Informacje o naborze
Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 25 września 2023 r. od godziny 7:30 do 31 stycznia 2024 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 25 września 2023 r.
Link do strony systemu LSI 2021+
Kto może składać wnioski
O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się następujące typy Beneficjentów:
- Administracja rządowa,
- Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
- Jednostki Samorządu Terytorialnego,
- Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
- Partnerstwa publiczno-prywatne,
- Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
- Zarządcy dróg publicznych.
Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II.J.1 Regulaminu wyboru projektów.
Typ wnioskodawcy ogólny: Administracja publiczna; Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne; Partnerstwa; Służby publiczne
Wielkość przedsiębiorstwa: Nie dotyczy
Na co można otrzymać dofinansowanie
W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
- zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).
- Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu));
- rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
- zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
- cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
- budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).
- Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
- budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów;
- inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu)).
- Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3)
- rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
- rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
- rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
- wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
- rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.
- Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross-financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
- podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
- kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.
- Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
- zielono-niebieskiej infrastruktury,
- efektywności energetycznej,
- wykorzystania energii z OZE.
Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem większych projektów.
Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.
Finanse
- Maksymalny poziom dofinansowania projektu: 70% wydatków kwalifikowalnych z zastrzeżeniem iż:
- dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
- dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej.
W przypadku projektów, w których występują działania w zakresie efektywności energetycznej oraz wykorzystania energii z OZE, wsparcie tych wydatków będzie udzielane w ramach pomocy de minimis.
Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione.
Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie to 1 000 000,00 PLN.
Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach naboru wynosi 100 000 000,00 PLN (słownie: sto milionów złotych) i jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Wskazana kwota może ulec zmianie.
Niezbędne dokumenty
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001_23 (1.1 MB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
1. Regulamin wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001_23 (1.1 MB)
2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.01 w ramach FEW 2021+ (1.1 MB)
3. Podręcznik Użytkownika LSI2021+ wersja 1.3 (3.7 MB)
5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-00123 (290.3 KB)
6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (971.1 KB)
9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (199.2 KB) - aktualne
9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (199.2 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
9. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu (182.1 KB)
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego + załączniki pod EFRR (200.7 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (196.4 KB)
11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu - EFRR (165.1 KB) - oowiązuje od 13.06.2024 r.
11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu (165 KB)
12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu PPP + załączniki (178.8 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu hybrydowego (177.8 KB)
13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu + załączniki - EFRR (167.3 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu (164 KB)
14. Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001-23 (174.8 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r.
17. Załącznik nr 3 do wniosku - Deklaracja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (92 KB)
18. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)
20. Załącznik nr 24 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.4 KB)
23. Instrukcja wypełnienia formularza pomoc de minimis (ogólny interes gospodarczy) (74.7 KB)
25. Instrukcja wypełnienia tabeli w części D o pomocy de minimis (74.7 KB)
Załączniki dodatkowe:
26. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)
31. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)
32. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)
Inne ważne informacje
Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 61 90, 61 626 61 92, 61 626 61 93, 61 626 72 46 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.
Zobacz często zadawane pytania.
Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").