Działanie 6.8 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT
Nabór: FEWP.06.08-IZ.00-003/24 ( od 2024-10-04 do 2024-11-08 )

W przedstawionym przez Pana przykładzie warunek zintegrowania projektu zostanie spełniony. Powinno to zostać opisane we wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej diagnozy grupy docelowej projektu np.: opisem struktury uczniów uczęszczających do szkoły w bieżącym roku szkolnym. Spełnienie kryterium zostanie również szczegółowo zweryfikowane na etapie oceny merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów. Należy podkreślić, że również na etapie realizacji projektu warunek zintegrowania będzie weryfikowany w oparciu o listę uczestników projektu. 

Zakup sprzętu/wyposażenia jest możliwy w przypadku gdy jest on niezbędny do realizacji działań zaplanowanych w ramach projektu w wymienionych powyżej typach oraz wynika to z przeprowadzonej diagnozy. Np. w przypadku zajęć warsztatowych z robotyki lub innych zajęć dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych można zakupić sprzęt niezbędny do przeprowadzenia tych zajęć, jeśli taka potrzeba została zdiagnozowana i opisana we wniosku. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu z wyjątkiem gdy:

 i.         zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 wytycznych kwalifikowalności dotyczącym amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych (o ile zakupy w całości zostaną zamortyzowane do daty zakończenia projektu). W projektach EFS+, jako projektach „miękkich”, najczęściej dochodzi do zakupu środków trwałych, które amortyzowane są w okresie realizacji projektu. W szczególności dotyczy to sprzętu komputerowego.

ii.         Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu. Przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach. Uzasadnienie, że zakup jest bardziej opłacalną opcją niż wynajem, dzierżawa lub leasing, powinno zostać zawarte we wniosku (w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu), a jego zasadność także podlega wnikliwej analizę podczas oceny wniosku.

iii.         zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. zakupu sprzętu dla projektu, którego celem jest doposażenie pracowni naukowych).

W przypadku nie oznaczenia we wniosku o dofinansowanie zakupionego sprzętu jako limit cross-financingu, w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu wnioskodawca zobowiązany jest do wyjaśnienia, który z wymienionych wyżej wyjątków ma zastosowanie i dlaczego. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.

Zgodnie z Kryterium formalnym nr 11 wartość wniosku o dofinansowanie przekracza równowartość 200 tys. EUR czyli zgodnie z miesięcznym obrachunkowym kursem wymiany walut aktualnym na dzień ogłoszenia naboru przekracza kwotę 857 960,00 PLN.

Nie, w typach projektów dostępnych w ramach naboru oraz w grupie docelowej nie ma przedszkoli oraz dzieci uczęszczających do przedszkoli.

Nie, zgodnie z zapisami regulaminu wnioskodawcą mogą być tylko podmioty wskazane w liście projektów właściwej dla Strategii ZIT MOF Poznania (stanowiącej materiał pomocniczy nr 12) tj. jednostki samorządu terytorialnego z MOF Poznania, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki im podległe. Natomiast nabór nie wyklucza możliwości udziału NGO ale tylko w charakterze partnera.

Nie, zgodnie z zapisami regulaminu w rozdziale 4.2 nabór nie jest kierowany do szkół specjalnych i ich uczniów.

Wsparcie w szkołach kształcenia ogólnego (podstawowych i liceach ogólnokształcących) może obejmować typy:

  1. poprawę jakości edukacji w tym realizację kompleksowych programów rozwojowych;
  2. wspieranie rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia;
  3. rozwój kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów poza edukacją formalną;
  4. wsparcie ogólnodostępnych szkół lub placówek systemu oświaty w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej;
  5. wsparcie na rzecz poradni psychologiczno-pedagogicznych;
  6. działania na rzecz upowszechnienia poradnictwa edukacyjnego i doradztwa zawodowego.

Wnioskodawca może złożyć wniosek obejmujący jeden lub kilka typów wsparcia wskazanych w pkt a-f.

 

 

Natomiast wsparcie dotyczące szkolnictwa zawodowego może obejmować typy:

  1. wspieranie rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia;
  2. wsparcie szkolnictwa zawodowego;
  3. działania na rzecz upowszechnienia poradnictwa edukacyjnego i doradztwa zawodowego.

Wnioskodawca może złożyć wniosek obejmujący jeden lub kilka typów wsparcia wskazanych w pkt a-c.

W ramach naboru nie ma możliwości złożenia jednego wniosku obejmującego zarówno wsparcie kształcenia ogólnego jak i szkolnictwa zawodowego ze względu na wydzielenie odrębnych alokacji dla kształcenia ogólnego i zawodowego w Strategii ZIT MOF Poznania na lata 2021‑2027. Powyższe zostało wskazane w pkt 2.2 regulaminu oraz w materiale pomocniczym nr 12.

Opis poszczególnych typów wsparcia znajduje się w rozdziale 7.2 regulaminu natomiast w rozdziale 7.1 regulaminu znajdują się dodatkowe zapisy dotyczące staży uczniowskich, edukacji włączającej oraz doradztwa zawodowego wynikające z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.