Dostępne 58 pytań w: Działanie 6.8 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT ×
W przypadku gdy wsparcie w projekcie kierowane jest do kilku szkół, wówczas należy wskazać je w punkcie 3.3.2 gdzie określa się nazwę i adres podmiotów obejmowanych wsparciem oraz w punkcie 3.4.3.1a. gdzie wskazuje się przewidywaną liczbę instytucji (tj. w tym przypadku szkół) objętych wsparciem w ramach projektu. Natomiast punkt 2.1 Dane Wnioskodawcy należy uzupełnić danymi jednostki samorządu terytorialnego w imieniu i na rzecz której działają wskazane szkoły.
Szczegółowe wyjaśnienia na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z EFS+ znajdują się w Materiale opracowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, który stanowi materiał pomocniczy nr 14. Zgodnie z ww. Wyjaśnieniami na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus nauczyciel może brać udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot wykracza poza kwalifikacje nauczyciela określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela. Należy jednak pamiętać, że nauczyciel nie będzie mógł zostać zaangażowany w „swojej” szkole lub placówce na podstawie umowy zlecenia, z uwagi na zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wskazujące, że podstawową formą zaangażowania personelu powinien być stosunek pracy. Zatrudnianie własnego personelu na podstawie umowy cywilnoprawnej jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, kiedy szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników uniemożliwiają wykonywanie zadań na podstawie stosunku pracy (podrozdział 2.3 pkt 1 lit. m ppkt. i). W taki przypadku IZ FEW będzie wymagała wskazania podstawy prawnej. Powyższe oznacza, że jeśli w wyłonionym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcą będzie nauczyciel z danej szkoły lub placówki, może być on zaangażowany na podstawie ustawy - Karta Nauczyciela. Natomiast w przypadku gdy jest to osoba będąca nauczycielem z innej szkoły lub placówki, może być zaangażowana na podstawie stosunku cywilnoprawnego. Należy zaznaczyć, że zamówienie publiczne nie może być próbą obejścia przepisów ustawy - Karta Nauczyciela i ustawy - Kodeks pracy, regulujących podstawowe formy zaangażowania nauczycieli w projektach EFS+.
Tak, organizacja wsparcia dla uczniów szkół na terenie jednej gminy, które jednocześnie uwzględni udział uczniów ze szkoły znajdującej się na terenie innej gminy spełni kryterium zintegrowania projektu, o ile uczniowie ci będą stanowić grupę docelową i zostaną zmonitorowani za pomocą odpowiedniego wskaźnika. W takim przypadku nie jest również wymagane zawiązanie partnerstwa między gminami.
Tak, w takim przypadku kryterium zgodności ze Strategią ZIT zostanie spełnione. Przedmiotowe kryterium ma na celu weryfikację czy dany projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT, tj. czy dany projekt jest projektem który został zaplanowany w Strategii ZIT. Ponadto w Strategii wskazany został planowany termin rozpoczęcia. W związku z powyższym IZ FEW dopuszcza niewielkie odstępstwa w tym zakresie.
Tak, koszt organizacji targów edukacyjnych w których będą brać udział uczniowie z innych szkół będzie kosztem kwalifikowalnym, zwłaszcza w kontekście realizacji wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjnego. Uczniowie (objęci wsparciem z ppkt b) nie będą stanowić grupy docelowej i tym samym nie będą w projekcie monitorowani za pomocą wskaźnika. We wniosku o dofinansowanie należy jednak przedstawić uzasadnienie potrzeby realizacji takiego wsparcia w kontekście zdiagnozowanego problemu. Podsumowując z wniosku o dofinansowanie powinien wynikać np. problem z wyborem odpowiedniej ścieżki edukacyjnej uczniów szkół z obszaru realizacji projektu. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
IZ FEW nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, uszczegółowienia wymaga bowiem zakres wsparcia jakie zostało zrealizowane w ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości”. W przedstawionej sytuacji kluczowe będzie zapewnienie braku pokrywania się planowanych działań z działaniami już finansowanymi w ramach ww. programu rządowego. Niemniej jednak jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika potrzeba zakupienia dodatkowego wyposażenia, a zakupione wyposażenie będzie przyczyniał się do realizacji zadania i spełnienia celów projektu (np. do realizacji zaplanowanych w ramach projektu zajęć dodatkowych) to wydatek taki będzie uznany za kwalifikowalny. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Jednym z celów standardu kompetencji cyfrowych „DigComp” jest pomoc w zrozumieniu definicji i znaczenia kompetencji cyfrowych. Z tego też względu „DigComp” należy traktować jako ramę odniesienia, czyli narzędzie do rozumienia i mapowania poszczególnych kompetencji cyfrowych, a także do porównywania ze sobą poszczególnych kompetencji cyfrowych, na różnych poziomach zaawansowania, w ramach istniejących systemów certyfikacji. Sposób w jaki należy wykorzystać standard kompetencji „DigComp” zależny jest od zakresu wsparcia przewidzianego w projekcie. Możliwe jest np. wykorzystanie „DigComp” jako narzędzie do oceny kompetencji cyfrowych uczestników przed, w trakcie i po zakończeniu projektu. Na jego podstawie można tworzyć narzędzia oceny, takie jak quizy, zadania praktyczne lub formularze samooceny. Można również wykorzystać je do końcowej oceny wyników i wpływu projektu.
Oprócz ewentualnego dołączenia pełnomocnictwa wymagane jest również dołączenie do wniosku dokumentów potwierdzających potencjał finansowy (w przypadku opisanym poniżej). Kryterium formalne dotyczące potencjału finansowego Wnioskodawcy i partnerów jest weryfikowane na podstawie przesłanych przez wnioskodawcę dokumentów. W celu potwierdzenia obrotu wnioskodawcy i partnera (jeśli dotyczy) należy dołączyć odpowiednie (w zależności od formy prowadzonej działalności) dokumenty określone w kryterium formalnym. Zgodnie z przedmiotowym kryterium w przypadku podmiotów będących jednostką sektora finansów publicznych ponoszących wydatki w danym wniosku – kryterium potencjału finansowego tego podmiotu nie jest badane. Jednak w przypadku projektów partnerskich potencjał finansowy jest badany odrębnie w odniesieniu do Wnioskodawcy i każdego z partnerów. Zatem jeśli projekt będzie realizowany w partnerstwie (a partnerem będzie podmiot inny niż jednostka sektora finansów publicznych) to wymagane jest również dołączenie do wniosku załączników potwierdzających potencjał finansowy partnera.
Nie, koszt przygotowania wniosku o dofinansowanie jest kosztem niekwalifikowalnym.
Tak, prace wykończeniowe pracowni zawodowych będą stanowiły wydatek w ramach cross-financingu. Zgodnie z regulaminem, w ramach cross-financingu w projektach EFS+ wlicza się wydatki związane z m.in. zakupem infrastruktury. Przez zakup infrastruktury, który będzie wliczany do cross-financingu w projektach FEW, należy rozumieć budowę nowej infrastruktury, jak również wykonanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości, i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości. Do limitu cross-financingu w projektach będą też wliczane wydatki związane z adaptacją oraz pracami remontowymi związanymi z dostosowaniem budynków lub pomieszczeń do nowej funkcji. Wynika to z faktu, że rezultat nawet niewielkich prac uznaje się za „infrastrukturę”, ponieważ wynik tych prac staje się częścią nieruchomości (zostają one trwale przyłączone do nieruchomości i tracą swoją tożsamość). W ramach zakupu infrastruktury możliwe jest więc dostosowanie budynków poprzez wykonanie do nich podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami, zainstalowanie w budynku windy, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach, dostosowanie pomieszczeń (np. dostosowanie budynku lub pomieszczeń do nowych potrzeb) i miejsc pracy do potrzeb działań wykonywanych w projekcie.
SELFIE to bezpłatne narzędzie, które ma pomóc szkołom w stosowaniu technologii cyfrowych wspierających proces nauczania, uczenia się i oceniania. SELFIE gromadzi anonimowo opinie uczniów, nauczycieli i kadry kierowniczej na temat sposobu korzystania z technologii w ich szkole. Narzędzie SELFIE jest dostępne na stronie internetowej https://education.ec.europa.eu/pl/selfie. Po założeniu konta szkoły dostępne są materiały instruktażowe, w których określone zostały m. in. minimalne wskaźniki uczestnictwa. Bez logowania można zapoznać się z wytycznymi dla koordynatorów SELFIE w j. ang: https://education.ec.europa.eu/pl/document/setting-up-selfie-in-your-school-detailed-guide-for-selfie-school-coordinators (strona 11-12).
W odniesieniu do naboru FEWP.06.08-IZ.00-002/24 dokumentami potwierdzającymi kwalifikowalność uczestników projektu (UP) są dokumenty wymienione w materiale pomocniczym nr 17 do naboru. Jednocześnie informuję, że możliwość składania wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FEWP.06.07-IZ.00-001/24 zakończyła się z dniem 8 marca br. W związku z powyższym IZ FEW nie będzie odpowiadał na pytania odnoszące się do zakończonego naboru.
Jeśli wsparciem w projekcie objętych zostanie 100 uczniów, jest możliwość zaplanowania wskaźnika na niższym poziomie z uwagi np. na fakt, że wszyscy uczniowie nie ukończą kursu/szkolenia. Przy określaniu wysokości wskaźników należy pamiętać, że w naborach FEWP.06.08-IZ.00-001/24 i FEWP.06.08-IZ.00-002/24 Wnioskodawcy wskazani na liście projektów w materiale pomocniczym nr 12 są zobowiązani do osiągnięcia wartości wskaźników wskazanych we właściwej strategii ZIT. Ponadto należy podkreślić, że ocenie będzie podlegał poziom zaplanowanych wartości docelowych w stosunku do wskaźnika produktu powiązanego ze wskaźnikiem rezultatu, a także czy wartość wskaźników jest satysfakcjonująca z punktu widzenia ponoszonych nakładów oraz zakresu merytorycznego projektu.
Wskazany wskaźnik produktu mierzy liczbę podmiotów objętych wsparciem. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 – „Podmioty korzystające bezpośrednio ze wsparcia EFS+ to podmioty, które ta interwencja ma na celu wesprzeć. Wsparciem bezpośrednim dla podmiotu jest wsparcie realizowane na rzecz jego funkcjonowania (np. w formie stworzenia dodatkowego miejsca pracy, wprowadzenia zmiany jakościowej w jego funkcjonowaniu, oddelegowania pracownika przez pracodawcę na szkolenie/staż zagraniczny) lub promowania zmiany organizacyjnej i innowacji w tym podmiocie. Wsparciem bezpośrednim dla danego podmiotu nie jest przeszkolenie lub inna forma wsparcia jego pracownika w sytuacji, gdy nie wynika to z potrzeb tego podmiotu (np. pracownik zgłasza się na szkolenie z własnej inicjatywy).”
W związku z tym, najczęściej, wsparcie na rzecz szkół/placówek obejmuje doposażenie/wyposażenie oraz wsparcie nauczycieli wynikające z diagnozy potrzeb szkoły/placówki.
Jeśli natomiast wsparcie uczniów wynika z analizy ich potrzeb a szkoła/placówka jest tylko miejscem, gdzie to wsparcie jest realizowane, to nie należy jej wykazywać we wskaźniku.
Istnieje możliwość objęcia wsparciem oprócz uczniów, również nauczycieli – w ramach typów projektów wskazanych na Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa, ponieważ takie wsparcie realizować można w typie „2. Poprawa jakości edukacji, w tym realizacja kompleksowych programów rozwojowych”. W takim przypadku we wniosku o dofinansowanie oczywiście należy określić adekwatne do zaplanowanych w projekcie działań wskaźniki. IZ FEW nie widzi również przeciwskazań do zwiększenia wartości wskaźników już zaplanowanych.
W nawiązaniu do pytania dotyczącego aktualizacji fiszki projektowej, IZ FEW wyjaśnia, że na etapie naboru wniosków o dofinansowanie nie ma konieczności ich aktualizacji.
Nie istnieje natomiast możliwość rozszerzenia wsparcia o działania, które nie wpisują się w typy projektów wskazane na liście projektów w strategii. Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. W Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa dla ZIT MOF Piły w odniesieniu do projektu "Akcja edukacja: Targi Edukacyjne, Przystanek Praca" nie wskazano typu wsparcia „3. Wspieranie rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia” jako przewidzianego do realizacji. Należy zatem tak planować działania, aby wpisywały się w trzy typy projektów wymienione na liście projektów w strategii.
Nie, SELFIE jest narzędziem przeznaczonym dla szkół podstawowych, średnich i zawodowych.
IZ FEW zwraca uwagę, iż typy wsparcia muszą być zgodne z typami określonymi dla danego projektu wskazanymi na liście projektów we właściwej strategii. Jeżeli na liście projektów w ramach danego projektu znajdują się ww. typy projektów to ich realizacja jest możliwa w placówkach przedszkolnych.
W punkcie 3.3.2 wniosku o dofinansowanie wskazujemy jedynie placówki, które zostały uwzględnione we wskaźniku Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem (podmioty). IZ FEW zaleca aby wnioski z diagnozy i placówki, których uczniowie wezmą udział w projekcie wskazać w punkcie 3.4 Charakterystyka projektu.
Fiszki projektowe stanowiły dla IZ FEW materiał poglądowy mający na celu weryfikację czy zaplanowane wsparcie wpisuje się w działania zaplanowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Zatem istnieje możliwość realizacji zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce. IZ FEW zwraca jednak uwagę, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. Podsumowując realizacja zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce projektowej jest możliwa pod warunkiem, że będą się one wpisywać w typy projektów, które na Liście projektów przewidzianych do realizacji zostały przyporządkowane do danego projektu.
Nie, w przypadku udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach należy stosować przepisy w nim zawarte. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że zaplanowane w ramach projektu działania powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej. Planowane w ramach projektu wsparcie nie może zastępować pomocy zapewnianej przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów. Należy zatem rozróżnić te działania, które finansowane są przez organ prowadzący ze środków dotacji/subwencji, aby nie doszło do zastępowania środków publicznych środkami pochodzącymi z UE.
Koszty związane z zakupem mebli mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowalny o ile są niezbędne do realizacji projektu, osiągnięcia celów projektu, wynikają z zaplanowanych zadań oraz są racjonalne. Wnioskodawca musi taki zakup odpowiednio uzasadnić, trudno bowiem na podstawie pytania wywnioskować, dlaczego dodatkowe zajęcia językowe nie mogą być realizowane w oparciu o dotychczasową infrastrukturę szkoły, w której krzesła i ławki stanowią przecież wyposażenie podstawowe i niezbędne do realizacji zadań szkoły. Należy zatem pamiętać, że kwalifikowalność wydatków będzie każdorazowo oceniana indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Z uwagi na fakt, iż sala w której będą prowadzone zajęcia będzie stanowiła wkład niefinansowy i wydatek ten nie będzie wpisywał się w definicję kategorii kosztów „Usługi zewnętrzne” IZ FEW zaleca aby wszystkie koszty związane ze szkoleniem przyporządkować do kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem”. Przyporządkowanie wszystkich kosztów związanych z organizacją szkolenia do jednej kategorii kosztów pozwoli na przejrzyste zaplanowanie budżetu
W kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem” jest możliwość wykazania kosztów wsparcia innych niż wskazane w pozostałych kategoriach kosztów. W związku z powyższym wynagrodzenie nauczyciela za prowadzenie zajęć dla uczniów należy oznaczyć w kategorii kosztów „Personel projektu”, a doposażenie pracowni dla placówek oświatowych biorących udział w projekcie odpowiednio jako „Dostawy (inne niż środki trwałe)”, lub w przypadku zakupu środków trwałych „Środki trwałe/dostawy”.
W przypadku gdy wsparcie w projekcie kierowane jest do kilku szkół, wówczas należy wskazać je w punkcie 3.3.2 gdzie określa się nazwę i adres podmiotów obejmowanych wsparciem oraz w punkcie 3.4.3.1a. gdzie wskazuje się przewidywaną liczbę instytucji (tj. w tym przypadku szkół) objętych wsparciem w ramach projektu. Natomiast punkt 2.1 Dane Wnioskodawcy należy uzupełnić danymi jednostki samorządu terytorialnego w imieniu i na rzecz której działają wskazane szkoły.
Szczegółowe wyjaśnienia na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z EFS+ znajdują się w Materiale opracowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, który stanowi materiał pomocniczy nr 14. Zgodnie z ww. Wyjaśnieniami na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus nauczyciel może brać udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot wykracza poza kwalifikacje nauczyciela określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela. Należy jednak pamiętać, że nauczyciel nie będzie mógł zostać zaangażowany w „swojej” szkole lub placówce na podstawie umowy zlecenia, z uwagi na zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wskazujące, że podstawową formą zaangażowania personelu powinien być stosunek pracy. Zatrudnianie własnego personelu na podstawie umowy cywilnoprawnej jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, kiedy szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników uniemożliwiają wykonywanie zadań na podstawie stosunku pracy (podrozdział 2.3 pkt 1 lit. m ppkt. i). W taki przypadku IZ FEW będzie wymagała wskazania podstawy prawnej. Powyższe oznacza, że jeśli w wyłonionym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcą będzie nauczyciel z danej szkoły lub placówki, może być on zaangażowany na podstawie ustawy - Karta Nauczyciela. Natomiast w przypadku gdy jest to osoba będąca nauczycielem z innej szkoły lub placówki, może być zaangażowana na podstawie stosunku cywilnoprawnego. Należy zaznaczyć, że zamówienie publiczne nie może być próbą obejścia przepisów ustawy - Karta Nauczyciela i ustawy - Kodeks pracy, regulujących podstawowe formy zaangażowania nauczycieli w projektach EFS+.
Tak, organizacja wsparcia dla uczniów szkół na terenie jednej gminy, które jednocześnie uwzględni udział uczniów ze szkoły znajdującej się na terenie innej gminy spełni kryterium zintegrowania projektu, o ile uczniowie ci będą stanowić grupę docelową i zostaną zmonitorowani za pomocą odpowiedniego wskaźnika. W takim przypadku nie jest również wymagane zawiązanie partnerstwa między gminami.
Tak, w takim przypadku kryterium zgodności ze Strategią ZIT zostanie spełnione. Przedmiotowe kryterium ma na celu weryfikację czy dany projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT, tj. czy dany projekt jest projektem który został zaplanowany w Strategii ZIT. Ponadto w Strategii wskazany został planowany termin rozpoczęcia. W związku z powyższym IZ FEW dopuszcza niewielkie odstępstwa w tym zakresie.
Tak, koszt organizacji targów edukacyjnych w których będą brać udział uczniowie z innych szkół będzie kosztem kwalifikowalnym, zwłaszcza w kontekście realizacji wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjnego. Uczniowie (objęci wsparciem z ppkt b) nie będą stanowić grupy docelowej i tym samym nie będą w projekcie monitorowani za pomocą wskaźnika. We wniosku o dofinansowanie należy jednak przedstawić uzasadnienie potrzeby realizacji takiego wsparcia w kontekście zdiagnozowanego problemu. Podsumowując z wniosku o dofinansowanie powinien wynikać np. problem z wyborem odpowiedniej ścieżki edukacyjnej uczniów szkół z obszaru realizacji projektu. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
IZ FEW nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, uszczegółowienia wymaga bowiem zakres wsparcia jakie zostało zrealizowane w ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości”. W przedstawionej sytuacji kluczowe będzie zapewnienie braku pokrywania się planowanych działań z działaniami już finansowanymi w ramach ww. programu rządowego. Niemniej jednak jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika potrzeba zakupienia dodatkowego wyposażenia, a zakupione wyposażenie będzie przyczyniał się do realizacji zadania i spełnienia celów projektu (np. do realizacji zaplanowanych w ramach projektu zajęć dodatkowych) to wydatek taki będzie uznany za kwalifikowalny. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Jednym z celów standardu kompetencji cyfrowych „DigComp” jest pomoc w zrozumieniu definicji i znaczenia kompetencji cyfrowych. Z tego też względu „DigComp” należy traktować jako ramę odniesienia, czyli narzędzie do rozumienia i mapowania poszczególnych kompetencji cyfrowych, a także do porównywania ze sobą poszczególnych kompetencji cyfrowych, na różnych poziomach zaawansowania, w ramach istniejących systemów certyfikacji. Sposób w jaki należy wykorzystać standard kompetencji „DigComp” zależny jest od zakresu wsparcia przewidzianego w projekcie. Możliwe jest np. wykorzystanie „DigComp” jako narzędzie do oceny kompetencji cyfrowych uczestników przed, w trakcie i po zakończeniu projektu. Na jego podstawie można tworzyć narzędzia oceny, takie jak quizy, zadania praktyczne lub formularze samooceny. Można również wykorzystać je do końcowej oceny wyników i wpływu projektu.
Oprócz ewentualnego dołączenia pełnomocnictwa wymagane jest również dołączenie do wniosku dokumentów potwierdzających potencjał finansowy (w przypadku opisanym poniżej). Kryterium formalne dotyczące potencjału finansowego Wnioskodawcy i partnerów jest weryfikowane na podstawie przesłanych przez wnioskodawcę dokumentów. W celu potwierdzenia obrotu wnioskodawcy i partnera (jeśli dotyczy) należy dołączyć odpowiednie (w zależności od formy prowadzonej działalności) dokumenty określone w kryterium formalnym. Zgodnie z przedmiotowym kryterium w przypadku podmiotów będących jednostką sektora finansów publicznych ponoszących wydatki w danym wniosku – kryterium potencjału finansowego tego podmiotu nie jest badane. Jednak w przypadku projektów partnerskich potencjał finansowy jest badany odrębnie w odniesieniu do Wnioskodawcy i każdego z partnerów. Zatem jeśli projekt będzie realizowany w partnerstwie (a partnerem będzie podmiot inny niż jednostka sektora finansów publicznych) to wymagane jest również dołączenie do wniosku załączników potwierdzających potencjał finansowy partnera.
Nie, koszt przygotowania wniosku o dofinansowanie jest kosztem niekwalifikowalnym.
Tak, prace wykończeniowe pracowni zawodowych będą stanowiły wydatek w ramach cross-financingu. Zgodnie z regulaminem, w ramach cross-financingu w projektach EFS+ wlicza się wydatki związane z m.in. zakupem infrastruktury. Przez zakup infrastruktury, który będzie wliczany do cross-financingu w projektach FEW, należy rozumieć budowę nowej infrastruktury, jak również wykonanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości, i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości. Do limitu cross-financingu w projektach będą też wliczane wydatki związane z adaptacją oraz pracami remontowymi związanymi z dostosowaniem budynków lub pomieszczeń do nowej funkcji. Wynika to z faktu, że rezultat nawet niewielkich prac uznaje się za „infrastrukturę”, ponieważ wynik tych prac staje się częścią nieruchomości (zostają one trwale przyłączone do nieruchomości i tracą swoją tożsamość). W ramach zakupu infrastruktury możliwe jest więc dostosowanie budynków poprzez wykonanie do nich podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami, zainstalowanie w budynku windy, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach, dostosowanie pomieszczeń (np. dostosowanie budynku lub pomieszczeń do nowych potrzeb) i miejsc pracy do potrzeb działań wykonywanych w projekcie.
SELFIE to bezpłatne narzędzie, które ma pomóc szkołom w stosowaniu technologii cyfrowych wspierających proces nauczania, uczenia się i oceniania. SELFIE gromadzi anonimowo opinie uczniów, nauczycieli i kadry kierowniczej na temat sposobu korzystania z technologii w ich szkole. Narzędzie SELFIE jest dostępne na stronie internetowej https://education.ec.europa.eu/pl/selfie. Po założeniu konta szkoły dostępne są materiały instruktażowe, w których określone zostały m. in. minimalne wskaźniki uczestnictwa. Bez logowania można zapoznać się z wytycznymi dla koordynatorów SELFIE w j. ang: https://education.ec.europa.eu/pl/document/setting-up-selfie-in-your-school-detailed-guide-for-selfie-school-coordinators (strona 11-12).
W odniesieniu do naboru FEWP.06.08-IZ.00-002/24 dokumentami potwierdzającymi kwalifikowalność uczestników projektu (UP) są dokumenty wymienione w materiale pomocniczym nr 17 do naboru. Jednocześnie informuję, że możliwość składania wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FEWP.06.07-IZ.00-001/24 zakończyła się z dniem 8 marca br. W związku z powyższym IZ FEW nie będzie odpowiadał na pytania odnoszące się do zakończonego naboru.
Jeśli wsparciem w projekcie objętych zostanie 100 uczniów, jest możliwość zaplanowania wskaźnika na niższym poziomie z uwagi np. na fakt, że wszyscy uczniowie nie ukończą kursu/szkolenia. Przy określaniu wysokości wskaźników należy pamiętać, że w naborach FEWP.06.08-IZ.00-001/24 i FEWP.06.08-IZ.00-002/24 Wnioskodawcy wskazani na liście projektów w materiale pomocniczym nr 12 są zobowiązani do osiągnięcia wartości wskaźników wskazanych we właściwej strategii ZIT. Ponadto należy podkreślić, że ocenie będzie podlegał poziom zaplanowanych wartości docelowych w stosunku do wskaźnika produktu powiązanego ze wskaźnikiem rezultatu, a także czy wartość wskaźników jest satysfakcjonująca z punktu widzenia ponoszonych nakładów oraz zakresu merytorycznego projektu.
Wskazany wskaźnik produktu mierzy liczbę podmiotów objętych wsparciem. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 – „Podmioty korzystające bezpośrednio ze wsparcia EFS+ to podmioty, które ta interwencja ma na celu wesprzeć. Wsparciem bezpośrednim dla podmiotu jest wsparcie realizowane na rzecz jego funkcjonowania (np. w formie stworzenia dodatkowego miejsca pracy, wprowadzenia zmiany jakościowej w jego funkcjonowaniu, oddelegowania pracownika przez pracodawcę na szkolenie/staż zagraniczny) lub promowania zmiany organizacyjnej i innowacji w tym podmiocie. Wsparciem bezpośrednim dla danego podmiotu nie jest przeszkolenie lub inna forma wsparcia jego pracownika w sytuacji, gdy nie wynika to z potrzeb tego podmiotu (np. pracownik zgłasza się na szkolenie z własnej inicjatywy).”
W związku z tym, najczęściej, wsparcie na rzecz szkół/placówek obejmuje doposażenie/wyposażenie oraz wsparcie nauczycieli wynikające z diagnozy potrzeb szkoły/placówki.
Jeśli natomiast wsparcie uczniów wynika z analizy ich potrzeb a szkoła/placówka jest tylko miejscem, gdzie to wsparcie jest realizowane, to nie należy jej wykazywać we wskaźniku
Istnieje możliwość objęcia wsparciem oprócz uczniów, również nauczycieli – w ramach typów projektów wskazanych na Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa, ponieważ takie wsparcie realizować można w typie „2. Poprawa jakości edukacji, w tym realizacja kompleksowych programów rozwojowych”. W takim przypadku we wniosku o dofinansowanie oczywiście należy określić adekwatne do zaplanowanych w projekcie działań wskaźniki. IZ FEW nie widzi również przeciwskazań do zwiększenia wartości wskaźników już zaplanowanych.
W nawiązaniu do pytania dotyczącego aktualizacji fiszki projektowej, IZ FEW wyjaśnia, że na etapie naboru wniosków o dofinansowanie nie ma konieczności ich aktualizacji.
Nie istnieje natomiast możliwość rozszerzenia wsparcia o działania, które nie wpisują się w typy projektów wskazane na liście projektów w strategii. Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. W Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa dla ZIT MOF Piły w odniesieniu do projektu "Akcja edukacja: Targi Edukacyjne, Przystanek Praca" nie wskazano typu wsparcia „3. Wspieranie rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia” jako przewidzianego do realizacji. Należy zatem tak planować działania, aby wpisywały się w trzy typy projektów wymienione na liście projektów w strategii.
Nie, SELFIE jest narzędziem przeznaczonym dla szkół podstawowych, średnich i zawodowych.
IZ FEW zwraca uwagę, iż typy wsparcia muszą być zgodne z typami określonymi dla danego projektu wskazanymi na liście projektów we właściwej strategii. Jeżeli na liście projektów w ramach danego projektu znajdują się ww. typy projektów to ich realizacja jest możliwa w placówkach przedszkolnych.
W punkcie 3.3.2 wniosku o dofinansowanie wskazujemy jedynie placówki, które zostały uwzględnione we wskaźniku Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem (podmioty). IZ FEW zaleca aby wnioski z diagnozy i placówki, których uczniowie wezmą udział w projekcie wskazać w punkcie 3.4 Charakterystyka projektu.
Fiszki projektowe stanowiły dla IZ FEW materiał poglądowy mający na celu weryfikację czy zaplanowane wsparcie wpisuje się w działania zaplanowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Zatem istnieje możliwość realizacji zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce. IZ FEW zwraca jednak uwagę, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. Podsumowując realizacja zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce projektowej jest możliwa pod warunkiem, że będą się one wpisywać w typy projektów, które na Liście projektów przewidzianych do realizacji zostały przyporządkowane do danego projektu.
Nie, w przypadku udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach należy stosować przepisy w nim zawarte. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że zaplanowane w ramach projektu działania powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej. Planowane w ramach projektu wsparcie nie może zastępować pomocy zapewnianej przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów. Należy zatem rozróżnić te działania, które finansowane są przez organ prowadzący ze środków dotacji/subwencji, aby nie doszło do zastępowania środków publicznych środkami pochodzącymi z UE.
Koszty związane z zakupem mebli mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowalny o ile są niezbędne do realizacji projektu, osiągnięcia celów projektu, wynikają z zaplanowanych zadań oraz są racjonalne. Wnioskodawca musi taki zakup odpowiednio uzasadnić, trudno bowiem na podstawie pytania wywnioskować, dlaczego dodatkowe zajęcia językowe nie mogą być realizowane w oparciu o dotychczasową infrastrukturę szkoły, w której krzesła i ławki stanowią przecież wyposażenie podstawowe i niezbędne do realizacji zadań szkoły. Należy zatem pamiętać, że kwalifikowalność wydatków będzie każdorazowo oceniana indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Z uwagi na fakt, iż sala w której będą prowadzone zajęcia będzie stanowiła wkład niefinansowy i wydatek ten nie będzie wpisywał się w definicję kategorii kosztów „Usługi zewnętrzne” IZ FEW zaleca aby wszystkie koszty związane ze szkoleniem przyporządkować do kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem”. Przyporządkowanie wszystkich kosztów związanych z organizacją szkolenia do jednej kategorii kosztów pozwoli na przejrzyste zaplanowanie budżetu.
W kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem” jest możliwość wykazania kosztów wsparcia innych niż wskazane w pozostałych kategoriach kosztów. W związku z powyższym wynagrodzenie nauczyciela za prowadzenie zajęć dla uczniów należy oznaczyć w kategorii kosztów „Personel projektu”, a doposażenie pracowni dla placówek oświatowych biorących udział w projekcie odpowiednio jako „Dostawy (inne niż środki trwałe)”, lub w przypadku zakupu środków trwałych „Środki trwałe/dostawy”.
W przedstawionym przez Pana przykładzie warunek zintegrowania projektu zostanie spełniony. Powinno to zostać opisane we wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej diagnozy grupy docelowej projektu np.: opisem struktury uczniów uczęszczających do szkoły w bieżącym roku szkolnym. Spełnienie kryterium zostanie również szczegółowo zweryfikowane na etapie oceny merytorycznej przez Komisję Oceny Projektów. Należy podkreślić, że również na etapie realizacji projektu warunek zintegrowania będzie weryfikowany w oparciu o listę uczestników projektu.
Zakup sprzętu/wyposażenia jest możliwy w przypadku gdy jest on niezbędny do realizacji działań zaplanowanych w ramach projektu w wymienionych powyżej typach oraz wynika to z przeprowadzonej diagnozy. Np. w przypadku zajęć warsztatowych z robotyki lub innych zajęć dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych można zakupić sprzęt niezbędny do przeprowadzenia tych zajęć, jeśli taka potrzeba została zdiagnozowana i opisana we wniosku. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu z wyjątkiem gdy:
i. zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 wytycznych kwalifikowalności dotyczącym amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych (o ile zakupy w całości zostaną zamortyzowane do daty zakończenia projektu). W projektach EFS+, jako projektach „miękkich”, najczęściej dochodzi do zakupu środków trwałych, które amortyzowane są w okresie realizacji projektu. W szczególności dotyczy to sprzętu komputerowego.
ii. Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu. Przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach. Uzasadnienie, że zakup jest bardziej opłacalną opcją niż wynajem, dzierżawa lub leasing, powinno zostać zawarte we wniosku (w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu), a jego zasadność także podlega wnikliwej analizę podczas oceny wniosku.
iii. zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. zakupu sprzętu dla projektu, którego celem jest doposażenie pracowni naukowych).
W przypadku nie oznaczenia we wniosku o dofinansowanie zakupionego sprzętu jako limit cross-financingu, w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu wnioskodawca zobowiązany jest do wyjaśnienia, który z wymienionych wyżej wyjątków ma zastosowanie i dlaczego. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.
Zgodnie z Kryterium formalnym nr 11 wartość wniosku o dofinansowanie przekracza równowartość 200 tys. EUR czyli zgodnie z miesięcznym obrachunkowym kursem wymiany walut aktualnym na dzień ogłoszenia naboru przekracza kwotę 857 960,00 PLN.
Nie, w typach projektów dostępnych w ramach naboru oraz w grupie docelowej nie ma przedszkoli oraz dzieci uczęszczających do przedszkoli.
Nie, zgodnie z zapisami regulaminu wnioskodawcą mogą być tylko podmioty wskazane w liście projektów właściwej dla Strategii ZIT MOF Poznania (stanowiącej materiał pomocniczy nr 12) tj. jednostki samorządu terytorialnego z MOF Poznania, ich związki i stowarzyszenia oraz jednostki im podległe. Natomiast nabór nie wyklucza możliwości udziału NGO ale tylko w charakterze partnera.
Nie, zgodnie z zapisami regulaminu w rozdziale 4.2 nabór nie jest kierowany do szkół specjalnych i ich uczniów.
Wsparcie w szkołach kształcenia ogólnego (podstawowych i liceach ogólnokształcących) może obejmować typy:
Wnioskodawca może złożyć wniosek obejmujący jeden lub kilka typów wsparcia wskazanych w pkt a-f.
Natomiast wsparcie dotyczące szkolnictwa zawodowego może obejmować typy:
Wnioskodawca może złożyć wniosek obejmujący jeden lub kilka typów wsparcia wskazanych w pkt a-c.
W ramach naboru nie ma możliwości złożenia jednego wniosku obejmującego zarówno wsparcie kształcenia ogólnego jak i szkolnictwa zawodowego ze względu na wydzielenie odrębnych alokacji dla kształcenia ogólnego i zawodowego w Strategii ZIT MOF Poznania na lata 2021‑2027. Powyższe zostało wskazane w pkt 2.2 regulaminu oraz w materiale pomocniczym nr 12.
Opis poszczególnych typów wsparcia znajduje się w rozdziale 7.2 regulaminu natomiast w rozdziale 7.1 regulaminu znajdują się dodatkowe zapisy dotyczące staży uczniowskich, edukacji włączającej oraz doradztwa zawodowego wynikające z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.
Zakup sprzętu/wyposażenia jest możliwy w przypadku gdy jest on niezbędny do realizacji działań zaplanowanych w ramach projektu w wymienionych powyżej typach oraz wynika to z przeprowadzonej diagnozy. Np. w przypadku zajęć warsztatowych z robotyki lub innych zajęć dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych można zakupić sprzęt niezbędny do przeprowadzenia tych zajęć, jeśli taka potrzeba została zdiagnozowana i opisana we wniosku. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu z wyjątkiem gdy:
i. zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 wytycznych kwalifikowalności dotyczącym amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych (o ile zakupy w całości zostaną zamortyzowane do daty zakończenia projektu). W projektach EFS+, jako projektach „miękkich”, najczęściej dochodzi do zakupu środków trwałych, które amortyzowane są w okresie realizacji projektu. W szczególności dotyczy to sprzętu komputerowego.
ii. Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu. Przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach. Uzasadnienie, że zakup jest bardziej opłacalną opcją niż wynajem, dzierżawa lub leasing, powinno zostać zawarte we wniosku (w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu), a jego zasadność także podlega wnikliwej analizę podczas oceny wniosku.
iii. zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. zakupu sprzętu dla projektu, którego celem jest doposażenie pracowni naukowych).
W przypadku nie oznaczenia we wniosku o dofinansowanie zakupionego sprzętu jako limit cross-financingu, w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu wnioskodawca zobowiązany jest do wyjaśnienia, który z wymienionych wyżej wyjątków ma zastosowanie i dlaczego. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.
W uzasadnieniu kosztu w pkt. 5.2 Wniosku o dofinansowanie należy udowodnić, że dany rzeczowy składnik majątkowy zostanie całkowicie zamortyzowany w okresie realizacji projektu, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia kosztów projektu. W tym celu należy przeprowadzić odpowiednią analizę, wykorzystując zapisy z tabel amortyzacyjnych oraz przepisy prawa podatkowego. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych - zakupy w całości muszą zostać zamortyzowane do daty zakończenia projektu.
Należy zauważyć, iż możemy wyróżnić kilka podstawowych metod amortyzacji środków trwałych – liniową, degresywną i naturalną. W niektórych przypadkach stosuje się również metodę jednorazową, przyspieszoną lub progresywną. W związku z powyższym w uzasadnieniu kosztu (pkt. 5.2) Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania i opisania wybranego konkretnego rodzaju amortyzacji dla danego środka trwałego. Ponadto to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, iż przedmiotowy środek trwały będzie mógł zostać, przy wybranej metodzie, zamortyzowany w okresie realizacji projektu (uwzględniając harmonogram wsparcia wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu). Uzasadniając powyższe należy również podać podstawę prawną bazując w szczególności na ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawie o rachunkowości.
Przykłady:
1. Zakup komputera o wartości 5 000 zł
Kwalifikacja składnika majątkowego:
Należy wskazać, że komputer należy do odpowiedniej kategorii środków trwałych zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT). Należy przytoczyć odpowiednią pozycję z tabel amortyzacyjnych, np.:
przykładowy zapis w uzasadnieniu:
2. Zakup środka trwałego za 100 000,00 zł
przykładowe zapisy w uzasadnieniu:
Roczna kwota amortyzacji: 100 000 PLN * 20% = 20 000 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aby móc wskazać wskaźniki służące rozliczeniu kwot ryczałtowych, konieczne jest ich wcześniejsze uwzględnienie w punkcie 4.1 (Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji projektu) albo 4.2 (Planowane rezultaty realizacji projektu). W punkcie 4.3 pojawia się lista rozwijana uwzględniająca wskaźniki wprowadzone w ww. punktach.
Zakup sprzętu/wyposażenia jest możliwy w przypadku gdy jest on niezbędny do realizacji działań zaplanowanych w ramach projektu w wymienionych powyżej typach oraz wynika to z przeprowadzonej diagnozy. Np. w przypadku zajęć warsztatowych z robotyki lub innych zajęć dotyczących podnoszenia kompetencji cyfrowych można zakupić sprzęt niezbędny do przeprowadzenia tych zajęć, jeśli taka potrzeba została zdiagnozowana i opisana we wniosku. Ponadto należy pamiętać, że co do zasady, zakup mebli i sprzętu należy uwzględnić w określonym w naborze limicie cross-financingu z wyjątkiem gdy:
i. zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 wytycznych kwalifikowalności dotyczącym amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych (o ile zakupy w całości zostaną zamortyzowane do daty zakończenia projektu). W projektach EFS+, jako projektach „miękkich”, najczęściej dochodzi do zakupu środków trwałych, które amortyzowane są w okresie realizacji projektu. W szczególności dotyczy to sprzętu komputerowego.
ii. Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu. Przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach. Uzasadnienie, że zakup jest bardziej opłacalną opcją niż wynajem, dzierżawa lub leasing, powinno zostać zawarte we wniosku (w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu), a jego zasadność także podlega wnikliwej analizę podczas oceny wniosku.
iii. zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu (np. zakupu sprzętu dla projektu, którego celem jest doposażenie pracowni naukowych).
W przypadku nie oznaczenia we wniosku o dofinansowanie zakupionego sprzętu jako limit cross-financingu, w uzasadnieniu do szczegółowego budżetu projektu wnioskodawca zobowiązany jest do wyjaśnienia, który z wymienionych wyżej wyjątków ma zastosowanie i dlaczego. Ponadto zasadność zakupu sprzętów, udział zakupów sprzętu w całkowitej wartości projektu każdorazowo podlega szczegółowej ocenie KOP.
W uzasadnieniu kosztu w pkt. 5.2 Wniosku o dofinansowanie należy udowodnić, że dany rzeczowy składnik majątkowy zostanie całkowicie zamortyzowany w okresie realizacji projektu, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia kosztów projektu. W tym celu należy przeprowadzić odpowiednią analizę, wykorzystując zapisy z tabel amortyzacyjnych oraz przepisy prawa podatkowego. Nie ma znaczenia, czy beneficjent dokonuje jednorazowego odpisu amortyzacyjnego czy rozkłada odpisy amortyzacyjne zgodnie ze stawkami amortyzacyjnymi określonymi w przepisach krajowych - zakupy w całości muszą zostać zamortyzowane do daty zakończenia projektu.
Należy zauważyć, iż możemy wyróżnić kilka podstawowych metod amortyzacji środków trwałych – liniową, degresywną i naturalną. W niektórych przypadkach stosuje się również metodę jednorazową, przyspieszoną lub progresywną. W związku z powyższym w uzasadnieniu kosztu (pkt. 5.2) Wnioskodawca jest zobligowany do wskazania i opisania wybranego konkretnego rodzaju amortyzacji dla danego środka trwałego. Ponadto to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, iż przedmiotowy środek trwały będzie mógł zostać, przy wybranej metodzie, zamortyzowany w okresie realizacji projektu (uwzględniając harmonogram wsparcia wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu). Uzasadniając powyższe należy również podać podstawę prawną bazując w szczególności na ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawie o rachunkowości.
Przykłady:
1. Zakup komputera o wartości 5 000 zł
Kwalifikacja składnika majątkowego:
Należy wskazać, że komputer należy do odpowiedniej kategorii środków trwałych zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT). Należy przytoczyć odpowiednią pozycję z tabel amortyzacyjnych, np.:
przykładowy zapis w uzasadnieniu:
2. Zakup środka trwałego za 100 000,00 zł
przykładowe zapisy w uzasadnieniu:
Roczna kwota amortyzacji: 100 000 PLN * 20% = 20 000 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|