Informacje o naborze
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on‑line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027 (LSI 2021+) od 7 października 2024 r. do 2 grudnia 2024 r. 31 stycznia 2025 roku. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 października 2024 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Link do strony systemu LSI 2021+
Kto może składać wnioski
O dofinansowanie w ramach naboru zgodnie z listą projektów do Strategii AKO mogą ubiegać się wyłącznie:
Powiat Ostrowski
Powiat Kaliski
Miasto i Gmina Pleszew
Miasto Kalisz
Powiat Pleszewski
Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Na co można otrzymać dofinansowanie
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
- zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
- rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
- zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
- cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
- budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
- Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
- budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
- inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
- Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
- rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
- rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
- rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
- wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
- rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
- Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
- podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
- kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
- Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
- zielono-niebieskiej infrastruktury,
- efektywności energetycznej,
- wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Finanse
- Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 92 965 109,34 PLN[1] (słownie: dziewięćdziesiąt dwa miliony dziewięćset sześćdziesiąt pięć tysięcy sto dziewięć złotych trzydzieści cztery grosze) jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.
Kwota alokacji dla poszczególnych projektów nie może przekroczyć:
- 26 609 786,53 PLN, tj. 6 203 036,63 euro dla projektu „Budowa dróg rowerowych/dróg dla pieszych i rowerzystów na terenie Powiatu Ostrowskiego” Powiatu Ostrowskiego;
- 21 073 075,13 PLN, tj. 4 912 367,74 euro dla projektu „Powiat Kaliski przyjazny rowerzystom – Budowa ścieżek rowerowych” Powiatu Kaliskiego;
- 5 973 238,71 PLN, tj. 1 392 428,25 euro „Rozwój zrównoważonej mobilności w Mieście i Gminie Pleszew” Miasta i Gminy Pleszew;
- 22 970 447,58 PLN, tj. 5 354 666,32 euro „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Kaliszu” Miasta Kalisz;
- 3 821 973,63 PLN, tj. 890 944,48 euro „Budowa dróg rowerowych na terenie Gminy Gołuchów na odcinkach Bielawy – Cieśle oraz Przekupów – Wszołów” Powiatu Pleszewskiego;
- 12 516 587,76 PLN, tj. 2 917 755,55 euro „Zrównoważony rozwój mobilności miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego wraz z modernizacją infrastruktury towarzyszącej na terenie Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej” Gminy Miasta Ostrów Wielkopolski
- Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że:
- dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
- dla zadań obejmujących instalacje OZE wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem OZE lub w ramach pomocy de minimis;
- dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70 % kosztów kwalifikowalnych.
- Maksymalny poziom dofinansowania, w przypadku działań w zakresie wykorzystywania OZE[2] wynosi:
- w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub
- w ramach pomocy publicznej maksymalnie 45% wydatków kwalifikowalnych zgodnie z Rozporządzeniem OZE. Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw. W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i aplikacyjnej, niezbędnej do realizacji projektu obejmującego elementy OZE i efektywności energetycznej, wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis w maksymalnej wysokości 70 % kosztów kwalifikowalnych
- Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
[1] Kwota po przeliczeniu właściwej alokacji po kursie bieżącym, tj. 4,2898. Kwota na nabór nie może przekroczyć kwoty 21 671 198,97 euro. W określaniu alokacji dla naboru oraz na etapie podpisywania umów o dofinansowanie wiążące są kwoty w euro. Ostateczna kwota może ulec zmianie – uzależniona od kursu euro.
[2] O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE w projekcie decyduje Wnioskodawca.
Niezbędne dokumenty
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002_24 (1.2 MB) - obowiązuje do dnia 20.11.2024
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-002_24 (1.2 MB) - Regulamin obowiązuje od 21 listopada 2024 r.
2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (924.4 KB)
5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-002-24 (265.1 KB)
6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (1.1 MB)
9. Wzór Umowy o dofinansowanie_Projektu (199.9 KB)
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (199.4 KB)
14. Załącznik nr 3 do wniosku - Informacja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (85.4 KB)
15. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)
17. Załącznik nr 21 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.5 KB)
21. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)
26. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)
27. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)
Inne ważne informacje
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").