ile spełnia wszystkie wymagania dotyczące podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu, może występować sam.

W ramach przedmiotowego naboru, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w tym m.in. punktem 7.1, wsparcie rozwojowe będzie kierowane do przedsiębiorców i pracodawców bez względu na formę i wielkość podmiotu. Zakres wsparcia powinien być odpowiedzią na przedstawiona we wniosku o dofinansowanie diagnozę. W związku z powyższym Wnioskodawca ma możliwość uwzględnienia we wniosku o dofinansowanie wsparcia skierowanego do dużych przedsiębiorstw.

Równocześnie, zgodnie z zawartą w regulaminie wyboru projektów, informacją wskaźnik: Liczba dużych przedsiębiorstw objętych usługami rozwojowymi podlega wyłącznie monitorowaniu co jest weryfikowane we wnioskach o płatność.

W ramach przedmiotowego naboru istnieje możliwość dodawania własnych wskaźników. Tego typu wskaźniki powinny zostać określone jako Wskaźniki specyficzne dla projektu.

Równocześnie, IZ FEW podkreśla, by przed określeniem dodatkowych wskaźników rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. Wskaźniki, co do zasady, powinny bezpośrednio odnosić się do realizowanego w projekcie wsparcia oraz nie powinny one powielać określonych w Regulaminie wyboru projektów wskaźników kluczowych. Dodatkowo,

Zgodnie z opisem zawartym w definicji kryterium: W ramach procedury wyboru projektu do dofinansowania Instytucja Organizująca Nabór może zweryfikować prawdziwość podanych informacji np. poprzez kontakt ze wskazaną przez wnioskodawcę instytucją oraz Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy wniosku, doświadczenie Instytucji Zarządzającej oraz pozyskane przez Instytucję Zarządzającą informacje. Weryfikacja wskazanych informacji ma na celu jedynie potwierdzenie opisanego przez Wnioskodawcę doświadczenia, a więc weryfikacje czy przedstawiony opis doświadczenia, w tym informacje o zrealizowanych wskaźnikach czy terminowej realizacji projektu, są informacjami prawdziwymi. Dokonując weryfikacji IZ FEW będzie brała pod uwagę przyczyny ewentualnych trudności czy opóźnień, analizując przede wszystkim czy były to jednostkowe przypadki czy powtarzały się częściej, a także czy wynikały z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawcy. na ocenę spełnienia kryterium nie będą wpływały opóźnienia w realizacji wynikające z przyczyn niezależnych od Beneficjenta/Wnioskodawcy. 

Szczegółowy opis ścieżki pozyskania wsparcia wraz z obowiązkami leżącymi po stronie Operatora regionalnego, został opisany w punktach 7.1 i 7.2 Regulaminu wyboru projektów. Wskazuje on, że rolą Operatora regionalnego jest przede wszystkim kwalifikowanie przedsiębiorców i innych pracodawców do udziału w projekcie poprzez sprawdzenie spełnienia warunków formalnych, podpisywanie umów, nadawanie ID wsparcia, dokonywanie oceny i weryfikacji przekazanej dokumentacji związanej ze zrealizowaną usługą rozwojową, dokonywanie refundacji odpowiedniej części kosztów za usługę rozwojową, wydawanie zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis, a także prowadzenie monitoringu i kontroli realizowanego wsparcia.

Zgodnie z zasadami Podmiotowego Systemu Finansowania to przedsiębiorca dokonuje swobodnego wyboru usług rozwojowych odpowiadających na potrzeby rozwojowe danego przedsiębiorstwa lub jego pracowników – przedsiębiorca występuje z formularzem zgłoszeniowym do Operatora i przedstawia wyszukaną ofertę usługi z systemu BUR (z przypisanym identyfikatorem karty usługi rozwojowej) wraz ze wskazanym miejscem jej realizacji.

Tym samym, nie ma możliwości realizacji wsparcia zgodnie z przedstawionymi przez Państwa założeniami.

Poprzez wartość projektu należy rozumieć całkowitą wartość wskazanego we wniosku o dofinansowanie projektu budżetu, na którą składa się wartość dofinansowania oraz wnoszony przez Beneficjenta wkład własny. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę na fakt, że wkład własny liczony jest od całkowitej wartości budżetu projektu, a nie jak wskazano w pytaniu, od wartości przekazanego dofinansowania. Doświadczenie powinno zostać zatem wykazane na połowę całkowitej wartości projektu – 70% dofinansowania i 30% wkładu własnego liczonego od pełnej wartości projektu.

Równocześnie, IZ FEW podkreśla, że kryterium dotyczące posiadanego doświadczenia nie wprowadza ograniczenia co do obszaru realizacji wykazywanych usług. Tym samym nie ma konieczności wykazywania jedynie usług realizowanych na obszarze województwa wielkopolskiego.

IZ FEW potwierdza, że w ramach wskazanych wskaźników obowiązuje definicja wskazana w Liście wskaźników kluczowych 2021‑2027 EFS+, zgodnie z którą do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Pełna lista wskaźników, wraz z ich definicjami, znajduje się na stronie internetowej pod adresem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-efs/

Pomoc publiczna I stopnia jest pomocą publiczną, która udzielana jest przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio Beneficjentom. W przedmiotowym naborze taka pomoc nie wystąpi.

Zapis wsparcie rozwojowe jest możliwe do realizacji dla podmiotów, które nie otrzymują wsparcia w tym samym zakresie z innych programów, w tym z poziomu krajowego ma na celu zapewnienie braku możliwości podwójnego finansowania tych samych działań. Odnosi się do korzystania ze wsparcia w ramach innych programów regionalnych, usług rozwojowych finansowanych z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, a także działaniami wdrażanymi w Krajowym Planie Odbudowy (dot. Inwestycji 4.4.1 praca zdalna). Analizie pod kątem ryzyka podwójnego finansowania powinien podlegać udział tego samego pracownika w tym samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (niezależnie od terminu, kiedy szkolenie miało miejsce).

W ramach kosztów bezpośrednich należy wskazać wszystkie koszty bezpośrednio związane z realizacją zadań merytorycznych. Dodatkowo, każdy z planowanych wydatków we wniosku powinien zostać przyporządkowany do adekwatnej kategorii wydatków, których definicje zawarto w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów.

Równocześnie, IZ FEW podkreśla, ze koszty w zakresie zarządzania, rekrutacji i administrowania projektem, obejmujące wydatki o charakterze administracyjnym i organizacyjnym, niezwiązane bezpośrednio z realizacją zadań merytorycznych stanowią koszty pośrednie. Dodatkowo, każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.

Wskazany zapis wynika z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 i wskazuje on, że jeżeli podmiot pełni rolę Operatora regionalnego to nie może on świadczyć usług rozwojowych w ramach projektów Podmiotowego Systemu Finansowania realizowanych w innych programach regionalnych jak i programie FERS. Należy zwrócić uwagę na fakt, że wyłączenie to dotyczy także partnerów projektu.

Równocześnie, pełnienie roli Operatora regionalnego w danym podregionie województwa wielkopolskiego nie wyklucza z możliwości pełnienia roli Operatora regionalnego w ramach projektów finansowanych z innych programów regionalnych oraz krajowych.

IZ FEW nie wprowadziła takiego ograniczenia. Liczba Operatorów regionalnych wybranych w danych podregionach uzależniona będzie od liczby i jakości złożonych wniosków o dofinansowanie projektu. Tym samym, decyzja o liczbie wyłonionych Operatorów regionalnych określona zostanie po zakończeniu etapu oceny projektów.

Głównym celem przedmiotowego naboru jest wybór operatorów BUR dla określonych w Regulaminie wyboru projektów podregionów. Operatorzy odpowiadać będą za obsługę oraz przekazanie dofinansowania na usługę rozwojową dla zgłaszających się do udziału w projekcie przedsiębiorców i pracodawców, bez względu na ich formę i wielkość. Zgodnie z założeniami Podmiotowego Systemu Finansowania, uczestniczący w projekcie przedsiębiorcy i pracodawcy będą samodzielnie dokonywać wyboru usług rozwojowych – spośród usług dostępnych w Bazie Usług Rozwojowych, które równocześnie będą odpowiadać na ich potrzeby rozwojowe.

Tym samym, w ramach składanych wniosków o dofinansowanie, nie ma możliwości zawężenia zakresu wsparcia jak i samej grupy docelowej jedynie do gmin i ich pracowników, u których zidentyfikowana zostanie potrzeba wsparcia w zakresie dziedzin związanych z funkcjonowaniem jednostek samorządu terytorialnego.

W ramach wykazywanego doświadczenia mającego na celu potwierdzenie spełnienia kryterium dostępu numer 3, należy wykazać tylko szkolenia, które realizowane były odpłatnie.

Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 3: Wnioskodawca posiada doświadczenie w realizacji usług szkoleniowych dla przedsiębiorców lub pracodawców o łącznej wartości co najmniej połowy wartości planowanego projektu. Mając na uwadze liczebność przewidzianych w projektach grup docelowych, obszar ich realizacji, planowane do osiągnięcia w ramach naboru wartości wskaźników, dostępną dla poszczególnych podregionów alokację jak i okres realizacji, IZ FEW podjęła decyzję, że przyszli beneficjenci muszą posiadać doświadczenie w koordynacji podobnych działań, w tym związanych z zarządzaniem budżetem projektu oraz schematem rozliczania płatności pomiędzy usługodawcami a usługobiorcami.

 

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej, w partnerstwie.

IZ FEW zwraca jednak uwagę, że głównym celem przedmiotowego naboru jest wybór operatorów BUR, którzy odpowiadać będą za obsługę oraz przekazanie dofinansowania na usługę rozwojową dla zgłaszających się do udziału w projekcie przedsiębiorców i pracodawców. Ponadto IZ zwraca szczególna uwagę, iż zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021‑2027, na dzień dzisiejszy jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dołoży ona wszelkich starań aby taka funkcjonalność została jak najszybciej wdrożona na poziomie uprawnień Operatora regionalnego. Informacja o uruchomieniu pojawi się w aktualnościach na stronie Bazy Usług Rozwojowych. Dodatkowo, zgodnie z Instrukcją użytkownika Systemu Monitorowania EFS, system SM automatycznie weryfikuje, czy uczestnik projektu EFS+ jest jednocześnie uczestnikiem innego, podobnego projektu. System dokonuje weryfikacji w momencie dodania nowego uczestnika projektu do bazy monitorowania, a także po każdej aktualizacji danych uczestnika w bazie. Każde powiadomienie zawiera: datę powiadomienia, numer podobnego projektu, nazwę Beneficjenta realizującego podobny projekt, nazwę instytucji prowadzącej podobne projekty, techniczny identyfikator uczestnika, daty rozpoczęcia i zakończenia udziału uczestnika w podobnym projekcie, zakres i rodzaje wsparć, które uczestnik otrzymał w podobnym projekcie.

Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego punktowego nr 3 Kryterium doboru grupy docelowej: w ramach kryterium weryfikowane jest czy dobór grupy docelowej jest adekwatny do założeń wniosku oraz zapisów Regulaminu wyboru projektów (w części dotyczącej grupy docelowej), w tym czy zawiera wystarczający opis sposobu rekrutacji uczestników projektu, w tym kryteriów rekrutacji zapewniających dostępność osobom z niepełnosprawnościami oraz jeśli dotyczy grup premiowanych w ramach naboru.

Dodatkowo, w przypadku rekrutacji należy opisać, w jaki sposób wnioskodawca zrekrutuje uczestników projektu, w tym jakimi kryteriami posłuży się podczas rekrutacji. Sposób rekrutacji należy opisać uwzględniając planowane działania informacyjno-promocyjne, procedurę rekrutacyjną, ewentualny dodatkowy nabór, selekcję uczestników projektu oraz katalog dostępnych i przejrzystych kryteriów rekrutacji ze wskazaniem sposobu, w jaki w ramach rekrutacji została uwzględniona zasada równych szans i niedyskryminacji (w tym zasada dostępności dla osób z niepełnosprawnościami). Dodatkowo wnioskodawca musi wskazać, na podstawie jakich dokumentów źródłowych będzie kwalifikował uczestników do projektu. Kryterium jest weryfikowane przede wszystkim w oparciu o zapisy części 3.4. wniosku.

Tym samym, opis rekrutacji, co do zasady powinien znaleźć się w punkcie 3.4 wniosku o dofinansowanie projektu.

Obliczając wartość usługi szkoleniowej w projekcie należy posiłkować się wyjaśnieniami zawartymi w odpowiedzi na pytanie nr 2, w której wskazano, że w ramach kryterium dostępu można wykazać zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty na rzecz przedsiębiorców lub pracodawców w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, w tym także w formule wsparcia rozwojowego. Sposób opisu doświadczenia w postaci realizacji całych projektów wskazany został w odpowiedzi na kolejne pytanie.

W związku z powyższym, jeśli usługi szkoleniowe stanowiły jedynie część projektu to nie ma możliwości wykazywania ich w ramach doświadczenia potwierdzającego spełnienie kryterium dostępu nr 3.

W przypadku wykazywania w ramach posiadanego doświadczenia usług realizowanych w projektach, w których Wnioskodawca pełnił rolę Operatora i udzielał wsparcia na usługi rozwojowe dla przedsiębiorców i ich pracowników jako potwierdzenie spełnienia kryterium możliwe jest:

  • w polu nazwa usługi szkoleniowej wskazanie tytułu zrealizowanego projektu;
  • w polu wartość usługi należy wskazać łączną wartość projektu;
  • w polu termin realizacji wskazać okres realizacji projektu;
  • w polu odnoszącym się do podmiotów mogących potwierdzić posiadane doświadczenie należy wskazać Instytucję Zarządzającą/Pośredniczącą.

IZ FEW wyjaśnia, że zgodnie z art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą. Tym samym przedsiębiorstwem, w myśl przepisów prawa Unii Europejskiej, może być również podmiot sektora publicznego prowadzący działalność gospodarczą, przez którą należy rozumieć, zgodnie z orzecznictwem sądów Unii Europejskiej, oferowanie towarów i usług na rynku. Pojęcie to dotyczy zarówno działalności produkcyjnej, jak i dystrybucyjnej oraz usługowej. nie jest istotne również występowanie zarobkowego charakteru działalności. Jeżeli zatem dana jednostka budżetowa czy zakład budżetowy prowadzą działalność gospodarczą i jednocześnie pomoc zostanie przyznana w związku z tą działalnością, to wówczas właśnie ten konkretny podmiot będzie beneficjentem pomocy de minimis.

IZ FEW zaznacza, że to na Operatorze regionalnym spoczywa obowiązek weryfikacji wystąpienia pomocy de minims zgodnie z przepisami wskazanymi w rozdziale 6 Regulaminu wyboru projektów.

IZ FEW informuje, iż w pkt 7.2 Regulaminu wyboru projektów opisana została procedura ubiegania się przedsiębiorców o dofinansowanie zawierająca elementy ścieżki pozyskania wsparcia, w której w opisie etapu IV wskazano możliwość przekazania umowy zarówno w formie tradycyjnej – papierowej lub w formie elektronicznej. Przekazanie umowy oraz innych dokumentów w formie elektronicznej nie jest obligatoryjne i stanowi jedynie taką możliwość. IZ FEW zaznacza, iż zapisy dotyczące przekazania dokumentów niezbędnych do rozliczenia usługi (formularz rozliczeniowy, dowód księgowy, potwierdzenie zapłaty itp.) doprecyzowują, iż podpisanie dokumentów elektronicznie rozumiane jest jako podpis kwalifikowalny.

Tym samym, elektroniczna forma składania dokumentów/ zawierania umów jest możliwa do zaakceptowania wyłącznie w sytuacji, gdy proponowane rozwiązanie umożliwia opatrzenie tych dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 78 ze znaczkiem 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jednocześnie możliwe jest prowadzenie dokumentacji projektu w formie elektronicznej przy zachowaniu ww. zapisów.

Profil Zaufany natomiast pozwala jedynie na autoryzowanie czynności w serwisach administracji publicznej i nie można z niego korzystać np. w celu podpisywania umów cywilnoprawnych.

Koszty bezpośrednie projektu mogą obejmować wszystkie koszty realizacji usług rozwojowych, w tym doradztwa, kursów/szkoleń i/lub koszty walidacji i certyfikacji. Natomiast pozostałe koszty ponoszone w związku z realizacją projektu, tj. koszty rekrutacji, promocji, koszty prowadzenia punktów konsultacyjnych i obsługi klienta, a także koszty administracyjne będą ponoszone w ramach kosztów pośrednich. Dodatkowo ION nadmienia, iż zakres zadań specjalisty ds. kontroli projektu, jak i specjalisty ds. analizy MMŚP sprowadza się do jednego, tj. potwierdzenia kwalifikowalności - czy to podmiotu, który ma otrzymać wsparcie, czy też usługi rozwojowej, co ostatecznie należy do obowiązków personelu obsługowego finansowanego w ramach kosztów pośrednich.

Ponadto ION wskazuje, iż merytoryczna ocena dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenie wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy de minimis, nie stanowią bezpośredniej interwencji dla uczestnika/podmiotu. Tym samym nie jest możliwe rozliczenie przedmiotowych wydatków w ramach kosztów bezpośrednich.

W odniesieniu do kosztów niezbędnych do określenia potrzeb rozwojowych dla danego przedsiębiorstwa, ION informuje, iż w niniejszym naborze nie przewiduje finansowania kosztów doradztwa przed wyborem usługi rozwojowej w ramach działań merytorycznych projektu.

Koszty związane z wyjazdami na miejsce realizacji usługi rozwojowej, tzw. wizyty monitoringowe, stanowią jedynie narzędzie służące do potwierdzenia kwalifikowalności dofinansowanej usługi. Tym samym, analogicznie jak w przypadku weryfikacji kwalifikowalności uczestnika, czynności te wykonywane są przez personel obsługowy projektu i finansowane są w ramach kosztów pośrednich.

 

Regulamin wyboru projektów nie wprowadza ograniczeń co do liczby usług, z których uczestnik może skorzystać. 

Zgodnie z procedurą ubiegania się o dofinansowanie zawartą w Regulaminie wyboru projektów, podmiot występuje z formularzem zgłoszeniowym do Operatora regionalnego. Formularz stanowi podstawę do zakwalifikowania podmiotu do udziału w projekcie oraz określa warunki udzielanego na rzecz przedsiębiorcy/pracowników wsparcia, w tym przedstawia wyszukaną ofertę usługi z systemu BUR. W związku z czym, podmiot na etapie aplikowania powinien wskazać usługi z BUR, z których chciałby skorzystać.

W odniesieniu do ewentualnej możliwości zmiany usługi na inną po podpisaniu umowy wsparcia ION informuje, iż jest to możliwe wyłącznie w sytuacji spełniania przez nową usługę tożsamych warunków co pierwotnie wybrana usługa. Powyższe dotyczy aspektów wpływających na cenę usługi oraz zawartych w karcie usługi, gdyż każde odstępstwo, np. w liczbie godzin kursu powoduje, iż usługi stają się nieporównywalne i tym samym niemożliwe do zastąpienia. Elementem niezmiennym w stosunku do nowej karty usługi powinna być także informacja na temat możliwości nabycia kwalifikacji w ramach danej usługi, gdyż powyższe stanowi o otrzymaniu lub nie preferencji w dofinansowaniu danej usługi.

Zmiana pracownika planowanego do oddelegowania do udziału w usłudze wiąże się z koniecznością dokonania oceny kwalifikowalności kolejnego uczestnika oraz ewentualnym aneksowaniem umowy wsparcia zawartej z podmiotem.

 

Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021‑2027, na dzień dzisiejszy jedynie beneficjent może udzielać pomocy de minimis uczestnikom projektu.

Na ten moment nie ma zatem możliwości udzielania pomocy de minimis przez Partnera projektu, aktualnie trwają jednak konsultacje w zakresie zniesienia tego wykluczenia, stąd w Regulaminie wyboru projektów znalazł się zapis, że wykluczenie Partnera z możliwości udzielania pomocy de minimis obowiązuje do momentu uwzględnienia takiej możliwości w przepisach.

Mając na uwadze powyższe, IZ FEW rekomenduje by we wniosku o dofinansowanie odłożyć w czasie zadania Partnera związane z udzielaniem pomocy de minimis. Równocześnie, IZ FEW informuje, że jeżeli zmiana związana z możliwością udzielania pomocy de minimis przez Partnera nie zostanie wprowadzona, wówczas ewentualne zmiany podziału zadań będą możliwe na etapie realizacji, po otrzymaniu uprzedniej akceptacji IZ.

IZ FEW nie wprowadziła ograniczenia wskazującego, że do dofinansowania wybrane zostaną jedynie projekty, w których obszar realizacji obejmie wszystkie powiaty danego podregionu. Co do zasady, istnieje zatem możliwość zawężenia wsparcia do wybranych powiatów wchodzących w obszar danego podregionu. Takie zawężenie, powinno jednak znaleźć swoje uzasadnienie w przedstawionej we wniosku o dofinansowanie diagnozie.

Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że celem naboru jest zapewnienie dostępu do usług rozwojowych dla wszystkich, spełniających kryteria grupy docelowej, mieszkańców wskazanych w Regulaminie wyboru projektów podregionów. W związku z powyższym IZ FEW rekomenduje składanie projektów o większym zasięgu terytorialnym. Ponadto IZ FEW zwraca uwagę, iż w przypadku dwóch projektów dla danego podregionu, w których jeden kierowany będzie tylko do części powiatów, a drugi skierowany zostanie do całego obszaru danego podregionu, to wówczas preferowany będzie projekt o większym zasięgu terytorialnym.

SPROSTOWANIE

W odniesieniu do odpowiedzi udzielonej na pytanie numer 39, IZ FEW informuje, że zmienia interpretację odnośnie możliwości zawężenia wsparcia do wybranych powiatów wchodzących w obszar danego podregionu. W związku z powyższym, we wnioskach o dofinansowanie, wsparciem należy objąć cały podregion tj. wszystkie wchodzące w jego zakres powiaty. Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że objęcie wsparciem całego podregionu nie wyklucza możliwości dofinansowania więcej niż 1 projektu w danym podregionie.

W przedmiotowym naborze nie ma możliwości zawężenia grupy docelowej jedynie do wybranych, spośród określonych w Regulaminie wyboru projektów, grup. Niemożliwe jest skierowanie wsparcia np. wyłącznie do podmiotów będących jednostkami samorządu terytorialnego. Jedynym, dopuszczalnym, zawężeniem w zakresie grupy docelowej jest wyłącznie zawężenie w zakresie wielkości obejmowanych wsparciem podmiotów tj. konieczne jest objęcie wsparciem mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, jednak jeśli z przeprowadzonej na obszarze danego podregionu diagnozy wynikać będzie, że sytuacja dużych przedsiębiorców z danego podregionu nie wymaga ich wsparcia, wówczas IZ FEW dopuszcza wyłączenie ich ze wsparcia w projekcie. Diagnoza sytuacji, wraz ze wskazaniem przyczyn wyłączenia lub ograniczenia w projekcie udziału dużych przedsiębiorstw, musi znaleźć się we wniosku o dofinansowanie.

IZ FEW informuje, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, Beneficjent zobowiązany jest do kontroli projektów PSF w odniesieniu do uczestników projektu na dokumentach, w tym w siedzibie pracodawcy oraz w miejscu realizacji usługi rozwojowej (wizyta monitoringowa). IZ FEW w Regulaminie nie określiła minimalnej wartości procentowej ani ilościowej, ponieważ wartość ta zależy od danego subregionu oraz stanu zaawansowania projektu itp. Niemniej jednak Beneficjent zobowiązany będzie do stworzenia planu kontroli na reprezentacyjnej grupie uczestników, IZ FEW jako zasadną wartość wskazuje min 10% podpisanych umów. W przypadku pojawienia się nadużyć/uchybień zgłoszonych przez uczestników projektu, Beneficjent będzie każdorazowo zobowiązany do przeprowadzenia kontroli/monitoringu usługi rozwojowej. Jeżeli w trakcie kontroli/monitoringu wykryte zostaną rażące nieprawidłowości/uchybienia konieczne będzie zwiększenie reprezentatywnej próby. IŻ FEW informuje, że po każdej kontroli/wizycie monitoringowej należy sporządzić protokół. Beneficjent będzie zobowiązany raportować w postępie rzeczowym wniosku o płatność liczbę przeprowadzonych kontroli oraz wizyt monitoringowych. Ponadto Beneficjent, co miesiąc, będzie przekazywał informację do IZ FEW o nadużyciach oraz uchybieniach w trakcie realizacji projektu w odniesieniu do usług rozwojowych, usługobiorców oraz usługodawców.    

IZ FEW wskazuje, że umożliwiając Wnioskodawcom odroczenie w czasie realizacji zadań przypisanych Partnerowi, kierowała się przede wszystkim umożliwieniem Wnioskodawcom planowania realizacji projektów w formule partnerskiej. Równocześnie, IZ FEW wyjaśnia, że decyzję co do planowania harmonogramu zadań oraz budżetu projektu pozostawia Wnioskodawcom, zaznacza jednak, że nie przewiduje by zmiana zapisów Rozporządzenia miała nastąpić w najbliższym czasie, nie przewiduje także zmiany terminu naboru wniosków.

Mając na uwadze obecny stan prawny, zgodnie z wcześniej udzieloną odpowiedzią, IZ FEW wyjaśnia, że ewentualna zmiana podziału zadań będzie możliwa na etapie realizacji projektu. Planując budżet projektu należy jednak mieć na uwadze, że spełnienie Kryterium Formalnego nr 10 Roczny obrót wnioskodawcy i partnerów (o ile budżet projektu uwzględnia wydatki partnera) jest równy lub wyższy od rocznych wydatków w projekcie (jeśli dotyczy) - jest weryfikowane na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę informacji potwierdzających jego potencjał finansowy oraz potencjał finansowy partnerów (o ile dotyczy) w zakresie wydatków ponoszonych we wniosku. W przypadku konieczności rezygnacji z udziału Partnera w projekcie, IZ FEW ponownie zbada spełnienie Kryterium Formalnego numer 10 i zależnie od jego spełnienia lub nie, wyrazi zgodę na przesunięcie zadań z Partnera na Beneficjenta lub umożliwi całkowite zrezygnowanie z realizacji w projekcie pierwotnie przypisanych Partnerowi zadań.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów: w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie m.in. kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF. Zapis ten wskazuje zatem, że Operator nie może świadczyć usług rozwojowych, nie wskazuje jednak, że nie może on być zarejestrowany w Bazie Usług Rozwojowych. W związku z tym, IZ FEW nie widzi potrzeby, by na którymkolwiek etapie istniała konieczność usuwania danych firmy z BUR.  Wymagane jest jednak by w przypadku, w którym podmiot jest zarejestrowany w BUR, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, nie posiadał on aktywnych usług w BUR.

W polu 6.1 Trwałość projektu należy zaznaczyć „nie dotyczy”, wówczas pole stanie się nieaktywne i możliwa będzie walidacja wniosku. W ramach naboru nie ma konieczności wykazywania trwałości projektu, w tym także związanej z cross-financingiem. Równocześnie, IZ FEW przypomina, że w ramach projektów nie ma możliwości finansowania wydatków związanych z cross-financingiem.

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, wkład własny w projekcie musi wynosi dokładnie 30% wartości projektu. Nie ma możliwości wniesienia w projekcie wkładu własnego, który będzie niższy lub wyższy od wskazanego poziomu 30%. Równocześnie, IZ FEW nie widzi sprzeczności w możliwości zapewnienia wymaganego poziomu dofinansowania projektu, przy równoczesnym zachowaniu wymogów dotyczących zachowania zasad finansowania usług rozwojowych. Dofinansowanie projektu oraz dofinansowanie usług rozwojowych należy traktować odrębnie. IZ FEW przypomina, że możliwość wniesienia całości lub części wkładu własnego dotyczy również kosztów pośrednich. 

Z uwagi na fakt, że Tabela 2. Inne wskaźniki kluczowe wskazuje wskaźniki obowiązkowe do monitorowania w ramach naboru, dla każdego z wymienionych wskaźników należy określić źródło danych. Równocześnie, IZ FEW zwraca uwagę, że istnieje prawdopodobieństwo, że w projekcie mogą pojawić się przywołane ww. wskaźniku podmioty administracji publicznej lub służb publicznych, bowiem Regulamin wyboru projektów dopuszcza ich udział we wsparciu.