Działanie 10.1 Rynek pracy, kształcenie i aktywne społeczeństwo wspierające transformację gospodarki
Nabór: FEWP.10.01-IZ.00-003/24 ( od 2024-09-20 do 2024-10-18 )

Wkład własny w projekcie może zostać wniesiony jako wkład:

  1. pieniężny np. koszt oddelegowania do projektu trenera zatrudnionego u beneficjenta na umowę o pracę lub wkład własny wnoszony w ramach stawki ryczałtowej kosztów pośrednich;
  2. niepieniężny np. wartość pracy wykonywanej przez wolontariuszy w projekcie lub składniki majątku beneficjenta (np. sprzęt, sala szkoleniowa lub inne pomieszczenia biurowe), które są wykorzystane do realizacji projektu – z którymi nie wiąże się przepływ środków. Decydując się na wniesienie wkładu niepieniężnego należy wykazać, że wartość tego wkładu nie przekracza kosztów ogólnie przyjętych na danym rynku. Tym samym, również stawka wynagrodzenia wolontariusza ujęta w budżecie projektu jako wkład niepieniężny, powinna być określona z uwzględnieniem średniej wysokości wynagrodzenia za dany rodzaj pracy obowiązującej u danego pracodawcy lub w danym regionie (wyliczonej np. w oparciu o dane GUS), lub płacy minimalnej określonej na podstawie obowiązujących przepisów.

Wkład własny nie musi być wniesiony wyłącznie przez beneficjenta. W przypadku projektów partnerskich wkład ten może zostać wniesiony przez jednego lub więcej partnerów.

Wkład własny mogą także stanowić opłaty pobierane od uczestników projektu, pod warunkiem zawarcia stosownej informacji we wniosku o dofinansowanie. Należy zaznaczyć jednak, że opłaty nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie.

Z uwagi na fakt, że projekty mogą zostać skierowane do uczniów/studentów, ION dopuszcza możliwość realizacji przerwy wakacyjnej. Równocześnie, ION rekomenduje by we wniosku o dofinansowanie znalazła się informacja wskazująca na zaplanowanie ww. przerwy wraz z jej uzasadnieniem. Jednocześnie, należy pamiętać aby wydatki zaplanowane do poniesienia były racjonalne i efektywne.

Do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie FST i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu.

Kwalifikacje to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania

Kwalifikacje mogą być nadawane przez:

  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania zgodnie z ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
  • podmioty uprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa,
  • podmioty uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie,
  • organy władz publicznych lub samorządów zawodowych, uprawnione do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia.

Poza kwalifikacjami włączonymi do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, można wskazać przykłady innych kwalifikacji, które mają znaczenie w określonych środowiskach działalności społecznej lub zawodowej oraz mają stworzony własny system walidacji i certyfikowania. Ponadto, pomimo braku regulacji ze strony państwa polskiego, kwalifikacjami są również certyfikaty, dla których wypracowano już system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym.

Do wskaźnika wliczane są również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje, tj. wyodrębnione zestawy efektów uczenia się / kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się.

Pełna definicja wskaźnika została wskazana w Liście Wskaźników kluczowych dla EFS, która dostępna jest pod linkiem https://www.ewaluacja.gov.pl/strony/monitorowanie/lista-wskaznikow-kluczowych/lista-wskaznikow-kluczowych-fst/ .

Projekty mogą prowadzić zarówno do nabycia kwalifikacji jak i kompetencji (patrz odpowiedź na pytanie nr 3). By dany dokument został uznany za potwierdzający nabycie kwalifikacji, należy uzyskać pozytywną odpowiedź na co najmniej jedno z poniższych pytań:

  • Czy wydany dokument jest potwierdzeniem uzyskania kwalifikacji w zawodzie?
  • Czy dokument został wydany przez organy władz publicznych lub samorządów zawodowych na podstawie ustawy lub rozporządzenia?
  • Czy dokument potwierdza uprawnienia do wykonywania zawodu na danym stanowisku (tzw. uprawnienia stanowiskowe) i jest wydawany po przeprowadzeniu walidacji?
  • Czy dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji jest rozpoznawalny i uznawalny w danej branży/sektorze (czy certyfikat otrzymał pozytywne rekomendacje od co najmniej 5 pracodawców danej branży/ sektorów lub związku branżowego, zrzeszającego pracodawców danej branży/sektorów)?
  • Czy dokument jest certyfikatem, dla którego wypracowano system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym?

By dany dokument został uznany za potwierdzający nabycie kompetencji, należy uzyskać pozytywną odpowiedź na każde z poniższych pytań:

  • Czy dokument potwierdzający uzyskanie kompetencji zawiera opis efektów uczenia się?
  • Czy dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji?
  • Czy dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji?

Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji i kompetencji w ramach projektów opisane zostały w dokumencie stanowiącym materiał pomocniczy.

Zgodnie z kryterium formalnym nr 10 Potencjał finansowy Wnioskodawcy i partnerów: w przypadku projektów partnerskich gdy jsfp jest wnioskodawcą, kryterium obrotu nie jest badane, nie ma zatem konieczności wskazywania potencjału finansowego ani wnioskodawcy, ani partnera, w tym dołączania do wniosku dodatkowych dokumentów.

Równocześnie ION zwraca uwagę na fakt, że pomimo braku konieczności wykazywania odpowiedniego potencjału finansowego wnioskodawca oraz partnerzy są zobowiązani do opisu posiadanego przez siebie doświadczenia:

  • w zakresie merytorycznym, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  • na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  • na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.

Z punktu widzenia opisu posiadanego doświadczenia nie ma znaczenia cel, na który przeznaczany jest dochód fundacji.

Nie, ION nie wprowadziła takiego obowiązku, należy jednak pamiętać, że zgodnie z kryterium nr 8 Beneficjent w okresie realizacji projektu jest zobowiązany do prowadzenia biura projektu (lub posiadania siedziby, filii, delegatury, oddziału czy innej prawnie dozwolonej formy organizacyjnej działalności podmiotu) na terenie Wielkopolski Wschodniej lub korzystania z siedziby partnera, jeśli partner jest z terenu Wielopolski Wschodniej, z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. W przypadku organizacji biura projektu w formie tzw. wirtualnego biura, kryterium nie będzie spełnione. Za wirtualne biuro będzie uważana usługa polegająca na outsourcingu obsługi biurowej bez konieczności fizycznej obecności podmiotu w danym miejscu.

W przypadku braku siedziby na terenie Wielkopolski Wschodniej, wnioskodawca jest zobowiązany wpisać w treści wniosku informacje, że będzie prowadził biuro projektu na tym terenie.

Otrzymanie dokumentu powinno odbyć się na podstawie osiągnięcia wymagań ustalonych dla danej kompetencji, odnoszących się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Moment otrzymania dokumentu uzależniony jest zatem od tego czy dla uzyskania danej kompetencji wystarczy udział w jednej formie wsparcia np. szkoleniu czy też niezbędne jest zakończenie pełnego programu obejmującego kilka działań np. szkolenia i wizyty studyjnej. Wymagania te powinny zostać określone przed rozpoczęciem danej formy wsparcia.

Na podstawie przedstawionych informacji, ION nie widzi możliwości finansowania jako wkładu własnego kosztów powierzchni biura znajdującego się poza obszarem Wielkopolski Wschodniej. Warunkiem kwalifikowania wkładu niepieniężnego w postaci udostępnienia sal/powierzchni biurowych jest ich wykorzystanie w ramach projektu. Zgodnie z zapisami kryteriów formalnych:

  • biuro projektu musi być zlokalizowane na ternie Wielkopolski Wschodniej;
  • grupę docelową stanowią osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze Wielkopolski Wschodniej,

trudno zatem uznać zasadność realizacji działań projektowych poza tym obszarem.

ION wskazuje także, że jeśli partner chciałby wnieść do projektu wkład własny to może zrobić to w jako wkład pieniężny wnoszony w ramach stawki ryczałtowej kosztów pośrednich.

Sposób rozliczania z ekspertami/trenerami uzależniony jest od warunków jakie zostaną ustalone w umowie o współpracy. ION dopuszcza uwzględnienie kosztów dojazdów zarówno w wynagrodzeniu jak i jako osobną pozycję. Równocześnie, ION rekomenduje by w przypadku uwzględnienia w kosztach wynagrodzenia także kosztów dojazdów w uzasadnieniu lub nazwie pozycji wskazać, że są to koszty wynagrodzenia oraz dojazdu.

Wnioskodawca jest zobligowany do zastosowania wskaźników kluczowych wskazanych w Regulaminie wyboru projektów i nie ma obowiązku dodawania wskaźników specyficznych dla projektu.

ION podkreśla, że wnioskodawca przed określeniem dodatkowych wskaźników powinien rozważyć zasadność oraz konieczność ich zastosowania. Wskaźniki, co do zasady, powinny bezpośrednio odnosić się do realizowanego w projekcie wsparcia oraz nie powinny one powielać określonych w Regulaminie wyboru projektów wskaźników kluczowych.

Zgodnie z polem pomocy wskazanym dla punktu 6.1 Trwałość projektu punkt ten dotyczy kosztów objętych cross-financingiem. Z uwagi na fakt, że cross-financing nie ma zastosowania w projektach finansowanych z Funduszu na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji, należy wskazać opcję „nie dotyczy”.

Jeżeli doposażenie sali szkoleniowej jest niezbędne dla realizacji wsparcia szkoleniowego świadczonego na rzecz uczestników projektu, to zakup stołów można uznać jako koszt bezpośredni. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie. Dodatkowo, na etapie realizacji projektu ION zatwierdzająca wniosek beneficjenta o płatność weryfikuje, czy w zestawieniu poniesionych kosztów bezpośrednich załączanym do wniosku beneficjenta o płatność nie zostały wykazane koszty pośrednie. Koszty pośrednie rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich są niekwalifikowalne.

Amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby personelu obsługowego, w tym także koordynatora projektu stanowią koszt pośredni.

Na podstawie przedstawionych informacji, ION nie jest w stanie ocenić jakie działania realizowane będą przez opiekuna merytorycznego, niemniej jednak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów – Podrozdział 7.2 pkt 4 Katalog kosztów pośrednich projektu FST obejmuje następujące koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu, m.in. koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w tym koszty wynagrodzenia tych osób, wyposażenia ich stanowiska pracy, ich przejazdów, delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie.

Na podstawie przedstawionych informacji ION wnioskuje, że zadania wykonywane przez ww. osobę będą miały charakter merytoryczny, więc możliwe byłoby ujęcie jej wynagrodzenia w ramach kosztów bezpośrednich. Niemniej jednak, ION podkreśla, że szczegółowa ocena kwalifikowalności wydatków przeprowadzona zostanie przez Komisję Oceny Projektów w oparciu o całościowe zapisy wniosku o dofinansowanie projektu - ION dokonująca oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu weryfikuje, czy w ramach zadań obejmujących koszty bezpośrednie nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie.

Zgodnie z zawarta w Liście Wskaźników Kluczowych dla FST definicją wskaźnika Całkowita liczba osób objętych wsparciem wskaźnik mierzy liczbę uczestników, tj. osób bezpośrednio korzystających ze wsparcia FST. Inne osoby nie powinny być monitorowane w tym wskaźniku.

Wskaźnik mierzony w momencie rozpoczęcia udziału danej osoby w pierwszej formie wsparcia w projekcie. Jedna osoba wykazywana jest raz w ramach wskaźnika w projekcie, niezależnie od liczby form wsparcia, z których skorzystała.

Jeśli zatem uczestnik forum nie będzie bezpośrednio objęty wsparciem projektowym, to nie należy wykazywać go w ww. wskaźniku. Równocześnie jednak ION zwraca uwagę, że jeśli dana forma wsparcia np. wskazana organizacja forum stanowi znaczący koszt wskazany w budżecie projektu, wówczas należałoby założyć wskaźnik specyficzny dla projektu np. Liczba zorganizowanych forów.