Zakończony od 25-09-2023 do 31-01-2024

Zarząd Województwa Wielkopolskiego jako Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 z dniem 25 września 2023 roku ogłasza nabór wniosków nr FEWP.03.01-IZ.00-001/23 w ramach Działania 3.01 Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Ogłoszenie zostało opublikowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Komunikaty

Informacja o modyfikacji dokumentów związanych z realizacją projektów

W związku ze zmianami wprowadzonymi w: § 6 ustęp 1 punkt 4, § 7 ustęp 1, 2, 3, 11, 15 i 19, § 8 ustęp 8 oraz w § 9 ustęp 5  Umowy o dofinansowanie Projektu komplet dokumentów niezbędnych do podpisania umowy został uzupełniony o zaktualizowaną wersję umowy.

Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (199.2 KB)

Opublikowano: 02.08.2024 r. 


Informacja o modyfikacji dokumentów związanych z realizacją projektów

Komplet dokumentów został uzupełniony o skorygowany załącznik - Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków, który został zmodyfikowany w związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 roku w sprawie udzielenia pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.  W treści załącznika wyżej wskazane rozporządzenie zastąpiło  Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

10a - Zmienione Zasady kwalifikowalności kosztów FEWP.03.01-IZ.00-001-23 - akt.rozp. (1) (175.1 KB)

Opublikowano: 01.08.2024 r. 


Z uwagi na wejście w życie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz. U. z 2024 r., poz. 598), Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował o zmianie Regulaminu wyboru projektów, polegającej na aktualizacji warunków udzielania pomocy de minimis dla projektów złożonych w ramach naboru FEWP.03.01-IZ.00-001/23.

W związku z powyższym przeprowadzona zostanie ponowna weryfikacja kryterium formalnego nr 11 Analiza pomocy publicznej/pomocy de minimis. Zakresem ponownej oceny zostanie objęty wyłącznie projekt, który spełnił formalne kryteria oceny projektu i w którym występowała pomoc de minimis. O wyniku oceny formalnej Wnioskodawca poinformowany zostanie odrębną korespondencją.

Uchwała nr 131/2024 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 13 czerwca 2024 r. (238.4 KB)

Regulamin wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001/23 (1.1 MB)

Wzory umowy_porozumienia_decyzji (848.9 KB)

Opublikowano: 13.06.2024 r. 


Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ informuje o zmianie Załącznika do Umowy o dofinansowanie projektu pn. „Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków” dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001/23 w zakresie uzupełnienia, spójnie z zapisami Umowy o dofinansowanie projektu oraz Wytycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027, zapisów dotyczących rozliczania projektów hybrydowych.

Uzupełnieniu uległy zapisy w części II. WNIOSEK O PŁATNOŚĆ w punkcie 1 ppkt 3, w punkcie 2 (w przypisie 7 oraz dodano przypis 9 w ppkt. 3, w konsekwencji czego zmianie uległa numeracja przypisów 9-20 na 10-21) i w punkcie 4 (w ppkt. 2 oraz dodano ppkt 4, w konsekwencji czego zmianie uległa numeracja ppkt. 4-12 na 5-13 i odwołania w przypisach o numerach po zmianie 17 i 21).

Przedmiotowa zmiana nie powoduje pogorszenia warunków naboru nr FEWP.03.01-IZ.00-001/23 oraz pozostaje bez wpływu na ocenę projektów.

14. Kwalifikowalność kosztów, wniosków o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001-23 (175.2 KB)

Opublikowano: 06.10.2023 r. 

Wyniki naboru 20-06-2024

20 czerwca 2024 r. Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę nr 188/2024 w sprawie wyboru do dofinansowania projektów ocenionych w ramach Działania 03.01 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej” Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (nabór Nr FEWP.03.01-IZ.00-001/23).

W związku z powyższym IZ FEW 2021+ przedstawia listę projektów ocenionych pozytywnie i rekomendowanych do dofinansowania, skład Komisji Oceny Projektów powołany do oceny wniosków o dofinansowanie w naborze oraz wzory dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy o dofinansowanie.

Uchwała Nr 1882024 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie wyboru do dofinansowania projektów ocenionych (505.8 KB)

Lista projektów ocenionych (453.1 KB)

Skład KOP (462 KB)

dokumenty do umowy (777 KB)

Opublikowano: 21.06.2024 r.

Wyniki ocen

Informacja o zakończeniu oceny merytorycznej projektów w ramach Działania 3.01 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej” Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (nabór numer FEWP.03.01-IZ.00-001/23).

Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ informuje o zakończeniu oceny merytorycznej. Poniżej publikujemy listę projektów ocenionych pozytywnie.

Lista projektów ocenionych pozytywnie merytorycznie (468.8 KB)

Opublikowano: 20.06.2024 r. 


Informacja o zakończeniu oceny formalnej projektów  w ramach Działania 3.01 „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej” Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski na lata 2021-2027 (nabór numer FEWP.03.01-IZ.00-001/23).

Instytucja Zarządzająca FEW 2021+ informuje, że w ramach naboru złożono 6 wniosków. 5 projektów zostało ocenionych pozytywnie, a 1 projekt został oceniony negatywnie.

W związku z powyższym IZ FEW 2021+ przedstawia listę projektów ocenionych pozytywnie i przekazanych do oceny merytorycznej.

Lista projektów ocenionych pozytywnie formalnie - Działanie 03.01 (458.8 KB)

Opublikowano: 26.04.2024 r. 

Informacje o naborze

Wniosek o dofinansowanie projektu należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym do obsługi Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021 - 2027 (LSI 2021+) od 25 września 2023 r. od godziny 7:30 do 31 stycznia 2024 r. Przygotowywanie wniosków w Systemie LSI 2021+ możliwe jest już od momentu ogłoszenia naboru, tj. 25 września 2023 r.

Link do strony systemu LSI 2021+

Kto może składać wnioski

O dofinansowanie w ramach naboru mogą ubiegać się następujące typy Beneficjentów:

  1. Administracja rządowa,
  2. Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  3. Jednostki Samorządu Terytorialnego,
  4. Organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego,
  5. Partnerstwa publiczno-prywatne,
  6. Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  7. Zarządcy dróg publicznych.

Partnerstwo w projekcie jest możliwe na warunkach określonych w części II.J i II.J.1 Regulaminu wyboru projektów.

Typ wnioskodawcy ogólny: Administracja publiczna; Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne; Partnerstwa; Służby publiczne

Wielkość przedsiębiorstwa: Nie dotyczy

Na co można otrzymać dofinansowanie

W ramach naboru wsparciem zostaną objęte następujące typy projektów:

  1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – tabor
  1. zakup i modernizacja zero-(elektrycznych BEV, wodorowych FCV) lub niskoemisyjnych aktywów mobilnych (w tym taboru) wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym, spełniających wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z późniejszymi zmianami), w tym autobusów napędzanych LNG, CNG, LPG lub o napędzie hybrydowym PHEV (plug-in). Zakupowi taboru mogą towarzyszyć inwestycje w niezbędną infrastrukturę (tj.: zaplecza technicznego do obsługi taboru; infrastrukturę punktową: zajezdnie tramwajowe i autobusowe, przystanki, wysepki, multimodalne systemy transportu publicznego).

 

  1. Interwencje na rzecz zwiększenia zrównoważonej mobilności i funkcjonalności i efektywności transportu miejskiego – pozostała infrastruktura
  1. budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury transportu (między innymi: sieci tramwajowych i autobusowych – z ograniczeniem do inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej na potrzeby zbiorowego transportu publicznego; buspasy; przebudowa skrzyżowań w celu ułatwienia oraz/lub nadania priorytetu transportowi publicznemu w ruchu: pasy skrętów dla autobusów, śluzy na skrzyżowaniach, infrastruktura drogowa przy pętlach tramwajowych/autobusowych, stacjach kolejowych; wyposażenie dróg i ulic w obiekty i urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu pojazdów transportu publicznego i niechronionych użytkowników dróg, energooszczędne oświetlenie led (niedominujący element projektu));
  2. rozwój wielogałęziowego powiązania podsystemów transportu publicznego oraz indywidualnego (między innymi centrów przesiadkowych, dworców (w tym kolejowych, autobusowych), obiektów P&R, B&R);
  3. zakup i montaż czujników monitorujących jakość powietrza przede wszystkim w ramach zanieczyszczeń liniowych generowanych przez transport;
  4. cyfryzacja transportu miejskiego oraz działania towarzyszące rozwojowi transportu publicznego (z wyłączeniem inwestycji w przebudowę lub rozbudowę sieci drogowej wykorzystywanej dla ruchu indywidualnego samochodowego) poprawiające m.in. przepływ i bezpieczeństwo pasażerów (np. węzły przesiadkowe, miejskie systemy ITS dla transportu publicznego), inteligentne zarządzanie miejscami parkingowymi, systemy gromadzenia danych dotyczących mobilności;
  5. budowa i rozbudowa infrastruktury do ładowania i tankowania zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej, instalacje służące do dystrybucji nośników energii i paliw dla zeroemisyjnego transportu zbiorowego nowej generacji wykorzystującego proekologiczne źródła napędu (np. energia elektryczna, wodór).

 

  1. Wspieranie zeroemisyjnych form indywidualnej mobilności
  1. budowa i rozbudowa dróg rowerowych (w tym kontrapasów) oraz dróg dla pieszych i rowerów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą (element projektu), kontraruchów oraz pasów ruchu dla rowerów; 
  2. inne działania infrastrukturalne uwzględniające obiekty wspierające niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w tym system roweru miejskiego z infrastrukturą rowerową (na przykład: stojaki, urządzenia do pomiaru ruchu rowerowego, wiaty rowerowe, zaplecze sanitarne, stacje samoobsługowej naprawy rowerów, śluzy rowerowe, przejścia i azyle dla pieszych, oświetlenie (element projektu)).

 

  1. Promowanie integracji taryfowej i wdrażanie komponentów koncepcji MaaS (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1-3) 
  1. rozwój innowacyjnych technologii ITS wspierających dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność;
  2. rozwiązania umożliwiające integrację taryfową;
  3. rozwój systemów autonomicznych w transporcie miejskim;
  4. wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (MaaS)
  5. rozwój systemów biletowych i aplikacji służących mobilności, systemów współdzielenia środków transportu i rozwój innowacyjnych środków transportu oraz systemu zarządzania ruchem drogowym.

 

  1. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne (jako obowiązkowy element projektu wskazanego w pkt. 1-3, w ramach mechanizmu cross-financingu do wysokości 15% kosztów całkowitych projektu)
  1. podnoszenie świadomości w zakresie propagowania korzystania z niskoemisyjnego transportu zbiorowego i ruchu niezmotoryzowanego mające na celu zapewnienie, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany będzie wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji;
  2. kształtowanie odpowiednich postaw w zakresie zrównoważonej mobilności oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie publicznym.

 

  1. Uzupełniającymi elementami wszystkich typów projektów, w limicie do 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji mogą być działania wzmacniające adaptacyjność do zmian klimatu i sprzyjające neutralności klimatycznej w zakresie:
  1. zielono-niebieskiej infrastruktury,
  2. efektywności energetycznej,
  3. wykorzystania energii z OZE.

Działania te muszą być integralnym i niedominującym elementem większych projektów.

Szczegółowe zapisy dotyczące warunków udziału w naborze zostały zawarte w Regulaminie wyboru projektów.

Finanse

  1. Maksymalny poziom dofinansowania projektu: 70% wydatków kwalifikowalnych z zastrzeżeniem iż:
  1. dla zadań objętych pomocą publiczną w ramach mechanizmu rekompensaty wsparcie będzie udzielane zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;
  2. dla pozostałych elementów projektu wsparcie udzielane będzie z wyłączeniem pomocy publicznej.

W przypadku projektów, w których występują działania w zakresie efektywności energetycznej oraz wykorzystania energii z OZE, wsparcie tych wydatków będzie udzielane w ramach pomocy de minimis.

Projekty rozliczane będą w oparciu o wydatki rzeczywiście poniesione.

Minimalna wartość wydatków kwalifikowalnych w projekcie to 1 000 000,00 PLN.

Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach naboru wynosi 100 000 000,00 PLN (słownie: sto milionów złotych) i jest zgodna z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie dla Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Wskazana kwota może ulec zmianie.

Niezbędne dokumenty

1. Regulamin wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001_23 (1.1 MB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

1. Regulamin wyboru projektów dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001_23 (1.1 MB)

2. Kryteria wyboru projektów w zakresie EFRR dla Działania 03.01 w ramach FEW 2021+ (1.1 MB)

3. Podręcznik Użytkownika LSI2021+ wersja 1.3 (3.7 MB)

4. Regulamin Użytkownika Lokalnego Systemu Informatycznego do obsługi Programu Regionalnego FEW 2021+ (655.4 KB)

5. Wzór wniosku o dofinansowanie projektu dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-00123 (290.3 KB)

6. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (971.1 KB)

7. Załącznik nr 17 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część opisowa) (123.6 KB)

8. Załacznik nr 17 do wniosku - Instrukcja do sporządzenia Studium Wykonalności (część obliczeniowa) (2.8 MB)

9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (199.2 KB) - aktualne 

9. Wzór_Umowy_o_dofinansowanie_Projektu -EFRR (199.2 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

9. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu (182.1 KB)

10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego + załączniki pod EFRR (200.7 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

10. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu hybrydowego (196.4 KB)

11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu - EFRR (165.1 KB) - oowiązuje od 13.06.2024 r. 

11. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu (165 KB)

12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu PPP + załączniki (178.8 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

12. Wzór Porozumienia o dofinansowanie Projektu hybrydowego (177.8 KB)

13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu + załączniki - EFRR (167.3 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

13. Decyzja o dofinansowaniu Projektu (164 KB)

14. Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001-23 (174.8 KB) - obowiązuje od 13.06.2024 r. 

14. Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001-23 (175.2 KB) - aktualny

14. Kwalifikowalność kosztów, wnioski o płatność oraz zwroty środków dla naboru FEWP.03.01-IZ.00-001-23 (174.1 KB)

15. Załącznik_nr_1_do_wniosku - Załącznik_dotyczący_oddziaływania_na_środowisko_oraz_zasady_DNSH (106.8 KB)

16. Załącznik nr 2 do wniosku - Zaświadczenie organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 (92 KB)

17. Załącznik nr 3 do wniosku - Deklaracja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną (92 KB)

18. Załącznik nr 15 do wniosku - Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomoscią (101.2 KB)

19. Załącznik nr 20 do wniosku - Oświadczenie o zabezpieczeniu środków na realizacje inwestycji (80.6 KB)

20. Załącznik nr 24 do wniosku - Oświadczenia Partnera i Uczestnika (85.4 KB)

21. Załącznik nr 26 do wniosku - Formularz pomoc inna niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (85.4 KB)

22. Załącznik nr 26 do wniosku - Formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc de minimis (ogólny interes gospodarczy) (39.9 KB)

23. Instrukcja wypełnienia formularza pomoc de minimis (ogólny interes gospodarczy) (74.7 KB)

24. Załącznik nr 26 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o pomoc de minimis (36.4 KB)

25. Instrukcja wypełnienia tabeli w części D o pomocy de minimis (74.7 KB)

Załączniki dodatkowe: 

26. Ocena DNSH dla programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 (2 MB)

27. Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (297.2 KB)

28. Załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027) (6.6 MB)

29. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji (1.3 MB)

30._Wytyczne_dotyczące_zagadnień_związanych_z_przygotowaniem_projektów_inwestycyjnych__w_tym_hybrydowych_na_lata_2021-2027 (466.4 KB)

31. Wytyczne Opracowanie i Wdrożenie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (6.9 MB)

32. Niebieska Księga - transport publiczny 2023 (2.9 MB)

Inne ważne informacje

Pytania prosimy kierować mailowo na adres ocenaformalna2@umww.pl, telefonicznie pod numerem tel. 61 626 61 73 lub bezpośrednio do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Poznaniu al. Niepodległości 34, 61 714 Poznań, tel. 61 626 61 90, 61 626 61 92, 61 626 61 93, 61 626 72 46 lub do pozostałych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich w województwie wielkopolskim: http://wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne.

Zobacz często zadawane pytania.


Wsparcie techniczne w zakresie obsługi Systemu LSI2021+ udzielane jest poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie https://lsi2021.wielkopolskie.pl (menu "Kontakt").