Dostępne 43 pytania w: Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży ×
W celu spełnienia kryterium dostępu „Kryterium współpracy z SSE” wszyscy pracodawcy bądź przedsiębiorcy współpracujący ze szkołą lub placówką systemu oświaty muszą prowadzić działalność w ramach Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie województwa wielkopolskiego.
Wcześniejsza współpraca szkoły w zakresie realizacji zajęć praktycznych/praktyk zawodowych u pracodawcy nie wyklucza jej z możliwości otrzymania dofinansowania na realizację praktyk/staży zawodowych u pracodawców/przedsiębiorców.
Podkreślić należy jednak, iż w ramach Podziałania 8.3.1 nie ma możliwości finansowania praktyk zawodowych/zajęć praktycznych realizowanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. o praktycznej nauce zawodu (Dz. U. 2010 Nr 244, poz. 1626 ze zm.). Finansowanie zajęć praktycznych w zasadniczej szkole zawodowej oraz praktyk zawodowych w technikum i szkole policealnej jest zapewnione ze środków subwencji oświatowej.
W ramach Poddziałania 8.3.1 istnieje możliwość realizacji wyłącznie działań dodatkowych do tych, które są finansowane przez szkoły. Realizacja tych form została pomyślana w taki sposób, aby środki WRPO 2014+ stanowiły uzupełnienie działalności szkoły, a nie zastępowały finansowania publicznego. W związkuz powyższym:
•w zasadniczych szkołach zawodowych, w których realizowane są wyłącznie zajęcia praktyczne (o których mowa w Rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. o praktycznej nauce zawodu) istnieje możliwość sfinansowania praktyk zawodowych, będących uzupełnieniem praktycznej nauki zawodu organizowanej w tych szkołach. Oznacza to, że jeśli w szkole zawodowej obecnie są organizowane zajęcia praktyczne u pracodawcy bądź przedsiębiorcy w wymiarze np. 2 dni w tygodniu (wpisujące się w ww. rozporządzenie), to możliwe jest sfinansowanie w ramach WRPO 2014+ dodatkowo praktyk zawodowych;
• w technikach i szkołach policealnych, w szkołach w których kształcenie zawodowe praktyczne nie jest realizowane u pracodawców lub przedsiębiorców ze względu na brak środków finansowych można realizować staże zawodowe organizowane w ramach tego kształcenia. Jeżeli natomiast szkoły dysponują takimi środkami mogą realizować staże zawodowe wykraczające poza zakres kształcenia zawodowego praktycznego w celu zwiększenia wymiaru praktyk zawodowych objętych podstawą programową nauczania danego zawodu. Oznacza to, że jeżeli szkoły realizują praktyki u pracodawców mogą wówczas ze środków WRPO 2014+ sfinansować wyłącznie zwiększenie ich wymiaru w formie stażu.
„Rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku”, co określa art. 63 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Jednocześnie, zgodnie z orzecznictwem sądowym (II SA/Wr 2224/03 - Wyrok WSA we Wrocławiu z 18.08.2005 r.) „przyjąć należy założenie, iż wakacje (ferie) są nieodłącznym elementem organizacji roku szkolnego, a zatem uczeń w okresie wakacji jest traktowany i powinien być traktowany tak samo jak w okresie faktycznego uczęszczania do szkoły (pozostawania w trakcie nauki w szkole), przysługuje mu to samo (co do zasady) spectrum uprawnień.”
W związku powyższym, uczeń ostatniej klasy może uczestniczyć w stażach lub praktykach zawodowych w lipcu i sierpniu.
Tylko projekty, w których wszystkie kierunki kształcenia będą zgodne z zapotrzebowaniem rynku pracy w branżach zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym i/lub branżach strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation) otrzymają dodatkową premię punktową.
W ramach Poddziałania 8.3.1 nie ma możliwości sfinansowania zajęć z zawodowego języka obcego. Rozwój kompetencji kluczowych uczniów, w tym umiejętności posługiwania się językiem obcym możliwy jest w ramach Poddziałania 8.1.2.
W ramach Poddziałania 8.3.1 nie ma kryterium dostępu, które zobowiązuje projektodawcę do realizacji projektu wyłącznie w szkołach, które są położone na terenach wiejskich lub na terenach powiatów gdzie osiągane są najsłabsze wyniki z egzaminów zawodowych, poniżej średniej dla województwa.
Jednakże, projekty realizowane wyłącznie w szkołach, które są położone na terenach wiejskich lub na terenach powiatów gdzie osiągane są najsłabsze wyniki z egzaminów zawodowych, poniżej średniej dla województwa otrzymają dodatkowe punkty za spełnienie kryterium premiującego dotyczącego obszaru wsparcia.
Praktyki/staże muszą odbywać się u przedsiębiorców bądź pracodawców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) zlokalizowanej w województwie wielkopolskim. Pracodawca bądź Przedsiębiorca musi być inwestorem w SSE.
W Regulaminie konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 nie określono jaki procent uczestników powinien odbyć praktykę/staż w zakładach na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE), niemniej jednak praktyki i staże zawodowe, ze względu na planowaną do osiągnięcia wartość wskaźnika, są najbardziej pożądaną formą wsparcia w ramach konkursu i zakres w jakim będą organizowane w projekcie będzie podlegał analizie i ocenie podczas obrad Komisji Oceny Projektów.
Dopuszcza się możliwość występowania o dofinansowanie projektu i jego realizację przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego (JST) nieposiadającą osobowości prawnej, która zawsze działa w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę projektodawcy we wniosku o dofinansowanie projektu, powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt. W pozostałych częściach wniosku należy posługiwać się danymi jednostki budżetowej (jeżeli posiada ona dane w poniższym zakresie, w przeciwnym wypadku danymi właściwej JST).
Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 o dofinansowanie projektu ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Ponadto zgodnie z kryterium dostępu nr 3 działania w projekcie muszą być realizowane we współpracy z pracodawcami lub przedsiębiorcami prowadzącymi działalność w ramach Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) na terenie województwa wielkopolskiego. W związku z powyższym firma komercyjna może być beneficjentem pełniąc jedynie rolę operatora projektu, natomiast realizacja projektu musi polegać na współpracy pomiędzy szkołami/placówkami systemu oświaty a pracodawcami lub przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w ramach SSE.
W ramach konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 brak jest kryterium ograniczającego liczbę złożonych wniosków o dofinansowanie realizacji projektu przez jednego wnioskodawcę.
Kryterium dotyczące uzupełniającej roli środków EFS oznacza, że działania realizowane w ramach projektu mają stanowić uzupełnienie działań prowadzonych przez szkoły lub placówki systemu oświaty w okresie 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji projektu. Dlatego też w wyniku działań realizowanych w ramach projektu powinno dojść do wzrostu nakładów, tak aby finansowanie unijne nie zastępowało finansowania krajowego. Powyższe kryterium będzie oceniane na podstawie zapisów zawartych w całym wniosku o dofinansowanie projektu podczas oceny merytorycznej.
Beneficjent we wniosku o dofinansowanie przedstawia diagnozę sytuacji problemowej. Diagnoza zawarta we wniosku o dofinansowanie powinna zostać poparta danymi statystycznymi wraz z podaniem źródeł tych danych. Jednocześnie diagnoza sporządzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym nie stanowi załącznika do wniosku o dofinansowanie, ale musi zostać zatwierdzona przez organ prowadzący.
W ramach konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 działania w projekcie dotyczące staży i praktyk zawodowych muszą zostać przeprowadzone na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w województwie wielkopolskim. Pozostałe działania w zakresie współpracy z pracodawcami/przedsiębiorcami nie muszą odbywać się na terenie SSE. Niemniej jednak współpraca może dotyczyć wyłącznie pracodawców/przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach SSE na terenie województwa wielkopolskiego.
Nie, liczba podana we wskaźniku stanowi minimalną liczbę szkół, które otrzymają wsparcie w ramach alokacji dostępnej dla Poddziałania 8.3.1.
Szkoła osiągająca wysokie wyniki egzaminów zawodowych nie otrzyma dodatkowych punktów premiujących, co nie przekreśla jej szans na otrzymanie dofinansowania.
Regulamin konkursu nr RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 nie określa czasu, kiedy współpraca pomiędzy szkołą a przedsiębiorstwem/pracodawcą ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej powinna być zawiązana. Ważne jest, aby współpraca wynikała z diagnozy szkoły i trwała w okresie realizacji projektu.
Tak, staże i praktyki zawodowe mogą być realizowane wyłącznie w przedsiębiorstwach lub u pracodawców ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Opiekun stażysty/praktykanta musi być pracownikiem przedsiębiorcy / pracodawcy przyjmującego na staż lub praktykę zawodową.
Koszty wynagrodzenia opiekuna praktykanta lub stażysty u pracodawcy powinny uwzględniać jedną z opcji:
-refundację pracodawcy wynagrodzenia opiekuna praktykanta lub stażysty w zakresie odpowiadającym częściowemu lub całkowitemu zwolnieniu go od świadczenia pracy na rzecz realizacji zadań związanych z opieką nad grupą praktykantów lub stażystów przez okres 150 godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego, w wysokości obliczonej jak za urlop wypoczynkowy, ale nie więcej niż 5000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego zrealizowanych przez uczniów;
-refundację pracodawcy dodatku do wynagrodzenia opiekuna praktykanta lub stażysty nieprzekraczającej 10% jego zasadniczego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami wynagrodzenia ale nie więcej niż 500 zł brutto, za realizację 150 godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego. Wysokość wynagrodzenia nalicza się proporcjonalnie do liczby godzin praktyki zawodowej lub stażu zawodowego zrealizowanych przez uczniów;
-refundację pracodawcy wynagrodzenia opiekuna praktykanta lub stażysty, który będzie pełnił funkcję instruktora praktycznej nauki zawodu i dla którego praca z uczniami będzie stanowić podstawowe zajęcie – do wysokości wynagrodzenia określonego w § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15.12.2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 r., nr 244, poz.1626);
Ponadto wynagrodzenie przysługujące opiekunowi praktykanta lub stażysty jest wypłacane z tytułu wypełnienia obowiązków nie zależy natomiast od liczby uczniów, wobec których te obowiązki świadczy.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 personel projektu to osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione w rozumieniu sekcji 6.16.3 Wytycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.) oraz wolontariuszy wykonujących świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.). W związku z tym, że opiekun stażysty/praktykanta jest zatrudniony u przedsiębiorcy/pracodawcy przyjmującego na staż lub praktykę zawodową, a nie u Beneficjenta, nie stanowi on personelu projektu.
Ponadto wykonywanie obowiązków opiekuna stażysty /praktykanta nie będzie stanowiło zadania zleconego.
Dodatkowo wynagrodzenie opiekuna może zostać wliczone do 5% partycypacji finansowej pracodawcy w kosztach prowadzenia praktyk/stażu.
Dokonywanie zakupu doposażenia pracowni/warsztatów szkolnych przez Beneficjenta nie stanowi zadania zleconego.
Regulamin konkursu nr RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 nie określa formy zatwierdzenia diagnozy szkół lub placówek systemu oświaty. Zatwierdzenie diagnozy musi jednak zostać przeprowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi dany organ prowadzący przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, którego założenia wynikają z przedmiotowej diagnozy.
Wnioskodawca aplikując o dofinansowanie projektu musi wykazać potrzebę realizacji określonego przedsięwzięcia na podstawie wcześniej zdiagnozowanego zapotrzebowania na dany kierunek kształcenia, zarówno na rynku pracy, jak i wśród uczniów. W przypadku nieosiągnięcia wskaźników założonych we wniosku o dofinansowanie zastosowana zostanie reguła proporcjonalności.
W ramach projektu możliwa jest współpraca z pracodawcą w formie e-learnigowej, jednakże najbardziej pożądaną formą wsparcia jest realizacja staży/praktyk odbywających się w rzeczywistych warunkach pracy ze względu na planowaną do osiągnięcia wartość wskaźnika . Należy pamiętać, iż każdy wydatek określony we wniosku o dofinansowanie będzie podlegał ocenie racjonalności, zasadności i efektywności podczas prac Komisji Oceny Projektów. A doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu skierowane może zostać wyłącznie do nauczycieli/instruktorów zaangażowanych w nauczanie przedmiotów zawodowych w zakresie realizowanych praktyk bądź staży dla uczniów w przedsiębiorstwach prowadzących działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nie, Regulamin konkursu RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 nie wskazuje miejsca siedziby Wnioskodawcy.
Wsparcie w ramach projektu powinno wynikać z diagnozy zapotrzebowania danej placówki i przyczyniać się do realizacji przynajmniej jednego celu wskazanego w pkt. 7.1 Regulaminu konkursu.
Projekty, w których staże/praktyki będą dotyczyły kierunków kształcenia zgodnych z zapotrzebowaniem rynku pracy w branżach zidentyfikowanych jako branże o największym potencjale rozwojowym i/lub branż strategicznych dla danego regionu (w ramach smart specialisation) wymienionych w załączniku nr 8.19 do Regulaminu konkursu nr RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15, otrzymają dodatkowe punkty premiujące. Możliwe jest zatem złożenie wniosku o dofinansowanie, w którym staże/praktyki nie będą dotyczyły ww. kierunków, ale taki projekt nie otrzyma premii punktowej.
W Regulaminie konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 nie zostało określone kryterium dostępu dotyczące liczby składanych przez projektodawcę wniosków.
Dla młodocianego pracownika przewidziana jest realizacja projektów z zakresu kształcenia dualnego. danych przez projektodawcę wniosków.
Kosztami kwalifikowanymi w ramach Poddziałania 8.3.1 będą koszty związane z przygotowaniem zawodowym uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w charakterze młodocianego pracownika organizowane u pracodawców, obejmujące naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy, o ile nie jest ono finansowane ze środków Funduszu Pracy. Realizacja ww. formy wsparcia powinna być przeprowadzona w zakresie i na zasadach określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. z 2014 r., poz. 232).
Ponadto niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków dlatego też EFS powinien wyłącznie pokrywać wydatki, które nie zostały zrefundowane w ramach źródeł krajowych (subwencje oświatowe, Fundusz Pracy). Tym samym, skorzystanie ze środków EFS wymaga każdorazowo złożenia oświadczenia, iż w ramach projektu zrealizowane zostaną wydatki ponad te, które zostały zgłoszone do refundacji oraz, że beneficjent nie będzie ubiegał się o środki z Funduszu Pracy na zrefundowanie tych samych kategorii wydatków. Dodatkowo w przypadku kształcenia dualnego nie mają zastosowania ograniczenia dotyczące czasu trwania staży i praktyk zawodowych dla uczniów oraz ich opiekunów.
W przypadku realizacji pierwszego typu projektu tj. „Projekty służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe”, możliwe jest wyposażenie/doposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. Należy jednak pamiętać, iż wyposażenie musi być zgodne z katalogiem wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (dostępnym na stronie internetowej www.koweziu.edu.pl).
Możliwe jest prowadzenie zajęć, przy współpracy z przedsiębiorcą, w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, niemniej jednak zajęcia te nie mogą zostać uznane jako praktyka/staż odbywany u pracodawcy.
Wynagrodzenie nauczyciela odbywającego staż lub praktykę zawodową w ramach projektu w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 zostanie uznane za wydatek kwalifikowalny za okres ich trwania w sytuacji, gdy koniecznym będzie zatrudnienie innego nauczyciela na czas zastępstwa, oraz pod warunkiem, że bez refundacji ze środków EFS realizacja stażu/praktyki nie byłaby możliwa. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, które określa pkt 6.7 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
W ramach współpracy z przedsiębiorcami ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej możliwe jest realizowanie m.in. następujących form współpracy:
W przypadku gdy pracownik oddelegowany przez pracodawcę do opieki nad praktykantem lub stażystą wykonuje w godzinach pracy dodatkowe zadania nie wynikające z umowy o pracę, refundacja kosztów wynagrodzenia opiekuna za czas poświęcony na opiekę nad uczniami odbywającymi staż lub praktykę zawodową nie spełnia co do zasady przesłanek pozwalających stwierdzić występowanie pomocy publicznej/pomocy de minimis, o których mowa w art. 107 TFUE. Niemniej jednak, ze względu na zróżnicowany charakter oraz zakres zadań dokonywanych przez opiekuna, jak również mając na uwadze przejrzystość przyjętych rozwiązań organizacyjnych, każdy przypadek udzielania wsparcia w postaci refundacji kosztów wynagrodzenia powinien być rozpatrywany indywidualnie pod kątem wystąpienia pomocy.
W celu wyliczenia 5% partycypacji należy brać pod uwagę wszystkie koszty zaplanowane w projekcie związane z odbywaniem staży/praktyk. Jednocześnie pracodawca/przedsiębiorca nie musi ponosić wydatków w każdej z pozycji wynikającej z ww. katalogu kosztów. We wniosku o dofinansowanie w części dotyczącej budżetu projektu należy taki angaż finansowy zaznaczyć jako wkład własny Beneficjenta. Ponadto, w treści wniosku o dofinansowanie należy opisać w jaki sposób pracodawcy lub przedsiębiorcy biorą udział w kosztach organizacji praktyki lub stażu zawodowego.
Kwestie dotyczące sposobu przygotowania diagnozy czy też procedury zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę nie zostały uregulowane w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Zatwierdzenie diagnozy musi zostać przeprowadzone zgodnie z zakresem zadań i kompetencji danego organu prowadzącego szkołę bądź placówkę oświatową. Kluczowe jest natomiast, aby diagnoza stanowiła podstawę do realizacji działań projektowych. Oznacza to, że główne założenia powinny zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie, jako uzasadnienie dla interwencji EFS.
Katalog wydatków przewidzianych w ramach projektu może uwzględniać koszty związane z odbywaniem praktyki zawodowej lub stażu zawodowego w wysokości nieprzekraczającej 5 000 zł na 1 osobę odbywającą praktykę zawodową lub staż zawodowy, w tym m. in. koszty badań ucznia przez lekarza medycyny pracy potwierdzających brak przeciwwskazań do uprawiania danego zawodu czy koszty ubezpieczenia stażysty/praktykanta, niezbędnych do rozpoczęcia praktyki zawodowej lub stażu zawodowego. W celu uniknięcia podwójnego finansowania należy zweryfikować, czy ogólne warunki ubezpieczenia NNW organizowane przez szkołę nie obejmują ochrony następstw od nieszczęśliwych wypadków podczas praktyk/stażu u pracodawcy. Koszty badań i ubezpieczenia powinny zostać zakwalifikowane do kategorii „Praktyki i staże”. Kwalifikowalne nie będą natomiast koszty ubezpieczenia NNW i OC opiekuna/organizatora stażu/praktyk, które pracodawca/przedsiębiorca bądź pracownik może pokryć we własnym zakresie. W ramach Poddziałania 8.3.1 kosztem kwalifikowalnym związanym z opiekunem praktyk/staży jest wyłącznie jego wynagrodzenie.
Wsparcie skierowane do nauczycieli powinno wynikać z indywidualnie przeprowadzonego zapotrzebowania danej szkoły/placówki systemu oświaty. Jeśli z diagnozy wynika, że zatrudnienie w danej szkole/placówce systemu oświaty będzie musiało zostać zwiększone, a na rynku brakuje nauczycieli/instruktorów praktycznej nauki zawodu posiadających wymagane kwalifikacje, możliwe jest skierowanie wsparcia do nauczycieli/instruktorów praktycznej nauki zawodu będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub oświatowej zgodnie z zapisami pkt. 7.5 Regulaminu konkursu.
W ramach konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/15 działania w projekcie dotyczące staży i praktyk zawodowych muszą zostać przeprowadzone u przedsiębiorców/pracodawców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w województwie wielkopolskim. Jednocześnie zdobywanie odpowiednich kwalifikacji powinno odbywać się w placówkach do tego uprawnionych. Ponadto nauczyciele mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez kursy kwalifikacyjne lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem.
Nie ma ograniczeń co do realizacji kursów przygotowawczych na studia dla uczniów, jednakże realizacja powyższego wsparcia musi wynikać bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy potrzeb szkoły lub placówki systemu oświaty.
Szkoła wyższa może być beneficjentem w ramach Poddziałania 8.3.1, o ile wsparcie zostanie skierowane do grupy docelowej określonej w Regulaminie konkursu. Podkreślić należy, iż szkoła wyższa oraz osoby do niej uczęszczające nie spełniają kryterium grupy docelowej. Projekty w ramach Poddziałania 8.3.1 mogą być skierowane m.in. do szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne oraz uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, w tym również młodocianych pracowników.
W celu spełnienia kryterium premiującym nr 3 „Kryterium dot. doskonalenia zawodowego nauczycieli” w ramach projektu należy realizować studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w ramach nowo wprowadzonych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, zawodów wprowadzonych w efekcie modernizacji oferty kształcenia zawodowego albo tworzenia nowych kierunków nauczania lub zawodów, na które występuje deficyt na regionalnym lub lokalnym rynku pracy oraz braki kadrowe wśród nauczycieli kształcenia zawodowego. Jednakże powyższy wymóg nie ogranicza możliwości realizowania dodatkowo innych form doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu określonych w Regulaminie konkursu, jeśli takie zapotrzebowanie wynika z przeprowadzonej diagnozy.