Informacje o naborze
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 2 kwietnia 2024 r. do 28 czerwca 2024 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 2 kwietnia 2024 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Link do strony systemu LSI 2021+
Kto może składać wnioski
- Administracja rządowa
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego
- Jednostki samorządu terytorialnego
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego
- Partnerstwa publiczno – prywatne
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego
- Zarządcy dróg publicznych
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Typ wnioskodawcy ogólny: Administracja publiczna; Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne; Partnerstwa; Służby publiczne
Na co można otrzymać dofinansowanie
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
- zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
- rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
- zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
- cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
- budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
- Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
- budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
- inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
- Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
- rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
- rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
- rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
- wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
- rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
- Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
- podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
- kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
- Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
- zielono-niebieskiej infrastruktury,
- efektywności energetycznej,
- wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Finanse
- Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 167 467 643,28 PLN[1] (słownie sto sześćdziesiąt siedem milionów czterysta sześćdziesiąt siedem tysięcy sześćset czterdzieści trzy złote i dwadzieścia osiem groszy), jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027 i może ulec zmianie.
Wskazana kwota dla poszczególnych MOF nie może przekroczyć:
- dla MOF Gniezna 31 568 722,80 PLN
- dla MOF Konina 41 733 003,85 PLN
- dla MOF Leszna 25 571 472,39 PLN
- dla MOF Piły 50 244 358,01 PLN
- dla ZIT OF Koła i Turku 18 350 086,23 PLN
- Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że:
- dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
- dla zadań obejmujących instalacje OZE wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE lub w ramach pomocy de minimis;
- dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70 % kosztów kwalifikowalnych.
- Maksymalny poziom dofinansowania, w przypadku działań w zakresie wykorzystywania OZE[2] wynosi:
- w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub
- w ramach pomocy publicznej maksymalnie 45% wydatków kwalifikowalnych zgodnie z Rozporządzeniem OZE. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw. W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i aplikacyjnej, niezbędnej do realizacji projektu obejmującego elementy OZE i efektywności energetycznej, wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis w maksymalnej wysokości 70 % kosztów kwalifikowalnych.
- Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2,5% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
[1] Kwota po przeliczeniu właściwej alokacji ZIT po kursie bieżącym, tj. 4,2965 PLN. Kwota na nabór nie może przekroczyć kwoty 38 977 689,58 euro. W określaniu alokacji dla poszczególnych ZIT wiążące są kwoty w euro.
[2] O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE w projekcie decyduje Wnioskodawca.
Niezbędne dokumenty
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-001_24 (1.1 MB) - obowiązuje od 04.04.2024 r.
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-001_24 (1.1 MB)
2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (924.4 KB)
5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu (289.8 KB)
6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (981.5 KB)
9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (196.8 KB)
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego + załączniki pod EFRR (198.1 KB)
11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu - EFRR (164.2 KB)
12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu PPP + załączniki (177.3 KB)
18. Załącznik nr 22 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.4 KB)
19. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)
23. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)
25. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)
Inne ważne informacje
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 61 90, 61 626 61 92, 61 626 61 93, 61 626 72 46 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").