Dostępne 9 pytań w: Działanie 10.1 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki ×
W przypadku naboru finansowanego w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji nie ma określonego limitu dotyczącego wydatków na infrastrukturę. Poziom wydatków na infrastrukturę musi jednak wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i zostać należycie uzasadniony we wniosku o dofinansowanie. Każdorazowo też podlegać będzie indywidualnej ocenie przez KOP.
Pod pojęciem infrastruktury zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności należy rozumieć wartość materialną będącą przedmiotem własności o charakterze trwałym, która spełnia następujące warunki:
- ma charakter nieruchomy, tzn. jest na stałe przytwierdzona do podłoża lub do nieruchomości,
- ma nieograniczoną żywotność przy normalnym użytkowaniu obejmującym standardową dbałość i konserwację,
- zachowuje swój oryginalny kształt i wygląd w trakcie użytkowania.
Ponoszenie wydatków zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania, w przypadku braku tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego, jest możliwe jednakże musi wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu. Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP (w tym także element uniwersalnego projektowania).
Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń, w tym m.in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania.
W przypadku kosztów związanych z adaptacją pomieszczeń pod sale przedszkolne, na etapie składania wniosku o dofinansowanie IZ FEW nie wymaga dokumentacji projektowej.
W budżecie wniosku, należy jednak w ramach kategorii „Roboty Budowlane” wykazać koszty związane m.in. z wykonaniem przez podmioty zewnętrzne np.:
zgodnie z załącznikiem 2 - Wykaz kategorii wydatków dla Działania 10.01.
W załączniku 3 - Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych, w ramach danej grupy projektów, towarów lub usług, IZ FEW wskazała dopuszczalne stawki na podstawie średniej arytmetycznej cen rynkowych oszacowanych na podstawie 3 ofert dla każdej z pozycji. W przypadku założenia w budżecie stawek wyższych niż przedstawione w zestawieniu, Komisja Oceny Projektów każdorazowo na etapie negocjacji, poprosi wnioskodawcę o dane z jego rozeznania rynku, na podstawie, których niniejsze stawki zostały zaproponowane.
Każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana będzie indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście przedstawionych zadań.
Przy ocenie będą brane pod uwagę również takie czynniki jak: specyfika projektu, stopień złożoności projektu, wielkość grupy docelowej, miejsce realizacji.
W niniejszym naborze wartość pośrednia dla wskaźników produktu nie została określona, w związku z tym zapisy z punktu 15 nie mają tu zastosowania i tym samym nazwy wskaźników produktu nie zostały uzupełnione danymi. W wyniku omyłki pisarskiej punkt nie został usunięty.
Jest możliwe aby do udziału w projekcie przystąpił Ośrodek Wychowania Przedszkolnego, który nie posiada dostępności architektonicznej jednak wszelkie działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń mogą być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i muszą wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.
Oznacza to, że w OWP w którym realizowany ma być projekt (już na etapie przeprowadzania diagnozy) są dzieci ze specjalnymi potrzebami, które objęte zostaną wsparciem, a w tym celu niezbędne będzie poniesienie wydatków związanych z dostosowaniem istniejących miejsc wychowania przedszkolnego. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeb dostosowania lub adaptacji pomieszczeń podlegać będzie ocenie przez KOP.
Jednocześnie informujemy, że w ramach Działania 6.7 Edukacja przedszkolna, podstawowa oraz kształcenie zawodowe planowane jest ogłoszenie naboru z zakresu szeroko pojętej edukacji włączającej obejmującej m.in. działania związane z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń.
Zapewnienie dostępności stanowić będzie element oceny formalnej, która prowadzona będzie przez Komisję Oceny Projektów, w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu. We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się m.in. diagnoza sytuacji danego OWP, konieczne jest także wykazanie w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników, należy zatem wykazać, że przewidziane wsparcie będzie realizowane w miejscach zapewniających pełną dostępność także dla osób o specjalnych potrzebach.
IZ FEW nie wymaga jednak by projekt lub miejsce jego realizacji spełniało wszystkie zawarte w Standardzie elementy, których jest dużo, są one bardzo szczegółowe, a ich specyfika zależy od przewidzianych w projekcie form wsparcia. Zadaniem kryterium formalnego nr 13 jest zbadanie czy wnioskodawca w ramach projektu zapewnił równy dostęp do wsparcia dla każdego uczestnika projektu. W praktyce oznacza to, że każde dziecko biorące udział w projekcie, w tym także dziecko z niepełnosprawnością, będzie mogło w równym stopniu skorzystać z dostępnych w ramach projektu form wsparcia.
Maksymalny 2 letni (= 2 lata szkolne) okres trwania wsparcia dotyczy finansowania kosztów bieżącego funkcjonowania nowych miejsc wychowania przedszkolnego. W przypadku innych form wsparcia, np. realizacji zajęć dodatkowych, obowiązuje termin nie dłuższy niż 36 miesięcy, wynikający z kryterium dostępu.
W przypadku wsparcia polegającego na realizacji zajęć dodatkowych (bez realizacji tworzenia i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych) nie ma konieczności zrzekania się dotacji celowej.
Obowiązek ten dotyczy wyłącznie sytuacji finansowania w projekcie kosztów bieżącego funkcjonowania nowoutworzonego i utrzymywanego w ramach projektu miejsca wychowania przedszkolnego.
Doposażenie placu zabaw, w opisanym przypadku, może być realizowane jedynie jako wsparcie uzupełniające do działań skierowanych do uczestników projektu i musi wynikać bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb.
Jeśli z przeprowadzonej przez Państwa diagnozy wynika, że w ramach terapii integracji sensorycznej, rozwoju motoryki małej i dużej niezbędne jest doposażenie/przebudowa placu zabaw (tj. ta adaptacja jest niezbędna do realizacji celu projektu, bo zajęcia będą tam prowadzone) - będzie ono wydatkiem kwalifikowalnym. Zarówno budżet projektu jak i uzasadnienie potrzeby doposażenia placu zabaw podlegać będzie ocenie przez KOP.