Informacje o naborze
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 7 kwietnia 2025 r. do 31 maja 2025 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 7 kwietnia 2025 r.
Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/.
Link do strony systemu LSI 2021+
Kto może składać wnioski
1. O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się podmioty wskazane w Strategiach ZIT właściwego obszaru:
- Administracja rządowa,
- Jednostki Samorządu Terytorialnego,
- Organizacje pozarządowe,
- Partnerstwa Publiczno-Prywatne,
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy dróg publicznych,
- Wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe i TBS.
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Na co można otrzymać dofinansowanie
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
a) zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
a) budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, oraz energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu);
b) rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
c) zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
d) cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
e) budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
3. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
a) budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
b) inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu).
4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
a) rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
b) rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
c) rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
d) wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
e) rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross - financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
a) podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
b) kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
a) zielono-niebieskiej infrastruktury,
b) efektywności energetycznej,
c) wykorzystania energii z OZE.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Finanse
1. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu w ramach naboru wynosi 86 727 740,54 PLN (słownie: osiemdziesiąt sześć milionów siedemset dwadzieścia siedem tysięcy siedemset czterdzieści złotych i pięćdziesiąt cztery grosze) I jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.
2. Wskazana kwota dla poszczególnych MOF nie może przekroczyć:
- dla MOF Gniezna 6 590 602,18 PLN
- dla MOF Konina 14 196 073,92 PLN
- dla MOF Leszna 9 949 732,70 PLN PLN
- dla MOF Piły 38 348 939,98 PLN
- dla ZIT OF Koła i Turku 17 642 391,76 PLN
3. Poziom dofinansowania wynosi:
a) dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty maksymalnie 70% kosztów kwalifikowalnych, wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) numer 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) numer 1191/69 i (EWG) numer 1107/70;
b) dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE oraz magazynów energii wynosi:
I. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub,
II. w ramach pomocy publicznej zgodnie z Rozporządzeniem OZE, poziom pomocy nie może przekraczać:
- 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem VII do Dyrektywy (UE) 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
- 30% kosztów kwalifikowalnych w przypadku każdej innej inwestycji (na przykład magazynów energii);
- Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikro i małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw.
c) dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej lub w ramach pomocy de minimis maksymalnie do 70% kosztów kwalifikowalnych.
4. W przypadku projektów obejmujących działania w zakresie efektywności energetycznej oraz budowy infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów, wsparcie będzie udzielone w ramach pomocy de minimis, maksymalnie do wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis.
5. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2,5% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.
[1] Ostateczna kwota może ulec zmianie – Dostępność środków ustalana jest na bieżąco za pomocą algorytmu przeliczania środków EFRR, EFS+ oraz FST zgodnie z załącznikiem nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego.
Niezbędne dokumenty
1. Regulamin wyboru projektów FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (1.3 MB)
2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (924.4 KB)
3. Podręcznik użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW dla Wielkopolski 2021-2027 w zakresie obsługi LSI 2021+ (3.7 MB)
4. Regulamin Użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW 2021+ (655.8 KB)
5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-001_25 (292.4 KB)
6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (1.1 MB)
7. Załącznik nr 17 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część_opisowa) (124.8 KB)
8. Załącznik nr 18 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część obliczeniowa) (2.8 MB)
9. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu (179.3 KB)
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (180.7 KB)
11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu (176.3 KB)
12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu hybrydowego (180.3 KB)
13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu Województwa Wielkopolskiego (179.4 KB)
14. Zasady kwalifikowalności kosztów FEWP.03.02-IZ.00-001-25 (184.2 KB)
15. Załącznik nr 1 do wniosku - Załącznik dotyczący oddziaływania na środowisko oraz zasady DNSH (108.1 KB)
16. Załącznik nr 2 do wniosku - Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (91.7 KB)
17. Załącznik nr 3 do wniosku - Informacja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (85.4 KB)
18. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)
19. Załącznik nr 20 do wniosku - Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizacje inwestycji (80.6 KB)
20. Załącznik nr 22 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.6 KB)
21. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (60.6 KB)
22. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (UOIG) (66 KB)
23. Załącznik nr 30 do wniosku - Formularz pomoc inna niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (82.9 KB)
24. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)
25. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (3.8 MB)
26. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (279 KB)
27. Załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027) (6.6 MB)
28. Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (478.5 KB)
29. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)
30. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)
31. Załącznik nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego (aktualizacja) (82.6 KB)
Inne ważne informacje
Zobacz często zadawane pytania
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 61 626 71 57 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").