Dostępne 23 pytania w: Poddziałanie 9.1.1 Infrastruktura ochrony zdrowia ×
Zabezpieczeniem środków na realizację inwestycji może być uchwała budżetowa lub/i WPF (w przypadku JST), umowa kredytowa, promesa kredytowa, lokata bankowa z jasno określonym przeznaczeniem lub inne wiarygodne formy zabezpieczenia środków.
W przypadku zabezpieczenia złożonego w formie uchwały budżetowej lub WPF, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wskazania bezpośredniego adresu internetowego strony, na której dostępny jest obowiązujący dokument z podaniem np. numeru uchwały oraz pozycji w budżecie, pod którą znajduje się inwestycja, na którą zostały zabezpieczone środki lub dostarczenia wersji papierowej przedmiotowego dokumentu.
Z dokumentów powinno wynikać, że dotyczą konkretnego projektu w ramach WRPO 2014+. Ponadto każdy dokument musi potwierdzać posiadanie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego z tytułu wydatków kwalifikowalnych oraz niekwalifikowalnych.
Należy podkreślić, że dokumenty potwierdzające zabezpieczenie środków finansowych muszą być ważne zarówno w momencie aplikowania o wsparcie, jak i na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie/porozumienia/podjęcia uchwały ze zobowiązaniem. W przypadku utraty ważności/wygaśnięcia zabezpieczenia, na etapie podpisywania umowy/porozumienia/podejmowania uchwały ze zobowiązaniem, Wnioskodawca zobowiązany będzie do przedłożenia aktualnego dokumentu potwierdzającego posiadanie ww. zabezpieczenia środków.
Opinię o celowości inwestycji w sektorze zdrowia (załącznik obowiązkowy) należy złożyć najpóźniej na etapie korekty wniosku o dofinansowanie.
Nie, opłata za złożenie wniosku o wydanie Opinii o celowości inwestycji stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie.
W ramach naboru nr RPWP.09.01.01-IZ.00-30-001/22, Studium wykonalności jest jednym z załączników obligatoryjnych do wniosku o dofinansowanie. Wymagany kształt i zakres Studium wykonalności został precyzyjnie określony w dokumentacji konkursowej. Studium wykonalności składa się z dwóch części, które zostały przedstawione w ogłoszeniu o naborze w części pn. „Niezbędne dokumenty” (por.: https://wrpo.wielkopolskie.pl/nabory/423). W punkcie 7.1 przedstawiono Instrukcję do sporządzenia Studium wykonalności (część opisowa), a w punkcie 7.2 Instrukcję do sporządzenia Studium wykonalności (część obliczeniowa).
Wskaźnik dotyczący udziału świadczeń zabiegowych do udziału wszystkich świadczeń udzielanych na oddziale o charakterze zabiegowym należy podawać dla każdego tego typu oddziału objętego projektem osobno. Wartości te można podawać jako średnią, ale wyłącznie w odniesieniu do oddziałów o tej samej specjalności, zgodnie z VIII częścią kodu resortowego. Oddziały o różnej specjalności należy jednak traktować oddzielnie. nie należy obliczać wspólnego wskaźnika np. dla oddziału chirurgii onkologicznej i oddziału chirurgii ogólnej.
W przypadku gdy projekt będzie obejmował np. dwa oddziały o charakterze zabiegowym o tej samej specjalności, należy wyliczyć średnią (ważoną liczbą hospitalizacji) udziału świadczeń zabiegowych we wszystkich świadczeniach udzielanych na dwóch oddziałach o charakterze zabiegowym – jeżeli wyniesie ona co najmniej 50% wówczas uważa się przedmiotowe Kryterium za spełnione.
W przypadku gdy projekt będzie obejmował np. dwa oddziały o charakterze zabiegowym o różnej specjalności, aby uznać Kryterium nr 14 za spełnione, udział świadczeń zabiegowych we wszystkich świadczeniach udzielanych na każdym oddziale o charakterze zabiegowym musi wynosić co najmniej 50%.
Należy zwrócić uwagę, że Kryterium merytoryczne nr 14 ma charakter dostępowy, co oznacza, że niespełnienie go jest jednoznaczne z negatywną oceną projektu.
Termin rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania 9.1.1 rozpoczyna się, co do zasady, 1 stycznia 2014 r. z zastrzeżeniem warunków określonych w dokumencie wskazanym w części III.D pkt 1 oraz w części III.G i VII Regulaminu konkursu.
W przypadku wydatków związanych z dostosowaniem infrastruktury podmiotów leczniczych do potrzeb wynikających bezpośrednio oraz pośrednio z pandemii COVID-19, okres kwalifikowalności rozpoczyna się po 31.01.2020 r. Z kolei w przypadku wydatków wpisujących się w zakres ratownictwa medycznego i pogotowia, okres kwalifikowalności rozpoczyna się w dniu następującym po dniu złożenia wniosku (dostarczeniu wersji elektronicznej oraz wersji papierowej).
Należy mieć na uwadze, że projekt musi być realizowany w podmiocie leczniczym posiadającym umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w zakresie zbieżnym z zakresem projektu, a zakupiony sprzęt medyczny na Oddział Laryngologiczny był i jest wykorzystywany tylko i wyłącznie (w 100 %) na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Na zakupionym w ramach projektu sprzęcie nie ma możliwości świadczenia odpłatnych usług medycznych.
Jeśli powyższe warunki będą spełnione, to wydatki te będą mogły być uznane za kwalifikowalne, co potwierdzi pozytywny wynik oceny formalnej.
Regulamin dopuszcza zakup rozwiązań w zakresie IT (oprogramowanie, sprzęt), ale tylko jeśli infrastruktura IT jest ściśle związana z funkcjonowaniem sprzętu i aparatury medycznej. Koszty zakupu infrastruktury IT, przekraczające 30% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, stanowią koszty niekwalifikowalne w projekcie.
Termin „fizyczne zakończenie realizacji projektu” odnosi się do fizycznego (nie finansowego) zakończenia wszystkich zadań objętych projektem. Przyjąć należy, że jest to np. data podpisania ostatniego protokołu odbioru.
Projekt nie może zostać fizycznie zakończony przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Tak. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie projekty z zakresu opieki długoterminowej, geriatrycznej, hospicyjnej i paliatywnej, o ile nie dotyczą wsparcia na rzecz szpitali.
W projektach tego typu pozytywna OCI nie stanowi załącznika obligatoryjnego.
W przypadku nieuzyskania OCI do dnia złożenia dokumentacji aplikacyjnej, Wnioskodawca zobowiązany jest do podpisania Oświadczenia potwierdzającego skuteczne złożenia wniosku o wydanie OCI w systemie teleinformatycznym IOWISZ (w zakresie zbieżnym z zakresem projektu). Oświadczenie to zostało zawarte w części VIII wniosku o dofinansowanie. W takim przypadku pozytywną OCI należy przedłożyć niezwłocznie po jej uzyskaniu, nie później jednak niż w terminie wskazanym przez IZ WRPO 2014+ w piśmie wzywającym do jej złożenia (najpóźniej na etapie oceny merytorycznej).
Realizacja projektu, którego elementami są zarówno zakup sprzętu medycznego jak i roboty remontowo-budowlane, które nie wymagają uzyskania pozwolenia/zgłoszenia na budowę powinna się zakończyć do 31 marca 2018 r. Realizacja projektów, w których występują prace budowlane wymagające uzyskania pozwolenia na budowę/zgłoszenia robót budowlanych powinna się zakończyć do 31.12.2018 r.
Wszystkie Mapy potrzeb zdrowotnych zostały opublikowane przez Ministerstwo Zdrowia m.in. na stronie internetowej http://www.mapypotrzebzdrowotnych.mz.gov.pl/.
Zgodnie z Regulaminem konkursu infrastruktura będąca przedmiotem projektu może być wykorzystywana wyłącznie na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wymóg ten obowiązuje co najmniej przez okres trwałości projektu i podlega kontroli.
Tak. Jeśli projekt obejmuje kilka obszarów, które polegają zakresowi różnych Mapy potrzeb zdrowotnych należy we wniosku o dofinansowanie wykazać zgodność ze wszystkimi, odpowiednimi do zakresu projektu Mapami potrzeb zdrowotnych.
Tak. Odstępstwo od stosowania Map potrzeb zdrowotnych dopuszczalne jest tylko, jeśli projekt dotyczy:
Bardzo ważny jest fakt, że wyżej wymienione odstępstwa obowiązują wyłącznie do momentu publikacji odpowiednich map potrzeb zdrowotnych.
Realizacja przedsięwzięcia w formule „zaprojektuj i wybuduj” wymaga przedłożenia do wniosku o dofinansowanie :
Na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu nie jest wymagane tylko przedłożenie projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na budowę. Podkreśla się jednak, że do okazania tych dokumentów Beneficjent jest zobowiązany na późniejszym etapie.
Koszt uzyskania Opinii o celowości inwestycji w sektorze zdrowia (OCI) może być wykazany jako koszt kwalifikowalny wyłącznie w projektach, dla których wydatek ten jest niezbędny do przygotowania oraz realizacji inwestycji.
Zakres odziaływania projektu będzie oceniany na podstawie przedstawionych, wiarygodnych danych przedstawiających liczbę i miejsce pochodzenia pacjentów, leczonych w placówce medycznej Wnioskodawcy (zakres dotyczy przedmiotu projektu). Jeśli Wnioskodawca udowodni na podstawie prowadzonych przez siebie statystyk oraz przedstawi wiarygodną prognozę, że w ramach projektu spodziewa się pacjentów np. z całego województwa, to można uznać, że projekt będzie miał charakter regionalny. Jeżeli prognozy będą wskazywały na zakres węższy niż województwo, to ocena leży w gestii eksperta oceniającego. W trakcie oceny uwzględniona zostanie m.in. specyfika projektu, zapotrzebowanie na konkretne świadczenie medyczne, które Wnioskodawca będzie chciał realizować za pomocą projektu. Ocena uwzględniać będzie także: odziaływanie projektu w kontekście odpowiedniej mapy potrzeb zdrowotnych, w którą wpisuje się projekt; jak również dostępność do danych świadczeń na obszarze, na którym Wnioskodawca deklaruje, że będzie oferował usługi medyczne w ramach projektu itp.
W strukturze podmiotu leczniczego(szpitala) można wyróżnić tzw. oddziały zabiegowe takie jak np. chirurgia, neurochirurgia, ortopedia, ginekologia, laryngologia, okulistyka itp. oraz oddziały niezabiegowe zajmujące się diagnostyką takie jak np. interna, neurologia. Należy również zwrócić uwagę na definicję zabiegu obowiązującą w danym podmiocie medycznym.
Dane do określenia udziału % świadczeń zabiegowych na oddziale powinien podać Wnioskodawca na podstawie swojej ewidencji w oparciu ICD 10 i ICD 9.
Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej (m.in. Regulaminu konkursu III C pkt 3) zgłoszony do dofinansowania projekt może być realizowany jedynie jeśli dotyczy: świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób będących przyczyną dezaktywacji zawodowej oraz wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb regionalnych (ppkt a), jak również świadczeń zdrowotnych istotnych z punktu widzenia trendów demograficznych (ppkt b). Biorąc pod uwagę powyższe zapisy należy uznać, że projekt, którego elementem jest zakup sprzętu diagnostycznego na potrzeby oddział kardiologicznego wpisuje się w powyższy wymóg konkursowy. Podkreśla się jednak, że warunkiem obligatoryjnym jest przedstawienie
w dokumentacji aplikacyjnej wyczerpującego uzasadnienia inwestycji (np. podażą usług zdrowotnych w danym zakresie) popartego danymi zawartymi we właściwych mapach potrzeb zdrowotnych oraz spełnienie pozostałych warunków konkursowych (m.in. przedłożenie pozytywnej Opinii o celowości inwestycji w sektorze zdrowia).
Tak. Wydatek taki powinien zostać wykazany w ramach jednak kategorii, ale dwóch (lub odpowiednio większej liczbie) podkategorii, przy czym poszczególne podkategorie powinny odnosić się do kosztów objętych jedną stawką podatku VAT.
Regulamin dopuszcza zakup rozwiązań w zakresie IT (oprogramowanie, sprzęt), ale tylko jeśli infrastruktura IT jest ściśle związana z funkcjonowaniem sprzętu i aparatury medycznej. Koszty zakupu infrastruktury IT, przekraczające 30% wartości całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, stanowią koszty niekwalifikowalne w projekcie.