Dostępne 23 pytania w: Działanie 6.8 Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe w ramach ZIT ×
W przypadku gdy wsparcie w projekcie kierowane jest do kilku szkół, wówczas należy wskazać je w punkcie 3.3.2 gdzie określa się nazwę i adres podmiotów obejmowanych wsparciem oraz w punkcie 3.4.3.1a. gdzie wskazuje się przewidywaną liczbę instytucji (tj. w tym przypadku szkół) objętych wsparciem w ramach projektu. Natomiast punkt 2.1 Dane Wnioskodawcy należy uzupełnić danymi jednostki samorządu terytorialnego w imieniu i na rzecz której działają wskazane szkoły.
Szczegółowe wyjaśnienia na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z EFS+ znajdują się w Materiale opracowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, który stanowi materiał pomocniczy nr 14. Zgodnie z ww. Wyjaśnieniami na temat zatrudniania nauczycieli i nauczycielek w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus nauczyciel może brać udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot wykracza poza kwalifikacje nauczyciela określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy – Karta Nauczyciela. Należy jednak pamiętać, że nauczyciel nie będzie mógł zostać zaangażowany w „swojej” szkole lub placówce na podstawie umowy zlecenia, z uwagi na zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wskazujące, że podstawową formą zaangażowania personelu powinien być stosunek pracy. Zatrudnianie własnego personelu na podstawie umowy cywilnoprawnej jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, kiedy szczególne przepisy dotyczące zatrudniania danej grupy pracowników uniemożliwiają wykonywanie zadań na podstawie stosunku pracy (podrozdział 2.3 pkt 1 lit. m ppkt. i). W taki przypadku IZ FEW będzie wymagała wskazania podstawy prawnej. Powyższe oznacza, że jeśli w wyłonionym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcą będzie nauczyciel z danej szkoły lub placówki, może być on zaangażowany na podstawie ustawy - Karta Nauczyciela. Natomiast w przypadku gdy jest to osoba będąca nauczycielem z innej szkoły lub placówki, może być zaangażowana na podstawie stosunku cywilnoprawnego. Należy zaznaczyć, że zamówienie publiczne nie może być próbą obejścia przepisów ustawy - Karta Nauczyciela i ustawy - Kodeks pracy, regulujących podstawowe formy zaangażowania nauczycieli w projektach EFS+.
Tak, organizacja wsparcia dla uczniów szkół na terenie jednej gminy, które jednocześnie uwzględni udział uczniów ze szkoły znajdującej się na terenie innej gminy spełni kryterium zintegrowania projektu, o ile uczniowie ci będą stanowić grupę docelową i zostaną zmonitorowani za pomocą odpowiedniego wskaźnika. W takim przypadku nie jest również wymagane zawiązanie partnerstwa między gminami.
Tak, w takim przypadku kryterium zgodności ze Strategią ZIT zostanie spełnione. Przedmiotowe kryterium ma na celu weryfikację czy dany projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT, tj. czy dany projekt jest projektem który został zaplanowany w Strategii ZIT. Ponadto w Strategii wskazany został planowany termin rozpoczęcia. W związku z powyższym IZ FEW dopuszcza niewielkie odstępstwa w tym zakresie.
Tak, koszt organizacji targów edukacyjnych w których będą brać udział uczniowie z innych szkół będzie kosztem kwalifikowalnym, zwłaszcza w kontekście realizacji wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjnego. Uczniowie (objęci wsparciem z ppkt b) nie będą stanowić grupy docelowej i tym samym nie będą w projekcie monitorowani za pomocą wskaźnika. We wniosku o dofinansowanie należy jednak przedstawić uzasadnienie potrzeby realizacji takiego wsparcia w kontekście zdiagnozowanego problemu. Podsumowując z wniosku o dofinansowanie powinien wynikać np. problem z wyborem odpowiedniej ścieżki edukacyjnej uczniów szkół z obszaru realizacji projektu. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
IZ FEW nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, uszczegółowienia wymaga bowiem zakres wsparcia jakie zostało zrealizowane w ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości”. W przedstawionej sytuacji kluczowe będzie zapewnienie braku pokrywania się planowanych działań z działaniami już finansowanymi w ramach ww. programu rządowego. Niemniej jednak jeśli z przeprowadzonej diagnozy wynika potrzeba zakupienia dodatkowego wyposażenia, a zakupione wyposażenie będzie przyczyniał się do realizacji zadania i spełnienia celów projektu (np. do realizacji zaplanowanych w ramach projektu zajęć dodatkowych) to wydatek taki będzie uznany za kwalifikowalny. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że racjonalność wydatków projektu, poprawność ich uzasadnienia oraz kwalifikowalność wydatków oceniana jest indywidualnie przez KOP, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości i rodzaju grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Jednym z celów standardu kompetencji cyfrowych „DigComp” jest pomoc w zrozumieniu definicji i znaczenia kompetencji cyfrowych. Z tego też względu „DigComp” należy traktować jako ramę odniesienia, czyli narzędzie do rozumienia i mapowania poszczególnych kompetencji cyfrowych, a także do porównywania ze sobą poszczególnych kompetencji cyfrowych, na różnych poziomach zaawansowania, w ramach istniejących systemów certyfikacji. Sposób w jaki należy wykorzystać standard kompetencji „DigComp” zależny jest od zakresu wsparcia przewidzianego w projekcie. Możliwe jest np. wykorzystanie „DigComp” jako narzędzie do oceny kompetencji cyfrowych uczestników przed, w trakcie i po zakończeniu projektu. Na jego podstawie można tworzyć narzędzia oceny, takie jak quizy, zadania praktyczne lub formularze samooceny. Można również wykorzystać je do końcowej oceny wyników i wpływu projektu.
Oprócz ewentualnego dołączenia pełnomocnictwa wymagane jest również dołączenie do wniosku dokumentów potwierdzających potencjał finansowy (w przypadku opisanym poniżej). Kryterium formalne dotyczące potencjału finansowego Wnioskodawcy i partnerów jest weryfikowane na podstawie przesłanych przez wnioskodawcę dokumentów. W celu potwierdzenia obrotu wnioskodawcy i partnera (jeśli dotyczy) należy dołączyć odpowiednie (w zależności od formy prowadzonej działalności) dokumenty określone w kryterium formalnym. Zgodnie z przedmiotowym kryterium w przypadku podmiotów będących jednostką sektora finansów publicznych ponoszących wydatki w danym wniosku – kryterium potencjału finansowego tego podmiotu nie jest badane. Jednak w przypadku projektów partnerskich potencjał finansowy jest badany odrębnie w odniesieniu do Wnioskodawcy i każdego z partnerów. Zatem jeśli projekt będzie realizowany w partnerstwie (a partnerem będzie podmiot inny niż jednostka sektora finansów publicznych) to wymagane jest również dołączenie do wniosku załączników potwierdzających potencjał finansowy partnera.
Nie, koszt przygotowania wniosku o dofinansowanie jest kosztem niekwalifikowalnym.
Tak, prace wykończeniowe pracowni zawodowych będą stanowiły wydatek w ramach cross-financingu. Zgodnie z regulaminem, w ramach cross-financingu w projektach EFS+ wlicza się wydatki związane z m.in. zakupem infrastruktury. Przez zakup infrastruktury, który będzie wliczany do cross-financingu w projektach FEW, należy rozumieć budowę nowej infrastruktury, jak również wykonanie wszelkich prac w ramach istniejącej infrastruktury, których wynik staje się częścią nieruchomości, i które zostają trwale przyłączone do nieruchomości. Do limitu cross-financingu w projektach będą też wliczane wydatki związane z adaptacją oraz pracami remontowymi związanymi z dostosowaniem budynków lub pomieszczeń do nowej funkcji. Wynika to z faktu, że rezultat nawet niewielkich prac uznaje się za „infrastrukturę”, ponieważ wynik tych prac staje się częścią nieruchomości (zostają one trwale przyłączone do nieruchomości i tracą swoją tożsamość). W ramach zakupu infrastruktury możliwe jest więc dostosowanie budynków poprzez wykonanie do nich podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami, zainstalowanie w budynku windy, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach, dostosowanie pomieszczeń (np. dostosowanie budynku lub pomieszczeń do nowych potrzeb) i miejsc pracy do potrzeb działań wykonywanych w projekcie.
SELFIE to bezpłatne narzędzie, które ma pomóc szkołom w stosowaniu technologii cyfrowych wspierających proces nauczania, uczenia się i oceniania. SELFIE gromadzi anonimowo opinie uczniów, nauczycieli i kadry kierowniczej na temat sposobu korzystania z technologii w ich szkole. Narzędzie SELFIE jest dostępne na stronie internetowej https://education.ec.europa.eu/pl/selfie. Po założeniu konta szkoły dostępne są materiały instruktażowe, w których określone zostały m. in. minimalne wskaźniki uczestnictwa. Bez logowania można zapoznać się z wytycznymi dla koordynatorów SELFIE w j. ang: https://education.ec.europa.eu/pl/document/setting-up-selfie-in-your-school-detailed-guide-for-selfie-school-coordinators (strona 11-12).
W odniesieniu do naboru FEWP.06.08-IZ.00-002/24 dokumentami potwierdzającymi kwalifikowalność uczestników projektu (UP) są dokumenty wymienione w materiale pomocniczym nr 17 do naboru. Jednocześnie informuję, że możliwość składania wniosków o dofinansowanie w ramach naboru nr FEWP.06.07-IZ.00-001/24 zakończyła się z dniem 8 marca br. W związku z powyższym IZ FEW nie będzie odpowiadał na pytania odnoszące się do zakończonego naboru.
Jeśli wsparciem w projekcie objętych zostanie 100 uczniów, jest możliwość zaplanowania wskaźnika na niższym poziomie z uwagi np. na fakt, że wszyscy uczniowie nie ukończą kursu/szkolenia. Przy określaniu wysokości wskaźników należy pamiętać, że w naborach FEWP.06.08-IZ.00-001/24 i FEWP.06.08-IZ.00-002/24 Wnioskodawcy wskazani na liście projektów w materiale pomocniczym nr 12 są zobowiązani do osiągnięcia wartości wskaźników wskazanych we właściwej strategii ZIT. Ponadto należy podkreślić, że ocenie będzie podlegał poziom zaplanowanych wartości docelowych w stosunku do wskaźnika produktu powiązanego ze wskaźnikiem rezultatu, a także czy wartość wskaźników jest satysfakcjonująca z punktu widzenia ponoszonych nakładów oraz zakresu merytorycznego projektu.
Wskazany wskaźnik produktu mierzy liczbę podmiotów objętych wsparciem. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 – „Podmioty korzystające bezpośrednio ze wsparcia EFS+ to podmioty, które ta interwencja ma na celu wesprzeć. Wsparciem bezpośrednim dla podmiotu jest wsparcie realizowane na rzecz jego funkcjonowania (np. w formie stworzenia dodatkowego miejsca pracy, wprowadzenia zmiany jakościowej w jego funkcjonowaniu, oddelegowania pracownika przez pracodawcę na szkolenie/staż zagraniczny) lub promowania zmiany organizacyjnej i innowacji w tym podmiocie. Wsparciem bezpośrednim dla danego podmiotu nie jest przeszkolenie lub inna forma wsparcia jego pracownika w sytuacji, gdy nie wynika to z potrzeb tego podmiotu (np. pracownik zgłasza się na szkolenie z własnej inicjatywy).”
W związku z tym, najczęściej, wsparcie na rzecz szkół/placówek obejmuje doposażenie/wyposażenie oraz wsparcie nauczycieli wynikające z diagnozy potrzeb szkoły/placówki.
Jeśli natomiast wsparcie uczniów wynika z analizy ich potrzeb a szkoła/placówka jest tylko miejscem, gdzie to wsparcie jest realizowane, to nie należy jej wykazywać we wskaźniku
Istnieje możliwość objęcia wsparciem oprócz uczniów, również nauczycieli – w ramach typów projektów wskazanych na Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa, ponieważ takie wsparcie realizować można w typie „2. Poprawa jakości edukacji, w tym realizacja kompleksowych programów rozwojowych”. W takim przypadku we wniosku o dofinansowanie oczywiście należy określić adekwatne do zaplanowanych w projekcie działań wskaźniki. IZ FEW nie widzi również przeciwskazań do zwiększenia wartości wskaźników już zaplanowanych.
W nawiązaniu do pytania dotyczącego aktualizacji fiszki projektowej, IZ FEW wyjaśnia, że na etapie naboru wniosków o dofinansowanie nie ma konieczności ich aktualizacji.
Nie istnieje natomiast możliwość rozszerzenia wsparcia o działania, które nie wpisują się w typy projektów wskazane na liście projektów w strategii. Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. W Liście projektów przewidzianych do realizacji w ramach celu strategicznego 4. Wsparcie społeczeństwa dla ZIT MOF Piły w odniesieniu do projektu "Akcja edukacja: Targi Edukacyjne, Przystanek Praca" nie wskazano typu wsparcia „3. Wspieranie rozwoju uczniów w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym wspieranie aktywności fizycznej i wiedzy na temat zdrowego trybu życia” jako przewidzianego do realizacji. Należy zatem tak planować działania, aby wpisywały się w trzy typy projektów wymienione na liście projektów w strategii.
Nie, SELFIE jest narzędziem przeznaczonym dla szkół podstawowych, średnich i zawodowych.
IZ FEW zwraca uwagę, iż typy wsparcia muszą być zgodne z typami określonymi dla danego projektu wskazanymi na liście projektów we właściwej strategii. Jeżeli na liście projektów w ramach danego projektu znajdują się ww. typy projektów to ich realizacja jest możliwa w placówkach przedszkolnych.
W punkcie 3.3.2 wniosku o dofinansowanie wskazujemy jedynie placówki, które zostały uwzględnione we wskaźniku Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem (podmioty). IZ FEW zaleca aby wnioski z diagnozy i placówki, których uczniowie wezmą udział w projekcie wskazać w punkcie 3.4 Charakterystyka projektu.
Fiszki projektowe stanowiły dla IZ FEW materiał poglądowy mający na celu weryfikację czy zaplanowane wsparcie wpisuje się w działania zaplanowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Zatem istnieje możliwość realizacji zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce. IZ FEW zwraca jednak uwagę, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 1 dotyczącym zgodności projektu z właściwą Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) weryfikowane będzie czy projekt wpisuje się w listę projektów we właściwej ze względu na obszar Strategii ZIT. Podsumowując realizacja zajęć, które nie zostały wskazane w fiszce projektowej jest możliwa pod warunkiem, że będą się one wpisywać w typy projektów, które na Liście projektów przewidzianych do realizacji zostały przyporządkowane do danego projektu.
Nie, w przypadku udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach należy stosować przepisy w nim zawarte. Jednocześnie IZ FEW podkreśla, że zaplanowane w ramach projektu działania powinny dotyczyć zwiększenia wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i być zgodne z charakterem naboru tj. dotyczyć edukacji włączającej. Planowane w ramach projektu wsparcie nie może zastępować pomocy zapewnianej przez organ prowadzący na podstawie obowiązujących przepisów. Należy zatem rozróżnić te działania, które finansowane są przez organ prowadzący ze środków dotacji/subwencji, aby nie doszło do zastępowania środków publicznych środkami pochodzącymi z UE.
Koszty związane z zakupem mebli mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowalny o ile są niezbędne do realizacji projektu, osiągnięcia celów projektu, wynikają z zaplanowanych zadań oraz są racjonalne. Wnioskodawca musi taki zakup odpowiednio uzasadnić, trudno bowiem na podstawie pytania wywnioskować, dlaczego dodatkowe zajęcia językowe nie mogą być realizowane w oparciu o dotychczasową infrastrukturę szkoły, w której krzesła i ławki stanowią przecież wyposażenie podstawowe i niezbędne do realizacji zadań szkoły. Należy zatem pamiętać, że kwalifikowalność wydatków będzie każdorazowo oceniana indywidualnie, w szczególności pod kątem niezbędności, zasadności oraz racjonalności w kontekście specyfiki projektu, stopnia złożoności projektu, wielkości grupy docelowej oraz miejsca realizacji.
Z uwagi na fakt, iż sala w której będą prowadzone zajęcia będzie stanowiła wkład niefinansowy i wydatek ten nie będzie wpisywał się w definicję kategorii kosztów „Usługi zewnętrzne” IZ FEW zaleca aby wszystkie koszty związane ze szkoleniem przyporządkować do kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem”. Przyporządkowanie wszystkich kosztów związanych z organizacją szkolenia do jednej kategorii kosztów pozwoli na przejrzyste zaplanowanie budżetu.
W kategorii kosztów „Koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem” jest możliwość wykazania kosztów wsparcia innych niż wskazane w pozostałych kategoriach kosztów. W związku z powyższym wynagrodzenie nauczyciela za prowadzenie zajęć dla uczniów należy oznaczyć w kategorii kosztów „Personel projektu”, a doposażenie pracowni dla placówek oświatowych biorących udział w projekcie odpowiednio jako „Dostawy (inne niż środki trwałe)”, lub w przypadku zakupu środków trwałych „Środki trwałe/dostawy”.