Dostępne 6 pytań w: Działanie 9.5 Zarządzanie Lokalnymi Strategiami Rozwoju ×
Certyfikat kwalifikowany w świetle ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2024.422 t.j.) jest równoważny z podpisem odręcznym, a co za tym idzie jest przypisany do jednej osoby. W związku z tym podpisywanie dokumentów dotyczących aplikowania o środki EFS+ w ramach instrumentu RLKS certyfikatem kwalifikowanym wystawionym w celu pełnienia funkcji np.: Starosty Powiatu/Wicestarosty Powiatu/Skarbnika będzie przez Instytucję Zarządzającą akceptowalne. Niemniej jednak Instytucja Zarządzająca (IZ) zwraca uwagę, iż to w gestii osoby wykorzystującej ww. podpis jest rozstrzygnięcie kwestii zgodności z prawem wykorzystania certyfikatu kwalifikowanego zakupionego (np. ze środków publicznych) w celu wykonywania zadań np. danej jednostki samorządu terytorialnego do celów związanych z działalnością Lokalnej Grupy Działania (LGD). Dodatkowo należy mieć na uwadze, że widniejąca na podpisie funkcja może być myląca lub może budzić wątpliwości dotyczące umocowania danej osoby do podpisywania dokumentów związanych z działalnością LGD. W związku z powyższym, IZ zaleca aby osoby uprawnione posiadały indywidualny/odrębny podpis kwalifikowany.
Wniosek o dofinansowanie musi być podpisany przez odpowiednią osobę/odpowiednie osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie (np. zgodnie z wpisem do rejestru albo ewidencji właściwych dla formy organizacyjnej wnioskodawcy albo aktualnym upoważnieniem lub pełnomocnictwem). Jeżeli, zgodnie z dokumentami prawnymi określającymi funkcjonowanie Wnioskodawcy (np. statut, wpis do KRS, umowa spółki), do reprezentowania Wnioskodawcy konieczny jest podpis więcej niż jednej osoby, to wszystkie uprawnione osoby powinny być wskazane w punkcie 2.5 w kolejnych pozycjach. Uprawnione do podpisania wniosku o dofinansowanie osoby nie muszą być użytkownikiem LSI2021+. W systemie LSI2021+ istnieje możliwość podpisania wniosku przez 2 osoby z jednego konta.
Odpowiadając na zapytanie z 16 kwietnia br. informuję, że w systemie LSI w pkt. 2.5 istnieje techniczna możliwość wskazania wszystkich członków zarządu, jednak logicznym rozwiązaniem będzie wypełnianie informacji dot. jedynie osób które, faktycznie podpisywać będą wniosek (a więc dwóch upoważnionych do podejmowania decyzji członków zarządu) - rozwiązanie takie będzie prawidłowe i powinno zapewnić sprawne zarządzanie wnioskiem.
Jednocześnie informuję, że w polu stanowisko należy wskazać faktycznie pełnioną w instytucji funkcję a więc w tym przypadku będzie to (jak wynika z wiadomości) – członek zarządu.
Tak, otrzymaną od IZ FEW zaliczkę/refundację należy przelać z konta projektowanego na swoje konto ogólne (niebędące rachunkiem projektowym) i z niego ponosić konkretne wydatki.
Projekty KZIA rozliczane są w całości stawką ryczałtową, która należy do uproszczonych metod rozliczania wydatków. Zgodnie z podrozdziałem 3.10. pkt 9 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027 koszty rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu. IZ FEW nie ma zatem możliwości i konieczności weryfikowania dokumentów poświadczających prawidłowość wydatków rozliczanych w ramach projektu. Jednocześnie w celu rozliczenia wydatków ( w ramach zaliczki jak i refundacji) weryfikacji przez IZ FEW podlegać będzie:
Wydatki w ramach projektu mogą być ponoszone od daty stanowiącej początek realizacji projektu. Zgodnie z Regulamin wyboru projektów nr: FEWP.09.05-IZ.00-001/24 Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027, początek realizacji projektu stanowi data zawarcia umowy ramowej z odpowiednim LGD. Jednocześnie koszty związane z realizacją projektu poniesione przed zawarciem Umowy wnioskodawca ponosi na własne ryzyko.
Przez udzielone wsparcie należy rozumieć wartość podpisanych z IZ FEW umów o dofinansowanie projektu na wdrażanie LSR (pojęcie wsparcia wynika z umowy o warunkach i sposobie realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez Społeczność). Zgodnie z podrozdziałem 2.3 lit. c Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027 koszty pożyczki lub kredytu zaciągniętego na prefinansowanie dotacji są wydatkami niekwalifikowalnymi w projekcie. W związku z tym nie można kosztów kredytu ponosić ze środków zaliczki/ refundacji.