Aktualny od 09-06-2025 do 23-06-2025

Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 z dniem 9 czerwca 2025 roku ogłasza nabór wniosków w sposób niekonkurencyjny nr FEWP.03.02-IZ.00-003/25 w ramach Działania 03.02 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w ramach ZIT. Ogłoszenie zostało opublikowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Informacje o naborze

Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 9 czerwca 2025 r. do 23 czerwca 2025 r. do godziny 23:59:59. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 9 czerwca 2025 r.

Wniosek uznaje się za złożony jeśli został wysłany w okresie trwania naboru, nie został wycofany oraz został podpisany w nieprzekraczalnym terminie do 5 dni od dnia zakończenia naboru (kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym osoby/osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu aplikującego o dofinansowanie). Niezależnie od tego czy Wnioskodawca chce podpisać wniosek profilem zaufanym czy podpisem kwalifikowanym, konieczne jest zarejestrowanie konta na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl.

Link do strony systemu LSI 2021+

Kto może składać wnioski

O dofinansowanie w ramach naboru zgodnie z listą projektów do Strategii ZIT Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej może ubiegać się wyłącznie Powiat Kaliski.

Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II J.1 Regulaminu wyboru projektów.

Na co można otrzymać dofinansowanie

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

2. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura

a. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu:

  1. pasy skrętów dla autobusów,
  2. śluzy na skrzyżowaniach,
  3. infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych;
  4. wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg,
  5. energooszczędne oświetlenie LED (niedominujący element projektu);

b. rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);

c. zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;

d. cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;

e. budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).

3. ​​Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności

  1. budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
  2. inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową – na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie – jako element projektu.

4. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 2-3) 

  1. rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
  2. rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
  3. rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
  4. wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
  5. rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.

5. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt.2-3, w ramach mechanizmu cross – financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)

  1. podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
  2. kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.

6. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:

  1. zielono-niebieskiej infrastruktury,
  2. efektywności energetycznej,
  3. wykorzystania energii z OZE.

Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.

Finanse

1. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektu „Powiat Kaliski przyjazny rowerzystom – Budowa ścieżek rowerowych” w ramach naboru wynosi  20 865 281,98[1] (słownie: dwadzieścia milionów osiemset sześćdziesiąt pięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt jeden złotych i dziewięćdziesiąt osiem groszy) i jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 i może ulec zmianie.

2. Poziom dofinansowania wynosi:

a) Maksymalny poziom dofinansowania wynosi 70% wydatków kwalifikowalnych;

b) dla zadań obejmujących zakup i montaż instalacji OZE wynosi[2]:

  1. w ramach pomocy de minimis maksymalnie 70% wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z Rozporządzeniem de minimis, lub,
  2. w ramach pomocy publicznej zgodnie z Rozporządzeniem OZE, poziom pomocy nie może przekraczać:
  • 45% kosztów kwalifikowalnych w przypadku inwestycji w produkcję odnawialnych źródeł energii, w tym pomp ciepła zgodnych z załącznikiem VII do Dyrektywy (UE) 2018/2001, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii; Intensywność pomocy można zwiększyć o 20 punktów procentowych w przypadku pomoc na rzecz małych przedsiębiorstw i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średnich przedsiębiorstw

3. W przypadku kosztów poniesionych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, w tym dokumentacji technicznej i projektowej dotyczących elementów OZE i efektywności energetycznej, wsparcie tych wydatków będzie udzielane w ramach pomocy de minimis, w maksymalnej wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych.

4. Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione, za wyjątkiem kosztów pośrednich projektu, które rozliczane będą stawką ryczałtową w wysokości 2% - naliczaną od bezpośrednich (rzeczywiście poniesionych) kosztów kwalifikowalnych projektu.

 

[1]   Ostateczna kwota może ulec zmianie – Dostępność środków ustalana jest na bieżąco za pomocą algorytmu przeliczania środków EFRR, EFS+ oraz FST zgodnie z załącznikiem nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego.

[2]   O wyborze wariantu dofinansowania instalacji OZE w projekcie decyduje Wnioskodawca. 

Niezbędne dokumenty

1. Regulamin wyboru projektów FEWP.03.02-IZ.00-003_25 (1.2 MB)

2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.02 w ramach FEW 2021+ (924.4 KB)

3. Podręcznik użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW dla Wielkopolski 2021-2027 w zakresie obsługi LSI 2021+ (3.7 MB)

4. Regulamin Użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW 2021+ (655.8 KB)

5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru nr FEWP.03.02-IZ.00-003_25 (265.2 KB)

6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (1020.8 KB)

7. Załącznik nr 17 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część opisowa) (124.6 KB)

8. Załącznik nr 18 do wniosku - Instrukcja do wypełnienia Studium Wykonalności (część obliczeniowa) (2.8 MB)

9._Wzór umowy o dofinansowanie Projektu (177.1 KB)

10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (181.2 KB)

11.Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.02-IZ.00-003_25 (181.2 KB)

12. Załącznik nr 1 do wniosku - Załącznik dotyczący oddziaływania na środowisko oraz zasady DNSH (108.1 KB)

13. Załącznik nr 2 do wniosku - Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (91.7 KB)

14. Załącznik nr 3 do wniosku - Informacja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (85.4 KB)

15. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)

16. Załącznik nr 20 do wniosku - Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizacje inwestycji (80.6 KB)

17. Załącznik nr 24 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.2 KB)

18. Załącznik nr 29 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (60.6 KB)

19. Załącznik nr 29 do wniosku - Formularz pomoc inna niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (82.9 KB)

20. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)

21. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (11.3 MB)

22. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (279 KB)

23. Załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027) (6.6 MB)

24. Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych w tym hybrydowych na lata 2021-2027 (478.5 KB)

25. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)

26. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)

27. Załącznik nr 32 do Kontraktu Programowego dla Województwa Wielkopolskiego (aktualizacja) (82.6 KB)

Inne ważne informacje

Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 18 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 72 60 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne


Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").