Informacje o naborze
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 7 kwietnia 2025 r. do 31 maja 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 kwietnia 2025 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Link do strony systemu LSI 2021+
Kto może składać wnioski
1. O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się podmioty wskazane w Strategiach ZIT właściwego obszaru:
- Administracja rządowa,
- Jednostki Samorządu Terytorialnego,
- Organizacje pozarządowe,
- Partnerstwa Publiczno-Prywatne,
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy dróg publicznych,
- Wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe i TBS.
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Na co można otrzymać dofinansowanie
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
a) zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
a) budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
b) rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
c) zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
d) cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
e) budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
a) budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
b) inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
a) rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
b) rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
c) rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
d) wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
e) rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
a) podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
b) kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
a) zielono-niebieskiej infrastruktury,
b) efektywności energetycznej,
c) wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Finanse
1. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 86 727 740,54 PLN (słownie: osiemdziesiąt sześć milionów siedemset dwadzieścia siedem tysięcy siedemset czterdzieści złotych i pięćdziesiąt cztery grosze) I jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.
2. Wskazana kwota dla poszczególnych MOF nie może przekroczyć:
- dla MOF Gniezna 6 590 602,18 PLN
- dla MOF Konina 14 196 073,92 PLN
- dla MOF Leszna 9 949 732,70 PLN PLN
- dla MOF Piły 38 348 939,98 PLN
- dla ZIT OF Koła i Turku 17 642 391,76 PLN
3. Poziom dofinansowania wynosi:
a) dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty maksymalnie 70% kosztów kwalifikowalnych, wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) numer 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) numer 1191/69 i (EWG) numer 1107/70;
b) dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii wynosi:
I. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub,
II. w ramach pomocy publicznej zgodnie z Rozporządzeniem OZE, poziom pomocy nie może przekraczać:
- 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem VII do Dyrektywy (UE) 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
- 30% kosztów kwalifikowalnych w przypadku każdej innej inwestycji (na przykład magazynów energii);
- Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikro i małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.
c) dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70% kosztów kwalifikowalnych.
4. W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej oraz budowy infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów, wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis, maksymalnie do wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis.
5. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2,5% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
[1] Ostateczna kwota może ulec zmianie – Dostępność środków ustalana jest na bieżąco za pomocą algorytmu przeliczania środków EFRR, EFS+ oraz FST zgodnie z załącznikiem nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego.
Niezbędne dokumenty
1. Regulamin wyboru projektów FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (1.3 MB)
2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (924.4 KB)
3. Podręcznik użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW dla Wielkopolski 2021-2027 w zakresie obsługi LSI 2021+ (3.7 MB)
4. Regulamin Użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW 2021+ (655.8 KB)
5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (292.4 KB)
6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (1.1 MB)
7. Załącznik nr 17 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część_opisowa) (124.8 KB)
8. Załącznik nr 18 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część obliczeniowa) (2.8 MB)
9. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu (179.3 KB)
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (180.7 KB)
11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu (176.3 KB)
12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu hybrydowego (180.3 KB)
13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu Województwa Wielkopolskiego (179.4 KB)
14. Zasady kwalifikowalności kosztów FEWP.03.02-IZ.00-001-25 (184.2 KB)
15. Załącznik nr 1 do wniosku - Załącznik dotyczący oddziaływania na środowisko oraz zasady DNSH (108.1 KB)
16. Załącznik nr 2 do wniosku - Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (91.7 KB)
17. Załącznik nr 3 do wniosku - Informacja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (85.4 KB)
18. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)
19. Załącznik nr 20 do wniosku - Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizacje inwestycji (80.6 KB)
20. Załącznik nr 22 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.6 KB)
21. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (60.6 KB)
22. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (UOIG) (66 KB)
23. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz pomoc inna niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (82.9 KB)
24. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)
25. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (3.8 MB)
26. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (279 KB)
27. Załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027) (6.6 MB)
28. Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (478.5 KB)
29. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)
30. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)
31. Załącznik nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego (aktualizacja) (82.6 KB)
Inne ważne informacje
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").[możliwe podanie numerów telefonów do obsługi technicznej]