Dostępne 10 pytań w: Działanie 10.6 Przybliżenie Wielkopolski Wschodniej do osiągnięcia neutralności klimatycznej ×
W ramach naboru FEWP.10.06-IZ.00-001/24 elementem projektu parasolowego mogą być budynki użyteczności publicznej, których właścicielem jest gmina.
Zgodnie z zapisami w części II.B pkt 2 Regulaminu, w przypadku uwzględnienia instalacji OZE na budynkach użyteczności publicznej, ich całkowity koszt nie może przekroczyć 30% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. Ponadto w ramach projektu możliwy jest montaż jedynie mikroinstalacji OZE.
Wsparcie dotyczące rozwoju OZE na budynkach użyteczności publicznej, których właścicielami są JST udzielane będzie w ramach pomocy de minimis.
W projekcie parasolowym mogą wziąć udział mieszkańcy prowadzący działalność gospodarczą lub rolniczą zarejestrowaną/prowadzoną w miejscu zamieszkania. Przeprowadzenie weryfikacji prowadzenia tego rodzaju działalności należy do Beneficjenta projektu i powinna odbywać zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie. Prowadzenie działalności gospodarczej lub rolniczej przez odbiorcę końcowego, niezależnie od faktycznego miejsca prowadzenia tych działalności, wiązać się będzie z udzieleniem przez Beneficjenta projektu pomocy de minimis dla odbiorcy końcowego.
Odbiorca końcowy zobowiązany jest zapewnić rozdzielność w kwestii zużycia energii na cele bytowe oraz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej lub rolniczej (poprzez np. odrębny licznik lub podlicznik).
Moce instalacji OZE powinny być zwymiarowane względem realnego zapotrzebowania na energię w gospodarstwach domowych, a energia elektryczna/cieplna wytworzona w instalacjach musi być zużywana na potrzeby bytowe odbiorców końcowych. W przypadku budynków użyteczności publicznej energia elektryczna/cieplna powinna być zwymiarowana względem zapotrzebowania budynku na energię.
W przypadku energii elektrycznej zwymiarowanie mocy instalacji powinno być przeprowadzone w oparciu o zużycie energii za rok poprzedzający złożenie wniosku, a w przypadku energii cieplnej w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło (c.o. + c.w.u.). Prawidłowe zwymiarowanie poszczególnych instalacji może być przedmiotem kontroli. Jeżeli zużycie energii elektrycznej np. za ostatnie 12 miesięcy jest tożsame i odpowiada zużyciu za rok poprzedni, to może ono stanowić również podstawę do zwymiarowania odpowiedniej instalacji PV dla mieszkańca.
W przypadku występowania działalności gospodarczej/rolniczej w lokalizacji objętej przedmiotem projektu, zwymiarowanie instalacji pod cele bytowe (gdy nie pozwalają na to dane np. z faktur za dostawę energii elektrycznej) może być przeprowadzone na podstawie np. wiarygodnego audytu.
W przypadku ujęcia w ramach projektu przedsięwzięcia polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła u odbiorcy końcowego, zwymiarowana moc instalacji fotowoltaicznej powinna również uwzględniać zapotrzebowanie energetyczne planowanej do realizacji pompy ciepła.
W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada już instalację OZE, ma możliwość rozbudowy jej o nową niezależną instalację tylko w przypadku, jeżeli istniejąca instalacja nie zaspokaja aktualnych potrzeb bytowych gospodarstwa domowego.
W rozumieniu Regulaminu wyboru projektów zabroniona jest rozbudowa instalacji OZE polegająca na rozbudowie obecnie funkcjonującej instalacji, np. przez dołożenie nowych paneli do istniejącej instalacji PV, gdy np. zamontowany inwerter i pozostała infrastruktura na to pozwala. Zezwala się natomiast na montaż nowej, odrębnej instalacji, niezależnie od tego czy w danym gospodarstwie istnieje już podobna instalacja.
W przypadku montażu nowej instalacji, decyzja o formie rozliczania energii zależy od dostawcy energii w oparciu o sporządzoną z danym mieszkańcem umowę. Sposób rozliczania energii nie wpływa na warunki realizacji projektu określone w naborze.
W naborze nie przewiduje się wsparcia dla prosumentów wirtualnych tj. wytwarzających energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w innym miejscu niż miejsce dostarczania energii elektrycznej do tego odbiorcy.
Do realizacji projektu wymagane jest zabezpieczenie środków finansowych zapewniających pokrycie kosztów wkładu własnego oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu. Wnioskodawca potwierdza posiadanie zabezpieczonego wkładu na podstawie stosowanego oświadczenia załączonego do dokumentacji projektowej. Nie ma możliwości zabezpieczenia wyżej wymienionych środków w formie niepieniężnej.
Dotacja celowa na wymianę nieefektywnego źródła ciepła na proekologiczne u mieszkańców z budżetu gminy (środki krajowe) nie stanowi zabezpieczenia wkładu własnego w projekcie będącym przedmiotem dofinansowania w ramach FEW.
W przypadku nieprzedłożenia „Oświadczenia o zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji”, Wnioskodawca zostanie poproszony o jego uzupełnienie na etapie oceny formalnej (na wezwanie IZ FEW) w ramach jednorazowej korekty/uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej. Ostatecznym terminem na złożenie przedmiotowego dokumentu oraz zabezpieczenia środków finansowych zapewniające pokrycie kosztów wkładu własnego z tytułu kosztów kwalifikowalnych oraz całości wydatków niekwalifikowalnych projektu jest etap jednorazowej korekty dokumentacji aplikacyjnej przeprowadzonej w ramach oceny formalnej wniosku.
Na mapie poglądowej można zaznaczyć instalacje zbiorczo np. z podziałem na miejscowości. Załączona mapa powinna być czytelna i przygotowana w formacie, który pozwala załączyć ją w systemie LSI 2021+.
Ze względu na specyficzny charakter realizacji projektu (charakter parasolowy) „Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000” nie jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie – na etapie oceny projektu.
Przedmiotowy załącznik, dotyczący ostatecznych lokalizacji poszczególnych instalacji, będzie wymagany razem z innymi dokumentami niezbędnymi do realizacji projektu na etapie pierwszego wniosku o płatność pełniącego funkcję inną niż wyłącznie sprawozdawczą.