Działanie 6.1 Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy
Nabór: FEWP.06.01-IP.01-001/23 ( od 2023-05-18 do 2023-06-12 )

Weryfikację statusu osoby długotrwale bezrobotnej należy przeprowadzić zgodnie z zapisami w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023r. poz. 735 z późn. zm.). Definicja z LWK nie wyklucza się z Ustawą.

Kryterium dostępu nr 2 Wsparcie kierowane do osób młodych w wieku 18 – 29 lat jest zgodne z Gwarancją dla młodzieży w Polsce.

- zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (str.10) wymieniono następujące formy wsparcia tj. zatrudnienie osoby pozostającej bez pracy zarejestrowanej w PUP, w tym osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m.in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia, bony zatrudnieniowe lub bony na zasiedlenie dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność danej formy wsparcia oraz dofinansowanie wyposażenia stanowiska pracy, wsparcie w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Kryterium dostępu nr 3 - Efektem każdego szkolenia jest uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji

 - zgodnie z listą wskaźników kluczowych 2021-2027-EFS+ do wskaźnika dotyczącego uzyskania kwalifikacji wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje, w związku z powyższym do poświadczenia kwalifikacji co do zasady wystarczy zaświadczenie z instytucji szkolącej o zdaniu egzaminu.
W przypadku prawa jazdy co do zasady wystarczy kserokopia informacji o zdaniu egzaminu z WORD, nie ma obowiązku dostarczania dokumentu prawa jazdy. W obecnym okresie programowania do wskaźnika uzyskania kwalifikacji są wliczane również osoby, które w wyniku realizacji projektu nabyły kompetencje tj. wyodrębnione zestawy efektów uczenia się/kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Fakt nabycia kompetencji jest weryfikowany w ramach czterech etapów wymienionych w cytowanej wcześniej liście wskaźników.

Kryterium dostępu nr 4 - Ocena umiejętności cyfrowych osób młodych w wieku 18-29 lat

- Ocena kompetencji cyfrowych powinna być udokumentowana zgodnie z zapisem Regulaminu wyboru projektów tj. za pomocą:

- ankiety oceny kompetencji cyfrowych przygotowanej przez MRiPS

- Europejskich Ram Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli – DigComp

- innego narzędzia oceny kompetencji cyfrowych, będącego w dyspozycji danego urzędu.

W momencie gdy pojawi się poprawiona ankieta należy przy kolejnych osobach przejść na nową,

- po uzupełnieniu kompetencji nie należy przeprowadzać ponownej weryfikacji kompetencji, chyba że szkolenie z kompetencji będzie przeprowadzone przez firmę zewnętrzną, która przeprowadzi walidację oraz egzamin, który zakończy się wydaniem certyfikatu,

- osoba powracająca do projektu jest traktowana tak jak w poprzedniej perspektywie finansowej, nie należy zmieniać jej statusu, a jedynie usunąć rezultat dotyczący danego uczestnika i ponowny jego pomiar po zakończeniu udziału w projekcie i zaktualizować daty otrzymanego wsparcia oraz datę zakończenia udziału w projekcie, w związku z tym nie należy przeprowadzać ponownej ankiety,

- uczestnik projektu musi skorzystać z doradztwa lub pośrednictwa pracy oraz dodatkowej formy wsparcia wskazanej w pkt 3.2 Regulaminu wyboru projektów, możliwość uzupełnienia kompetencji cyfrowych jest traktowane jako przygotowawcze w celu poprawy ich umiejętności cyfrowych i nie może zastąpić szkolenia zawodowego podnoszącego kwalifikacje zawodowe.

- W przypadku pojawienia się osób z kategorii NEET, należy założyć przeprowadzenie szkolenia z uzupełnienia kompetencji cyfrowych w ramach realizacji projektu.

Kryterium dostępu nr 5 – Ukierunkowanie wsparcia osób młodych w wieku 18-29 lat zgodnie z obszarami inteligentnych specjalizacji

- potrzebę realizacji wsparcia w przedmiotowych obszarach należy zdiagnozować na etapie sporządzania indywidualnego planu działania, tj. we wniosku o dofinansowanie należy wskazać, że zostanie przeprowadzona weryfikacja w ramach sporządzania IPD i jeżeli uczestnik będzie zainteresowany wsparciem w ramach tych obszarów zostanie mu to umożliwione,

- w pkt. 3.7 należy wpisać uzasadnienie spełnienia kryterium zgodnie z opisem powyżej,

- zapewniona możliwość oznacza, że nie można uczestnika zmusić, a jedynie zaproponować,

- dobór szkoleń należy dostosować do wymienionych w kryterium obszarów inteligentnych specjalizacji oraz przypisanych do nich kodów PKD, materiałem pomocniczym w przedmiotowej kwestii jest dokument Regionalna Strategia Innowacji dla Wielkopolski 2030 (RSI 2030),

- wsparcie powinno dotyczyć ogólnie działalności gospodarczej potencjalnego pracodawcy zgodnie z PKD,

- PUP może dodatkowo punktować wnioski na poszczególne formy wsparcia, w których stanowisko/działalność będzie zgodne ze zdefiniowanymi obszarami inteligentnych specjalizacji,

- PUP może korzystać z tabeli na str. 70, ponieważ zawiera on szerszy zakres obszarów inteligentnych specjalizacji.

Kryterium dostępu nr 7  Podjęcie pracy po zakończeniu udziału w projekcie

 - kryterium - Co najmniej 80% uczestników uzyska zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub podejmie działalność gospodarczą (…) i wskaźnik „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu” są ze sobą tożsame.

- do zatrudnienia zalicza się  umowę o pracę i inną pracę zarobkową (umowa o dzieło, zlecenie), podjęcie pracy za granicą, oraz osoby, które zostały powołane do wojska jako żołnierz zawodowy, czy też jako funkcjonariusz policji/straży,

 - IP zaleca aby osoba, która podjęła pracę w ciągu 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie utrzymała ją minimum przez okres jednego miesiąca (4 tyg.), a także okres na, który zawarta została umowa powinien wynosić minimum jeden miesiąc, ponieważ podjęcie zatrudnienia stanowi wymierny dowód realizacji celu projektu i przedstawia zależność pomiędzy udziałem w projekcie, a zmianą sytuacji życiowej poszczególnych uczestników.

Tak, PUP powinien realizować działania ukierunkowane na wsparcie na rzecz osób długotrwale bezrobotnych zgodnie z zaleceniami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Działania powinny uwzględniać zindywidualizowane podejście do osób długotrwale bezrobotnych, co ma kluczowe znaczenie dla skuteczności aktywnych polityk rynku pracy. Zarejestrowanym długotrwale bezrobotnym należy zapewnić dogłębną indywidualną ocenę i doradztwo w ciągu 18 miesięcy od uzyskania statusu bezrobotnego. Ocena powinna uwzględniać szanse na zatrudnienie, bariery utrudniające zatrudnienie oraz dotychczasowe działania związane z poszukiwaniem pracy. Ponadto należy informować osoby długotrwale bezrobotne o ofertach pracy i o dostępnym wsparciu w różnych sektorach gospodarki.

- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027 oraz Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej refundacja kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowiska pracy stanowi pomoc de minimis w projekcie.

Jednak w związku z tym, iż wsparcie w projektach powiatowych urzędów pracy kierowane jest wyłącznie do osób fizycznych, uczestnikiem projektu jest osoba, a nie podmiot, któremu przyznano przedmiotową refundację, w związku z zatrudnieniem uczestnika projektu.

- W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie uczestnika skierowanego na wyposażone lub doposażone stanowisko pracy, można skierować na to stanowisko kolejną osobę, która będzie wykazana jako uczestnik projektu, wyłącznie w trakcie trwania projektu, jeśli osoba ta spełniać będzie wszystkie warunki kwalifikwalności w projekcie, w ramach którego zostało utworzone doposażone stanowisko pracy.

W okresie programowania 2021-2027 projekty będą realizowane w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski - Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) należy złożyć nowe pełnomocnictwo/upoważnienie.

Forma sporządzenia ww. dokumentu/ów jest uzależniona od wewnętrznych uregulowań podmiotu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego.

Biorąc pod uwagę alokację środków oraz dwuletni okres realizacji projektu, a także fakt, iż nie przewiduje się przedłużenia jego realizacji, nie zachodzi obawa o przekroczenie kwoty
5 000 000,00 EURO,

- jeżeli wartość projektu jest mniejsza niż 5 000 000 EURO, to we wnioskach o płatność wydatki związane z dotacjami i doposażeniem należy wykazywać w momencie wypłaty środków w wartościach brutto, a nie po ich rozliczeniu netto/VAT.

Kwalifikowalność uczestnika musi zostać potwierdzona przed udzieleniem uczestnikowi pierwszej formy wsparcia, a potwierdzenie to musi zostać dokonane w oparciu o raport wygenerowany z właściwego rejestru udostępnionego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (raport ważny jest przez 30 dni od dnia wygenerowania). PUP, rekrutując uczestnika do projektu który ma nieaktualne dane w ZUS, powinien go najpierw zobowiązać do uregulowania sytuacji w ZUS, a dopiero potem przyjąć do projektu jako bezrobotnego. Weryfikacja kwalifikowalności powinna zostać udokumentowana np. wydrukami z systemu, które należy przechowywać jak pozostałą dokumentacją związaną z realizacją projektu tj. w sposób zapewniający jej dostępność, poufność i bezpieczeństwo.

Odnośnie sformułowania „pisemnie” IP informuje, że na dzień dzisiejszy nie może ostatecznie stwierdzić, czy potrzebny będzie podpis elektroniczny. Informacja ta zostanie więc przekazana beneficjentom w najbliższym czasie, jak sposób postępowania będzie wiadomy.

Pewne jest natomiast, że nawet jeśli takowy podpis byłby wymagany, to nie będzie potrzeby wskazywania tego jako warunku udziału w postępowaniu.

Odnośnie ostatniej części zapytania - Z Regulaminu BK2021 wynika między innymi, że dane osobowe przetwarzane są wyłącznie w celu zapewnienia warunków realizacji zasady konkurencyjności, a maksymalny ich zakres zamieszczony jest w załączniku nr 2 do Regulaminu. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem, proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@mfipr.gov.pl.

Z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 wynika, że komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się pisemnie za pomocą BK2021, z zastrzeżeniem że wyjątkowo możliwe jest odstąpienie od takiej komunikacji (o czym zamawiający informuje wykonawców w zapytaniu ofertowym upublicznianym w BK2021), jeżeli jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu BK2021.Zamawiający określa w zapytaniu ofertowym sposób komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia wynikający z zakresu odstąpienia od komunikacji w BK2021.

IP zaznacza, że zwykle w postępowaniach pojawiają się dane osobowe (dane do kontaktu) i ostatecznie to zamawiający decyduje o tym jakie dane pojawią się w  postępowaniu (czy będą to także informacje szczególnie wrażliwe np. tajemnica przedsiębiorcy) i określa sposoby przekazania tego typu informacji.

Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, zgodnie z rozdziałem 1 pkt. 2c, nie mają zastosowania do wydatków ponoszonych przez uczestników projektu oraz podmioty otrzymujące wsparcie z EFS+, niebędących grantobiorcami, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.5. Jednocześnie zgodnie z ww. wytycznymi niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, w tym rozliczenie zakupu używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE.

W celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia wydatków niekwalifikowalnych w ramach projektu Instytucja Pośrednicząca zaleca, by w sytuacji rozliczania środków trwałych pochodzących z rynku wtórnego przez uczestnika projektu, przedkładał on powiatowemu urzędowi pracy oświadczenie wystawione przez sprzedawcę potwierdzające, że zakup nie został już współfinansowany ze  środków UE.

W przypadku stwierdzenia podwójnego finansowania wydatku przeznaczonego na zakup środka trwałego przez uczestnika projektu wydatek stanowi koszt niekwalifikowalny w projekcie, a osoba, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej powinna być zobowiązana do zwrotu tych środków.

Zgodnie z Instrukcją użytkownika SL2021_wersja dla Beneficjenta_2.0 (rozdz. 9), aby przedstawiciel Beneficjenta mógł zarządzać uprawnieniami użytkowników do danego projektu, pracownik IP musi najpierw wskazać go jako zarządzającego projektem poprzez wiadomość mailową (zaproszenie). Po otrzymaniu maila przedstawiciel musi zarejestrować się w aplikacji, jako osoba zarządzająca uprawnieniami innych osób. Po otrzymaniu roli Zarządzającego, można obejrzeć listę osób uprawnionych do projektu -  wybrać opcję „Zarządzanie Użytkownikami” w menu „Zarządzaniu projektem”. Z poziomu tej listy można dodawać nowe osoby uprawnione, zmieniać im zakres uprawnień oraz blokować i odblokować dostęp do projektu

Zatem, na chwilę obecną, Beneficjent nie wysyła wniosku z Wytycznych dot. warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej (załącznik 4 i 5) do IP. Informacje o beneficjencie (adres e-mail, na który zostanie wysłane zaproszenie) zaciągane są z wniosku LSI2021 (Dane wnioskodawcy).

Aby założyć konto w systemie SM EFS należy skorzystać z funkcji „Utwórz konto”. Funkcja ta dostępna jest w menu użytkownika oraz na stronie głównej przed zalogowaniem. Beneficjent może założyć więcej niż jedno konto w systemie SM EFS. Każde z kont musi zostać zarejestrowane na inny adres e-mail, ponieważ login (adres e-mail) jest unikalnym identyfikatorem konta w systemie. Z systemu SM EFS zostanie nadesłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.

Na podstawie zapisów art. 88 i art. 87 ust. 1 (Rozdział 18) ustawy wdrożeniowej IZ, IP i Beneficjent są odrębnymi administratorami danych.

Na podstawie zapisów art. 88 i art. 87 ust. 1 (Rozdział 18) ustawy wdrożeniowej IZ, IP i Beneficjent są odrębnymi administratorami danych. Każdy administrator odpowiada za zgodność przetwarzania z RODO (w tym realizację obowiązku informacyjnego - w poprzedniej perspektywie oświadczenie uczestnika projektu). Beneficjent jest zobowiązany do wykonania obowiązku informacyjnego również w imieniu IZ i IP  wobec osób, których dane przetwarza w związku z realizacją dofinansowanego Projektu, mając na uwadze zasadę rozliczalności, o której mowa w art. 5 ust. 2 RODO. Obowiązek informacyjny, o którym mowa powyżej realizowany jest zgodnie z art. 13 lub 14 RODO, a zakres informacji powinien obejmować co najmniej dane określone w Informacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych dla wszystkich osób zaangażowanych w projekty realizowane w ramach FEW, stanowiącej materiał pomocniczy (będzie on stanowił załącznik do umowy, w chwili obecnej jeszcze nie jest zatwierdzony). Sposób udokumentowania zapoznania się z powyższymi informacjami musi pozwalać na zachowanie ścieżki audytu.

W przypadku staży oferowanych przez urzędy pracy podstawą prawną są przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych, jednak w celu zapewnienia staży wysokiej jakości, które znacznie ułatwią przejście do etapu zatrudnienia, zalecane jest stosowanie się do europejskich zasad ram jakości staży tj. Zalecenia Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży.

Zgodnie z rozdziałem VI 2. Obowiązkowe wzory plakatów dokumentu Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021 – 2027, wzór plakatów jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach. Należy korzystać z przygotowanych szablonów uzupełniając tylko informacje tekstowe [w nawiasach kwadratowych].

Równocześnie Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021‑2027 w zakresie informacji i promocji w rozdziale 9.8 Jak wygląda plakat? wskazuje, iż plakatem może być wydrukowany, zgodnie ze wzorem, arkusz papieru o minimalnym rozmiarze A3 (arkusz o wymiarach 297x420 mm, w orientacji poziomej). Plakat może być też wykonany z innego, trwalszego tworzywa lub mieć formę elektronicznego wyświetlacza.

Wzory plakatów do wykorzystania oraz przywołane wyżej dokumenty dostępne są na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027 wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021‑2027/Komunikacja i widoczność.

WUP w Poznaniu prezentuje stanowisko Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w przedmiotowym zakresie: nie ma możliwości modyfikacji treści plakatu. W polu „Dofinansowanie projektu z UE” należy wpisać kwotę wynikającą z umowy o dofinansowanie. Jeśli kwota ta zmienia się w trakcie realizacji projektu – w miarę możliwości – warto wymienić plakat. Można go wydrukować w formacie A3 na drukarce biurowej.

Rozdział 9.10. Gdzie umieścić plakat? Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021 2027 w zakresie informacji i promocji precyzuje, iż plakat umieszczamy w widocznym i dostępnym publicznie miejscu. Może być to np. wejście do budynku, w którym beneficjent ma swoją siedzibę albo w recepcji. Należy zawiesić przynajmniej jeden plakat, a jeśli działania w projekcie realizowane są w kilku lokalizacjach, plakaty trzeba umieścić w każdej z nich (np. jeśli organizowane są spotkania lub szkolenia w kilku salach, plakat musi znaleźć się w każdej z nich).
WUP w Poznaniu prezentuje stanowisko Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w przedmiotowym zakresie: Obowiązek powieszenia plakatu w miejscu realizacji projektu ciąży na beneficjencie prowadzącym projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich (z wyłączeniem beneficjentów Europejskiego Funduszu Społecznego Plus [EFS+], którzy są osobami fizycznymi). To beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia plakatu/plakatów w miejscu/miejscach realizacji projektu.

 

Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021‑2027 w zakresie informacji i promocji w rozdziale 10.1 Gdzie umieścić naklejki? zaznacza, iż beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia naklejek na wyposażeniu, sprzęcie i środkach transportu powstałych lub zakupionych w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich. Naklejki powinny znajdować się w dobrze widocznym miejscu.

WUP w Poznaniu prezentuje stanowisko Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w przedmiotowym zakresie: Rozdział 2.1 „Kogo nie dotyczą obowiązki zawarte w tym Podręczniku?” Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021‑2027 w zakresie informacji i promocji wskazuje, iż podręcznik ten „nie dotyczy osób i podmiotów, które jako uczestnicy (osoba fizyczna, która odnosi bezpośrednio korzyści z danego projektu, przy czym nie jest odpowiedzialna ani za inicjowanie projektu, ani jednocześnie za jego inicjowanie i wdrażanie, i która nie otrzymuje wsparcia finansowego) skorzystali z różnych form wsparcia za pośrednictwem projektów z ww. programów, np. ze szkoleń, staży, wizyt studyjnych, kształcenia podyplomowego, pożyczek na kształcenie, wsparcia psychologicznego, badań profilaktycznych i programów zdrowotnych, opieki medycznej, doradztwa zawodowego, itp.” Dlatego ostateczni odbiorcy nie mają obowiązków w zakresie informacji i promocji projektów. Natomiast beneficjent może ich zobowiązać do stosowania, np. plakatów na podstawie umowy, którą z nimi podpisuje. Czy i jaka będzie forma podawania informacji o wsparciu z Funduszy Europejskich powinna zostać ustalona z instytucją przyznającą dofinansowanie.

Przy diagnozowaniu barier równościowych (lub ich braku) należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej projektu, w związku z czym sporządzając diagnozę sytuacji problemowej należy użyć danych jakościowych i/lub ilościowych w podziale na płeć w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale także danych np. dot. sytuacji społecznej i zawodowej oraz odpowiedzi m.in. na pytania: Czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? Jakie są tego przyczyny? Czy któraś z tych grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, zatrudnienia, szkoleń, itp.? Na tej podstawie należy wskazać jakiego rodzaju działania zostaną zrealizowane w projekcie na rzecz osłabiania lub niwelowania zdiagnozowanych barier równościowych. Zaplanowane działania powinny więc odpowiadać na te bariery. Jeżeli chodzi o rekrutowanie uczestników pod względem płci, to w naborze nie narzucono odgórnie, że ma to być większość kobiet. Kryterium dostępu nr 6 mówiące o preferowanej grupie docelowej wskazuje jedynie, że jedną z podgrup wśród wymaganych 80% uczestników w trudnej sytuacji, są też kobiety.

Wartość docelową (tj. kwotę) ww. wskaźnika należy założyć już teraz, na etapie składania wniosku o dofinansowanie. W przypadku zmiany tej wartości w późniejszym etapie projektu, będzie istniała możliwość jej zaktualizowania poprzez zmiany do wniosku o dofinansowanie.

Tak, wskaźnik „Liczba osób obcego pochodzenia objętych wsparciem w programie” obejmuje jednocześnie zawsze osoby z krajów trzecich, zliczane we wskaźniku „Liczba osób z krajów trzecich objętych wsparciem w programie”.

W niniejszym naborze ww. wskaźnik nie jest wskaźnikiem obligatoryjnym, wobec czego nie ma konieczności jego założenia i monitorowania. Odnośnie informacji wymaganych w systemie, to dane teleadresowe w zakresie miejsca przebywania uczestnika, zbierane są w momencie rozpoczęcia jego udziału w projekcie Właściwe więc będzie wpisanie adresu, pod którym uczestnik zamieszkuje (przebywa) na ten właśnie moment.

Należy wskazać zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji . Jest to jedno z kryteriów formalnych, w ramach którego weryfikowane jest czy wnioskodawca wykazał spełnienie zasady równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) lub wskazał, że wniosek należy do wyjątku, co do którego nie stosuje się standardu minimum, zgodnie z art. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. W celu spełnienia kryterium we wniosku należy zawrzeć informacje pozwalające odpowiedzieć na pytania zawarte w załączniku nr 1 Standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, projekty niekonkurencyjne będą realizowane w okresie od 1 stycznia 2023r. do 31 grudnia 2024r. Wydatki ponoszone w projekcie przed terminem podpisania umowy o dofinansowanie będą kwalifikowalne jeśli będą  zgodne z Wytycznymi kwalifikowalności oraz z zakresem realizowanego wsparcia finansowanego ze środków FP w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.

W przypadku gdy tematyka i rodzaj szkolenia określane są dopiero na etapie tworzenia IPD należy przedstawić taką informację oraz wskazać, iż szkolenie musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji bądź nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027. Ponadto zgodnie z Załącznikiem nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do ww. wytycznych jeżeli wniosek o dofinansowanie nie precyzuje tematyki szkoleń (jest ona ustalana w trakcie realizacji projektu np. na podstawie indywidualnych planów działania), wówczas należy zobowiązać instytucję szkoleniową, która będzie przeprowadzać dane szkolenie (będącej stroną umowy) do dostarczenia informacji stanowiących podstawę do potwierdzenia uznania kwalifikacji (informacji o podstawie prawnej lub innych uregulowaniach, które stanowią podstawę do przeprowadzenia procedury certyfikowania oraz uzasadnienie dla rozpoznawalności certyfikatu w danym sektorze lub branży, w zakresie której wydane zostaną certyfikaty (tj. czy certyfikat otrzymał pozytywne rekomendacje od co najmniej 5 pracodawców danej branży/sektorów lub związku branżowego, zrzeszającego pracodawców danej branży/sektorów), co do zasady przed rozpoczęciem szkolenia. Taka informacja będzie weryfikowana podczas kontroli bądź próby dokumentów.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów należy we wniosku o dofinansowanie w części dot. wskaźników  należy wskazać w jaki sposób i na jakiej podstawie będą one mierzone. Opisując sposób pomiaru wskaźnika należy ująć informacje dot. częstotliwości pomiaru. Należy mieć na uwadze, że wskaźniki produktu mierzone są w momencie rozpoczęcia udziału w danej formie wsparcia, a wskaźniki rezultatu - do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie (chyba że definicje wskaźników wskazują na inny okres pomiaru)

Wskaźniki muszą również spełniać regułę CREAM czyli powinny być precyzyjne, odpowiadające przedmiotowi pomiaru i jego ocenie, ekonomiczne, adekwatne oraz mierzalne.

W opisie grupy docelowej należy wskazać kogo Wnioskodawca zamierza objąć wsparciem oraz uzasadnić dobór konkretnej grupy uczestników, tak aby możliwe było ocenienie adekwatności doboru grupy do realizacji zamierzonych celów. Wnioskodawca powinien powoływać się na aktualne dane statystyczne, aktualne informacje dotyczące potrzeb / zainteresować potencjalnych uczestników projektu oraz swoje doświadczenie badając skalę zainteresowania projektem.

Tak, dotyczy. W przedmiotowym punkcie należy wskazać doświadczenie Wnioskodawcy w zakresie dotychczasowej działalności i to uzasadnić. Można się powołać na realizację dotychczasowych projektów w ramach WRPO I POWER (2014-2020) i opisać działania dla określonej grupy docelowej w zakresie merytorycznym, w którym udzielane będzie wsparcie oraz w zakresie grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie.

W każdym kryterium w pkt. 3.7 wniosku o dofinansowanie należy wpisać TAK i uzasadnić sposób spełnienia poszczególnych kryteriów.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów należy tworząc budżet uwzględnić uśrednione ceny rynkowe i posiadać udokumentowane rozeznanie rynku w przypadku zakupu usług zewnętrznych, np. szkoleń. Przez rozeznanie rynkowe należy rozumieć sformułowane pisemnie porównanie cen u co najmniej trzech potencjalnych dostawców towarów lub usługodawców (o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców), sporządzone najpóźniej do dnia złożenia pierwotnego wniosku o dofinansowanie. Każdorazowo kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości grupy docelowej oraz miejsca realizacji.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów należy zaplanować realizację zadań w sposób racjonalny, odpowiadający potrzebom grupy docelowej dla osiągnięcia wskazanych rezultatów. Wybierając realizację zadania w sposób „ciągły” należy to odpowiednio uzasadnić. Należy w sposób efektywny zaplanować zadania odpowiadające na zidentyfikowany problem. Zadań nie należy nadmiernie rozciągać w czasie i powinny zakładać najkorzystniejsze efekty ich realizacji przy określonych nakładach finansowych. Zadania należy zaplanować w taki sposób, aby nie podnosić kosztów stałych projektu np. poprzez jego nieuzasadnione wydłużanie.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nie ma narzuconego tytułu dla projektów. Wnioskodawca samodzielnie wskazuje tytuł projektu.

Wskazując osoby do kontaktu w projekcie należy wskazać ich stanowisko służbowe lub rolę pełnioną w projekcie, np. specjalista ds. rozliczeń.

W punkcie 3.2 wniosku o dofinansowanie w punkcie „Inne” należy wpisać „Instrumenty i usługi rynku pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W punkcie 2.2 wniosku o dofinansowanie należy zaznaczyć TAK przy pomocy publicznej de minimis II stopnia.

W punkcie 3.5 wniosku o dofinansowanie zależy dodać Zadanie i odpowiednio je opisać określając nazwę zadania, działania zaplanowane w ramach zadania ze wskazaniem liczby osób, terminów, np. planowanej długości trwania stażów, określić planowany termin rozpoczęcia i zakończenia zadania oraz oznaczyć wydatki jako rzeczywiście poniesione.

W punkcie 3.9 wniosku o dofinansowanie należy obowiązkowo wybrać dwie strategie:

- Regionalna Strategia Innowacji dla Wielkopolski do 2030 uwzględniając opis, iż zapewniony zostanie udział we wsparciu zgodnie ze zdefiniowanymi obszarami inteligentnych specjalizacji w sytuacji zdiagnozowania takiej potrzeby wśród uczestników projektu;

- Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego w opisie uwzględniając informację o braku powiązania z projektem.

Dodatkowo można uwzględnić w tym punkcie Strategie polityki społecznej województwa wielkopolskiego do 2030, Regionalną Strategię Innowacji dla Wielkopolski do 2030, Zintegrowaną Strategię Umiejętności 2030.

Punkt 5.2 wniosku o dofinansowanie nie dotyczy Powiatowych Urzędów Pracy. Wnioskodawca nie ma obowiązku uzupełniania punktu. Można pozostawić pusty lub uzupełnić zwrotem „nie dotyczy”.

W punkcie 5.1.1 wniosku o dofinansowanie należy w nazwie kosztu wpisać czego koszt dotyczy, np. koszt szkolenia, stypendium szkoleniowe, stypendium stażowe, itp.. Natomiast w kolumnie Limity należy określić limity jeśli występują, przykładowo przy dotacjach będzie to pomoc publiczna de minimis II.

W punkcie 6.1 wniosku o dofinansowanie należy wpisać „nie dotyczy”. Punkt ten nie dotyczy projektów realizowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy.

W punkcie 7.2 wniosku o dofinansowanie należy wpisać wszystkie zamówienia oraz uzupełnić pozostałe kolumny.

Punkt 7.3 wniosku o dofinansowanie nie dotyczy Powiatowych Urzędów Pracy.

Środki na realizację projektów zostaną przekazane przez dysponenta Funduszu Pracy.

Upoważnienia złożone w ramach EFS, WRPO czy PO WER  nie są już aktualne. Zmieniła się nazwa programu jak i okres programowania, a co za tym idzie wymagane są nowe upoważnienia dla EFS+ na lata 2021-2027, czy też w ramach FEW 2021-2027.

Upoważnienia muszą mieć stosowną dla Państwa formę prawną, czyli np. uchwałę Zarządu dla Dyrektora/Wicedyrektora Powiatowego Urzędu Pracy.

Upoważnienia będą załączane na etapie składania dokumentów koniecznych do podpisania umowy o dofinansowanie projektu.

W systemie LSI 2021 może zarejestrować się więcej osób. W celu korzystania z systemu LSI + należy się zarejestrować i wystąpić o nadanie uprawnień do systemu. Każdy podmiot powinien mieć jedno konto w systemie. Osoba rejestrująca konto może udzielić kolejnym osobom upoważnienia i przyłączyć ich konta do profilu. Informacje o rejestracji konta i logowaniu do systemu są dostępne na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl w zakładce POMOC.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wsparcie może zostać udzielone wyłącznie w ramach następujących form:

Instrumenty i usługi rynku pracy wynikające z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, z wyłączeniem robót publicznych, odnoszące się do następujących form wsparcia

Możliwe formy wsparcia to:

- identyfikacja potrzeb osób pozostających bez pracy, zarejestrowanych w PUP, w tym osób młodych, oraz diagnozowanie potrzeb szkoleniowych, możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego poprzez opracowanie lub aktualizację IPD,

- pośrednictwo pracy w zakresie uzyskania odpowiedniego zatrudnienia zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie wyboru odpowiedniego zawodu oraz pomoc w planowaniu rozwoju kariery zawodowej,

- realizacja wysokiej jakości szkoleń służących zdobyciu, zmianie lub podniesieniu kompetencji lub kwalifikacji niezbędnych do wykonywania danego zawodu lub zadań na określonym stanowisku;

- nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu poprzez staże spełniające standardy wskazane w Europejskiej Ramie Jakości Praktyk i Staży,

- wsparcie zatrudnienia osoby pozostającej bez pracy zarejestrowanej w PUP, w tym osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m.in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia, bony zatrudnieniowe lub bony na zasiedlenie dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność danej formy wsparcia, dofinansowanie wyposażenia stanowiska pracy,

- wsparcie osób pozostających bez pracy zarejestrowanych w PUP, w tym osób młodych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto jest możliwość udzielenia wsparcia uczestnikom projektu w postaci bonów szkoleniowych i bonów stażowych. Przy czym należy pamiętać, że wsparcie powinno wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb zgodnych z IPD.

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie w systemie LSI2021+ jest dostępna na stronie: https://lsi2021.wielkopolskie.pl bez logowania w zakładce Pomoc w pliku: Podręcznik Użytkownika LSL2021+.pdf.

Ocenę poziomu umiejętności/kompetencji cyfrowych należy przeprowadzić na dostępnych ankietach, za pomocą:

- ankiety oceny kompetencji cyfrowych przygotowanej przez MRiPS

- Europejskich Ram Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli – DigComp

- innego narzędzia oceny kompetencji cyfrowych, będącego w dyspozycji danego urzędu.

W momencie gdy pojawi się poprawiona ankieta należy przy kolejnych osobach przejść na nową.

Nie, obowiązek przeprowadzenia oceny kompetencji cyfrowych osób młodych i uzupełnienia w razie potrzeby tych kompetencji wynika z Zalecenia Rady UE z 20 października 2020 r. w sprawie wzmocnionej Gwarancji dla Młodzieży, z Planu realizacji Gwarancji dla Młodzieży w Polsce
(z 1 sierpnia 2022 r.) oraz – w zakresie kwalifikowalności wsparcia Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) – z Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (obowiązujących od 3 kwietnia 2023 r.). Ponadto ankieta jest obowiązkowym elementem kwalifikacji osób młodych do projektu - jest to kryterium dostępu.

Zgodnie z informacją przekazaną w trakcie szkolenia PUP nie wypełnia w pkt. 2.2 statusu Wnioskodawcy.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wniosek powinien zostać przygotowany na wartość zgodną z kwotą limitu dla PUP.

Wskazana w Regulaminie liczba osób do objęcia wsparciem określa minimalną liczbę uczestników, których należy objąć wsparciem w ramach projektu. Niemniej zaleca się objęcie wsparciem w projekcie jak największej liczby osób.

Odpowiedź zgodna z pkt. 44.

W przypadku odmowy uczestniczenia w szkoleniu z kompetencji/umiejętności cyfrowych PUP musi mieć w dokumentacji projektu tą odmowę. Jednocześnie należy Taka osoba może być uczestnikiem projektu.

Z uwagi, iż badanie poziomu umiejętności cyfrowych osób młodych w wieki 18-29 lat stanowi kryterium dostępu w projektach PUP, odmowa poddania się ocenie poziomu umiejętności cyfrowych automatycznie wyklucza taką osobę z uczestnictwa w projekcie.

W przypadku gdy tematyka i rodzaj szkolenia określane są dopiero na etapie tworzenia IPD należy przedstawić taką informację oraz wskazać, iż szkolenie musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji bądź nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027. Ponadto zgodnie z Załącznikiem nr 2 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do ww. wytycznych jeżeli wniosek o dofinansowanie nie precyzuje tematyki szkoleń (jest ona ustalana w trakcie realizacji projektu np. na podstawie indywidualnych planów działania), wówczas należy zobowiązać instytucję szkoleniową, która będzie przeprowadzać dane szkolenie (będącej stroną umowy) do dostarczenia informacji stanowiących podstawę do potwierdzenia uznania kwalifikacji (informacji o podstawie prawnej lub innych uregulowaniach, które stanowią podstawę do przeprowadzenia procedury certyfikowania oraz uzasadnienie dla rozpoznawalności certyfikatu w danym sektorze lub branży, w zakresie której wydane zostaną certyfikaty (tj. czy certyfikat otrzymał pozytywne rekomendacje od co najmniej 5 pracodawców danej branży/sektorów lub związku branżowego, zrzeszającego pracodawców danej branży/sektorów), co do zasady przed rozpoczęciem szkolenia. Taka informacja będzie weryfikowana podczas kontroli bądź próby dokumentów.

Tak, podział na poszczególne grupy (osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami itp.) pozostaje w gestii urzędu. Podział powinien jednak uwzględniać statystyki urzędu w zakresie odpowiednich grup osób bezrobotnych.

PUP winien powoływać się na bieżącą statystykę, jednak w przypadku gdy nie jest ona dostępna to na najbardziej aktualną.

W piśmie z dnia 18.01.2023 r. przesłanym do Konwentu Dyrektorów PUP w dniu 18.01.2023 r. wskazano, iż datą rozpoczęcia realizacji projektów PUP jest 1.01.2023 r. W związku z tym okres kwalifikowalności wydatków w ramach projektów może przypadać na okres przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Oznacza to, iż wydatki ponoszone przez PUP po 1.01.2023 r. w ramach nowych projektów, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, zostaną uznane za kwalifikowalne, w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w zatwierdzonych dnia 18 listopada 2022 r. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Zgodnie z wyjaśnieniami przesłanymi z MRiPS po przeprowadzeniu oceny przez doradcę klienta (lub innego pracownika wyznaczonego przez urząd pracy lub też samodzielnie przez klienta - w zależności od wybranej formy) uzyskany wynik powinien zostać omówiony z klientem i w trakcie tej rozmowy powinna zostać podjęta decyzja o tym, czy zachodzi potrzeba uzupełnienia kompetencji cyfrowych. W przypadku posłużenia się ankietą opracowaną w MRiPS należy przyjąć, że uzyskanie wyniku bardzo dobrego w obydwu częściach ankiety jest przesłanką do odstąpienia od szkolenia z kompetencji cyfrowych, a uzyskanie wyniku dobrego – przesłanką, jeśli klient wyrazi taką chęć, do skierowania na szkolenie na poziomie zaawansowanym.

Badanie poziomu umiejętności cyfrowych osób młodych w wieki 18-29 lat stanowi kryterium dostępu w projektach PUP. odmowa poddania się ocenie poziomu umiejętności cyfrowych automatycznie wyklucza taką osobę z uczestnictwa w projekcie.

W przypadku odmowy uczestniczenia w szkoleniu z kompetencji/umiejętności cyfrowych PUP musi mieć w dokumentacji projektu tą odmowę.

Zgodnie z informacją przekazaną przez MRiPS ta funkcjonalność nie jest jeszcze dostępna dla urzędów.

Ankiety stanowią dokumentację projektu stąd PUP winien je mieć w formie dokumentu bez względu czy była wypełniana w wersji papierowej czy elektronicznej.

Ankietę elektroniczną można wydrukować zarówno przed wypełnieniem jak i po wypełnieniu i wysłaniu.

Zgodnie z pismem z dnia 18.01.2023 r. przesłanym do Konwentu Dyrektorów PUP w dniu 18.01.2023 r. wskazano, iż datą rozpoczęcia realizacji projektów PUP jest 1.01.2023 r. W związku z tym okres kwalifikowalności wydatków w ramach projektów może przypadać na okres przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Oznacza to, iż wydatki ponoszone przez PUP po 1.01.2023 r. w ramach nowych projektów, a przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu, zostaną uznane za kwalifikowalne, w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w zatwierdzonych dnia 18 listopada 2022 r. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

Potwierdzenie nabycia kompetencji czy uzyskania kwalifikacji można uzyskać z protokołów z egzaminów gdzie będą podane ich wyniki.

Niestety w przypadku podjęcia zatrudnienia po upływie 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie danego uczestnika nie ma możliwości ujęcia w rezultatach projektu.

Wnioski o płatność będą składane za okres 3 miesięcy (kwartalnie). Pierwszy wniosek o płatność będzie składany za dłuższy okres rozliczeniowy.

Teraz jest to też konkretny Program Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Forma i treść sporządzenia pełnomocnictwa jest uzależniona od wewnętrznych uregulowań podmiotu oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego. Należy pamiętać, iż z treści dokumentu winno jasno wynikać, iż dotyczy ono realizacji projektu/ów w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).

W przypadku projektów powiatowych urzędów pracy okres czterech miesięcy, w którym osoba młoda poniżej 30. r. ż. ma mieć zapewnioną ofertę zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu, stażu lub inną formę po-mocy prowadzącą do aktywizacji zawodowej jest liczony od dnia przystąpienia danej osoby do projektu.

W przypadku szkoleń z kompetencji cyfrowych należy postępować tak samo jak w przypadku pozostałych szkoleń tj. wskazać liczbę uczestników, miejsce prowadzenia szkolenia, liczbę edycji, warunki do jego rozpoczęcia, harmonogram z liczbą godzin szkolenia, kadrę, ramowy program szkolenia, materiały szkoleniowe czy i w jakiej postaci zostaną przekazane uczestnikom itp.

Umiejętności cyfrowe, jakimi winna dysponować każda młoda osoba w zakresie kompetencji cyfrowych są niezależne od wykonywanej pracy czy zawodu w jakim będą pracować. Celem nadrzędnym udzielanego wsparcia w zakresie kompetencji cyfrowych jest wyposażenie osób młodych w umiejętności cyfrowe niezbędne do efektywnego funkcjonowania społecznego i zawodowego. Nie ma więc znaczenia czy takie umiejętności wiążą się bezpośrednio z wykonywaniem danego zawodu. Nie oznacza to jednak, iż takie umiejętności nie będą potrzebne na innych miejscach pracy, przy poszukiwaniu pracy lub w sytuacji korzystania z usług publicznych dostępnych on-line.

Odpowiedź zgodna z pkt. 44.

Odpowiedź zgodna z pkt. 63.

Instytucja Pośrednicząca nie nakłada na wnioskodawców obowiązku by określona część grupy docelowej otrzymała konkretną formę wsparcia. Jednocześnie należy pamiętać o ciążącym obowiązku spełnienia kryterium dostępu dot. kompleksowości wsparcia uczestników.

Zgodnie z pkt 3.5 Regulaminu wyboru projektów projekty realizowane są od 1 stycznia 2023 i taką datę należy wskazać we wniosku o dofinansowanie.

Instytucja Pośrednicząca nie narzuca sztywnego okresu trwania staży. Jednakże okres ten powinien być dostosowany do potrzeb uczestników oraz specyfiki zawodu, w ramach którego nastąpi przygotowanie uczestnika. Należy przy tym pamiętać, że realizacja projektu współfinansowanego z Funduszy Europejskich powinna zapewniać wsparcie w postaci staży realizowane zgodne z zaleceniem Rady z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (Dz. Urz. UE C 88 z 27.03.2014, str. 1), gdzie wskazano, że rozsądna długość stażu nie powinna przekraczać sześciu miesięcy.

Szczegółowy budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych wcześniej zadań i ich etapów. Ocena poprawności zaplanowanych wydatków przez Instytucję Pośredniczącą, będzie możliwa wyłącznie w sytuacji, gdy wnioskodawca dokona wyszczególnienia poszczególnych wydatków jakie ma zaplanowane w ramach danego zadania.

PUP może przeprowadzić wsparcie w zakresie podniesienia kompetencji cyfrowych wykorzystując do tego własne zasoby kadrowe, w celu zapewnienia sprawnego przebiegu procesu wsparcia.

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 w przypadku wsparcia osób w wieku 15–29 lat udział takiej osoby w projekcie EFS+ poprzedzony jest oceną umiejętności cyfrowych oraz – w razie potrzeby – uzupełnieniem poziomu kompetencji. Zakres wsparcia wynikający z IPD nie zwalnia z obowiązku oceny poziomu kompetencji cyfrowych.

Podjęcie zatrudnienia przez uczestników będzie monitorowane w ramach wskaźnika rezultatu „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”. Do wskaźnika wlicza się osoby bezrobotne lub bierne zawodowo w momencie przystępowania do projektu, które po uzyskaniu wsparcia EFS+ podjęły zatrudnienie (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) i pozostają zatrudnione bezpośrednio po opuszczeniu projektu, tj. do czterech tygodni od zakończenia udziału w projekcie. Do wskaźnika wliczamy również prowadzenie działalność na własny rachunek sfinansowanej ze środków własnych uczestnika projektu.

PUP powinien opierać się na najbardziej aktualnych danych jakie posiada. Dane za poprzedni rok działalności PUP, są prawidłowe jeśli nie są dostępne nowsze, wiarygodne dane, które mogą zostać wykorzystane w tworzeniu wniosku o dofinansowanie.

Sposób konstruowania budżetu nie uległ istotnym zmianom w stosunku do projektów realizowanych przez PUP dotychczas. W związku z powyższym zaprezentowany przykład obliczania wartości danej pozycji budżetowej jest poprawny.

Zapisy w Regulaminie wyboru projektów oraz we wniosku o dofinansowanie, są poprawne. Beneficjent zobowiązany jest do monitorowania zarówno osoby w wieku 50 lat i więcej, które są osobami w trudnej sytuacji oraz osoby w wieku 55 lat i więcej w ramach obligatoryjnego wskaźnika produktu.

Wniosek może zostać podpisany przez Starostę powiatu, a pełnomocnictwo dołączone w późniejszym terminie jeśli umowę o dofinansowanie będzie podpisywała inna upoważniona osoba. WUP Poznań nie obliguje wnioskodawców do podpisywania wniosku przez osobę pełniącą konkretną funkcję w samorządzie powiatowym, wymagane jest jedynie by dokumenty zostały podpisane przez osobę upoważnioną zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego.

WUP Poznań nie obliguje wnioskodawców do określenia wartości docelowych wskaźników na konkretnym poziomie, albo do objęcia daną formą wsparcia konkretnej liczby uczestników projektów. Powyższe wartości powinny zostać założone z uwzględnieniem danych z diagnozy przeprowadzonej przez PUP oraz w oparciu o doświadczenie z projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich w poprzednich latach. Planując formy wsparcia wnioskodawca musi mieć na uwadze konieczność spełnienia.

Przy wymienionych wskaźnikach należy podać realne wartości w oparciu o przeprowadzoną diagnozę opracowaną na podstawie aktualnych badań statystycznych.

Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie 28 określono wskaźniki, których wartość docelowa może wynosić „0”.

Mężczyźni w wieku 30 – 49 lat mogą korzystać ze wszystkich form wsparcia wynikających z przeprowadzonego IPD.

W związku z faktem, iż wzór umowy o dofinansowanie nie jest wymaganym załącznikiem do Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.01-IP.01-001/23 nie zostanie on udostępniony przed procedurą podpisania umowy o dofinansowanie.

Projekty z Działania 6.1 będą rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.

PUP może wystawić dokument wewnętrzny potwierdzający przeszkolenie uczestnika projektu. Szczegółowe kwestie dotyczące formy dokumentu pozostają w gestii PUP. WUP Poznań nie wymaga, by szkolenie z zakresu kompetencji cyfrowych prowadziło do podniesienia kwalifikacji, zwłaszcza jeśli będzie prowadzone wyłącznie przez pracownika PUP i nie kończyło się egzaminem zewnętrznym. Podniesienie kwalifikacji nastąpi jeśli szkolenie zostanie przeprowadzone zgodnie z Załącznikiem nr 2: Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS+ do „Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027”.

Podział powinien wynikać z aktualnych danych statystycznych urzędu. Wnioskodawca musi pamiętać również, że projekt musi być zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji.

Zwrot od uczestnika projektu PUP dotyczący wydatku roku bieżącego podlega zwrotowi na rachunek bankowy projektu PUP; środki te mogą być ponownie wydatkowane w ramach projektu PUP.

PUP przekazuje informację o środkach zwróconych przez uczestnika projektu w pierwszym wniosku o płatność składanym do WUP po otrzymaniu takiego zwrotu.

Zwrot od uczestnika projektu PUP dotyczący wydatku lat ubiegłych stanowi przychód FP i podlega zwrotowi na rachunek bankowy PUP do obsługi środków FP z przeznaczeniem na finansowanie wypłat zasiłków dla osób bezrobotnych i innych obligatoryjnych świadczeń.

Szczegółowe informacje dotyczące przeznaczenia środków, które zostały zwrócone na rachunek PUP należy wyjaśnić z dysponentem Funduszu Pracy.

Dla Wnioskodawców, którzy podlegają Prawu Zamówień Publicznych, jeśli procedura zamówienia została rozpoczęta lub zakończona, należy podać datę publikacji i numer nadany w Biuletynie Zamówień Publicznych, Urzędzie Publikacji Unii Europejskiej lub Bazie Konkurencyjności i tym podobnych. Jeśli procedura nie została rozpoczęta, należy wskazać planowany tryb postępowania oraz planowany czas jej wszczęcia. Wskazane daty wszczęcia postępowań nie mogą być późniejsze niż daty rozpoczęcia odpowiadających im zadań podane w tabeli 3.5 wniosku o dofinansowanie. Przykładowo jeżeli Wnioskodawca określił datę rozpoczęcia zadania dotyczącego np. szkoleń na 1 stycznia bieżącego roku, to data rozpoczęcia postępowania dotyczącego realizacji tej części projektu nie może być późniejsza niż wyżej wskazany termin 1 stycznia bieżącego roku, niezależnie ile zadań wykonane zostanie w ramach kontraktu. Należy przy tym uwzględnić również okres czasu potrzebny na wybór wykonawcy/dostawcy usługi/towaru.

Tak w bieżącym okresie programowania możliwe będzie przesyłanie danych uczestników z SL Syriusz podobnie jak w poprzednim okresie programowania.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.01-IP.01-001/23 projekty niekonkurencyjne PUP będą realizowane w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2024 r., nie ma więc możliwości realizacji projektu w innym okresie.

Szkolenia, które będą przeprowadzone przez PUP po badaniu kompetencji cyfrowych we własnym zakresie powinny zostać wykazane we wniosku o dofinansowanie jako formy bezkosztowe.

We wniosku o dofinansowanie w części V. Tabele finansowe, punkcie 5.1.1 Planowane wydatki w ramach projektu w PLN oraz punkcie 5.1.2. Budżet projektu wydatki wykazywane są w podziale na lata.

Zaplanowane dla uczestników projektu formy wsparcia mogą jeśli wystąpi taka potrzeba rozpoczynać się w 2023 roku i kończyć w roku następnym.

Jednostka miary w postaci osobomiesiąca może zostać użyta w przypadku wynagrodzeń, np. kosztu stypendium stażowego czy prac interwencyjnych dla uczestnika projektu. W pozostałych przypadkach prawidłową jednostką miary jest osoba.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla naboru nr: FEWP.06.01-IP.01-001/23 oraz Listą Wskaźników Kluczowych EFS+ wskaźniki rezultatu dotyczą oczekiwanych efektów działań współfinansowanych ze środków EFS+. W odniesieniu do osób, określają efekt w postaci zmiany sytuacji w momencie pomiaru, tj. do 4 tygodni od zakończenia udziału przez uczestnika w projekcie w stosunku do sytuacji w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie. W związku z powyższym w przypadku podjęcia pracy lub rozpoczęcia prowadzenia działalności na własny rachunek przez uczestnika projektu w okresie powyżej 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie wartości nie będą wykazywane we wskaźniku rezultatu, we wniosku o dofinansowanie.

W punkcie 5.1.1. Planowane wydatki w ramach projektu w PLN wsparcie w postaci prac interwencyjnych także należy wykazać w wierszu Wydatki objęte pomocą de minimis - II.

W punkcie 7.2. Zgodność Projektu z przepisami obowiązującymi Wnioskodawcę należy wskazać szacunkową wartość zamówień. Jeśli procedura nie została rozpoczęta, należy wskazać planowany tryb postępowania oraz planowany czas jej wszczęcia. Wskazane daty wszczęcia postępowań nie mogą być późniejsze niż daty rozpoczęcia odpowiadających im zadań podane w tabeli 3.5 wniosku o dofinansowanie. W przypadku projektów niekonkurencyjnych PUP należałoby założyć wartość szkoleń zawodowych zaplanowanych w projekcie, ponieważ na chwilę obecną nie można jednoznacznie stwierdzić, że realizowane szkolenia będą miały charakter szkoleń indywidualnych. Jeśli w trakcie przeprowadzania IPD okaże się, że większa liczba uczestników projektu powinna zostać skierowana na szkolenie

o tej samej tematyce, konieczne może okazać się zastosowanie odpowiedniego postępowania. Zamówienia wykazane w punkcie 7.2 są tylko założeniami i w przypadku wystąpienia szkoleń indywidualnych w projekcie PUP nie będzie miał obowiązku przeprowadzenia postępowania, nawet jeśli zostało założone w punkcie 7.2 na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie.

Wnioskodawca sam określa na podstawie jakich dokumentów będzie monitorował osiąganie wartości docelowych poszczególnych wskaźników. Podane źródło pomiarów powinno uwzględniać specyfikę danego wskaźnika dlatego niezasadnego jest wskazanie jednego uniwersalnego źródła danych (np. system teleinformatyczny Syriusz). Należy więc wykazać konkretne dokumenty, którymi PUP będzie mógł potwierdzić status uczestnika projektu lub uzyskane przez niego rezultaty w wyniku udziału w projekcie co uzasadnia ujęcie danego uczestnika w osiągniętych wartościach wskaźnika.

W dniu 23.05.2023 r. WUP Poznań mailowo wysłał wnioskodawcom materiał pomocniczy do wypełniania wniosku o dofinansowanie, w którym wskazano, że w pkt 4.1 wniosku, w polu „Czy wskaźnik monitorowany na podstawie wiarygodnych szacunków” należy wybrać opcję „NIE”. W związku z powyższym wnioskodawcy nie musza przygotowywać metodyki szacowania.

Prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby projektu nie jest obligatoryjne.

Sfinansowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień nie jest obligatoryjne.

WUP Poznań nie widzi zasadności, by wyodrębniać zadania dla poszczególnych grup docelowych projektu.

Cel projektu należy sformułować w pkt. 3.4.2. wniosku o dofinansowanie. W pkt. 3.4.3. należy opisać i uzasadnić wybór konkretnej grupy docelowej odnosząc się przy tym do celu głównego. W przypadku gdyby zabrakło miejsca na opis w polu opisowym to można dokonać kontynuować w kolejnym polu przeznczonym na charakterystykę projektu.

Nie ma przeciwskazań aby wsparcie było finansowane w części ze środków projektowych, a w części z Funduszu Pracy. Mając na uwadze, iż działania w projekcie kwalifikowalne są od 01.01.2023 r. i od tego momentu zostały przyznane fundusze na jego realizację IP nie widzi potrzeby takiego działania. Należy jednocześnie pamiętać, że każdy z uczestników oraz każde z działań w ramach projektu musi spełniać warunki kwalifikowalności.

Szkolenie umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej nie jest elementem obowiązkowym przy przyznawaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Szkolenie takie należy przeprowadzić wyłącznie w sytuacji kiedy taka potrzeba zostanie zidentyfikowana u uczestnika projektu.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów projekty niekonkurencyjne PUP będą realizowane od 1 stycznia 2023r. do 31 grudnia 2024r.

Kwota przyznana na realizację projektu w 2024r. jest w tej samej wysokości co kwota określona w 2023r. Zaznaczyć należy, iż w przypadku zmiany wysokości limitów Funduszu Pracy w ramach FEW podane kwoty mogą ulec zmianie, o czym Beneficjenci zostaną pisemnie poinformowani. Wówczas Beneficjenci na wezwanie Instytucji Pośredniczącej zostaną zobowiązani do złożenia nowego wniosku o dofinansowanie, w którym zostanie urealniona kwota środków Funduszu Pracy.

Tak, należy wpisać źródło danych przy wszystkich wskaźnikach.

Informacja o wypełnieniu pola „Źródło danych” została udzielona przy pkt. 140.

WUP Poznań nie widzi zasadności dla tworzenia odrębnych zadań ze względu na kategorię wiekową do jakiej należy uczestnik projektu. Bardziej zasadne jest stworzenie jednego zadania dla danej formy wsparcia, a w ramach zadania można zaplanować więcej niż jedną pozycję budżetową, co ułatwi monitorowanie wykorzystania środków. Ograniczenie liczby zadań ułatwi również przesuwanie środków w ramach budżetu projektu w przypadku pojawienia się oszczędności na poszczególnych formach wsparcia.

Wartości bazowe wskaźników należy określić zgodnie z aktualnymi badaniami sytuacji na rynku pracy oraz biorąc pod uwagę doświadczenia z realizacji dotychczasowych projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego. Podane wartości bazowe nie wpływają na ocenę osiągnięcia wartości docelowych wskaźników.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów po przeprowadzeniu oceny kompetencji cyfrowych przez doradcę klienta (lub innego pracownika wyznaczonego przez urząd pracy lub też samodzielnie przez klienta - w zależności od wybranej formy) uzyskany wynik powinien zostać omówiony z klientem i w trakcie tej rozmowy powinna zostać podjęta decyzja o tym, czy zachodzi potrzeba uzupełnienia kompetencji cyfrowych, co jednocześnie powinno zostać udokumentowane w IPD lub osobnym dokumencie. Organizacja ww. szkoleń może stać się elementem projektu z zakresu wsparcia osób młodych i stanowić jedną z form pomocy w ramach aktywizacji zawodowej wskazanych w IPD dla danego uczestnika projektu.

W związku z powyższym szkolenia po ocenie kompetencji cyfrowych, które zostaną zrealizowane we własnym zakresie przez PUP przed przystąpieniem uczestnika do projektu, powinny zostać opisane we wniosku o dofinansowane w punkcie 3.5, w ramach pośrednictwa pracy/poradnictwa zawodowego (bezkosztowe formy wsparcia), podczas którego opracowywanie są IPD dla uczestników projektu.

W sprostowaniu odpowiedzi do pytania nr 150 wskazano, iż szkolenie umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej nie jest elementem obowiązkowym przy przyznawaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Należy je przeprowadzić wyłącznie w sytuacji kiedy taka potrzeba  zostanie zidentyfikowana u uczestnika projektu. Przedmiotowe szkolenie ma na celu zdobycie lub uzupełnienie wiedzy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej. Beneficjent może skierować uczestnika na bezpłatne szkolenie przeprowadzane on-line.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów jedną z grup docelowych w projektach mogą być osoby młode w wieku 18-29 lat, w tym osoby z grupy NEET. Definicja osoby z grupy NEET została zawarta w Gwarancji dla młodzieży i wskazuje, że jest to osoba w wieku 15-29 lat, która spełnia łącznie trzy warunki – nie pracuje, nie kształci się i nie szkoli. W związku z powyższym nie każda osoba młoda w wieku 18-29 lat jest jednocześnie osobą z grupy NEET.

Kwalifikowalność uczestnika projektu i przypisanie go do konkretnej grupy docelowej jest oceniane w momencie jego przystąpienia do projektu, dotyczy to również wieku uczestnika. Gdy uczestnik w momencie przystąpienia do projektu został zakwalifikowany jako osoba młoda, wówczas wydatki poniesione na jego wsparcie będą wliczane do wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację Gwarancji dla młodzieży.

Kwalifikowalność uczestników projektu jest oceniana w momencie przystąpienia uczestnika do projektu. Uczestnik projektu jest wykazywany w projekcie tylko raz. W przypadku gdy uczestnik powrócił do projektu liczy się jego status w momencie przystąpienia do projektu i tym samym wydatki poniesione na jego wsparcie będą uwzględnione we wskaźniku „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży”.

W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie uczestnika skierowanego na wyposażone lub doposażone stanowisko pracy lub jego zwolnienia przez pracodawcę, można skierować na to stanowisko kolejną osobę, która będzie wykazana jako uczestnik projektu, wyłącznie w trakcie trwania projektu, jeśli osoba ta spełniać będzie wszystkie warunki kwalifikwalności w projekcie, w ramach którego zostało utworzone doposażone stanowisko pracy. Natomiast jeżeli zatrudnienie nastąpi po okresie realizacji projektu wówczas takiej osoby nie wykazuje się w projekcie i tym samym nie musi ona spełniać wymogów dotyczących projektu. Ponadto należy pamiętać, że w przedmiotowej kwestii należy postępować zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Dane teleadresowe w zakresie miejsca przebywania uczestnika, zbierane są w momencie rozpoczęcia jego udziału w projekcie i nie podlegają aktualizacji. Wobec tego w CST2021 należy wpisać adres, pod którym uczestnik zamieszkuje (przebywa) na ten właśnie moment, a nie korespondencyjny czy zameldowania. Należy bowiem pamiętać, że do oceny czy dany uczestnik może być kwalifikowalny w ramach projektu PUP jest m.in. jego zamieszkanie (stały pobyt) w danym powiecie, a adres meldunku czy korespondencyjny mogą być z innego powiatu. W systemie CST2021 adres uczestnika wpisywany jest raz, w sekcji „Dane teleadresowe”.

W projektach PUP warunkiem kwalifikowalności uczestnika projektu jest posiadanie statusu bezrobotnego, a dokumentem to potwierdzającym będzie raport z ZUS. W przypadku nieaktualnej sytuacji w ZUS (wskazanej w pierwszym myślniku), PUP powinien przed przyjęciem do projektu zobowiązać uczestnika o uregulowania sytuacji w ZUS i dopiero wówczas zakwalifikować go do udziału. PUP może też zobligować taką osobę do dostarczenia zaświadczenia z ZUS potwierdzającego brak tytułu do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem lub wykonywaniem innej pracy zarobkowej. Jeśli chodzi o rentę rodzinną, to nie decyduje ona czy osoba jest bezrobotna czy nie, wobec czego fakt jej pobierania widoczny w ZUS, nie będzie przeciwskazaniem do zakwalifikowaniu takiej osoby do projektu.

W przedmiotowej Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski 2030 w rozdziale 7.3 został przedstawiony ostateczny kształt Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji dla Wielkopolski (RIS 2030) uwzgledniający opisane zmiany wraz z listą kodów klasyfikacji PKD przyporządkowanych do poszczególnych obszarów. Należy zatem korzystać ze wskazanych opracowań.

Szkolenie umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia działalności gospodarczej nie jest obligatoryjne. Szkolenie takie należy przeprowadzić wyłącznie w sytuacji kiedy taka potrzeba zostanie zidentyfikowana u uczestnika projektu. Dopuszczalne jest przy tym by powyższe wsparcie odbyło się formie warsztatów stanowiących bezkosztową formę wsparcia.

Zakończenie udziału w projekcie następuję w momencie ukończenia ostatniej formy wsparcia przez uczestnika projektu.

Nie. Do wskaźnika „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu” nie zalicza się osób, które otrzymały dotację na podjęcie działalności gospodarczej w ciągu 4 tygodni po zakończeniu udziału w projekcie realizowanym przez Powiatowy Urząd Pracy z projektu realizowanego przez inną instytucję. Powyższa sytuacja doprowadziłaby do równoległego wykazania podjęcia pracy przez tę samą osobę we wskaźnikach w dwóch różnych projektach co jest niedopuszczalne.

W pkt. 3.4.3.1 należy uzupełnić wiersz „w tym osoby z terenów wiejskich” na podstawie aktualnych badań statystycznych, które są podstawą do określenia grupy docelowej projektu. Jednocześnie Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu zwraca uwagę, że wskazane we wniosku dane dot. liczby osób z terenów wiejskich są tylko przewidywanymi, a nie obligatoryjnymi do spełnienia.

Tak. Przy wskaźnikach kluczowych nr 1. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz nr 2. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, w kolumnie „Źródło danych” można wpisać „Nie dotyczy”, natomiast w kolumnie „ Nr zadania” wpisać numer zadania bezkosztowego.

W okresie realizacji Projektu Beneficjent jest zobowiązany do umieszczania w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku wersji pełnokolorowej), znaku Województwa Wielkopolskiego i znaku Unii Europejskiej.

Informacje dotyczące wywiązywania się z obowiązków informacyjnych są umieszczone na stronie Serwisu Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz będą zawarte w umowie o dofinansowanie projektu.

Beneficjent jest zobowiązany do wykonania obowiązku informacyjnego również w imieniu IZ i IP wobec osób, których dane przetwarza w związku z realizacją dofinansowanego Projektu, mając na uwadze zasadę rozliczalności, o której mowa w art. 5 ust. 2 RODO. Obowiązek informacyjny, o którym mowa powyżej realizowany jest zgodnie z art. 13 lub 14 RODO.

Jednocześnie informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych dla wszystkich osób zaangażowanych w projekty realizowane w ramach FEW będzie stanowić załącznik do umowy o dofinansowanie.

Beneficjent jest samodzielnym administratorem danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 7 RODO, który udostępnia dane osobowe innym administratorom danych osobowych, w tym Instytucji Pośredniczącej – Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu, Instytucji Zarządzającej – Zarząd Województwa Wielkopolskiego oraz Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa - Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego zgodnie z przepisami prawa, w szczególności na podstawie ustawy wdrożeniowej.

W punkcie 7.2 wniosku o dofinansowanie w tabeli w kolumnie „Podmiot zamówienia” Wnioskodawca może wpisać „szkolenia zawodowe”. Natomiast w kolumnie „Szacowana wartość zamówienia netto” należy wpisać ogólną kwotę przewidywaną w projekcie na szkolenia, a w kolumnie „Tryb postępowania - PZP/zasada konkurencyjności/rozeznanie rynku” określić w jakim trybie jest przewidywany wybór wykonawcy tych szkoleń - czy na zasadzie zapytania ofertowego czy ogłoszenia w Bazie konkurencyjności czy na podstawie wewnętrznego regulaminu urzędu czy trybu określonego w PZP (przy czym należy wziąć pod uwagę przewidywaną kwotę zamówienia). Ewentualne odstępstwa od trybu zamówienia określonego we wniosku o dofinansowanie będzie trzeba wyjaśniać przy składaniu wniosków o płatność.

W przypadku poradnictwa zawodowego lub pośrednictwa pracy w kategorii kosztów należy wybrać „KPOD-kategoria bezkosztową”. Wybór kategorii jest obowiązkowy.

IP zaleca, aby okres na jaki została zawarta umowa pomiędzy uczestnikiem projektu a pracodawcą, wynosił minimum jeden miesiąc. Beneficjent monitoruje czy uczestnik rzeczywiście podjął zatrudnienia do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie.

IZ FEW nie wprowadziła ograniczeń określających minimalną czy maksymalną wartość projektu.