Aktualny od 25-03-2024 do 30-04-2024

Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 z dniem 25 marca 2024 roku ogłasza nabór wniosków w sposób niekonkurencyjny nr FEWP.10.05-IZ.00-001/24 w ramach Działania 10.05 Sprawnie funkcjonujący i zdekarbonizowany transport publiczny. Ogłoszenie zostało opublikowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Komunikaty

W dniu 4 kwietnia 2024 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował o zmianie Regulaminu wyboru projektu. Zmiana umożliwiła Wnioskodawcy przedłożenie projektu Strategii ZIT na etapie oceny wniosku jako dokumentu równoważnego SUMP (Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej). Z kolei, złożenie przyjętej Strategii ZIT musi nastąpić przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Z uwagi na powyższe, w sekcji załączników do umowy dodano obowiązek przedłożenia przyjętej/uchwalonej Strategii ZIT (w przypadku przedłożenia projektu ww. Strategii na etapie oceny).

W związku z aktualizacją zapisów Regulaminu wyboru projektu doprecyzowaniu ulega także wzór wniosku o dofinansowanie projektu.

Pozostała treść Regulaminu wraz z załącznikami nie ulega zmianie.

Przedmiotowa zmiana nie powoduje pogorszenia warunków naboru nr FEWP.10.05-IZ.00-001/24 oraz pozostaje bez wpływu na ocenę projektów.

Zmiana obowiązuje od 4 kwietnia 2024 r.

Regulamin wyboru projektu dla naboru nr FEWP.10.05-IZ.00-001_24 (1.1 MB)

Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.10.05-IZ.00-001/24 (289.1 KB)

Uchwała 8217-2024 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 4 kwietnia 2024 r. (242.4 KB)

 

Opublikowano: 04.04.2024 r. 

Informacje o naborze

Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on‑line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 25 marca 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 25 marca 2024 r.

Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.

Link do strony systemu LSI 2021+

Kto może składać wnioski

Miasto Konin

Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J Regulaminu wyboru projektów.

Typ wnioskodawcy ogólny: Administracja publiczna; Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne; Partnerstwa; Służby publiczne

Wielkość przedsiębiorstwa: Nie dotyczy

Na co można otrzymać dofinansowanie

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

  1. Zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznych BEV, wodorowych FCV) na potrzeby publicznego transportu zbiorowego, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszą zmianą), w tym również na potrzeby zakupu taboru wykorzystywanego w pozamiejskim publicznym transporcie zbiorowym na zasadach użyteczności publicznej. Zakupowi zeroemisyjnego taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną dla właściwego funkcjonowania zrównoważonej mobilności infrastrukturę (tj.: zaplecze techniczne do obsługi taboru – w związku z potrzebą obsługi i konserwacji taboru zeroemisyjnego wraz z niezbędnym sprzętem specjalistycznym, zajezdnie autobusowe).
  2. Budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zero-emisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (takie jak np. energia elektryczna, wodór).
  3. Budowa, przebudowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportu zbiorowego, obsługi pasażerów oraz poprawy przepływu pasażerów związku ze zmieniającą się geografią dojazdów (do pracy, szkół, usług itp.), w tym:
  1. rozwój wielogałęziowego powiązania różnych podsystemów transportu publicznego oraz transportu indywidualnego m.in. centrów/węzłów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, a także obiektów B&R,
  2. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (m.in.: sieci autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia i/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w niezbędne obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg (m.in. zatoki, przystanki, przejścia/azyle dla pieszych,) energooszczędne oświetlenie led (jako uzupełniający, niedominujący element projektu),
  3. dróg pieszych i rowerowych zwiększających dostępność do węzłów/centrów publicznego transportu zbiorowego (wraz z infrastrukturą rowerową (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach ścieżek rowerowych, oświetlenie (jako element projektu).
  1. Rozwój systemów zarządzania i organizacji ruchu ITS na potrzeby publicznego transportu zbiorowego (Wyłącznie jako element projektu inwestycyjnego z pkt. 1 i 3)
  2. Rozwój infrastruktury dla indywidualnego ruchu nieemisyjnego, w tym:
  1. budowa i rozbudowa dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, w tym na potrzeby budowy systemu tras rowerowych,
  2. inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty przeznaczone dla ruchu niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, kładki rowerowe i pieszo-rowerowe zlokalizowane w ciągach ścieżek rowerowych, oświetlenie (jako element projektu).
  1. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne na rzecz transformacji energetycznej w obszarze transportu zbiorowego i bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym a także sprawiedliwej transformacji (wyłącznie jako obowiązkowy element każdego projektu inwestycyjnego wskazanego w pkt. 1 i 3 do wysokości 5% kosztów kwalifikowalnych projektu):
  1. działania mające na celu podnoszenie świadomości mieszkańców, pracodawców i władz samorządowych wszystkich szczebli w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji/subregionu a także w zakresie sprawiedliwej transformacji;
  2. działania edukacyjne mające na celu kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
  1. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
  1. rozwoju zielono-niebieskiej infrastruktury,
  2. efektywności energetycznej,
  3. wykorzystania energii z OZE.

Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem większych projektów.

Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.

Finanse

Maksymalny poziom dofinansowania projektu: 85% wydatków kwalifikowalnych. na kwotę wsparcia składają się środki z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji – do 70% i Budżetu Państwa – do 15%[1], z zastrzeżeniem iż:

  1. dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
  2. dla zadań obejmujących instalacje OZE[2] wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE w wysokości maksymalnie 45% kosztów kwalifikowalnych lub w ramach pomocy de minimis do 85% kosztów kwalifikowalnych;
  3. dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 85% kosztów kwalifikowalnych.

Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 187 000 000 PLN (słownie: sto osiemdziesiąt siedem milionów złotych) i jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027. Wskazana kwota może ulec zmianie.


[1]     Nie dotyczy wydatków finansowanych zgodnie z Rozporządzeniem OZE.

[2]     O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE w projekcie decyduje Wnioskodawca

Niezbędne dokumenty

1. Regulamin wyboru projektu dla naboru nr FEWP.10.05-IZ.00-001_24 (1.1 MB) - obowiązuje od 04.04.2024 r. 

1. Regulamin wyboru projektu dla naboru nr FEWP.10.05-IZ.00-001_24 (1.1 MB)

2. Kryteria wyboru projektów w zakresie FST dla Działania 10.05 w ramach FEW 2021+ (859.5 KB)

3. Podręcznik użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW dla Wielkopolski 2021-2027 w zakresie obsługi LSI 2021+ (3.7 MB)

4. Regulamin Użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW 2021+ (655.8 KB)

5. Wzór wniosku o dofinansowanie (289.1 KB) - obowiązuje od 04.04.2024 r. 

5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu (261.4 KB)

6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (984.4 KB)

7. Załacznik nr 16 do wniosku Instrukcja_do_sporządzenia_Studium_Wykonalności_(część_opisowa) (123.4 KB)

8. Załacznik nr 16 do wniosku - Instrukcja_do_sporządzenia_Studium_Wykonalności_(część_obliczeniowa) (2.8 MB)

9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu (187.5 KB)

10. Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru nr FEWP.10.05-IZ.00-001_24 (178.4 KB)

11. Załącznik nr 1 do wniosku - Załącznik dotyczący oddziaływania na środowisko oraz zasady DNSH (106.8 KB)

12. Załącznik nr 2 do wniosku - Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (92 KB)

13. Załącznik nr 14 do wniosku - Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane_cele realizacji projektu (101.2 KB)

14. Załącznik nr 18 do wniosku - Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizacje inwestycji (80.6 KB)

15. Załącznik nr 20 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.4 KB)

16. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)

17. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (297.2 KB)

18. Załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027) (6.6 MB)

19. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (3.8 MB)

20. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)

21. Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (478.5 KB)

22. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)

Inne ważne informacje

Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 61 90, 61 626 61 92, 61 626 61 93, 61 626 72 46 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.


Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").